Schiphol loopt achter met installatie tilhulpen2 min leestijd

Schiphol, Tilhulpen

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Schiphol loopt op dit moment achter met de installatie van de tilhulpen in de bagagehal. Op een derde van de werkplekken in de bagagehallen zijn deze namelijk nog niet aanwezig. Vorig zomer besloot de luchthaven om in 30 nieuwe tilhulpen te investeren om het werk voor de bagagesjouwers lichter te maken.

Schiphol loopt achter met tilhulpen

Alhoewel Schiphol de werkdruk van de werknemers wilde ontlasten is de luchthaven naar eigen zeggen hier nog niet voldoende in geslaagd. Door technische en operationele redenen loopt Schiphol achter met de installatie van de tilhulpen. In een jaar tijd zijn 228 van de in totaal 358 werkplekken voorzien van tilhulpen. Dat is natuurlijk een mooie ontwikkeling maar het is jammer dat de luchthaven er nog niet in is geslaagd om alle werkplekken te voorzien van deze tilhulpen. “We moeten met het passen en meten van de tilhulpen rekening houden met de huidige operatie. Ook bestaat op sommige plekken de juiste techniek nog niet”, aldus een woordvoerder van Schiphol.

Schiphol, Tilhulpen
Het is Schiphol nog niet gelukt om alle werkplekken te voorzien van tilhulpen. (Foto: Schiphol)

Vorig jaar heeft de Arbeidsinspectie de luchthaven aangedrongen om het werk voor de bagagemedewerkers te verlichten. Volgens de inspectie deed Schiphol te weinig inspanning om dit zware werk lichter te maken. De luchthaven kwam toen met het plan om tilhulpen in te gaan zetten. In mei 2024 zou elke werkplek voorzien zijn van een tilhulp maar dit is dus nog niet volledig gelukt. Volgens de luchthaven is er sprake van het nodige maatwerk. “Soms moeten we de hoogte van een stoep aanpassen of de plafonds verleggen. En natuurlijk gaat de luchthavenoperatie tijdens zulke aanpassingen gewoon door wat voor uitdagingen zorgt”, laat de woordvoerder weten.

Nieuwe deadline

Nu geeft Schiphol aan van plan te zijn om tegen het einde van dit jaar alle werkplekken voorzien te willen hebben van tilhulpen. Er is dus een nieuwe deadline gesteld. “In de tussentijd gaan we wel het werk voor de bagagemedewerkers verlichten door het vaker rouleren van shifts”, aldus Schiphol.

Uitgelichte afbeelding: Schiphol

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *