65XP nodig, 'vliegen' vanaf ZYR?

Discussie in 'Premium Fares (Business & First)' gestart door Ruud75, 16 aug 2019.

  1. Ruud75

    Ruud75 Newbie

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Met de vluchten die nu op mijn programma staan haal ik 235XP; ik denk erover om een XP run te doen om Platinum te halen (zie mijn 'Platinum?' post in Programma's en Punten forum).

    Ik heb gelezen dat KLM goede business class deals heeft vanaf bijvoorbeeld Brussel treinstation. Als ik het goed heb begrepen krijg je ook XP's voor de treinreis, dus bijvoorbeeld retour ZYR-AMS-<andere Medium bestemming> in business class levert dan 60XP op, correct?

    Ik weet dat je op de heenreis je treinticket bij de balie moet laten zien om XP's te verdienen; is het op de terugreis voldoende om alleen het treinticket op te halen (en dan bijvoorbeeld in Rotterdam uit de Thalys te stappen)?

    Op basis hiervan denk ik aan de volgende constructie:
    • 31 okt - 4 nov ben ik van plan om een retourvlucht economy AMS-LUX te boeken (is al meegerekend in die 235XP).
    • Het lijkt erop dat ik dit vrijwel gratis kan uitbreiden naar AMS-LUX-AMS-BRU. Dan kom ik op 240XP, dus heb ik nog 60XP nodig.
    • Op 5 nov kan ik dan een retourvlucht ZYR-AMS-<andere bestemming> doen.
    Voor die <andere bestemming> heb ik 2 opties:
    • Indien dit een redelijk korte vlucht is, bestemming niet heel interessant, en/of dit tot een heel goedkoop ticket leidt, zou ik op dezelfde dag retour kunnen vliegen.
    • In het geval van langere vlucht, duurder ticket, en/of interessante bestemming, wil ik daar wellicht 2-3 dagen doorbrengen (terug op do, vr of evt za).
    Iemand suggesties voor goede opties, of tips hoe ik zelf het beste een goede optie kan vinden?

    Eventuele suggesties met nog een (gunstige) extra overstap zijn ook welkom (dus 75XP of 90XP), voor meer zekerheid mocht 1 van mijn andere geplande vluchten niet doorgaan.
     
    VinceG vindt dit leuk.
  2. jasperR

    jasperR Blue Tier

    Berichten:
    216
    Leuk Bevonden:
    298
    Trofeepunten:
    63
    Vanaf Dusseldorf naar KL only bestemmingen kan je business class DUS CDG AMS XXX doen. Deze zijn meestal onder de 500 te boeken.

    Ik zie DUS BLL op 26/27 oktober voor 425 op skyscanner.
     
  3. Sebas

    Sebas Blue Tier

    Berichten:
    234
    Leuk Bevonden:
    223
    Trofeepunten:
    43
    Ben je reeds aangemeld voor de extra Miles via club Accor? Daar zijn eventueel nog 5 of 10 xp te behalen.

    Tevens is het misschien aantrekkelijk om een platinum amex te nemen voor de 60XP. Hiermee kan je dan ook meteen gebruik maken van platinum for 2 en deze delen met familie/vrienden oid.
     
  4. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Of het segment per trein 15 XP oplevert? Dat zou ik even goed checken.
     
  5. vkpeter

    vkpeter Blue Tier

    Berichten:
    104
    Leuk Bevonden:
    80
    Trofeepunten:
    28
    Als je via Ams wilt vliegen, vind ik meestal treinreizen vanuit Antwerpen terug (zwe) en vanuit Brussel (zyr) mikken ze meestal op cdg.
     
  6. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.839
    Leuk Bevonden:
    3.244
    Trofeepunten:
    508
    Ha Ruud! Ik heb jaren in Brussel gewoond en alle varianten met vertrek BRU/ZYR/ZWE via AMS en CDG zo’n beetje gehad. Volgens mij kloppen je hoofdlijnen.

    ZYR/ZWE - AMS telt als een internationale vlucht in de kortste categorie en levert 5XP op. In business class 15XP

    Geen ervaring mee, maar technisch moet dat kunnen. Het gebeurt regelmatig dat treinreizen niet (of traag) gepost worden in je Flying Blue account, dus kun je voor de zekerheid nog even een stempel halen. En de KLM app locatie uitzetten, hoewel ze die info nog niet zullen gebruiken om te vragen waarom je XPs claimt voor een reis naar Brussel maar in Rotterdam uitstapt en nooit met het Proximus netwerk verbonden bent geweest.

    Ik was niet bekend met het toevoegen van één extra stukje na je vlucht. Had je oorspronkelijk een heel duur ticket? Maar de redenering klopt dat als je dat stukje Thalys op KL ticket en KL vluchtnummer (geen los kaartje dus) koopt, je 5XP krijgt.

    En de rest van je redeneringen klopt ook. Als je op een zondag terug zou kunnen komen scheelt dat vaak iets in de prijs, want zaterdagnacht in je verblijf is vaak goedkoper qua vliegticket.

    Succes met uitzoeken! De opmerking van @vkpeter klopt ook. Als je trouwens op Google Flights een vlucht vanuit ZYR vindt, is die op KLM.com meestal ook te boeken vanuit ZWE. Wachttijden voor afhalen ticket in Antwerpen kunnen wel stuk langer zijn, looptijd balie - spoor is langer en er is geen lounge. Je moet je treinticket op tijd ophalen, maar je mag vervolgens gratis één Thalys een trein eerder of later pakken op KLM ticket.
    Succes met uitzoeken!
     
    vkpeter vindt dit leuk.
  7. dverwiel

    dverwiel Newbie

    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    3
    Ik ben ook op zoek naar een XP run en zie een goedkope KL/AF mogelijkheid naar Dubai vanuit Vilnius.
    Heenvlucht Vilnius - Amsterdam - Dubai
    Terugvlucht Dubai - Amsterdam - Vilnius
    Alle vluchten in business class, totaalbedrag € 888,- + extra vlucht AMS - VIL.
    Bij terugvlucht via Amsterdam kan je dus de laatste vlucht AMS - VIL skippen.
    Kan iemand mij vertellen of KLM moeilijk gaat doen wanneer je de laatste vlucht Amsterdam - Vilnius gewoon niet maakt?
     
