Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Sinds korte tijd is KLM eigenaar van een gloednieuw toestel. Namelijk de Boeing 787-10 Dreamliner. Dit toestel met de naam Oranjebloesem en registratie PH-BKA is grootste van de Dreamlinerfamilie op dit moment. Voor KLM de eerste, maar er zullen er nog enkele volgen, waaronder ook dit jaar nog een aantal. De verwachting is dat deze aankomen in september, oktober en december, aldus KLM zelf. Eerder publiceerde we al enkele foto’s, deze kun je hier en hier terugkijken.
Op 29 juni zou de eerste Dreamliner moeten aankomen, exact 100 dagen voor de verjaardag van KLM in oktober. Maar helaas was er nog wat mis met het papierwerk, dus kwam het toestel een dag later aan. Inmiddels heeft het toestel al wat vlieguren gemaakt, waarbij het naar Dubai en Kilimanjaro/Dar es Salaam vliegt. Zelf mocht ik afgelopen week met de nieuwe vliegtuig meevliegen. Namens InsideFlyer mocht ik voorafgaand aan de vlucht een kijkje nemen in dit gloednieuwe toestel.
Geen tijd/zin om het hele artikel te lezen? Bekijk dan de InsideLook video bekijk dan deze InsideLook video.
Inzet van de 787-X
De Boeing 787-10 Dreamliner van KLM wordt de komende tijd voornamelijk nog ingezet op de routes naar Dubai en Dar es Salaam via Kilimanjaro. In het najaar zullen er enkele bestemmingen bijkomen. Onder andere op donderdag en zondag zal KLM met dit toestel naar de Indiase bestemming Mumbai vliegen, verder nog naar Washington en later ook Curacao. Meer over de bestemmingen kun je hier lezen.
Heb je onze Instagram Stories of Posts van dit nieuwe toestel trouwens al gezien? Check ze hier! We vinden het leuk als je ons ook volgt 😉 !
https://www.instagram.com/p/Bz7c9MTIwnx/?utm_source=ig_web_button_native_share
KLM’s Cabine
In de vloot van KLM is de cabine verdeeld in twee reisklassen, namelijk World Business Class en Economy. Bij deze laatste is er nog een onderscheid tussen Economy Comfort en Economy. Wanneer je een ticket boekt bij KLM kies je voor Business Class of Economy Class. Wil je graag met meer beenruimte reizen, dan kun je ervoor kiezen om in een later stadium een stoel in Economy Comfort te selecteren. Hier heb je net wat extra beenruimte. Ook in de nieuwe Boeing 787-10 Dreamliner kun je deze cabines terugvinden. In de Economy Class zijn 276 stoelen, in de Economy Comfort 27 en in de World Business Class van KLM 38 stoelen. Ten opzichte van de kleinere variant, de 787-9, kunnen er 50 reizigers meer mee worden vervoerd, namelijk 344.
Economy Cabine
Kom je het toestel binnen, dan stap je binnen in de galley en is hierna aan de rechterkant de Economy Cabine. Voorin bevinden zich eerst 27 Economy Comfort stoelen. Het betreft hier de Recaro 3710 stoel.
Deze stoel heeft een pitch van 35” wat gelijk staat aan 88,9 cm. Dit is ruim 2,5 cm meer ten opzichte van eenzelfde stoel in de Boeing 777-300ER. De stoel heeft een recline van 7” (17,78 cm) en een stoelbreedte van 17” (43,18 cm). De Economy Comfort stoelen zijn geplaatst in een 3-3-3 configuratie, waarbij de eerste 2 rijen allemaal Economy Comfort stoelen zijn, bij rij 14, 15 en 16 zijn alleen de middelste 3 stoelen Economy Comfort stoelen.
De Economy Class stoelen beschikken over een recline van 5” (12,7 cm), een pitch van 31” (78,74 cm) en een stoelbreedte van 17” (43,18 cm). In totaal zijn er 276 van deze Recaro 3710 stoelen. Ook deze stoelen staan net zoals de Economy Comfort stoelen in een 3-3-3 opstelling. Wellicht logisch omdat het in dezelfde cabine is.
De buitenste stoelen in rij 14, 15 en 16, evenals geheel rij 17 zijn voorkeursstoelen. Dat zijn stoelen die voorin de cabine zijn, maar verder gelijk aan de Economy Class stoel. Bij rij 30 hebben de buitenste stoelen meer buitenruimte, deze optie kun je als extra bijboeken. Ben je Flying Blue Silver, Gold of Platinum dan zijn stoelen met extra beenruimte, Economy Comfort stoelen en voorkeursstoelen met korting of gratis bij te boeken.
Zowel bij de Economy als Economy Comfort stoel is een verstelbare hoofdsteun aanwezig. Deze hoofdsteun kun je ook van de zijkanten verstellen, zodat je in een soort ‘kom’ kan liggen met je hoofd. Dit kan een prettiger effect geven tijdens het slapen. Ook beschikken alle stoelen over een tafeltje. Dit tafeltje is in twee delen uit te klappen. Ook zit er in de tafel een bekerhouder, zodat je het tafeltje helemaal niet hoeft uit te klappen.
In de gehele Economy Cabine is in de stoel voor je een Inflight Entertainment Systeem geïnstalleerd. Het betreft hier een 10” scherm met Panasonic eX3 systeem. Bij dit systeem is een ingang om een koptelefoon aan te sluiten. Ook kun je middels een USB-poort je mobiele device opladen. Onder het IFE zit een vak waarin tijdschriften zitten, zoals bijvoorbeeld de Holland Herald. Helemaal onderin de stoel zit een stoelzak waar o.a. de safetycard zit. Boven de stoelen zijn verder ruime bagagebakken aanwezig.
World Business Class
De World Business Class, ook wel WBC genoemd, bevind zich voorin het toestel. Deze cabine bestaat ui 38 Venture stoelen van de Japanse fabrikant JAMCO. De stoelen zijn in een 1-2-1 reverse herringbone opstelling geplaatst. Ze hebben allemaal direct toegang tot het gangpad. Op dit moment zijn helaas niet alle stoelen in gebruik, dit omdat er niet voldoende personeel in de cabine aanwezig is. Hierover zullen eerst afspraken gemaakt moeten worden, meer hierover kun je hier lezen.
Elke stoel heeft optimale privacy door de schil die rondom de stoel heen zit. Het is bijna onmogelijk om contact te hebben met stoelen aan de andere kant van het gangpad zonder je in een minder comfortabele positie te bewegen. De stoelen die in het midden van de cabine zijn geplaatst bieden een goede optie als je met je (reis / zaken) partner reist. Anders zit er een schot dat je dicht kunt schuiven voor optimale privacy.
De Venture stoel heeft een pitch van 42” wat gelijkt staat aan 106,68 cm. Deze stoel kun je helemaal plat leggen, waardoor een bed ontstaat met een lengte van 198 cm. Zelfs geschikt voor de lange reizigers. De breedte van de stoel is 21” wat overeenkomt met 53,34 cm. De stoel is te bedienen met een touch bedieningspaneel aan de zijkant van de stoel. Er zijn verschillende opties, maar telkens verandert de stoel een klein stukje in positie. Het touchscreen bedieningspaneel is ook te gebruiken voor de leeslamp en het ‘do not disturb’ knopje.
De stoel beschikt over een driepuntsgordel. De logica hierachter is mij nog een beetje onduidelijk. Echter tijdens opstijgen en dalen moet de gordel in deze driepunt worden bevestigd. Eenmaal in de lucht mag het gedeelte dat vanaf de nek naar je middel gaat, worden losgekoppeld.
De Venture World Business Class stoel van KLM beschikt over een helder Inflight Entertainment Scherm. Met een grootte van 18” (45,72 cm) heb je ook een groot scherm om het aanbod van KLM op te bekijken, de route te zien of bijvoorbeeld een spelletje te spelen. Het IFE is op twee manieren te bedienen, namelijk middels het scherm zelf, maar het is prettiger als je gewoon goed in de stoel kan blijven zitten en niet telkens naar voren hoeft te leunen. Daarom zit er bij het kastje naast je ook een afstandsbediening. Deze bestaat ook uit een schermpje met verschillende knoppen. Je zou zelfs tijdens het film kijken op het grote scherm, hierop de vliegroute kunnen volgen.
In het kastje naast je zit ook een stopcontact met 110V om bijvoorbeeld je laptop op te laden, maar er zit ook een USB-poort. Onder het scherm voor je zit ook een USB poort, dus er zijn meerdere plekken waar je je apparatuur kunt opladen tijdens de vlucht. Het kastje is helaas niet af te sluiten, maar hierin kun je enkele spullen tijdens je vlucht opbergen. Ook zijn er twee aansluitmogelijkheden voor een koptelefoon. Één voor de KLM Noice Canceling Koptelefoon, de ander voor eigen meegebrachte koptelefoon.
Dan zijn er nog een aantal andere features bij deze stoel. Er zitten twee opbergzakken, waarin onder andere het Holland Herald Magazine zit. Aan de kant van het gangpad zit een armleuning die in hoogte verstelbaar is. Daarnaast zijn er voor de stoel ook nog enkele plekken om spullen op te bergen. De tafel is mooi weggewerkt en kun je in twee standen uitklappen, waardoor het oppervlak ruim verdubbeld.
Film
Tijdens de InsideLook in de Oranjebloesem, de Boeing 787-10 Dreamliner van KLM, hebben we ook gefilmd. Deze film kun je hieronder op je gemak nog eens terugkijken.
Voordelen 787
Aangezien het toestel nog zo goed als nieuwe was ruikt de cabine nog helemaal nieuw. Deze nieuwe KLM Boeing 787-10 met registratienummer PH-BKA heeft verder een aantal voordelen ten opzichte van oudere toestellen zoals de 777-200 of 300. De gehele cabine is voorzien van grotere ramen die te ‘sluimeren’ zijn middels een knop eronder. Er zijn dus geen schuifjes meer die niet goed dicht kunnen, en zo kun je ten alle tijden toch nog naar buiten kijken als het gedeeltelijk gesluimerd is. Voor het cabinepersoneel is het ook handiger, aangezien ze middels een druk op de knop alle ramen in een keer kunnen verduisteren, om zo bijvoorbeeld ook een nachtsituatie te creëren, waardoor mensen kunnen rusten en meer uitgerust aan kunnen komen op de bestemming.
Verder is de gehele cabine van prettige lichtelementen voorzien. Deze LED-verlichting geeft een prettig en ontspannen sfeer tijdens het reizen. De kleuren zijn ook aan te passen tijdens de vlucht.
Daarnaast zijn enkele voordelen van dit toestel dat het minder brandstof verbruikt, en dus minder CO2 uitstoot. Het is stiller en er is een hogere cabinedruk, waardoor het reizen aangenamer is. Tevens worden alle nieuwe Boeings 787-10 toestellen afgeleverd met WiFi aan boord.
In dit artikel lees je mijn ervaring over de World Business Class van KLM in de Boeing 787-10 Dreamliner. Heb jij al gevlogen met dit nieuwe toestel of wat vind je van de eerste impressie? We zijn benieuwd naar je mening. Laat het ons weten in dit forum topic of onderaan dit bericht.
Artikelenreeks
Gedurende mijn reis in de verschillende landen in Azië, heb ik verbleven in verschillende hotels, diverse vliegreizen gemaakt en bijzondere plekken bezocht. Middels een aantal artikelen zal ik jullie de komende tijd informeren over de verschillende hotels en de combinatie met onder andere mijn Le Club AccorHotels Gold lidmaatschap. Ook zal ik enkele reviews schrijven over de vliegreizen en airport lounges. Als laatste zal ik ook enkele bestemmingen uitlichten. Op dit moment is er al geschreven over:
- 1 – Tripintroductie: Azië – Thailand, Cambodja, Singapore & Bali
- 2 – InsideLook: KLM Boeing 787-10 Dreamliner | PH-BKA | Oranjebloesem
- 3 – Review: MGallery Canvas Hotel Dubai
- 4 – Review: So Sofitel Bangkok – genieten op hoog niveau
- 5 – Review: KLM World Business Class – Boeing 787-10 Dreamliner | Amsterdam – Dubai
- 6 – Review: Mercure Bangkok Makkasan
- 7 – Bestemmingstips: Divers Bangkok, Thailand
- 8 – Review: Ibis Styles Bangkok Sukhumvit 4
- 9 – Bestemmingstips: Met de trein van Bangkok naar Cambodja
- 10 – Review: China Southern Economy Class – Boeing 787-8 Dreamliner | Dubai – Wuhan
- 11 – Bestemmingstips: Siem Reap & historisch Angkor Wat
- 12 – Review: Ibis Styles Siem Reap
- 13 – Bestemmingstips: Phnom Penh & Battambang
- 14 – Review: Sofitel Angkor Phokeethra Golf and Spa Resort
- 15 – Review: Grand Mercure Singapore Roxy
- 16 – Bestemmingstips: Singapore
- 17 – InsideLook Heropening Raffles Singapore
- 18 – Review: Mercure Singapore Bugis
- 19 – Review: So Sofitel Singapore
- 20 – Review Malaysia Airlines Economy Boeing 737 Phnom Penh – Kuala Lumpur
- 21 – Review: Ibis Styles Singapore on MacPherson
- 22 – Review: dnata Lounge Singapore Changi Terminal 3
- 23 – Review: Mercure Bali Legian
- 24 – Review: Marhaba Lounge Singapore Changi Terminal 3
Beeldmateriaal: InsideFlyer – MdTurck
Geef een reactie