Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Een poos geleden vloog ik vanuit Melbourne Airport naar Bali Denpasar Airport. Aangezien ik mijn reis via KLM geboekt had werd er met een partner gevlogen die een KL-nummer had op de vlucht. In dit geval was dat de nationale luchtvaartmaatschappij van Indonesië, Garuda Indonesia. Ik vloog met een Airbus A330 in Economy in een kleine zes uur van het zuiden van Australië naar het Indonesische eiland Bali. In mijn volgende reviews zal ik schrijven over de vlucht met Garuda Indonesia naar Jakarta. Hier kun je ook mijn review lezen over mijn ervaring op de Fifth Freedom flight van KLM van Jakarta naar Kuala Lumpur.
Airbus A330-300
Garuda Indonesia vliegt vanuit Bali Denpasar met een Airbus A330-300 naar het Australische Melbourne. In de vloot zijn drie verschillende A330-300’s aanwezig. Daarmee bedoel ik dat ze met een andere configuratie vliegen. Het grote verschil zit hem in de hoeveelheid Business Class stoelen en hoeveelheid Economy Class stoelen. In de afbeelding van Garuda Indonesia hieronder zie je de verschillen. In alle A330’s vliegen ze in een 2-4-2 opstelling.
Zelf vloog ik mee met het middelste typen. In eerste instantie had ik ingecheckt op stoel 22K in de Airbus A330 met registratienummer PK-GPW. Echter werd al gauw na het plaatsnemen op deze stoel gevraagd of ik wilde wisselen i.v.m. een corpulente passagier. Hierdoor verplaatste ik een rij naar voren, 21K dus. Het grote verschil tussen 22K en 21K is dat je je benen onder de stoel van 21K kunt leggen. Als je op rij 21 zit heb je voor je de afscheiding tussen Business Class en Economy Class. Op zich prima, maar ik ben vrij lang en met mijn 1.90 en dus lange benen was het krap aan.
Boarding
Vooraf aan mijn vlucht maakte ik nog gebruik van de Qantas Business Class Lounge op het vliegveld van Melbourne Airport. In deze lounge werd aangegeven wanneer je het beste kon vertrekken om op tijd aanwezig te zijn bij de gate voor boarding.
Aangekomen bij de gate zijn verschillende rijen. Voor Business Classreizigers, Economy Classreizigers en Frequent Flyer statushouders. Bij aankomst was het boardingproces net begonnen. Eerst reizigers met kinderen en die minder goed te been zijn. Hierna Business Classreizigers en Frequent Flyer statushouders. Daarna de rest. Het boardingproces verliep goed en netjes. Men was vriendelijk bij de gate en bij binnenkomst in de vliegtuig.
Welkom aan boord
Bij het arriveren in het toestel wees het cabinepersoneel ook de weg naar je stoel. In het vliegtuig waren veel stewardessen aanwezig die je ook bij het plaatsnemen op je stoel nog hielpen als dat nodig was, met bijvoorbeeld het opbergen van je spullen.
Wanneer het boardingproces gereed is word je door de captain en purser welkom geheten aan boord. Hierna werden de motoren gestart en hingen we al gauw in de lucht.
Service en maaltijden aan boord
Bij aankomst op bij je stoel liggen er al enkele dingen klaar. Zo ligt er een deken en een kussentje. Ook zijn er verschillende tijdschriften/magazines die je kunt lezen tijdens je reis met Garuda Indonesia.
Wanneer je eenmaal in de lucht hangt wordt er ook een etuitje uitgedeeld. Hierin zitten sokken, een oogmasker en oordopjes.
Na het uitdelen van dit etuitje krijg je ook een drankje en kleine snack, nootjes mix, persoonlijk vond ik het te gekruid en dus niet erg lekker.
Er werden tijdens deze zes uur durende vlucht twee maaltijden geserveerd. De eerste maaltijd was een warme vegetarische maaltijd (aangevraagd). Het bestond uit rijst met groentes, een salade, fruit en een broodje. Het geheel was ruim en lekker. Bij de maaltijd kon je ook nog kiezen uit verschillende (alcoholische) drankjes.
De tweede maaltijdronde bestond uit een stuks fruit en een ijsje. Dit was voordat we gingen landen.
Tijdens de rest van de vlucht liep het cabinepersoneel veel door het toestel om je nog te voorzien van bijvoorbeeld een drankje, een dekentje of een ander verzoek. Men spreekt prima Engels en kan je goed helpen.
Entertainment
Aan boord is een prima inflight entertainment systeem aanwezig. Helaas niet het meest moderne. Je kunt kiezen voor verschillende talen, waaronder Engels. Er is keuze uit verschillende films en series. Ook kun je kiezen voor een muziekje of een spelletje. Het beeld is groot en helder, het geluid ook goed. Helaas is er geen USB oplaadmogelijkheid.
In rij 21 moet je het scherm uit je armsteun halen. Nadeel hieraan is dat tijdens opstijgen en landen dit opgeborgen moet worden.
