KLM zet in op pakketreizen met ‘KLM Holidays’

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het mag dan slecht gaan met de luchtvaart, toch maakte KLM vorige week bekend een flinke investering te hebben gedaan. De Nederlandse nationale carrier nam een strategisch belang in het bedrijf Airtrade. KLM werkt al ruim 25 jaar met Airtrade, maar wil die samenwerking nu intensiveren. Er zou zelfs sprake zijn een nieuwe tak genaamd ‘KLM Holidays’. Maar niet iedereen is daar blij mee.

‘KLM Holidays’

Vorige week maakte KLM bekend een ‘strategisch belang’ te nemen in het bedrijf Airtrade. Eigenlijk werkte de airline al intensief samen met dit bedrijf voor bijvoorbeeld de KLM Package Deals en Transavia Holidays. Door een meerderheidsbelang in het het bedrijf te nemen koopt KLM nu toegang tot het intellectueel eigendom van Airtrade.

Airtrade is marktleider op het gebied van de uitgifte en verwerking van vliegtickets voor de reisbranche. Het bedrijf ontwikkelt ook slimme technologie voor reisondernemingen voor het boeken van vliegtickets, het samenstellen van reizen en de administratieve afhandeling hiervan. Voordeel voor KLM is dat het met Airtrade alle (betaalde) opties die je normaal bij een ticket kunt boeken ook voor pakketreizen aan kan bieden. Overigens biedt het platform van Airtrade ook mogelijkheden om in dezelfde boeking bijvoorbeeld autohuur en excursies toe te voegen. Flying Blue privileges zijn ook geldig als je een KLM Package Deal boekt.

De Telegraaf berichtte eerder deze week dat KLM naar aanleiding van de nieuwe investering zelfs de tak ‘KLM Holidays’ op wil richten. Hiermee probeert de maatschappij de concurrentie aan te gaan met onder andere reisbureaus en andere (online) aanbieders van pakketreizen.

Verdien extra Flying Blue miles met de KLM Package Deals
De KLM Package Deals zijn al langere tijd beschikbaar via een aparte website (Bron: KLM)

Valse concurrentie?

Niet iedereen is echter blij met deze aanpak. Alhoewel de maatschappij natuurlijk ‘gewoon’ probeert te investeren in de toekomst zijn sommigen van mening dat de recente overheidssteun hiermee misbruikt wordt. KLM zelf stelt samen met Transavia Holidays in de top 3 van Nederlandse touroperators voor vliegvakanties te willen komen en gaat dus daadwerkelijk de concurrentie aan.

KLM moet de leningen die overheid verstrekt heeft binnen iets meer dan vijf jaar terugbetalen. Ook zijn er allerlei voorwaarden voor de staatssteun opgenomen over salarissen, bonussen en duurzaamheidsambities. Voor zover bekend is het niet verboden voor KLM om te investeren in de toekomst. RTL Nieuws meldt overigens de KLM vooraf overleg heeft gepleegd met de Nederlandse overheid.

Embraer E190 van KLM Cityhopper (Bron: KLM)
Embraer E190 van KLM Cityhopper (Bron: KLM)

Gouden zet?

Is dit een slimme zet van KLM? Het heeft in ieder geval kwaad bloed gezet bij de concurrent. Maar in een zwaar getroffen sector is het logisch dat elk bedrijf zijn toekomst veilig probeert te stellen. Naar verwachting zal de leisure markt als eerste aantrekken. Afhankelijk van de maatregelen zal het Europese verkeer tegen de zomer als eerste op gang komen. Intercontinentaal verkeer zal naar verwachting tegen die tijd zeker nog niet noemenswaardig zijn.

Als het leisure verkeer daadwerkelijk een voorzichtige opstart maakt dan zou een platform als ‘KLM Holidays’ zeker een slimme zet zijn. Met alle onzekerheid in de reiswereld zal het consumenten zeker bekoren om een alles-in-een-pakket te kunnen boeken bij een bekende partij met gunstige voorwaarden wat betreft bijvoorbeeld wijzigen of annuleren. Airtrade is aangesloten bij SGR en dat zal ook velen geruststellen als het om een pakketreis gaat.

Of de mogelijke oprichting van ‘KLM Holidays’ de airline daadwerkelijk gaat helpen zal nog moeten blijken natuurlijk. Het biedt in ieder geval wel een nieuwe mogelijkheid om reizigers te binden en dit verkoopkanaal uit te breiden. De toekomst zal het leren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *