Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Tijdens mijn reis door Australië en Maleisië maakte ik ook een vlucht met KLM tussen Jakarta en Kuala Lumpur. Een zogenoemde Fifth Freedom Flight. Er zijn veel verschillende Fifth Freedom Flights. In dit artikel kun je bijvoorbeeld lezen over de vluchten uitgevoerd door KLM.
Goed, deze vlucht vertrok dus uit Jakarta en arriveerde in Kuala Lumpur. Ik koos ervoor om de vlucht in Business Class te boeken; World Business Class bij KLM. In dit artikel zal ik terugblikken op mijn vlucht destijds. Dit is tevens het laatste artikel uit de artikelenreeks over mijn trip door Australië en Kuala Lumpur.
Wat vooraf ging
Ik zou in eerste instantie rechtstreeks vanuit Melbourne, Australië, doorvliegen naar Jakarta, Indonesië. Echter veranderde er in maart het een en ander in de dienstregeling van onder andere Garuda Indonesia. Ze vlogen niet meer rechtstreeks naar Jakarta op de dag dat ik moest vliegen. Daardoor vloog ik eerst rechtstreeks naar Bali en daarna naar Jakarta. Over die vluchten kun je hier en hier een review lezen. In eerste instantie had ik dus een overvloed aan tijd om mijn overstap te halen in Jakarta. Ik had zelfs nog wat tijd om naar een nabijgelegen hotel te gaan. Dat moest dus allemaal geannuleerd worden.
Graag wilde ik dit jaar nog eens World Business Class met KLM vliegen. Omdat KLM onder andere tussen Jakarta en Kuala Lumpur een Fifth Freedom Flight uitvoert, koos ik ervoor om met hen te vliegen. De vlucht is ook relatief voordelig en kostte mijn nog geen €150,-. Tevens verdiende ik er 15XP mee wat me weer hielp om uiteindelijk de Platinum status bij Flying Blue te behalen. Tot zover vooraf.
Boarding van de KL810
Na een bezoek aan de Garuda Indonesia International Business Class Lounge op de luchthaven van Jakarta was het tijd om te gaan boarden. Aangekomen bij de gate moesten we nog even wachten. Het grondpersoneel ging de gate voorbereiden op het boardingproces. Het boardingproces was goed georganiseerd. Eerst de passagiers met kinderen, mindervaliden, Business Classreizigers en SkyTeam Elite Plus reizigers. Hierna mochten alle overige passagiers boarden op volgorde van stoelnummers.
Via de brug werd ik naar de voordeur van deze Boeing 777-300 gebracht. Het vliegtuig draagt het registratienummer PH-BVD. Dit toestel is voorzien van de SkyTeam Livery. KLM heeft drie toestellen in deze SkyTeam-livery rondvliegen.
Bij het aan boord gaan van het toestel werd ik vriendelijk begroet door het KLM personeel op deze vlucht. Men gaf aan waar ik plaats mocht nemen. Hierna bracht kwamen ze vragen of ik iets wilde drinken. Ik koos voor een glaasje champagne. Laat de vlucht maar beginnen!
De Stoel
Ik vloog dus met KLM in de World Business Class in de Boeing 777-300ER in SkyTeam uitvoering. Ik koos ervoor om samen met mijn reispartner voorin te gaan zitten.
We hadden stoel 1A en 1C. De World Business Class in de triple seven kent 34 stoelen in een 2-2-2 opstelling.
De stoelen kunnen geheel plat met de full-flat stoelen. De stoelen zijn erg aangenaam en voorzien van veel beenruimte, een punt om je apparaten op te laden, een leeslampje, afstandsbediening voor het inflight entertainmentsysteem, ruimte om bagage op te bergen, bediening voor de stoel en een inklaptafeltje.
Bij aankomst in het toestel krijg je ook een amenitykit. Deze was niet anders dan tijdens mijn vlucht van en naar Nairobi in Business Class. Het enige verschil zat hem in de kleur, nu was de kit oranje; de inhoud was hetzelfde.
Over het algemeen vond ik het prettig om voorin te zitten op stoel 1C. Je hebt geen last van de stoelen voor je, aangezien er verder niets is. Het enige wat vervelend ervaren zou kunnen worden is dat je dicht bij de keuken zit. Er komt wel eens geluid vandaan, maar ik heb het niet als storend ervaren.
Service & maaltijd
Nadat we zijn opgestegen en goed en wel in de lucht hangen, komt het cabinepersoneel al snel langs met de verfrissingsdoekjes. Men vraagt ook nog of je wat wilt drinken. Ik kies voor de Flying Dutchman Cocktail en een glas water.
Hierna werden de menukaarten uitgedeeld. In principe niet van toepassing op mij omdat ik vooraf een vegetarisch menu heb gekozen. Toch heb ik even door het menu gebladerd:
- Voorgerecht:
Tonijn op noedelsalade met groenten, cashewnoten en koriander, volgens een recept van Farah Quinn.
- Hoofdgerecht:
Canneloni met kaas en spinazie, geserveerd met tomatencompote
OF
Groene kipcurry van Farah Quinn met gestoomde kokosrijst en sambal goreng boontjes.
- Nagerecht
Farah’s beroemde bolu srikaya gebak
- Digestief
Na de maaltijd serveren we u koffie of thee met likeur en een KLM-huisje van Callebaut chocolade.
Niet veel later werden de maaltijden geserveerd. Aangezien het niet zo heel druk was in de World Business Class was men vrij vlot klaar met uitserveren. Ik kreeg een vegetarische maaltijd bestaande uit champignons, een soort tofu rotsjes en rijst. Samen met een salade, een pudding en wat brood. De hoofdmaaltijd vond ik helaas niet heel bijzonder en lekker. De salade, toetje en broodje waren prima. Leuk vond ik dat het in de schaaltjes ontworpen door Marcel Wanders werd geserveerd. Ik reis niet zo vaak in de WBC bij KLM, maar verbaasde me na mijn volgende vlucht (Kuala Lumpur – Amsterdam) over het feit dat ik exact dezelfde maaltijd kreeg voorgeschoteld in de Economy. Nu alleen in een plasticbakje en niet in het Marcel Wanders servies. Dit viel me toch wel erg tegen, en hoop dan ook in de toekomst dat men deze service zal verbeteren.
Service
Na het serveren van de drankjes en maaltijd, kwam de crew alles weer opruimen. Ze maakten ook nog een praatje met ons over de reis die we gemaakt hadden. Over het algemeen was de crew best vriendelijk. Na de maaltijd deelde het cabinepersoneel de KLM Huisjes uit aan de reizigers die het vliegtuig gingen verlaten na deze vlucht. Reizigers die nog mee naar Amsterdam gingen kregen het huisje op het volgende gedeelte van de vlucht. Zelf koos ik voor nummer 94 (De Oudheidkamer) en mijn reispartner voor 95 (De Heineken Brouwerij).
Ook serveerde de flight attendants nog een kopje thee of koffie. Om het chocolaatje moest ik zelf vragen.
Helaas merkte ik wel op dat de crew na de maaltijd, de koffie/thee en het uitdelen van de huisjes minder tijd voor je had. De bemanning moest alles opruimen voordat we gingen landen. Het ging nogal gehaast en leek hier en daar wat stressvol over te komen. Oog voor de passagier was er helaas niet meer.
Het begin van de service t/m de maaltijd was dus prima, maar hierna was er over aandacht voor de passagier niet meer veel te zeggen. Een gemiste kans voor KLM.
Arriveren
Na de laatste service was er dus niet meer veel aandacht voor de reizigers. Ik stelde mijn stoel nog even zo in dat ik nog wat kon rusten. Heerlijk een ‘bed’ tijdens je vlucht, muziekje op en oogjes dicht.
Ongeveer 20 minuten voordat we gingen landen ging het lampje ‘stoelriemen vast’ aan. Cabinepersoneel ruimde de laatste kopjes en glazen op. Bagage ging in de bagagebakken. Nadat we geland waren moesten we nog even taxiën naar de juiste gate. De captain en senior purser namen afscheid van de reizigers die in Kuala Lumpur bleven. Het personeel op deze vlucht bleef ook in Kuala Lumpur en werd vervangen door nieuwe KLM personeel.
Bij het verlaten van het toestel bedankte het personeel nog eens voor het kiezen met KLM en wenste ons een fijn vervolg van de reis. We mochten nog wel even een kijkje nemen in de cockpit, waar de captain het een en ander verteld over de cockpit. Een mooi einde van deze ruim twee uur durende vlucht.
Artikelenreeks
- 1eArtikel: Trip introductie laid back Australië & Kuala Lumpur
- 2eArtikel: Vernieuwde KLM Maaltijdenservice in praktijk
- 3eArtikel: Review: Vlucht KLM AMS-ICN in Economy Comfort
- 4eArtikel: Review: Nieuwe ICN Airport & Transit
- 5eArtikel: Review: KAL Lounge East & West ICN Airport
- 6eArtikel: Review: Vlucht Korean Air ICN-BNE
- 7eArtikel: Bestemmingstips Brisbane
- 8eArtikel: Review: Pullmann Brisbane King George Square
- 9eArtikel: Bestemmingstips: Omgeving Byron Bay & Port Macquarie + Review Ibis Styles Port Macquarie
- 10eArtikel: Review: Pullman Mangenta Shores Resort & Omgeving
- 11eArtikel: Bestemmingstips Sydney, Blue Mountains & omgeving
- 12eArtikel: Review: Mercure Canberra
- 13eArtikel: Bestemmingstips Canberra
- 14eArtikel: Bestemmingstips Eden, Omgeving & Review Eden Motel
- 15eArtikel: Review: Ibis Styles Sale
- 16eArtikel: Bestemmingstips: Zuid-Australië
- 17eArtikel: Review: Mercure Melbourne Albert Park
- 18eArtikel: Bestemmingstips: Melbourne
- 19eArtikel: Review: Ibis Melbourne Swanston Street
- 20eArtikel: Bestemmingstips: Great Ocean Road (Bells Beach, Cape Otway & Port Campbell)
- 21eArtikel: Review: Holiday Inn Melbourne Airport
- 22eArtikel: Review Qantas Lounge Melbourne Airport
- 23eArtikel: Review: Vlucht Garuda Indonesia MEL-DPS Economy Airbus A330
- 24eArtikel: Review Garuda Indonesia Domestic Lounge Bali Denpasar Airport
- 25eArtikel: Review Vlucht Garuda Indonesia DPS – CGK Economy Boeing 737
- 26eArtikel: Review: Garuda Indonesia International Lounge Jakarta Airport
- 27eArtikel: Review Vlucht KLM CGK-KUL WBC Boeing 777 (Dit Artikel)
- 28eArtikel: Bestemmingstips Kuala Lumpur
- 29eArtikel: Review Mercure Kuala Lumpur Shaw Parade Hotel
- 30eArtikel: Review Sofitel Kuala Lumpur Damansara
- 31eArtikel: Review Malaysia Golden Lounge Satellite Kuala Lumpur Airport
Foto’s: M. den Turck
Geef een reactie