KLM paspoort gegevens doorgeven bij reizen buiten Schengen

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door LordH, 15 mrt 2024.

  1. LordH

    LordH Newbie

    Berichten:
    79
    Leuk Bevonden:
    93
    Trofeepunten:
    18
    Vraagje - ik reis meestal binnen Schengen, maar best regelmatig. Nu moet ik binnenkort naar Londen en nu vraagt KLM via de website of ik mijn paspoort gegevens wil doorgeven "want dan gaat het sneller op Schiphol". Hoe dan? Ik heb Privium. Kan ik die oproep gewoon negeren?
     
  2. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    561
    Leuk Bevonden:
    1.105
    Trofeepunten:
    428
    Helaas, nee. De luchtvaartmaatschappij moet ook die gegevens hebben om er zeker van te zijn, dat je het land van aankomst binnen mag, en die hebben niets met Privium te maken.
     
  3. LordH

    LordH Newbie

    Berichten:
    79
    Leuk Bevonden:
    93
    Trofeepunten:
    18
    Dank! Van mezelf al ingezonden, nu die van mijn reisgenoot nog regelen... Weet iemand of ie die zelf kan invoeren na toevoegen aan zijn KLM app?
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2024
  4. PJOTR

    PJOTR Blue Tier

    Berichten:
    225
    Leuk Bevonden:
    271
    Trofeepunten:
    63
    Vanaf 15 april ook bij reizen met Eurostar naar London.

    CORRECTIE: VANAF 2 APRIL
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2024
    LordH vindt dit leuk.
  5. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Het is trouwens mogelijk om die gegevens niet vooraf door te geven, dan geeft je ze bij check in.
    Maar dan klopt helaas wel het verhaal dat het niet sneller gaat bij vertrek, want je kunt wel inchecken maar je krijgt geen boarding pas.
    Als je met bagage reist moet je toch al langs de check in maar met alleen handbagage kost dat dus die tijd extra.
     
  6. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.665
    Leuk Bevonden:
    2.440
    Trofeepunten:
    358
    Wat is trouwens de reden dat ik altijd naar de balie bij de gate moet om m'n paspoort/ticket te laten checken als ik naar de VK ga?
    Het zal met extra controle te maken hebben, maar ik heb dit altijd alleen met reizen naar de VK, en bijvoorbeeld niet als ik naar Azië ga.
     
  7. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Weet iemand wat de reden is dat ik laatst bij de kofferautomaat (was Austrian in dit geval) op schiphol gewoon alleen mijn boardingpas gebruik maar als ik fysiek bij een balie de koffer afgeef altijd mijn paspoort moet laten zien?
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2024
  8. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Dat je bij het inchecken je paspoort moet laten zien is logisch, immers als je geen gebruik van de online check in maakt zal er toch iets van controle op naam moeten plaatsvinden, al is het alleen maar om de reservering te kunnen vinden op de betreffende naam want we heten niet allemaal Jansen.
    Idem dito bij afgeven van bagage je wilt wel weten wie de persoon is omdat op die naam koffers vervoerd worden.

    Maar dan komt je valide punt, het proces is kennelijk ingericht dat er bij online check in een verificatie heeft plaatsgevonden en je daarom op basis van enkel de boarding pass bagage kan worden ingecheckt.

    Wat mij nog meer verbaasd is dat er bij vertrek binnen Schengen nooit een check op identiteit plaatsvindt met KLM maar bij andere wel. Je kan dus op de plaats van bestemming erachter komen dat je geen id mee hebt…
     
    VinceG, bedeve en MichaelNight vinden dit leuk.
  9. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Yup , mijn Ex-schoonvader had een keer het paspoort van zijn vrouw mee in plaats van die van hemzelf, op de terugreis had hij een groot probleem. ...
     
    ErwinLansing vindt dit leuk.
  10. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    176
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    Mijn paspoortnummer staat in m'n KLM-profiel, nooit een probleem gehad daarmee. Als je het niet invult kun je idd niet inchecken of iig geen boarding pass ontvangen.

    Wel meegemaakt dat KLM per se het paspoort wilde scannen "want dan gaat het sneller". Nou, dat hele proces waarbij je dat met je telefoon doet werkt voor geen meter, dus na een paar minuten klooien gestopt, en geen enkel probleem op het vliegveld, gewoon overal doorlopen (alleen handbagage), dus geen zorgen!
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  11. TechGlide

    TechGlide Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    3
    Dit had ik ook toen ik alleen met handbagage naar Chicago ging. Ik kreeg via de app van KLM de melding dat ik mij bij de gate moest melden voor de check. Dit heb ik gedaan en de dame wist mij te vertellen dat het inderdaad om de paspoortcheck gaat.
    Omdat ik dus niet langs de check-in hoefde en met Privium in de terminal ben gekomen heeft niemand dit kunnen checken.
     
  12. Arturas

    Arturas Blue Tier

    Berichten:
    103
    Leuk Bevonden:
    70
    Trofeepunten:
    28
    Voor dit soort bestemmingen doe ik altijd even boarding pass uitprinten bij kiosk en dan wordt altijd gevraagd om pasporrt fyziek te scannen. Als ik dat doe, dan hoef niet meer bij de ballie melden voor paspoort scan
     
    bedeve vindt dit leuk.
  13. Mark020

    Mark020 Blue Tier

    Berichten:
    380
    Leuk Bevonden:
    409
    Trofeepunten:
    63
    Dit is op Schiphol overigens steekproefgewijs, dat heb ik ook met enige regelmaat gehad, maar zeker niet altijd.
     

Deel Deze Pagina