  8. KieWie

    KieWie Blue Tier

    Berichten:
    298
    Leuk Bevonden:
    337
    Trofeepunten:
    63
    Wat ik van anderen begrijp is dat het geen probleem is wanneer je dit incidenteel doet. Voor wat het waard is, zelf heb ik onlangs de leg AMS-DUS in J en daarna terug in Y niet gemaakt. Niets over gehoord, keurig de mijlen en XP gekregen van de wel gevlogen legs.
     
    dverwiel vindt dit leuk.
  9. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.839
    Leuk Bevonden:
    3.244
    Trofeepunten:
    508
    Hi @dverwiel welkom op het forum - stel jezelf nog even voor in het desbetreffende topic zodat we je context ook leren kennen.

    De runs vanuit de Baltische staten zijn besproken in dit topic: https://insideflyer.nl/forums/threads/fb-mileage-runs-segmenten-dan-vooral.288/page-90. Kijk daar even rond.

    De run die je suggereert levert voor het segment AMS-DXB 30 XP op in business, 60 voor een retourtje. VNO-AMS levert op een vluchtnummer beginnend met BT geen XP op, maar op KL vluchtnummer 15 in business, dus dan heb je 30 XP extra, in totaal 90. Uitstappen in Amsterdam op de terugreis is geen probleem als je zonder ruimbagage reist. Je krijgt dan niet de XPs voor het segment AMS-VNO maar er staat geen sanctie op.
     
    dverwiel vindt dit leuk.
  10. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    1.954
    Trofeepunten:
    298
    Wat bedoel je met moeilijk doen?

    Als je bagage hebt ingechecked en er zit geen 'nacht' tussen de volgende vlucht dan krijg je niet kosteloos je bagage, dus dan doet KLM moeilijk.

    Heb je geen bagage en doe je dit incidenteel dan zal KLM geen actie kunnen ondernemen omdat niet aan te tonen is dat je moedwillig vluchten 'skipt' immers kunnen er diverse redenen zijn waarom je een vlucht niet neemt, een medische reden is er bijvoorbeeld al eentje en KLM is geen dokter.

    Zolang je het niet structureel doet dan staat niks het skippen in de weg. Persoonlijk doe ik het niet, maar ik doe dan ook niet aan XP runs en als ik een vlucht niet maak dan heb ik gelijk een logistieke uitdaging omdat mijn auto dus wel op het beginpunt zal staan...
     
    dverwiel vindt dit leuk.
  11. Eloy

    Eloy Blue Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Vanaf AMS terug naar ZWE met de Thalys, welk type Thalys ticket krijg je dan wanneer je business hebt gevlogen? Is dit het comfort 1 product of het premium product van de Thalys?
     
  12. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.839
    Leuk Bevonden:
    3.244
    Trofeepunten:
    508
    Hi Eloy, de tickets die ik heb gehad gaven aan 'comfort 1', maar ik zat in de premium coupé, dus de nieuwe hoogste reisklasse met eten en een wijntje. :)
     
  13. Christian

    Christian Administrator Captains

    Berichten:
    823
    Leuk Bevonden:
    378
    Trofeepunten:
    63
    Zelf maak ik veel gebruik van de mogelijkheden per trein vanaf ZYR en BRU. Op de terugweg haal je een ticket op bij de NS International balie op Schiphol Plaza. Vervolgens kun je bij elk station dat de betreffende trein aandoet zonder ‘sanctie’ uitstappen.
     
  14. Ruud75

    Ruud75 Newbie

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Hartelijk dank voor alle reacties op mijn oorspronkelijke bericht, door drukte had ik helaas geen tijd om eerder te reageren.

    Op een of andere manier resulteerden al mijn zoekopdrachten voor business class vanaf ZYR/ZWE tot prijzen van boven de EUR 1000, dus uiteindelijk ben ik naar voordeligere routes gaan zoeken.

    Ondertussen erachter gekomen dat je bij Google Flights als bestemming 'Europe' kunt opgeven, waarmee je een overzicht van alle mogelijke bestemmingen en bijbehorende prijs te zien krijgt.

    Vanaf AMS zijn op die manier diverse vluchten naar interessante steden in Europa beschikbaar, waarbij de goedkopere business class tarieven (zo'n EUR 450-500) meestal via CDG zijn op KLM of AirFrance vluchten.

    Hoewel sommig 'echte' XP runs naar bijvoorbeeld BLL of naar VLC met lange overstap op FCO wellicht goedkoper zijn, heb ik nu voor iets meer geld een vlucht geboekt naar een bestemming die mij een stuk interessanter lijkt (VLC is ook leuk, maar daar ben ik een maandje geleden al 2 weken op vakantie geweest).
     
  15. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    1.954
    Trofeepunten:
    298
    Alleen het ophalen van het treinticket met bestemming Antwerpen of Brussel is al voldoende.
    Sterker nog, ik heb nog nooit de door KLM geboekte Thalys terug genomen, want KLM boekt altijd een hele ruime overstap dat je eigenlijk altijd een trein eerder kan pakken, en hoewel geen garantie, ik heb nog geen conducteur gehad die me heeft geweigerd.
     
    Thijsk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina