Review: Korean Air Airbus A330 Economy Seoul – Brisbane

Review: Korean Air Airbus A330 Economy Seoul - Brisbane

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Gedurende mijn reis naar Australië en Kuala Lumpur heb ik gevlogen met verschillende maatschappijen en overnacht in verschillende hotels. Vorige week schreef ik nog over de bestemming Brisbane waar ik enkele dagen verbleef om even bij te komen en waar ik moest wennen aan het aardige tijdverschil. De heenweg was intensiever dan verwacht. Dit ook mede door het lange reizen. Van Amsterdam naar Seoul met KLM en een overstap van vijf uur aldaar. Hierna kon ik eindelijk aan het laatste gedeelte beginnen van dit deel van de reis, de vlucht van Seoul naar Brisbane met. De vlucht werd uitgevoerd door Korean Air met een Airbus A330-300 in Economy Class. Dit artikel is een review op deze vlucht met de Zuid-Koreaanse maatschappij.

Airbus A330-300

Vorig jaar nog had ik gevlogen de Koreaanse maatschappij Korean Air. Namelijk van Osaka naar Seoul in hun Boeing 777-200. De vlucht was destijds kort, maar veelbelovend. Deze keer mocht ik het product van Korean Air langer uitproberen in de Economy Class. Korean Air vliegt op dit moment vier keer per week naar de bestemming Brisbane vanuit Seoul. Dit doen ze met een Airbus A330-300.

Er zijn twee versies van dit toestel. Eentje met 272 stoelen en een met 276 stoelen. Het verschil zit hem in de vier extra stoelen in de Economy Class. In beide versies zijn er zes stoelen in First Class, 18 stoelen in Prestige Class en 252/248 stoelen in Economy Class. De configuratie in de Economy class is over het algemeen 2-4-2 (behalve bij de laatste paar rijen is het 2-2-2). First Class kent een 2-2-2 opstelling en de Prestige Class van Korean Air kent een opstelling van 2-2-2 in de Airbus A330-300.

Review: Korean Air Airbus A330 Economy Seoul - Brisbane
Seatmap Korean Air A330-300 (272 stoelen)
©Korean Air

Boarding

Zo’n vijf uur heb ik rondgewandeld en gerust op het vliegveld van Seoul Incheon Airport. Ik heb ook nog even kort gebruik gemaakt van de transit dit je hier gratis kunt gebruiken. Maar toen was het toch weer tijd terug te keren het vliegveld in, en uiteindelijk richting de gate. De vlucht zou vertrekken om 20.05. Een half uur van tevoren begon het boarding proces, althans dat was de bedoeling. Al gauw bleek bij de gate dat het toestel vertraagd was en dus later zou vertrekken. We konden dus nog even plaats nemen bij een van de vele zitgelegenheden rondom de gate. In dit gedeelte van Terminal 2 zijn ook voldoende winkeltjes en cafeetjes waar je nog even wat kunt eten of drinken.

Uiteindelijk begon het boardingproces zo’n 20 minuutjes later. Duidelijk werd aangekondigd wie als eerste mocht en wie daarna. Als eerste de reizigers met kinderen, hierna Business Class reizigers en Elite Plus leden van SKYPASS (Korean Air Frequent Flyer Programma), SkyTeam en andere Elite Plus programma van leden uit het SkyTeam. Hierna volgende de andere reizigers.

Het proces verliep erg netjes en gestructureerd bij de gate. Er was voldoende personeel aanwezig om iedereen te helpen. Men spreekt er ook goed Engels.

Review: Korean Air Airbus A330 Economy Seoul - Brisbane
Gate 234 in Seoul Incheon Airport (ICN)

Welkom aan boord

Eenmaal aan boord staat er een heel team van Korean Air voor je klaar om je welkom te heten aan boord. Ze waren erg vriendelijk en vroegen om je boardingpas en verwezen je hierna naar je stoel.

Review: Korean Air Airbus A330 Economy Seoul - BrisbaneDe Economy Class kent twee verschillende kleuren stoelen. De twee verschillende delen hebben ofwel een blauwige kleur of een bruinige kleur stoelen. Verder zijn de stoelen identiek hetzelfde.

Review: Korean Air Airbus A330 Economy Seoul - Brisbane Review: Korean Air Airbus A330 Economy Seoul - Brisbane

Economy Class stoel

De Economy Class kent dus 248 of 252 stoelen, die over het algemeen in een 2-4-2 opstelling staan. Alleen de laatste rijen kennen een 2-2-2 opstelling omdat de staart van het toestel smaller is. Alle Economy Class stoelen zijn verder hetzelfde. Ze kennen een pitch van 84-86 cm (33-34”) en zijn ongeveer 46 cm breed. Zelf ben ik 1.92m en beenruimte is dus erg gewenst. Ik ben erg te spreken over de hoeveelheid beenruimte in dit toestel, ik kon mijn benen dan ook prima kwijt in deze stoel.

Review: Korean Air Airbus A330 Economy Seoul - Brisbane
Stoel en beenruimte in Economy Class bij Korean Air

Verder kent de stoel een in hoogte verstelbare hoofdsteun. De steun is verder stevig. Bij elke stoel is een deken en een kussen aanwezig. Ook krijgt elke reiziger een kleine amenity kit / welkomskit die bestaat uit:

  • Flesje water,
  • Slippers,
  • Koptelefoon,
  • Tandenborstel & tandpasta,
  • Oogmasker.

In de stoelzak voor je zitten verschillende tijdschriften en een veiligheidskaart. Boven de stoelzak bevindt zich het tafeltje. Mocht je geen maaltijd hebben of het grote oppervlak van het tafeltje niet nodig hebben, dan is er ook nog een uitklapbare bekerhouder.

Review: Korean Air Airbus A330 Economy Seoul - Brisbane
Amenity Kit Korean Air
Review: Korean Air Airbus A330 Economy Seoul - Brisbane
Leesvoer bij Korean Air

Entertainment

Voor vertrek checkt de crew of alles is opgeborgen. Hierna volgt via het entertainmentsysteem een Flightsafety instructie. Deze is ondertiteld in het Engels en Koreaans. Na deze instructie volgt nog een laatste check en dan gaan we vertrekken. Het verliep allemaal prima en na een kwartier hang je dan goed en wel op zo’n 11 km hoogte.

Review: Korean Air Airbus A330 Economy Seoul - Brisbane

De vlucht duurde ongeveer 10 uur. Tijd om dus even het inflight entertainmentsysteem uit te proberen. Elke stoel beschikt over een eigen scherm en afstandsbediening om het systeem te bedienen. Je kunt ook middels het scherm navigeren met je vinger. De afstandsbediening zit onder het scherm van het entertainmentsysteem.

Het entertainmentsysteem beschikt over een breed aanbod van Koreaanse en internationale films en muziek. Daarnaast zijn er verschillende spelletjes aanwezig die je kunt spelen met de afstandsbediening. Ook is er een goed flighttrackprogramma aanwezig.

Middels het entertainmentsysteem kun je ook je stoellamp aan- en uitzetten, cabine crew roepen, geluid harder en zachter zetten en het scherm uitzetten. Onder het scherm zit ook een mogelijkheid om je apparaat op te laden met USB. Eveneens zit er een oplader tussen de stoelen.

Maaltijden en service

Zodra we in de lucht hangen komt men eerst wat te drinken aanbieden met een kleine hartige snack, dit keer nootjes. Er is keuze uit verschillende softdrinks en alcoholische dranken.

Op deze vlucht met Korean Air kreeg ik daarnaast twee maaltijden. Één kort na vertrek en een maaltijd voor de landing. In mijn geval betrof het hier een avondmaaltijd en ochtendmaaltijd. Aangezien ik om een speciale maaltijd had gevraagd (vegetarisch) kreeg ik de maaltijd eerder aangeboden. Beide maaltijden waren erg uitgebreid. Een grote tray met verschillende gerechtjes werd geserveerd. De avondmaaltijd bestond uit een rijstgerecht met groenten en feta, geserveerd met een soort pannenkoekjes. Ook zat er een kleine salade en wat fruit bij. Mijn reispartner had een warme maaltijd met couscous en groenten. Ook daar zat een kleine salade en fruit bij. De maaltijd was uitgebreid en ruim voldoende. Daarnaast smaakte deze ook erg lekker.

Review: Korean Air Airbus A330 Economy Seoul - Brisbane Review: Korean Air Airbus A330 Economy Seoul - Brisbane

Het ontbijt was gelukkig iets kleiner van formaat. Ik had falafel met groenten en mijn reispartner een stukje quiche met groenten. Daarnaast nog wat fruit, yoghurt, een broodje en koffie of thee. Dit werd tijdens de vlucht nog enkele keren bijgeschonken als je dat wilde.

Review: Korean Air Airbus A330 Economy Seoul - Brisbane Review: Korean Air Airbus A330 Economy Seoul - Brisbane

Tijdens de vlucht kon je nog om drinken vragen. Het cabinepersoneel was erg vriendelijk en attent tijdens de vlucht. Ze stonden gelijk voor je klaar als dat nodig was tijdens de vlucht, top!

Review: Korean Air Airbus A330 Economy Seoul - Brisbane
Toiletten worden goed schoongehouden.

Tegen het eind van de vlucht deelt men nog de aankomstkaarten voor Australië uit. Vul deze goed en naar waarheid in om problemen in Australië te voorkomen. Denk goed na bijvoorbeeld welke etenswaar je meeneemt; beter is het om niets mee te nemen.

Artikelenreeks

  • 1eArtikel: Trip introductie laid back Australië & Kuala Lumpur
  • 2eArtikel: Vernieuwde KLM Maaltijdenservice in praktijk
  • 3eArtikel: Review: Vlucht KLM AMS-ICN in Economy Comfort
  • 4eArtikel: Review: Nieuwe ICN Airport & Transit
  • 5eArtikel: Review: KAL Lounge East & West ICN Airport
  • 6eArtikel: Review: Vlucht Korean Air ICN-BNE (dit artikel)
  • 7eArtikel: Bestemmingstips Brisbane
  • 8eArtikel: Review: Pullmann Brisbane King George Square
  • 9eArtikel: Bestemmingstips: Omgeving Byron Bay & Port Macquarie + Review Ibis Styles Port Macquarie
  • 10eArtikel: Review: Pullman Mangenta Shores Resort & Omgeving
  • 11eArtikel: Bestemmingstips Blue Mountains
  • 12eArtikel: Bestemmingstips Sydney & omgeving
  • 13eArtikel: Review: Mercure Canberra
  • 14eArtikel: Bestemmingstips Canberra
  • 15eArtikel: Bestemmingstips Eden & Omgeving
  • 16eArtikel: Review: Eden Motel
  • 17eArtikel: Review: Ibis Styles Sale
  • 18eArtikel: Bestemmingstips: Zuid-Australië
  • 19eArtikel: Review: Mercure Melbourne Albert Park
  • 20eArtikel: Bestemmingstips: Melbourne
  • 21eArtikel: Review: Ibis Melbourne Swanston Street
  • 22eArtikel: Bestemmingstips: Great Ocean Road (Bells Beach –> Apollo Bay)
  • 23eArtikel: Bestemmingstips: Great Ocean Road (Cape Otway –> Port Campbell)
  • 24eArtikel: Review: Holiday Inn Melbourne Airport
  • 25eArtikel: Review Qantas Lounge Melbourne Airport
  • 26eArtikel: Review: Vlucht Garuda Indonesia MEL-DPS Economy Airbus A330
  • 27eArtikel: Review Garuda Indonesia Domestic Lounge Jakarta Airport
  • 28eArtikel: Review Vlucht Garuda Indonesia DPS – CGK Economy Boeing 737
  • 29eArtikel: Review: Garuda Indonesia International Lounge Denpasar Airport
  • 30eArtikel: Review Vlucht KLM CGK-KUL WBC Boeing 777
  • 31eArtikel: Bestemmingstips Kuala Lumpur
  • 32eArtikel: Review Mercure Kuala Lumpur Shaw Parade Hotel
  • 33eArtikel: Review Sofitel Kuala Lumpur Damansara
  • 34eArtikel: Review Malaysia Golden Lounge Satellite Kuala Lumpur Airport

Overzicht

Publicatie Datum

2 October 2018

Voordelen

- Ruimte stoelen met voldoende beenruimte in Economy Class.
- Goede vullende maaltijden.
- Vriendelijk personeel dat goed Engels spreekt.
- Fijn toestel met een 2-4-2 opstelling.
- Goed entertainmentsysteem.
- Voldoende mogelijkheden om apparaten op te laden

Nadelen

- Geen.

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

De vlucht met Korean Air in de Economy Class is mij erg goed bevallen. Ik vind het persoonlijk prettig dat dit toestel, de Airbus A330-300 een opstelling 2-4-2 heeft. Daardoor is er bij de tweezits ook wat meer privacy en kun je gemakkelijk langs een reiziger om eventueel je benen even te strekken of om naar het toilet te gaan. Het toestel biedt daarnaast voldoende beenruimte en een stevige stoel die een goede recline heeft.
Het entertainmentsysteem beschikt over enkele functies, waaronder de mogelijkheid om verschillende films te kijken. Er is een goed aanbod aan internationale films en muziek.
Het cabinepersoneel is vanaf het begin tot het eind erg vriendelijk en attent. Er is ook voldoende personeel aanwezig in het toestel om iedereen te helpen. Men spreekt ook voldoende Engels.
De maaltijden die je aangeboden krijgt zijn voldoende van portie en erg lekker. Tevens is er een breed aanbod aan dranken waaruit je kunt kiezen tijdens de maaltijd, maar ook tijdens de rest van de vlucht. Al met al ben ik erg tevreden over het product dat Korean Air aanbiedt. Een volgende keer zou ik zeker weer met hen vliegen naar een van de bestemmingen die ze aanvliegen.

4.3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *