Al een tijdje zit ik te dubben over welke auto te huren in de USA. We gaan met de 2 (jonge) kids 3 weken door Montana rijden deze zomer.
We gaan langs vrienden en een paar trips door National Parks. Verwacht zo'n 2.500km te rijden in totaal.
Met 990 euro dacht ik via een online tussenpersoon een goede deal te hebben voor een Full Size sedan (Ford Fusion of vergelijkbaar). Deze staat al een tijdje gereserveerd en is cancelbaar tot 24u van te voren.
Nu zit ik op de de site van de auto verhuurder (dus niet de tussenpersoon!) een beetje te spelen met landen door te aan te geven dat ik bijvoorbeeld in Noorwegen woon ipv Nederland, en zie dat bij onze Noorder buren een Standard Elite SUV (Ford Explorer of vergelijkbaar) 770 euro kost
, sterker nog de volgende goedkoopst en ook kleinste auto kost 950 euro
Alleen dit model SUV is daar goedkoop tov van de rest van de landen maar ook de andere modellen.
Verdere condities zijn gelijk, met onbeperkte kilometers, aansprakelijkheidsverzekering en afkoop van eigen risico voor ongelukken. Tarief is beide voorruit betaald, dus we hoeven niets aan de verhuurbalie af te rekenen, buiten de borg om.
Nu zit ik toch een beetje in dubio wat te doen, want er zijn voors en tegens:
Full Size:
+ Dichte kofferbak, met bagage dus minder zichtbaar/diefstal gevoelig
+ Sedan rijdt wat prettiger dan een SUV (aanname)
+ Sedan is zuiniger dan SUV (5 miles beter tot de gallon)
+ Cancellen tot 24u van te voren is gratis doordat die via een tussenpersoon is geboekt
SUV:
+ Goedkoper, scheelt toch aanzienlijk geld
+ Beter bestand tegen wat onverharde wegen
+ Beter uitzicht voor ons en de kinderen door hogere zicht en mogelijk panorama dak
+ Vele meer ruimte binnen in
- Door open koffer ruimte is bagage zichtbaar
- Duurder in verbruik/onzuiniger (5 miles tot de gallon minder)
- Bij de aanvraag geef ik op dat ik uit een ander EU land kom dan mijn rijbewijs aangeeft.
Wat zouden jullie adviseren? Want de Full Size is "verstandige" keus, maar SUV rij je niet zo vaak en is goedkoper.....
Klik om te vergroten...