Foto’s: Dit is de KLM Boeing 787-10 Dreamliner van binnen – nieuwe World Business Class en Economy1 min leestijd

KLM Boeing 787-10 Dreamliner World Business Class

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Gisteren deelden we al wat afbeeldingen van derden van de nieuwe World Business Class in de Boeing 787-10 Dreamliner van KLM. Inmiddels heeft InsideFlyer meer informatie én afbeeldingen van zowel de World Business Class en Economy Class cabine ontvangen. KLM verwacht dit jaar nog 3 787-10 toestellen; in september, oktober en december laat een woordvoerder desgevraagd weten.

World Business Class KLM 787-10

Er zijn 38 stoelen in de World Business Class in een 1-2-1 opstelling. Maar voorlopig zal je niet in een volle cabine terecht komen; niet alle stoelen worden namelijk verkocht. KLM is de eerste afnemer van de Venture stoel, gemaakt door het Japanse JAMCO. De bedlengte meet 198cm en gaat vanzelfsprekend volledig plat. De stoelbreedte is 21 inch. Voor het inflight entertainment is er een 18 inch scherm met het Panasonic eX3 systeem. Verder hebben passagiers de beschikking over een 110V stopcontact en een highpower USB-port.

En zo ziet de cabine eruit:

KLM Boeing 787-10 Dreamliner World Business Class

KLM Boeing 787-10 Dreamliner World Business Class

Een subtiel verschil met de Boeing 787-9 is het ontbreken van een afsluitbaar kastje. In plaats daarvan is er een houder. Verder is ook de driepuntsgordel nieuw, net als het do-not-disturb lampje. Verder is de ‘vleugel’ rondom de stoel groter voor meer privacy. Ook in het middenstuk is meer privacy met een verstelbaar privacyscherm tussen de twee stoelen.

Economy en Economy Comfort

In Economy (Comfort) is er ook een nieuwe stoel; de Recaro 3710. In Economy Comfort zijn er 27 stoelen in 3-3-3 indeling met 35 inch aan pitch. In Economy Class is dat 31 inch. De recline in Economy Comfort is 7 inch, in de reguliere Economy class is dat 2 inch minder. De breedte van de stoel is 17 inch. Ook hier hebben passagiers de beschikking over highpower USB-ports. Het entertainmentscherm meet 10 inch. Op de foto’s lijkt er ook een aparte bekerhouder te zien.

KLM Boeing 787-10 Dreamliner Economy Class

KLM Boeing 787-10 Dreamliner Economy Class

Afb.: KLM

Reacties

  1. Van Gooiland zegt

    Wel ja, waarom zou je de WBC pax ook blij maken met een afsluitbaar kastje? Veel leuker als de spullen die je tijdens de reis graag bij de hand hebt (electronische apparaten, bril, noem maar op) voor iedereen voor het grijpen liggen en bij flinke turbulentie door de cabine vliegen.

    Van driepuntsgordels ben ik niet bepaald gecharmeerd. Gordels met een airbag zijn nog erger, maar dat is een schrale troost.

    Ik ben sowieso geen fan van de Dreamliner, en al helemaal niet van een (reverse) herringbone cabine layout. Die electrochromatische ramen zijn bijzonder irritant, vooral wanneer de cabin crew op een dagvlucht besluit dat de hele cabine per se verduistert moet worden. De meeste herringbone stoelen hebben te korte en keiharde armleuningen, die aan de gangpad zijde vaak niet parallel aan de stoel liggen. Bovendien zijn de stoelen aan de smalle kant en in de KLM opstelling zit iedereen direct aan het gangpad. Ik geef de voorkeur aan stoelen die weliswaar aan het gangpad zijn gelegen, maar waar de stoel zelf zo ver mogelijk van dat gangpad afstaat, d.w.z. dichter bij het raam en met een zijtafel aan de gangpad zijde.

    Ik heb veel liever de tradionele opstelling zoals in de 744 en 777, al zijn er genoeg maatschappijen die in deze (en andere) toestellen een beter hard product hebben dan KLM.

    • Dennis zegt

      Heerlijk juist de 1-2-1 opstelling in de dreamliner. Dat geeft veel meer privacy dan de 2-2-2 opstelling in andere toestellen. De hogere luchtdruk en dimbare ramen vind ik ook wel prettig. De 747 blijft mijn favoriet, maar is inmiddels wel gedateerd en vooral het entertainment systeem is niet meer van deze tijd.

    • Ruud zegt

      1-2-1 is ook echt noodzakelijk wmb. Je wil niet in business class over iemand heen hoeven klimmen, of dat iemand over je heen klimt, voor het toilet (stoelen aan het raam dus). Dat kan op een Europese vlucht, maar niet voor lange afstanden. Ben dan ook blij dat het de nieuwe standaard is. Ik vraag me af wat je bedoelt met het traditionele product in een 777? Dus wel over mensen heen klimmen?

      En wat betreft de driepuntsgordels: moet ik nog zien en uitproberen voordat ik erover kan oordelen. Vraag me af of het nodig is aangezien áls er iets gebeurt er toch al behoorlijke shit aan de fan is eer je er iets aan hebt. De huidige gordels in de 787 vind ik iig prettig. Stoelen zijn ook breed genoeg.

      Het verduisteren van de cabine op een dagvlucht vind ik inderdaad ook onwenselijk, vraag me af wat daar het protocol nou voor is.

  2. Ehrmantraut zegt

    1-2-1 is zo veel fijner dan 2-2-2, mooie verbetering van KLM.
    zo iconisch als lower deck in de 747 gaat het niet worden.

  3. PETER LEE zegt

    Eindelijk gaan ze bij KLM ook over naar 1-2-1 bij de WBC. Misschien dat ik Long Haul de KLM weer een ga proberen.
    Sinds de laatste 5 jaar heb ik KLM long haul niet meer gebruikt vanwege de slechte Business Class en ben ik Emirates naar Asia – Australia en Delta naar USA gaan vliegen. Ben Benieuwd !

  4. FF Passagier zegt

    Jammer dat KLM zo laat is met upgraden van de vloot
    Ander luchtvaart maatschappij zijn jaren vooruit
    KLM moet de FF meer serieus nemen en beter luisteren naar de B/C passagier .
    Ben 8 jaar geleden overgestapt naar andere luchtvaart maatschappij en heb mijn KLM platinum kaart doorgeknipt .
    Intercontinentaal doen ze eigenlijk niet meer mee
    Heel jammer wie weet na 100 jaar een omzwaai ??? .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *