Overstap op schiphol naar trein xP punten

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door EDUARDUS, 12 aug 2023.

  1. EDUARDUS

    EDUARDUS Newbie

    Berichten:
    21
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Als je een vlucht hebt naar brussel met overstap op schiphol en laatste leg is per thalys. Is het voldoende om je ticket te printen? Of moet je daadwerkelijk reizen om de xp punten te krijgen? En als je daadwerkelijk moet reizen, moet je dan actief de conducteur zoeken om je ticket te valideren of zo?
     
  2. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.739
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Op een of andere manier is het mij nog nooit gelukt na het ophalen van het treinticket om daadwerkelijk in de Thalys te stappen, steevast maak ik de fout om naar het verkeerde perron te lopen en in de trein naar Utrecht te stappen.

    De XP punten en (minimale) hoeveelheid miles heb ik altijd ontvangen.
    Zelfs heen hoef je na het afhalen van het ticket in principe de trein niet te nemen als je via Amsterdam gaat, ik doe het vanaf Antwerpen wel altijd omdat het simpelweg het snelst is, maar altijd een trein eerder dan gepland omdat ook dat is toegestaan, al ligt de beslissing wel bij de conducteur van de eerdere trein, en KLM personeel geeft geen krimp dat je dan op Schiphol al bij de incheckbalie staat om he boarding pass af te halen terwijl de geboekte trein nog uit Antwerpen zou moeten vertrekken.
    Hou er wel rekening mee dat vanaf 4 uur voor vertrek het ticket pas afgehaald kan worden.
     
  3. thehyrax

    thehyrax Newbie

    Berichten:
    46
    Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    En andersom? Als je in Brussel incheckt, je treinkaartje ontvangt maar een overstap hebt in Amsterdam? Moet je dan de trein daadwerkelijk nemen of kan ik gewoon naar Brussel, inchecken, auto terug pakken (heb namelijk een lange overstap) en op eigen gelegenheid naar AMS?
     
  4. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    921
    Leuk Bevonden:
    1.191
    Trofeepunten:
    428
    Je dient de tickets af te halen. C'est tout.
     
    Jack of all trades vindt dit leuk.
  5. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.739
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Dat kan inderdaad, 4 uur voor geboekte trein kan je tickets afhalen, en of je nu met de trein of op rolschaatsen naar Schiphol gaat, dat maakt niet uit. (Dit was ooit de uitleg van treinpersoneel).
    Stempelen doet men sowieso al heel lang niet meer en hoewel ze het ticket scannen en daar in theorie wat mee zouden kunnen qua bevestiging dat je in de trein zat kan zoiets in de praktijk niet, want wat nu als je geen controle krijgt of de uploadfunctie van de scanner werkt niet, dat is voer voor rechtszaken die KLM echt niet wil, het enige zuivere meetmoment wat je kunt afdwingen als KLM is persoonlijk ticket afhalen bij het loket in een x tijdspanne.
     
    FlyingFonz en Vliegende_Keep vinden dit leuk.
  6. thehyrax

    thehyrax Newbie

    Berichten:
    46
    Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Dank! Doe over een maandje een run ZYR-AMS-CDG-TRN (en terug) maar dan rij ik op de heenweg wel naar BRU, haal ik het ticket en that’s it. Scheelt parkeren. Op de terugweg hetzelfde en kan ik gewoon van AMS naar huis :) (in plaats van eerst naar Brussel en dan weer naar Rotterdam )
     
  7. EDUARDUS

    EDUARDUS Newbie

    Berichten:
    21
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Bij mij zijn de 5 XPpunten na paar dagen bijgeschreven. De trein ticket halen was op schiphol naar de overstapmachine lopen en daar ticket printen die de vorm heeft van boardingpass.
    In de trein zelf werd overigens goed gecontroleerd. Conducteur wist exact welke stoelen klm waren en controleerde of die bezet waren. Heb wel de rit naar brussel niet uitgezeten.
     
  8. thehyrax

    thehyrax Newbie

    Berichten:
    46
    Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Dus de terugweg heb je niet gedaan, wel ticket afgehaald en dus gewoon de XP voor gekregen?
     
  9. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.263
    Trofeepunten:
    508
    Dat weten ze precies inderdaad, op de heenreis (ZYR/ZWE -> AMS) komen ze ook actief naar je toe aan boord van de Thalys.
     
  10. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.739
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    En toch is het niet noodzakelijk of je er zit, want ik heb nog nooit, echt nog nooit de Thalys genomen die er daadwerkelijk geboekt was.
    Het is eigenlijk altijd een trein eerder dan de geboekte trein, en dan laat je het ticket wel zien om aan boord te mogen, maar niet altijd is mijn ticket daarna daadwerkelijk gescand omdat je dan vaak in de ruimte tussen de wagons moet zitten en men dus ook niet meer weet waar je bent.

    De vraag waarom ik niet de geboekte trein neem, uit veiligheid plan ik altijd een trein later mochten mijn werkzaamheden uitlopen en ik moet wachten op bepaalde inklaringen ik niet opeens in stress zit dat ik mijn trein niet haal.
     
  11. EDUARDUS

    EDUARDUS Newbie

    Berichten:
    21
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Bij de thalys heb je gereserveerde zitplaatsen. Hoe kan je een eerdere thalys nemen? Je weet toch niet welke plek vrij is? Daarnaast is het zo dat als de trein vertraging heeft je opdezelfde manier wordt behandeld als bij een vertraagd vliegtuig bij overstap. Klm zorgt voor oplossing.
     
  12. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.739
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Op zich kan je zien dat als er niemand zit de plek vrij is.
    De modus operandi is echter dat als de conducteur toestemming geeft om met de eerdere trein mee te mogen je ergens op het balkon op de klapstoeltjes kan plaatsnemen, daar zitten wel meer mensen die een trein eerder of later hebben.

    Het gaat mij niet om vertraging van de trein, het gaat erom dat ik een trein boek 1 uur nadat ik eigenlijk wil zo dat ik in Antwerpen uitlooptijd heb mocht ik niet op de eigenlijk geplande tijd klaar zijn.
     
  13. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.263
    Trofeepunten:
    508
    Als je de voorwaarden op je Thalysticket leest (uitgegeven door KLM), staat in de voorwaarden dat je officieel één trein eerder en één trein later mag nemen. Dat is afhankelijk van beschikbaarheid, maar als er een stoel is, mag je mee. Dat kan de chef de bord je vertellen zodra je hem aanspreekt op het perron. Thalys staat daar altijd enige tijd stil. Je krijgt direct een stoel toegewezen indien er plaats is, maar het is geen gunst of geste, maar gewoon een recht.
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  14. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.613
    Leuk Bevonden:
    3.231
    Trofeepunten:
    508
    Antwoord geven op een vraag die niemand stelt, dat is wel een beetje jouw ding hè? :D:D
     
  15. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.739
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Het was meer om aan te geven dat ik er wel wat ervaring mee heb, en niet omdat ik bang ben voor een vertraagde trein dat ik een aansluiting niet haal.

    Je kunt dus een trein eerder pakken. Alleen als er al eerder treinen zijn uitgevallen dan kan je geweigerd worden omdat je er dan simpelweg niet in past en zijn de balkons al vol.
     
    Tim82 vindt dit leuk.
  16. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Je krijgt trouwens in Brussel een voucher voor de Thalys lounge, die stelt niet zo veel voor maar dan hoef je niet op het perron te hangen. In CDG kan je indien je een overstap op de TGV hebt naar Brussel (met Air France of KLM nummer) ook gewoon de lounge in, al moet je dan eerst de trap omhoog nemen zodra je daar uit je vliegtuig bent gestapt. Je scant dan je boarding pass van je vlucht waar je zojuist uit bent gestapt. Wat daarnaast ook nog kan is bij het afhalen van je TGV ticket naar Brussel een voucher vragen voor de Galaxy bar van het Sheraton hotel op CDG. Die is 16€ waard en daar kan je precies 1 glaasje Grimbergen van kopen aldaar. :eek:
     
  17. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.613
    Leuk Bevonden:
    3.231
    Trofeepunten:
    508
    In elk bericht wat je schrijft laat je zogenaamd “subtiel” doorschemeren dat je ergens verstand van hebt maar dit stukje wat ik quote had nul te maken met aangeven dat je er “wel wat ervaring” mee hebt, dat is al duidelijk uit het stuk ervoor…

    P.S. jij zat 26 mei op de KL875 naar BKK in J he?
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  18. Elizabeth

    Elizabeth Newbie

    Berichten:
    13
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    3
    Ik neem regelmatig de trein en neem deze bijna altijd eerder dan de reservering. Heb daar nog nooit toestemming voor gevraagd, gewoon instappen en op balkon of bij restauratie plaats nemen. Soms wordt er gecontroleerd, soms niet. Nog nooit heeft een conducteur iets gezegd over het feit dat ik op een te vroege trein zit. Bij inchecken/bagage afgeven op Schiphol is ook nog nooit naar het treinticket gevraagd.
    Ticket ophalen is dus altijd voldoende voor de xp.
     
  19. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.263
    Trofeepunten:
    508
    U signaleerde een recalcitrante passagier aan boord? :D
     
  20. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.263
    Trofeepunten:
    508
    Vermoedelijk heeft dat niets met de trein te maken, maar is dat omdat het een eigen AF lounge is, waar je boarding pass na landing nog gewoon een groen lichtje geeft in de lounge (of blauw :cool:). Gezien je beschrijving van de trap, gaat dit om 2F. Dat is de gebruikelijke route bij een overstap, ongeacht of het om de trein gaat.
     

Deel Deze Pagina