Review: Düsseldorf – Dubai in Emirates Economy Class

Emirates A380 Economy Class Dusseldorf Dubai

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Düsseldorf is voor reizigers uit het zuiden van Nederland een populaire vertrekhaven naast Schiphol. De tarieven liggen vaak ook een stuk lager dan bij vertrek vanaf Amsterdam. Zo kwam ik voor een vakantie naar Ras Al Khaimah ook uit bij de Duitse luchthaven. Normaal gesproken gaat mijn voorkeur uit naar Etihad, waar ik Gold lid ben. Abu Dhabi is echter een stuk verder dan Dubai als je naar RAK moet. Bovendien was Emirates de goedkopere optie. Ondanks het feit dat ik zonder status in Economy reisde, keek ik uit om weer met de A380 van Emirates te vliegen. De laatste keer op dit type was al weer 3,5 jaar geleden. Emirates biedt vanaf Düsseldorf twee dagelijkse vluchten aan. Ik nam de middagvlucht met vertrek om 14:40u en aankomst in Dubai om 00:15u.

Düsseldorf Airport

Ik ben absoluut geen fan van Düsseldorf Airport. De parkeervoorzieningen zijn vergeleken met Schiphol niet goed geregeld, het sanitair is oud en vies en airside is veel te krap. Landside is juist ruim opgezet. Na het parkeren en het nemen van de Skytrain arriveerden we in Terminal C. Zoals te verwachten is bij vertrek met een A380, stonden er lange rijen bij de check-in balies. In totaal waren 11 counters open, waarvan 4 voor bagage drop-off en 3 voor Economy. Emirates biedt in Economy een ruimte toelage van 30kg. Toen we na een tijdje wachten eindelijk aan de beurt waren, begaf het bagagesysteem het op de gehele luchthaven net bij onze koffers waardoor de check-in niet afgehandeld kon worden. Nadat dit probleem opgelost was, werd ons geadviseerd gelijk naar de security te gaan. Ook hier was het een ongeorganiseerde bende. Er waren veel te weinig controlepunten open, er waren geen duidelijke rijen en mensen drongen voor waardoor de irritatie steeg. Ik weet niet of dit met de vakantiedrukte te maken had, of dat het op Düsseldorf altijd zo slecht geregeld is. De paspoortcontrole was door de automatische poortjes dan weer zo gepiept.

Emirates A380 Economy Class Dusseldorf Dubai
Emirates Check-in op Düsseldorf

Eenmaal airside passeer je eerst de duty free. Daarna zijn er nog enkele restaurants en café. Zonder loungetoegang gingen we maar gelijk bij de gate zitten. Voor First en Business Class, en status passagiers heeft Emirates overigens een eigen lounge in Düsseldorf.

Emirates A380 Economy Class Dusseldorf Dubai
Gate

Toen boarding eenmaal startte, bleek de gate-ruimte niet bestand tegen een volgeladen A380. De rij ging bijna door de hele terminal. Het boarden van Economy Class gaat bij Emirates volgens zones. Tijdens OLCI had ik stoelen in de voorste cabine weten te bemachtigen. Tot aan online check-in moet je betalen voor stoelselectie. Vanaf 3 dagen van te voren kun je online al zien welke stoel je toegewezen hebt gekregen. Vanaf 48 uur voor vertrek kun je die eventueel nog kostenloos wijzigen. Ik adviseer zeker om stoelen in de voorste cabine te selecteren. Je krijgt hier als een van de eerste service, je bent sneller uit het vliegtuig en je hebt niet het gevoel dat je in zo’n groot vliegtuig zit.

Emirates Economy Class op de A380

Eenmaal aan boord zocht ik mijn stoel aan het gangpad op. Ik was aangenaam verrast door de breedte van de stoel en de beenruimte. Als iemand van 1,95m was dit echt de meest ruime Economy Class stoel die ik heb ervaren! Dit is natuurlijk deels te danken aan de A380.

Het entertainmentscherm voor het ICE-systeem was helder en had een goed formaat. Het kon via het touchscreen bediend worden, of met de handset. In het paneel op de rugleuning zaten tevens een USB-poort, stopcontact, kledinghaak en de aansluiting van de koptelefoon. Het is erg fijn als dit voor je geplaatst is, in plaats van in de armleuning. In de klaptafel zat tevens nog een drinkhouder.

Emirates A380 Economy Class Dusseldorf Dubai
Scherm, handset en aansluitingen

Tegen de tijd dat boarding bijna klaar was, kwam de crew langs met geprinte menu’s. Dit is in Economy tegenwoordig een luxe. Bovendien kun je bij Emirates ruim van te voren op de website het menu al raadplegen. Erg handig als je allergieën of voorkeuren hebt, en twijfelt of je een special meal moet bestellen. Zoals standaard riep de purser om uit hoeveel nationaliteiten de crew bestond, en hoeveel talen er gesproken werden. Al voordat we vertrokken merkte ik dat de Britse steward die mijn gangpad zou bedienen er weinig zin in had. De stewardess van het andere gangpad was juist veel vriendelijker en enthousiaster.

Kleine tip: als je de trap opgaat naar de cockpit zit er links nog een toilet. De meeste passagiers weten hier blijkbaar niet van af. Daarnaast is dit toilet veel ruimer dan de overige.

De safety video werd drie keer afgespeeld, in drie verschillende talen, en begon snel te vervelen. Het taxiën en opstijgen was te volgen via één van de drie onboard camera’s. Tijdens take-off merk je goed hoe stil de A380 eigenlijk is.

Emirates A380 Economy Class Dusseldorf Dubai
Lined up

Emirates Catering

De service begon met een zakje pretzels en een drankje. In de voorste cabine ben je als één van de eerste aan de beurt. De selectie aan drank(jes) bij Emirates is zeer uitgebreid. Zo’n anderhalf uur na het opstijgen begon de maaltijdservice met nog een drank ronde. Ik koos voor de kip in yoghurt met rijst en paprika en broccoli. Dit smaakte uitstekend. Ook de bijgerechten – bonensalade en dessert – waren goed. Emirates biedt nog metalen bestek aan in plaats van plastic. Deze kleine ‘touches’ dragen bij aan een betere ervaring in Economy. Na de maaltijd kwam de crew nog langs met koffie of thee.

Emirates Entertainment

Het Emirates ICE – Information, Communication & Entertainment – systeem is simpelweg geweldig en misschien wel de beste en meest uitgebreide ter wereld. Er is keuze uit meer dan 3000 kanalen met films, tv-series (vaak hele seizoenen, pluspunt!) en muziek. Het bijna onmogelijk om je te vervelen. Daarnaast werkt het systeem snel. De vlucht volgen kan met de drie camera’s en twee airshow kanalen. Eventueel kan je de airshow of camera ook aanzetten op de handset zodat je zowel de vlucht kan volgen en het entertainment gebruiken.

Emirates Wifi

Emirates biedt tegenwoordig geen goedkoop internet meer aan. Toch kan je in Economy Class nog 20 MB gratis wifi (binnen 2 uur te gebruiken) krijgen als je Skywards Blue lid bent. Hiervoor moet je nummer wel in de boeking staan. Maak simpelweg verbinding met het ONAIR netwerk, log-in met je Skywards account en kies voor het gratis plan. Gold en Platinum leden in Economy krijgen onbeperkt internet in Economy en alle Skywards leden krijgen onbeperkt internet in First of Business Class. De verbinding was prima voor social media.

Cirkelen

De rest van de vlucht ging snel voorbij. Emirates biedt in tegenstelling tot bijvoorbeeld KLM op deze route geen tweede service aan. Dit is enigzins logisch aangezien de meeste passagiers een aansluiting hebben en dan snel weer een maaltijd krijgen. Ook werd er niet vaak langsgegaan met drinken, maar natuurlijk kan je altijd langs de galley. Voor de landing werd nog wel een warme handdoek uitgedeeld.

De cabine was al opgeruimd in voorbereiding voor de landing, toen de captain op de intercom kwam en aankondigde dat er dichte mist was in Dubai. Hierdoor was de vlucht genoodzaakt om 1,5 uur te cirkelen! Hier valt natuurlijk niks aan te toen, maar veel passagiers waren er niet blij mee. ‘Gelukkig’ waren door de mist ook uitgaande vluchten vertraagd, waardoor connecties niet in het geding kwamen. Het was wel jammer dat de passagiers hun headset en deken al in hadden moeten leveren. Nadat we eindelijk de landing inzette, was de mist inderdaad erg dicht. Pas een paar seconden voor touchdown zag je de lichten op de camera! Het taxiën naar de gate duurde vervolgens ook langs met een slakkentempo. Eenmaal aan de gate kon ik de aviobrug niet eens zien. Ondanks een aankomsttijd 2 uur na schema was ik blij dat we niet moesten uitwijken. Andere vluchten landden die nacht zelfs in Bahrein.

Trage bagage

Met een stoel voorin het vliegtuig waren we snel in de terminal. Onderhand was het na 2 uur lokale tijd en we wilden graag naar het hotel. Het was nog een flinke wandel naar de paspoortcontrole, waar de rijen meevielen. Daarna begon echter het eindeloos wachten op de bagage. Op Dubai gaat de prioriteit natuurlijk uit naar bagage van transferpassagiers, waardoor het altijd lang wachten is. Het was al na drieën toen we eindelijk in de aankomsthal waren.

Conclusie

Emirates biedt op de A380 een uitstekend Economy Class product. Misschien wel een van de beste ter wereld. De stoel is ruim, het entertainment geweldig en ook het eten is bovengemiddeld. Daarna zijn er kleine puntjes, zoals gratis internet, geprinte menu’s en metalen bestek, die de Economy Class ervaring verbeteren. Het enige minpunt op deze vlucht, was het crewlid in mijn gedeelte. Daarnaast betekent een vlucht met de A380 in de meeste gevallen lang wachten op de grond. Maar het comfort van de Superjumbo in de lucht maakt dat meer dan goed!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *