Herstel KLM en Transavia zet door met verdubbeling omzet3 min leestijd

Neus van de Boeing 777-300 van KLM (Bron: KLM)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Dankzij het versoepelen van de inreisregels in vele landen en het toenemende vertrouwen van de samenleving om weer op reis te gaan zien ook KLM en Transavia het aantal passagiers verder toenemen. Voor beide airlines is dit het derde kwartaal op rij met een groei van de omzet. Het niveau van voor de pandemie is echter nog niet bereikt. En voordat het zover is zullen er nog enkele hindernissen genomen moeten worden voor het volledige herstel van KLM en Transavia.

Versoepeling inreisregels

In Europa zijn de inreisregels sinds een tijd flink versoepeld ten opzichte van tijdens de pandemie. Voor de meeste Europese bestemmingen is een Europees digitaal coronacertificaat (DCC) voldoende om te kunnen reizen. Sommige landen hebben nog een testverplichting, maar dat is lang niet overal meer. Steeds meer landen in Europa schaffen zelfs alle coronaregels af. Vooral de verbeterde situatie in vakantielanden is voor Transavia van belang. Hierdoor mocht de low cost carrier weer heel wat meer passagiers verwelkomen.

De versoepeling van de regels geldt overigens niet overal. Alhoewel Aziatische landen als Maleisië, Thailand, Indonesië, Singapore en Hong Kong al weer meer reizigers toelaten is bijvoorbeeld China nog steeds ‘dicht’. En China is juist ook een belangrijk land voor bijvoorbeeld KLM.

Herstel KLM en Transavia

De versoepeling van de inreisregels heeft de afgelopen maanden bijgedragen aan een flink herstel voor KLM en Transavia. Alle bedrijfsonderdelen mogen inmiddels zwarte cijfers schrijven. De omzet van KLM bedroeg in het eerste kwartaal van 2022 €1.903 miljoen. Dit is meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2021. De operationele winst van €3 miljoen is een stijging van €340 miljoen ten opzichte van 2021. Toen was er namelijk nog sprake van een verlies. De verbetering in de resultaten wordt ondersteund door de staatsteun die KLM ontving van de Nederlandse overheid. Hiervan is het eerste deel overigens weer terugbetaald.

De laatste maanden trekt het aantal boekingen, ook voor de zomervakantie, weer aan. Dat geeft KLM en Transavia een positieve blik op de toekomst. Toch zijn er ook nog enkele hindernissen die genomen moeten worden vooral volledig hersteld mogelijk zal zijn.

Boeing 737 toestellen van Transavia op de luchthaven (Bron: Transavia)
Boeing 737 toestellen van Transavia op de luchthaven (Bron: Transavia)

Hindernissen

Naast het feit dat een belangrijke markt als China nog steeds gesloten is zijn er nog enkele hindernissen die KLM en Transavia zullen moeten nemen voordat het volledige herstel in zicht is. Dit geldt overigens evengoed voor andere airlines.

Ten eerste is er wereldwijd, niet alleen in Europa, sprake van krapte op de arbeidsmarkt, ook als het gaat om banen in de luchtvaart. Luchtvaartautoriteit Eurocontrol waarschuwt ook dat dit tekort aan personeel nog wel eens het herstel in de weg kan staan. Recentelijk legden medewerkers van KLM op Schiphol nog het werk neer omdat zij betere werkomstandigheden eisten. Het aantal vacatures dat lastig op te vullen is voor zowel airlines als Schiphol is een onderdeel van de problemen die spelen.

De tweede hindernis heeft de maken met de huidige geopolitieke ontwikkelingen in Europa. De oorlog in Oekraïne heeft niet alleen als gevolg dat In Oekraïne en Rusland geen vliegverkeer mogelijk is waardoor vluchten richting Azië moeten omvliegen. Door allerlei beperkingen in transport en productie en toegenomen onzekerheid over de toekomst stijgen ook de operationele kosten voor airlines.

KLM 777 SkyTeam livery
KLM 777 in SkyTeam livery (Bron: KLM)

Volledig herstel in zicht?

Alhoewel het er positief uitziet voor KLM en Transavia qua herstel zijn er dus nog wel enkele hindernissen die genomen moeten worden. Eurocontrol denkt nog steeds dat 2023 het belangrijkste jaar zal zijn, ondanks de huidige geopolitieke situatie. Laatstgenoemde is slecht voorspelbaar dus wanneer de luchtvaart echt weer in de lift zit is lastig te zeggen. De toename van de omzet is in ieder geval positief, dat geeft airlines ook weer meer ruimte om te investeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *