KLM van start met festiviteiten 100ste verjaardag

KLM 100 jaar

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het aftellen naar 7 oktober, de oprichtingsdatum van KLM, is begonnen. Vandaag trapte president-directeur Elbers de festiviteiten rondom de verjaardag af voor genodigden in Hangar 12 op Schiphol-Oost. Ook InsideFlyer was aanwezig. De grote ster van het event, de gloednieuwe Boeing 787-10, echter niet. Door certificeringsproblemen was dit toestel niet op tijd uit de VS komen overvliegen. Een grote domper; aangezien de dash ten de toekomst van KLM symboliseert en het passend was om 100 dagen voor de 100ste verjaardag gepresenteerd te worden. Ook niet in het laatste geval omdat de 787-10 een nieuwe cabine heeft. In plaats van de Oranjebloesem verzorgde de 777-300ER genaamd Orange Pride, een Boeing 787-9 en de DC-3 van de Dutch Dakota Association het achtergronddecor.

Deze diashow vereist JavaScript.

Terugblik en vooruit kijken

Met een fanfare tussen de vliegtuigen door werd het evenement geopend. Presentator Humberto Tan was host van de kick-off en gaf voor de openingspeech het woord aan Cora van Nieuwenhuizen, Minister van Infrastructuur en Waterstaat. De minister nam de zaal mee naar het fictieve 2119, waarin de luchtvaart weer een flinke transitie heeft doorgemaakt wat vliegtuigen en vliegreizen betreft. Maar de minister keek ook terug naar de oprichting van KLM en het bijzondere feit dat de luchtvaartmaatschappij vóór de oprichting al het predicaat Koninklijk ontving. Van Nieuwenhuizen uitte haar trots over de activiteit van KLM om te investeren in bijvoorbeeld biokerosine. ‘De jarige blaakt van enthousiasme en levenslust,’ aldus de minister. ‘Op naar de volgende honderd jaar!’

Deze diashow vereist JavaScript.

Daarna was het woord aan Pieter Elbers, CEO en president-directeur van KLM. Via een mooie presentatie en verschillende (historische) filmpjes passeerde de rijke geschiedenis van KLM de revenue. Van de eerste lijnvlucht in 1920 tot de levering van de nieuwste generatie Dreamliner. De állernieuwste Dreamliner mistte natuurlijk wel in de hangar. ‘De jarige is afwezig maar de familie maakt er iets gezelligs van,’ zei Elbers, verwijzend naar de 787-9 en 777-300ER rondom het podium.

KLM 100 jaar

Na een uitgebreide terugblik keek Elbers ook vooruit. Zeker duurzaamheid staat hoog op de agenda voor de (nabije) toekomst. Zo lanceerde KLM vandaag ook een nieuwe campagne; ‘Fly Responsibly.’ Hiermee roept KLM op om kritischer te kijken of vliegen wel de beste optie is. “We kijken soms naar de negatieve consequenties maar we doen ook ontzettend mooie dingen,” zei Elbers. Hij haalde ook verschillende quotes aan van de eerste KLM CEO Albert Plesman; ‘The ocean of the air connects all people’. En daarin ziet de huidige CEO ook KLM’s license to operate; mensen met elkaar verbinden. Elbers sloot af met een statement dat KLM klaar is voor de volgende honderd jaar.

KLM 100 jaar
KLM’s nieuwe campagne

KLM 100 jaar

Vervolgens werd een familielid van zowel Albert Plesman als één van de zeven KLM oprichters het podium opgehaald. Beiden werken zij bij KLM als piloot en flight attendant. Samen met Pieter Elbers en minister Van Nieuwenhuizen startten zij door het indrukken van de knop officieel het aftellen naar 7 oktober.

Deze diashow vereist JavaScript.

Boeing 787-10 World Business Class

De fysieke Boeing 787-10 ontbrak dus. Deze wordt morgen op Schiphol verwacht. KLM heeft voor deze Dreamliners voor een nieuwe stoelfabrikant gekozen in de World Business Class; het Japanse JAMCO. Veel details waren er nog niet bekend. Executive Vice President Customer Experience Boet Kreiken lichtte een tipje van de sluier op tegenover InsideFlyer. Wat de opstelling betreft verandert er niet zoveel vergeleken met de 787-9. Zo blijft de 1-2-1 reverse-herringbone opstelling. Wel wordt de stoel wat langer in de bedmodus. Ook de armsteun en de ‘cocon’ zijn vernieuwd. Zo is er meer privacy zonder dat het claustrofobisch overkomst; er is niet voor deuren gekozen. Daarnaast komt er een do-not-disturb knopje. Het design vereist wel een driepuntsgordel.

KLM 787-10 World Business Class stoel

Reacties

  1. Jeroen de Vries zegt

    Gemiste kans door geen deur te installeren. En verder een feestje voor de elite, de klanten staan in de kou want het vieren van 100 jaar KLM met mooie aanbiedingen is er niet bij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *