KLM en Transavia moeten 6.000 slots op Schiphol inleveren1 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Vanwege de krimpplannen op Schiphol moeten KLM en Transavia voor de zomer van 2024 zeker 6.000 historische slots inleveren. Een maand geleden maakte het kabinet bekend dat de luchthaven volgend jaar maximaal 452.500 vliegbewegingen mag verwerken.

KLM en Transavia moeten slots inleveren

Als gevolg van de krimp op Schiphol mogen er volgend jaar minder vliegtuigen landen en opstijgen. Veel luchtvaartmaatschappijen zullen daarom volgend jaar een daling zien in het aantal vluchten. Als grooste luchtvaartmaatschappij op Schiphol zal KLM daarom het grooste aantal slots moeten inleveren. Inclusief de in te leveren slots van Transavia gaat het hier om ongeveer 200 vertrekkende en aankomende vluchten per week. De krimp heeft dus een grote impact op het aanbod van de KLM Groep. Voor zowel KLM als Transavia betekent dit dus ook een daling in het aantal verkochte stoelen.

KLM en Transavia moeten volgend jaar 6.000 slots inleveren als gevolg van de krimp op Schiphol. (Foto: InsideFlyer – Marco)

Als één van de grootste luchthavens van Europa wordt Schiphol hard geraakt door de krimp. De krimp komt al even hard aan bij KLM en dochtermaatschappij Transavia. Naast het feit dat de maatschappijen door de krimp slots moeten afstaan was er eerder dit jaar ook al een conflict over het aantal toegewezen slots op Schiphol. Zo vliegt de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Jet Blue sinds een paar weken vanuit Amsterdam naar Boston. JetBlue heeft het namelijk voor elkaar gekregen om na een conflict toch vanaf Schiphol te vliegen. Er zou dan namelijk minder ruimte zijn voor KLM die ook naar Bosten en New York vliegt. Of die vluchten volgend jaar ook blijven is op dit moment nog niet bekend.

Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Christian

Reacties

  1. Lee zegt

    Het moet toch niet gekker worden. KLM/TRANSAVIA worden hard geraakt als ze volgend jaar 6000 vluchten moet schrappen. dat is het verschil tussen kostendekkend en verlies. Ze zullen te ticketprijzen behoorlijk moeten verhogen. Waarom easyJet or RyanAir niet van Schiphol verbannen?

  2. Van Gooiland zegt

    “Waarom easyJet or RyanAir niet van Schiphol verbannen?”

    Het moet toch niet gekker worden. KLM en partners hebben al oligopolie op Schiphol, dus hoe meer concurrentie, hoe beter. Kunnen ze misschien ook nog wat van RyanAir en easyJet leren, want die toen toch echt sommige dingen beter.

  3. DerRudi zegt

    Een kleine 20 vluchten per dag minder dus? Of mag ik niet zo tellen?
    Wellicht krijgen we nu wat meer een focus op directe vluchten, wat minder talloze Cityhoppers per dag naar Londen en wat meer grote vliegtuigen die meer mensen in één keer vervoeren?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *