Emirates versus Etihad in Economy Class; wie is beter?

Emirates vs Etihad

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De afgelopen twee maanden vloog ik zowel met Etihad naar Abu Dhabi als met Emirates naar Dubai. Beide maatschappijen zijn populair onder Nederlanders voor reizen naar de VAE en verder. Daarom vergelijk ik de Economy Class van beide airlines in dit artikel. Eerdere vlucht verslagen van Etihad’s Boeing 787 Dreamliner vind je hier en hier, en van de Emirates A380 hier. Dit artikel is gebaseerd op de 787 van Etihad en A380 van Emirates, aangezien deze vanaf Amsterdam en Düsseldorf worden ingezet.

Vluchtaanbod

Emirates heeft dagelijkse vluchten vanaf Amsterdam. Beide worden uitgevoerd met een Airbus A380. De middagvlucht vertrekt om 14:30u. Hiermee kom je rond middernacht aan. De nachtvlucht vertrekt om 22:00u met aankomst in de ochtend.

Etihad heeft alleen een avondvlucht vanaf Schiphol, met vertrek om 20:25u. Zo land je de volgende ochtend vroeg op Abu Dhabi. De vlucht wordt uitgevoerd door een Boeing 787-9.

Etihad Economy Class 787 Dreamliner Amsterdam
De vlucht van Etihad vanaf Schiphol vertrekt ’s avonds

Ook vanaf Düsseldorf biedt Emirates twee dagelijkse vluchten aan met de A380. Er is zowel een vlucht om 14:40u als om 20:45u; vergelijkbaar met vertrek vanaf Amsterdam dus.

Emirates A380 Economy Class Dusseldorf Dubai
Zowel vanaf Amsterdam als Düsseldorf vliegt Emirates double-daily

Etihad heeft vanaf Düsseldorf twee dagelijkse vluchten. De eerste is een ochtendvlucht met de Dreamliner om 10:20. Zo kom je ’s avonds aan in Abu Dhabi. Er is ook een nachtvlucht met vertrek om 20:55u met een Airbus A330-200. Deze komt ’s ochtends om 06:50u aan. Afhankelijk van je eindbestemming, kan de ochtendvlucht vanaf Düsseldorf een betere connectie bieden.

Grond ervaring

Ik heb met Etihad zowel vanaf Schiphol als Düsseldorf gevlogen. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik als Etihad Guest Gold lid gebruik kon maken van priority diensten. Het grote verschil tussen beide maatschappijen op de grond komt door het grote verschil in aantal passagiers. De A380 van Emirates biedt plaats aan ruim 200 extra passagiers vergeleken met de Dreamliner van Etihad. Dit zorgt natuurlijk voor langer wachten bij check-in, boarding, van boord gaan en het leveren van de bagage.

Vliegtuigen

De meeste A380’s van Emirates hebben een volledig lower deck met Economy Class. De lay-out is 3-4-3, met uitzondering van een paar bulkhead stoelen in rijen van 2. Er zijn 4 zones. Ik raad aan om in de eerste zone te gaan zitten. Je krijgt dan sneller service, bent snel van boord en hebt niet het gevoel dat je in een gigantisch vliegtuig zit. In de andere zones kan je last hebben van de toiletten of galley. De achterste zone biedt een meer intieme cabine, maar je bent wel als laatste van boord.

De 787 van Etihad heeft Economy in een 3-3-3 opstelling verdeeld over twee zones.

Zowel de A380 als 787 zijn moderne toestellen, met grotere ramen, moodlightning en een verlaagde cabinedruk. Dit moet helpen op longhaul vluchten om uitgeruster aan te komen.

Bij beide maatschappijen moet je betalen voor stoelen met extra beenruimte of preferred stoelen (meestal vooraan). Bij Etihad is de standaard stoelselectie nog steeds gratis. Bij Emirates kan je vanaf 3 dagen voor vertrek zien welke stoel je toegewezen hebt gekregen. Vanaf 48 uur voor vertrek kan je de stoel kostenloos wijzigen.

Comfort aan boord

Volgens Seatguru is de pitch bij Emirates 32-34 inch en de breedte 18 inch. Bij Etihad is dit respectievelijk 31-32 inch en 17.1 inch. Ik kan alleen maar bevestigen dat de (been)ruimte bij Emirates inderdaad (veel) beter is. In de 787 van Etihad zaten mijn knieën vrijwel tegen de stoelzak aan, en was de schouderruimte beperkt. Bij Emirates had ik ruimte over bij de knieën en ook de breedte was veel ruimer. Dit is zelfs te merken aan de breedte van de armleuning. Het verschil in comfort is vooral te wijten aan het vliegtuigtype. De A380 is nou eenmaal stukken breder dan de 787 en ook ontworpen voor 10 stoelen per rij. De 787 was eigenlijk ontworpen voor 8 stoelen terwijl vrijwel alle maatschappijen 9 per rij hebben. Een extra inch is zeker merkbaar en draagt bij tot een comfortabeler vlucht. Als je een raamstoel hebt, zul je ook merken dat de schouderruimte meer is op de A380, doordat de romp minder gebogen is.

Emirates heeft voor de rest een vrij standaard stoel. Er zit wel enig verschil tussen de verschillende generaties A380’s. Er is een verstelbare hoofdsteun en alle aansluitingen, zoals USB, stopcontact en koptelefoon, zitten in de rugleuning. In de traytable zit een bekerhouder.

Etihad heeft qua ergonomie een uitstekend ontworpen stoel. Zo is er een handige ‘flap’ als hoofdsteun. Ook hier zijn alle aansluitingen handig geplaatst in de stoel voor je. Het handige (nek)kussen lijkt wegbezuinigd. Ook hier is er een aparte bekerhouder.

Entertainment

Beide maatschappijen bieden de nieuwste technologie qua entertainmentscherm. Dit houdt een groot scherm in met hoge resolutie. Bij Emirates hebben sommige A380’s een scherm van wel 13.3 inch. Bij Etihad is het formaat 11.1 inch.

Qua selectie is er een duidelijke winnaar: het ICE systeem van Emirates. De hoeveelheid films, series en muziek is simpelweg ongekend met 3000 kanalen. Van TV-series zijn er vaak hele seizoenen, wat ook erg fijn is. De selectie van Etihad’s E-box systeem is prima, maar bij lange na niet zo ruim als dat van Emirates. Bovendien had ik het gevoel dat het systeem bij Emirates sneller werkte, en dat bij Etihad meer werd gecensureerd. Beide airlines hebben zowel een touchscreen als handset, en bieden de mogelijkheid om op één van de twee schermen tegelijkertijd de airshow te volgen.

Beide maatschappijen bieden wifi aan, maar bij Emirates krijgen leden van het Skywards programma ook 20 MB gratis wifi. Daarnaast hebben passagiers bij beide maatschappijen de beschikking over een USB-poort en stopcontact.

Etihad biedt noise-cancelling headphones met een magnetische aansluiting. Bij Emirates zijn koptelefoons met deze connectie op sommige A380’s beschikbaar.

Catering; eten en drinken

Vooropgesteld is het eten bij beide maatschappijen prima tot zeer goed. Emirates biedt een geprint menu aan aan boord, en je kan voorafgaand aan de vlucht online al bekijken wat er wordt geserveerd. Daar tegenover staat dat Emirates maar twee keuzes heeft en Etihad drie, waarvan altijd een vegetarische optie. Bij Emirates waren beide gerechten niet-vegetarisch, dus daar zou je van te voren een special meal moeten bestellen. Bij beide maatschappijen krijg je een hoofdgerecht, salade, dessert en broodje, maar Emirates voegt er nog crackers en kaas aan toe. Al met al denk ik dat de portie van Emirates genereuzer is.

Qua drankenselectie is het assortiment bij Emirates veel groter; zowel qua sterk als non-alcoholisch. Ik was teleurgesteld dat er bij Etihad niet eens een digestief werd aangeboden.

Wat tegenviel op de vlucht van Amsterdam naar Abu Dhabi was het lange wachten op de maaltijdservice. Deze kwam pas bij Turkije op gang, terwijl het een nachtvlucht is. Bij Emirates was de service toen al voltooid. Dit kan natuurlijk een one-off zijn.

Op de vlucht Abu Dhabi-Amsterdam gaf Etihad voor de landing nog een broodje, terwijl de service bij Emirates beperkt blijft tot één maaltijdronde.

Etihad Economy Class Boeing 777
Pre-arrival service bij Etihad. Emirates had maar één service

Crew

Gezien de grootte van de organisatie van beide maatschappijen, is de crew een grote variable. Met mijn beperkte ervaring geef ik de voorkeur toch aan de crew van Etihad. Deze was over het algemeen vriendelijker en correcter. Op mijn Emirates vlucht had ik nou net de pech dat mijn zone werd bediend door een chagrijnige steward. Ik merkte dat de overige crew wel enthousiaster was, maar bij Emirates kwam alles gehaaster over.

Zowel Etihad als Emirates zetten vaak Nederlands cabinepersoneel in op vluchten van en naar Amsterdam.

Etihad heeft aan boord een speciaal opgeleid cabinelid als ‘Flying Nanny’ die ouders met (jonge) kinderen kan assisteren.

Hubs

Ik heb eenmaal een transfer gehad in Abu Dhabi en nog nooit in Dubai. De luchthavens kunnen niet meer van elkaar verschillen. Abu Dhabi is veel te klein voor de huidige operatie. Hierdoor is de terminal tijdens piekuren stampvol en heb je grote kans op een busgate; ook met een widebody. Daarentegen zijn de afstanden die je moet lopen vaak korter, tenzij je van Terminal 1 naar 3 moet of vice versa.

De luchthaven van Dubai is ontzettend groot en ruim, maar dit kan ook resulteren in lange wandelingen van gate naar gate. Ook hier kan het tijdens spitsuur, na middernacht, ontzettend druk zijn. Over het algemeen zijn de faciliteiten zoals ontspanning, winkels, restaurants en zitgelegenheid beter.

Dubai Airport

Conclusie Emirates versus Etihad

Allereerst: beide maatschappijen zijn een zeer goede keuze. Zowel Emirates als Etihad vliegen met moderne vliegtuigen met goed entertainment en goede catering en crew.

Op basis van mijn ervaring vind ik de Economy Class ervaring bij Emirates beter. Dit komt vooral door de ruimere stoel. Wellicht maakt dit voor mij meer uit met een lengte van 1,95 en fors postuur, maar zowel de beenruimte als breedte waren daadwerkelijk beter. Op een vlucht naar het Midden-Oosten maakt het misschien minder uit, maar als ik door zou vliegen naar Zuid-Oost Azië zou ik zeker voor Emirates gaan, mits alle vluchten met een A380 worden uitgevoerd. Op zich vind ik de stoel van Etihad slimmer en meer ergonomisch ontworpen en ook het design spreekt me meer aan. Echter is het toch de ruimte die de doorslag geeft.

Ook het entertainment bij Emirates heeft een significant grotere selectie dan Etihad’s E-Box. Het is bijna onmogelijk om je te vervelen met het ICE-systeem.

Wat de catering betreft waardeer ik de drie maaltijdkeuzes bij Etihad. Emirates biedt dan juist een grotere selectie (alcoholische) dranken aan. Iedereen zal dit anders waarderen.

Aan de crew til ik niet veel gezien de beperkte ervaring. De crew van Etihad kwam vriendelijker over, maar was weer minder efficient. Misschien is dit op andere vluchten weer heel anders. Ouders met kinderen zullen de Flying Nanny bij Etihad misschien op prijs stellen.

Wat wel zeker is, is dat Emirates kleine dingen biedt die de Economy Class ervaring beter maken. Van geprinte menu’s tot de gratis wifi voor Skywards leden en van metalen bestek tot polaroid foto’s. Bij Etihad heb ik juist het gevoel dat deze kleine ‘touches’, zoals het combinatie nekkussen, worden wegbezuinigd.

Emirates A380 Economy Class Dusseldorf Dubai
Skywards Blue leden in Economy krijgen 20 MB gratis wifi

De grond ervaring met de A380 is minder. Het is overal langer wachten gezien het grotere aantal passagiers. Tenzij je in de kleinere cabine zit, voelt het erg massaal aan waar ook de efficiëntie van de service onder kan lijden. Bij Emirates moet je bovendien betalen voor standaard stoelselectie, terwijl dit bij Etihad, afgezien van preferred seats, nog wel gratis is.

Ik zou niet twijfelen om met beide maatschappijen te vliegen. Toch geef ik, ondanks mijn Gold status bij Etihad, de voorkeur aan Emirates. De Economy Class van Etihad is goed, maar die van Emirates is misschien wel de beste.

Disclaimer

Een groot deel van de Economy Class ervaring en het comfort is afhankelijk van het vliegtuigtype. Hierin heeft Emirates per definitie een streepje voor door de ruimere A380 vergeleken met de 787.  Het kan goed zijn dat het oordeel anders is als de A380 van beide maatschappijen worden vergeleken. De 777 van Emirates is ook een andere verhaal, met een 3-4-3 indeling in Economy Class. Deze Boeing 777 wordt bijvoorbeeld ingezet vanaf Brussel. Bij Emirates zijn er verschillende cabines in de 777 en bij Etihad hebben de A330’s en Boeing 777 niet de nieuwe generatie stoelen. Houd het vliegtuigtype dus in gedachte als je naar vluchten kijkt.

Ook zegt deze vergelijking niks over de Business Class van beide maatschappijen. Hier kan een vergelijking ook erg variëren afhankelijk van het vliegtuigtype.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *