Omzet Air France-KLM in de lift, maar winstgevendheid daalt5 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De omzet van Air France-KLM nam afgelopen kwartaal met 2,1% toe. Tegelijkertijd schrijft de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie rode cijfers met een operationeel verlies van bijna een half miljard. Dat komt mede door een tekort aan vliegtuigonderdelen en hogere loonkosten. De vernieuwing van de vloot ligt dit jaar echter wel op schema. Ruim een vijfde van de vloot bestaat inmiddels uit nieuwe generatie toestellen.

Stijging passagiers en omzet

Afgelopen week maakte Air France-KLM haar kwartaalcijfers bekend. Hieruit blijkt een stijging van de omzet, maar ook een negatief operationeel resultaat. De omzetstijging van 2,1% was voornamelijk mogelijk door een hogere stoelcapaciteit en dito bezettingsgraad. De stoelcapaciteit steeg met 4,5% ten opzichte van vorig jaar. De gemiddelde load factor was ook hoger, het eerste kwartaal staat deze op 86,4%. Dat is een verbetering van 0,4 procentpunt. Hierdoor steeg het aantal vervoerde passagiers met 6,2% tot bijna 21 miljoen. Dat zijn de passagiers van KLM, Air France en Transavia (Nederland en Frankrijk) samen. KLM vervoerde het eerste kwartaal 7,5 miljoen passagiers en Transavia Nederland 1,8 miljoen. 

Nieuwe stoelen aan boord van de Embraer E195-E2 bij KLM Cityhopper (Bron: KLM)

De groei van het aantal passagiers komt vooral door bestemmingen in Noord-Amerika, Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Azië. Naar het Midden-Oosten en Azië ging de capaciteit zelfs met bijna 32% omhoog. Bestemmingen in de Cariben en Indische oceaan zagen juist een afname in de vraag. De capaciteit ging daar juist met ruim 14% omlaag. Alhoewel er uit routes naar Afrika nog steeds meer omzet komt dan vorig jaar ging de capaciteit het eerste kwartaal wel omlaag. Dit heeft voornamelijk met een instabiele geopolitieke situatie te maken, aldus Air France-KLM. 

KLM deed het op medium haul erg goed. Daar ging de vraag flink omhoog op routes binnen Europa. Voor Air France geldt juist het omgekeerde. De omzet uit vrachtvervoer nam overigens af. Mede door een lagere vrachtcapaciteit als gevolg van het sluiten van het luchtruim in Rusland. 

Transavia

Low cost carrier Transavia doet het erg goed. Daar ging de capaciteit omhoog met meer dan 11%, mede door de inzet van de nieuwe Airbus A320 en A321. Het aantal passagiers steeg met bijna 9%. De gemiddelde bezettingsgraad ging wel iets omlaag ten opzichte van vorig jaar. Dat komt door recente stakingen in Frankrijk. 

Toestel van Transavia op de luchthaven van Rotterdam The Hague (Bron: Rotterdam The Hague Airport)

Vlootvernieuwing 

Na de aankondiging van de grootschalige vlootvernieuwing bij KLM, Air France en Transavia zijn inmiddels de eerste nieuwe vliegtuigen operationeel. Dat zorgt ervoor dat het percentage nieuwe generatie toestellen stijgt. Het eerste kwartaal kwam AF-KLM uit op 21% nieuwe generatie vliegtuigen. Tegen het einde van maart 2023 was dat nog 17%. In 2030 moet dit naar 80% zijn gestegen.

a321neo klm nieuwe beschildering livery 2024

Dit kwartaal kwam er één Airbus A321neo in de vloot en gingen er 2 Airbus A319s met pensioen. Ook kwam er een A350-900 bij. Naast de A320, A321 en A350 verwachten we de komende jaren ook meer A220 kisten. Volgens Air France-KLM stoten de nieuwe toestellen flink minder CO2 uit dan oudere generatie vliegtuigen. 

ToesteltypeReductie uitstoot CO2
Airbus A220-20%
Airbus A321Neo-15%
Airbus A350-25%

De kwartaalstukken geven weinig details over het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF). Er wordt nog steeds gesproken over een aandeel van 1%, maar deze ‘ambitie’ staat er al geruime tijd. De toename in vraag naar CO2-compensatie is dan ook nog niet helemaal zichtbaar. Terwijl Flying Blue haar loyale klanten wel beloont voor het aanschaffen van SAF

Toch nog een verlies

Ondanks de groei van de capaciteit, aantal passagiers en de omzet schrijft Air France-KLM onderaan de streep nog geen zwarte cijfers. Aan het einde van het eerste kwartaal van 2024 moet het bedrijf een negatief operationeel resultaat van 489 miljoen noteren. KLM draagt daar relatief veel aan bij, mede door een verhoging van de lonen en een eenmalige extra uitbetaling aan het personeel. Laatstgenoemde kostte KLM € 50 miljoen. In de eerste 2 maanden van 2024 is ook het bedrag aan compensaties voor klachten flink opgelopen door vertraging als gevolg van slecht weer. Ook dit kostte KLM € 50 miljoen. 

Verder namen de kosten voor toestelonderhoud met 25% toe. Zowel KLM als Air France lopen tegen het wereldwijde tekort aan vliegtuigonderdelen aan. Omdat toestellen langer in de hangar staan huurt KLM extern vliegtuigen in en dat kost meer dan begroot. De totale salariskosten stegen ook nog eens met 12%. Laatstgenoemde was overigens de verwachting door een eenmalige extra salarisuitbetaling voor KLM en extra pensioenafdracht voor medewerkers van Air France. Er waren ook kosten die minder hoog uitvielen. Zo bleek de brandstofrekening 6% lager dan vorig jaar.  

Air France Airbus A350 nieuwe cabine (Bron: Air France)

Benjamin Smith, de CEO van Air France-KLM, heeft vertrouwen in de rest van het jaar wat betreft omzet en resultaat. De vraag naar reizen blijft stijgen en airlines spelen hier een belangrijke rol in. Dat zal bijdragen aan het op peil houden van de omzet. Aan de kostenkant zijn er allerlei initiatieven in gang gezet om de efficiëntie te verhogen en kosten te besparen. Er is onder meer een vacaturestop ingesteld voor ondersteunend personeel. Ook moeten Air France en KLM beter samen gaan werken waardoor kosten kunnen worden bespaard. Maar dat laatste hebben we natuurlijk al vaker gehoord. 

Alle details over de kwartaalcijfers van Air France-KLM zijn hier terug te lezen.

Bron foto’s: Air France-KLM