Er zijn interessante ontwikkelingen gaande bij KLM, een machtsstrijd tussen Elbers en Smith waarbij Elbers heel veel steun geniet. Hoe denken jullie dat het af zal lopen?
Hoe je wendt of keert, ik denk 1 entiteit zorgt altijd wel voor lagere kosten en meer controle en overzicht over je bedrijf. Dus wat dat betreft snap ik wel waarom Air France van hem af wilt? Anderzijds, denk ik voor onze Nederlandse belangen, is het beste dat hij blijft. Tenzij je kan verzekeren dat board of directors x% bestaat uit KLM werknemers oid?
Ik vrees het ergste....Hopelijk kan Elbers Smith overtuigen zijn aandacht eerst te vestigen op Air France wat dramatisch presteert zodat het goed presterende KLM voorlopig buiten schot blijft. Zodra Smith Air France op de rit heeft is het inderdaad zinvol om meer samen te werken maar dat is wel heel gevaarlijk voor zowel KLM als Schiphol.
Als alles onder één entiteit wordt gebracht, valt het minder op dat het geld in Amstelveen wordt verdiend en in Parijs wordt 'geïnvesteerd'. En Smith wil naar mijn vermoeden controle over het lucratieve Transavia, desnoods onder een andere naam zodat het meer 'Frans' wordt. Janaillac had tevergeefs geprobeerd om een Franse versie van Transavia te lanceren onder het mom van 'Joon'. Ik heb dinsdag mijn eerste vlucht met Joon. Ben erg benieuwd naar de service en de 'sneakerstewardessen' .
Is echt geen discussie. Is puur bedrijfspolitiek. Natuurlijk blijft Elberts aan, kost alleen wat qua zelfstandigheid etc. Zware onderhandelingen
Kijk daar is het akkoord al: https://www.google.nl/amp/s/amp.nos...rance-klm-akkoord-over-aanblijven-elbers.html
Het zou jammer zijn als KLM straks vanuit Parijs word bestuurd en zijn identiteit zou verliezen. Persoonlijk kies ik voor skyteam maatschappijen vanwege het bestaan van KLM. Als KLM word geassimileerd in Air France zou dat een reden zijn om te switchen naar waarschijnlijk de star alliance.
Ik snap het wel als er geintegreerd moet worden. Dat was tenslotte het uitgangspunt toen de fusie tot stand kwam. Ik heb er alleen een probleem mee als de inefficiency (lees rigide vakbonden) van AF straks de hele combinatie incl KLM de kop kost. En het gerucht dat KLM straks een budgetvlieger moet worden zie ik ook niet echt zitten. Dan stap ik wel over op de LOT.
Nou.. betrouwbare bronnen vertellen NOS dat Elbers aan kan blijven.. https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl/artikel/2272641-elbers-blijft-aan-als-topman-van-klm.html
Een mooie strategie zo toch! Elbers blijft, nieuw CEO team met focus op synergie voor de groep, klinkt als goede bedrijfsvoering. en benieuwd hoe dit AFKL sterker maakt...
Maar de strijd is nog lang niet gestreden vermoed ik, check dit filmpje: https://nos.nl/video/2272756-elbers-en-smith-schudden-elkaar-de-hand-niet.html
Is dat niet een beetje raar, waarom nu wel en toen niet. Waar komen het geld nu opeens vandaan? hoe het ook zij....als Air Frans er niet was toen.... grote kans dan KLM destijds niet meer bestond.
Ik denk dat het helemaal niks kost. Rente is iets van 0%. En omdat de koers gunstig is verwacht ik een mooie winst op lange termijn.
Het levert geld op. De staat moet obligaties uitgeven om te financieren en die hebben een negatieve rente. Alleen koersverschil even afwachten, maar dat is hopelijk pas over vele jaren.
Mooi dat de Fransen zich gelijk aangevallen voelen terwijl de Franse staat 14% van de aandelen in handen heeft.