Je kunt ook gebruik maken van wifi aan boord. Je kunt voor een korte periode gratis gebruik maken van deze service. Het was onduidelijk wanneer het goed ging werken. Zodra duidelijk was dat het zou moeten werken ging het ook vrij gemakkelijk. Je maakt een keuze in duur van je pakket. 15 minuten is gratis. Ook kun je kiezen voor 30 minuten, een uur, 3 uur of de gehele vlucht. Hieronder zie je de prijzen per pakket.
Je kunt natuurlijk niet alles doen op je device. Zo is het kijken van bijvoorbeeld filmpjes geblokkeerd. Berichten versturen lukt dan weer wel, evenals foto’s. De service werkte vrij vlot en goed. Persoonlijk vond ik het wel wat duur als je een half uur of meer gebruik wilt maken van deze service. Daarnaast krijg je maar beperkte MB’s.
In de cabine hangen op verschillende plekken ook schermen waarop een locatiemap is getoond. Zo kun je tijdens de gehele vlucht zien waar je bent tijdens je reis op de wereld.
Stoel
Dan wellicht het belangrijkste, de stoel waar je de komende uren op mag vertoeven. De cabine kent dus een 2-4-2 opstelling. Op rij 21 en rij 40 zijn de stoelen dicht aan de zijkanten. Bij de overige stoelen heb je een beweegbare armleuning en heb je dus ook iets meer ruimte omdat de armleuningen aan de zijkanten niet geheel dicht zijn. Mocht er iemand langs je zitten die je kent dan zou je zelfs de armleuning omhoog kunnen doen om nog iets meer ruimte te hebben.
In eerste instantie was ik tevreden met stoel 22K. Er was voldoende beenruimte en de stoel zat verder prima. Bij rij 21 was er over de stoel verder niet zo veel verschil. Het enige was de beenruimte. Door de afscheiding tussen Business Class en Economy Class is de beenruimte beperkter. Voor de gemiddelde reiziger is dit waarschijnlijk wel voldoende. De rugleuning kan verder in een fijne positie naar achteren, waardoor een dutje doen best prima kan. Al met al was ik tevreden met deze stoel. Leuk is nog dat je voor de vleugel zit, dus een leuk uitzicht hebt!
Artikelenreeks
- 1eArtikel: Trip introductie laid back Australië & Kuala Lumpur
- 2eArtikel: Vernieuwde KLM Maaltijdenservice in praktijk
- 3eArtikel: Review: Vlucht KLM AMS-ICN in Economy Comfort
- 4eArtikel: Review: Nieuwe ICN Airport & Transit
- 5eArtikel: Review: KAL Lounge East & West ICN Airport
- 6eArtikel: Review: Vlucht Korean Air ICN-BNE
- 7eArtikel: Bestemmingstips Brisbane
- 8eArtikel: Review: Pullmann Brisbane King George Square
- 9eArtikel: Bestemmingstips: Omgeving Byron Bay & Port Macquarie + Review Ibis Styles Port Macquarie
- 10eArtikel: Review: Pullman Mangenta Shores Resort & Omgeving
- 11eArtikel: Bestemmingstips Sydney, Blue Mountains & omgeving
- 12eArtikel: Review: Mercure Canberra
- 13eArtikel: Bestemmingstips Canberra
- 14eArtikel: Bestemmingstips Eden, Omgeving & Review Eden Motel
- 15eArtikel: Review: Ibis Styles Sale
- 16eArtikel: Bestemmingstips: Zuid-Australië
- 17eArtikel: Review: Mercure Melbourne Albert Park
- 18eArtikel: Bestemmingstips: Melbourne
- 19eArtikel: Review: Ibis Melbourne Swanston Street
- 20eArtikel: Bestemmingstips: Great Ocean Road (Bells Beach, Cape Otway & Port Campbell)
- 21eArtikel: Review: Holiday Inn Melbourne Airport
- 22eArtikel: Review Qantas Lounge Melbourne Airport
- 23eArtikel: Review: Vlucht Garuda Indonesia MEL-DPS Economy Airbus A330 (dit artikel)
- 24eArtikel: Review Garuda Indonesia Domestic Lounge Bali Denpasar Airport
- 25eArtikel: Review Vlucht Garuda Indonesia DPS – CGK Economy Boeing 737
- 26eArtikel: Review: Garuda Indonesia International Lounge Jakarta Airport
- 27eArtikel: Review Vlucht KLM CGK-KUL WBC Boeing 777
- 28eArtikel: Bestemmingstips Kuala Lumpur
- 29eArtikel: Review Mercure Kuala Lumpur Shaw Parade Hotel
- 30eArtikel: Review Sofitel Kuala Lumpur Damansara
- 31eArtikel: Review Malaysia Golden Lounge Satellite Kuala Lumpur Airport
Beeldmateriaal: M. den Turck
Geef een reactie