AF/KLM is natuurlijk al niet al te best bezig met het hele verhaal rondom refunds etc. Vandaag viel me helaas iets op wat het imago van KLM niet echt helpt. Er zijn nu namelijk voorwaarden verbonden aan het gebruiken van de 15% bonus van de vouchers die er eerst niet waren: Je moet je voucher voor een bepaalde datum gebruiken en je moet voor de zomer van 2021 vliegen. Ik had echter ook nog een screenshot van afgelopen zaterdag, waar deze voorwaarden nog niet aanwezig waren. Hierin staat expliciet vermeld dat je 12 maanden hebt om deze 15% bonus te krijgen en er zijn geen restricties van wanneer je moet vliegen. KLM heeft dus een tijd vouchers uitgegeven met een lokkertje van 15% extra om achteraf de spelregels aan te passen. Met deze voorwaarden kan ik me voorstellen dat die bonus voor 99% (inclusief mij) van de mensen zinloos is. Heb ik hier misschien iets niet goed begrepen of gemist?
Je voucher is geldig voor boekingen gemaakt voor 31-12-2021. Alleen als je die extra 15% wilt ontvangen zijn er nu zo te zien extra spelregels. Niet netjes van KLM, maar aan de andere kant, als jij je voucher voor zaterdag al had, kan je dus verwijzen naar de spelregels waar je een screenshot van had. (goed dat je die gemaakt hebt)
Dat was wat ik bedoelde, maar helaas niet duidelijk geschreven. Ik had mijn voucher inderdaad al voordat dit werd aangepast. Ik ga de vraag uitzetten bij KLM of ik inderdaad de oude voorwaarden mag gebruiken. Ik laat het resultaat hier weten.
Ik ben nog in afwachting van vouchers or geld terug. Kreeg van de week een e-mail met annulering van al gewijzigde vluchten voor september (naar de USA). Ben benieuwd naar de volgende stap, aangezien KLM weigerde om geld terug te betalen en claimde dat mij vlucht voor de 14e is geannuleerd,
Wil het topic niet kapen, maar naar welke bestemming(en) in de VS zou je gaan? Mijn vluchten van en naar LAS in augustus lijken nog door te gaan (in elk geval geen bericht van cancellation gehad).
Naar SLC. Had een vlucht AMS-CDG-SLC (KLM/Delta). Deze werd eerst omgebouwd naar AMS-CDG-MSP-SLC (joepi!) en toen gecancelled. Nu al twee separate cancel mails over gehad, maar nog geen retour of vouchers...
Voor de VS gelden andere regels voor refunds dan voor andere landen vanwege DOT enforcement. Het maakt hierdoor niet uit wanneer je vlucht gecanceled is. Je kan altijd een refund krijgen als de vlucht door de airline gecanceled is. Dit is ook te vinden op de KLM site onder het kopje 'United States of America' op de Covid-19 pagina. Ik heb het idee dat niemand bij KLM enig idee heeft wat voor regels ze zelf allemaal hebben, aangezien ze zo snel veranderen
Helaas beperkt KLM, illegaal, dit beleid tot vluchten geboekt vanuit de VS, terwijl Point of Sale niet uitmaakt volgens de wet als je een vlucht van/naar/via de VS hebt.
KLM heeft een flowchart voor het toepassen van de 15% bonus online gezet op deze pagina. https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/up_to_date/flight_update/index.htm Als ik het goed lees, is de max 15% bonus dus alleen om een prijsverschil ivm gestegen ticketprijzen (deels) te compenseren... Edit: Tutorial is verplaatst naar de FAQ pagina https://wecare.klm.com/nl_en/
Wat een enorme f*ck up weer van KLM. Tijdens het spel de regels wederom aanpassen en dusdanig nadelig inzetten dat vrijwel niemand er gebruik van kan maken... Want wat gebeurt er als je ipv naar LAX, nu naar SFO vliegt? Is het dan alleen de voucher (want geen ticket met zelfde vlucht), of toch ook +15% (indien hogere prijs)? Echt, eerst lopen verzaken in het kader van refunds (ingaan tegen EC261 regulering), vervolgens dat discutabel proberen recht te trekken door te claimen "vanaf 15 Mei kun je wel je geld terugkrijgen" en te zeggen "iedereen met een voucher krijgt er 15% bovenop als tegemoetkoming" en nu weer een verschraling van het beleid?!?! Plus het feit dat ze nog steeds blijven volharden in cabin-cabin tm 30 November 2020, ipv gewoon te doen wat SkyTeam partner Delta ook doet, namelijk "tickets blijven geldig tot minstens 31 December 2021". Wie nu nog voor een voucher kiest ipv geld terug is niet bijster slim. Mooi scenario voor een managementklas: "hoe zorg ik er voor dat ons imago kapot wordt gegooid en er een enorme run komt op onze liquide middelen". Edit: en daarbij natuurlijk nog Ben Smith die snel nog 8ton graait als extra "insult to injury".
Inderdaad flinke tegenvaller, ik had er ook meer van gehoopt en verwacht. Jouw voorbeeld is interessant, ik vermoed dat menigeen hier meerdere vouchers heeft liggen. Uittesten is evenwel geen optie, want het systeem treedt pas 16 juni in werking...
Op de engelstalige website; Opting for a voucher helps us, but benefits you too. If you pay with a voucher before 31 October 2020, you could profit from a bonus up to 15%. Wauw.. dus als ik al een voucher met +15% krijg dan moet ik deze binnen een paar maanden gebruiken. Dit begint steeds meer erop te lijken dat de voucher aan zoveel voorwaarden verbonden is dat je nooit die 15% kan gebruiken
Ik heb zojuist ook een refund aangevraagd voor onze HEL-HON zomervakantie nadat de reis al vier keer gewijzigd was door annuleringen van KL en DL (refund duurt 8-10 weken). De voorwaarden voor 15% extra zijn vrijwel onbegrijpelijk geworden naar mijn mening.
ik heb net een refund aangevraagd voor een geannuleerde vlucht naar AMS-CPH. Echter nog geen bevestigingsmail gekregen. Wel een restitutie ID op het scherm. Iemand ervaring mee?
Dat is inderdaad normaal, ik heb ook nog een bevestiging via mail ontvangen. Nu wordt het zo'n 10 weken wachten tot de terugbetaling wordt uitgevoerd...