Het vernieuwde KLM serviceconcept in de praktijk – AMS naar ICN

Het vernieuwde KLM serviceconcept in de praktijk – AMS naar ICN

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Eerder dit jaar, in juni, schreven we dat KLM een vernieuwd serviceconcept zal introduceren dit najaar. De voornaamste reden was de -1-CA maatregel. Dit hield in dat er één Cabin Attendant (CA) minder in de Economy Class cabine op intercontinentale vluchten aanwezig is. Tijdens de cao-onderhandelingen is destijds afgesproken dat de werkdruk omlaag moest en dus het serviceconcept aangepakt moest worden. Vanaf 1 juli jl. werd het nieuwe serviceconcept op enkele intercontinentale ingevoerd. Zelf vloog ik 10 juli van Amsterdam naar Seoul; een van de eerste bestemmingen met het nieuwe serviceconcept. In dit artikel mijn ervaring met de vernieuwde maaltijdservice.

Aanvang

Zoals in het artikel over de presentatie van het serviceconcept zou men bij aanvang in het vliegtuig een welkomstservice krijgen. Deze service zou bestaan uit een flesje water, een verfrissingsdoekje en oortjes. Ik verwachtte dat dit of al klaar zou staan bij binnenkomst op bijvoorbeeld de stoel (zoals jij bijvoorbeeld ook bij vluchten van Garuda Indonesia ziet) of dit nog voor vertrek uitgedeeld zou worden. Echter bleek mijn verwachting niet te kloppen. Pas nadat de vlucht vertrokken was en een 20 minuten in de lucht hing begon men met het uitdelen van eerdergenoemde items. Het idee achter het eerder uitdelen van de items, om bijvoorbeeld gelijk gebruik te kunnen maken van het inflight entertainmentsysteem, werkte op deze manier nog niet. Daarnaast werd elk item (water, oortjes, verfrissingsdoekje) apart uit een doos gepakt en aan de reiziger gegeven. Dit lijkt me persoonlijk niet tijdbesparend?

Het vernieuwde KLM serviceconcept in de praktijk – AMS naar ICN
Het ‘welkomstpakket’

Maaltijden

Na ongeveer een uur – anderhalf uur werd er begonnen met de maaltijdservice. Eerst kregen de reizigers met een speciale maaltijd of een à la carte maaltijd de plateaus uitgereikt. Wat gelijk opviel was inderdaad het smallere maaltijdplateau met daarop voortaan de servetrol met daarin het bestek. Het ziet er een stuk netter uit dan de plasticverpakking die men eerder kreeg. Ook viel op dat er geen papieren placemat meer op het plateau ligt; dit om gewicht te besparen. De laag op het plateau nu zorgde dat de items niet gingen verschuiven.

Het vernieuwde KLM serviceconcept in de praktijk – AMS naar ICN
Warme maaltijd, na vertrek, op kleiner plateau en met luxere servet.
Het vernieuwde KLM serviceconcept in de praktijk – AMS naar ICN
Warme maaltijd, na vertrek

Omdat ik een speciale maaltijd had aangevraagd kreeg ik helaas geen grote salade, die mijn buurman wel kreeg. Aan de stewardess vroeg ik of ze er wellicht een over zou houden. In dat geval zou ze er een komen brengen gaf ze aan. Ik kreeg inderdaad een plateau met een grote frisse salade, balsamico-olijfolie en zelf nog een chocolade dessert, wat een verwennerij! Ik had de salade natuurlijk al voorgeproefd tijdens de presentatie in juni, maar wilde toch nog eens kijken of deze ook nu, op zo’n 10 km hoogte, net zo lekker en fris was. En dat was zo! Heerlijke frisse salade met de lekkere rode tiny peppers, gegrilde groente en feta. Ik vond hem heerlijk en hoop dat ze de speciale maaltijden snel aanpassen en hierbij ook de lekkere salade serveren.

Het vernieuwde KLM serviceconcept in de praktijk – AMS naar ICN
De nieuwe salade, met chocolade toetje

De speciale maaltijd die ik had aangevraagd was verder goed. Het was een Aziatisch vegetarische maaltijd. Rijst met een soort curry, een wortelsalade en een vanille-achtig toetje. Mijn reisgenoot had ook een vegetarische maaltijd, alleen zonder lactose. Hij kreeg een pastamaaltijd met een gewone salade en een fruitsalade. In de ochtend kreeg men nog een maaltijd. Ook op een klein plateau.

Het vernieuwde KLM serviceconcept in de praktijk – AMS naar ICN
Ontbijt

Snacks

Tussen de twee maaltijdrondes door heb ik niemand meer gezien die iets kwam uitdelen. Wellicht omdat het een nachtvlucht was, of omdat ik even ingedommeld was. Wel merkte ik dat er meer aandacht voor de reizigers was, zoals ik gewend ben bij KLM vluchten. Kanttekening hierbij is dat ik in de KLM Boeing 747-400 zat in het Economy Comfort gedeelte. Deze zat op een enkele stoel niet helemaal vol en er was één stewardess in deze ruimte aanwezig. Ze kwam zo nu en dan een praatje maken. Ook vroeg ze aan enkele passagiers nog of ze lid wilden worden van het gratis Flying Blue programma van Air France-KLM.

Conclusie

Op het eerste gezicht heb ik nog niet veel gemerkt van de enorme veranderingen van KLM. Natuurlijk is het plateau waarop het eten staat kleiner, het servet met daarin het kleinere bestek zijn ook aanwezig. Het servet vond ik persoonlijk een stuk fijner omdat deze dikker en steviger was dan de voorganger. Het kleinere bestek is prima. Ik merkte dat ze nog erg zoekende zijn naar hoe de nieuwe service aan te bieden. Naar mijn idee had deze crew nog niet eerder met het concept gewerkt, niet erg vreemd natuurlijk omdat de nieuwe service pas 10 dagen geleden is ingevoerd. Persoonlijk had ik nog gehoopt op de KLM-cornetto of het appelgebak, maar daar zal ik nog op moeten wachten voor de volgende keer.

Verder was het fijn dat ze wat meer tijd hadden voor de reiziger, om bijvoorbeeld een praatje te maken. Het is nog even afwachten tot 28 oktober a.s. voordat ze op alle intercontinentale vluchten het nieuwe serviceconcept aanbieden. Dan zullen we wellicht de duidelijke verandering beter gaan zien.

We zijn benieuwd of reizigers het nieuwe serviceconcept al hebben ervaren op een van de negen bestemmingen (waarvan twee met tussenstop). Merkte je verschil, vond je de service beter, hoe vond je de gerechten en snacks. En bovenal, wat vond je van de grote salade? We horen je mening graag hieronder het artikel of op het forum.

Headerfoto: KLM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *