Mogelijkheden na Downgrade

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Dr_Ernie, 5 mrt 2023.

  1. Dr_Ernie

    Dr_Ernie Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Ik wilde de nieuwe premium economy klasse van KLM proberen en heb dus een retour ticket naar JFK geboekt in mei. Nu kwam ik er toevallig achter dat ik gedowngrade ben voor de heenvlucht omdat het toestel is gewijzigd. KLM heeft mij hier tot nu toe niet van op de hoogte gebracht. Nu heb ik nog nooit met een downgrade te maken gehad, dus ik vroeg mij af wat nu het beste is. Een mogelijkheid is om een vlucht eerder te nemen met Delta en een premium select stoel te namen. Een andere mogelijkheid is om dezelfde KLM vlucht te nemen in de hoop dat ik een upgrade krijg naar business, ervan uitgaande dat er stoelen in business vrij zijn. Heeft iemand enig idee wat de kans is om een upgrade te krijgen als platinum?
     
  2. Dr_Ernie

    Dr_Ernie Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Als ik een compensatie zou vragen, verlies ik dan ook XP van de premium economy ?
     
  3. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.280
    Leuk Bevonden:
    3.158
    Trofeepunten:
    483
    Je hebt recht op een compensatie van 75% van het ticketprijs als gevolg van de downgrade. Naar JFK gaan meerdere KL vluchten per dag, kunnen ze je niet omboeken op een andere vlucht die wel PE heeft?

    Een upgrade zou ik niet op rekenen zonder enige bijbetaling.
     
    Tim82 en Godenzoon14 vinden dit leuk.
  4. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    KLM had er misschien beter voor kunnen kiezen om de PE in de opstartfase gratis aan te bieden aan frequent flyers, totdat de situatie stabieler en voorspelbaarder is. Bij American Airlines konden de pax met hoogste status met een economy ticket in de beginfase gratis een premium stoel selecteren tot er genoeg toestellen voor een betrouwbare service waren omgebouwd.
     
    VinceG en ErwinLansing vinden dit leuk.
  5. Dr_Ernie

    Dr_Ernie Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Er gaan op die dag 2 delta vluchten en 3 KLM vluchten. Alleen de avondvlucht van KLM heeft een PE. Die vlucht vind ik te laat.
    Als ik een compensatie vraag, dan is het alleen voor het gedeelte van de heenvlucht of het hele ticket? Verlies ik dan ook xp?
     
  6. ASM

    ASM Newbie

    Berichten:
    25
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    13
    Compensatie is over de heenvlucht.
    Uit eigen ervaring heb ik altijd de originele XP ontvangen. Vaak wel via een retro claim. Ik zat net door de algemene voorwaarden van Flying Blue te scrollen en het viel mij op dat ze dit onderdeel iets hebben aangescherpt.

     
  7. TMW89

    TMW89 Blue Tier

    Berichten:
    89
    Leuk Bevonden:
    104
    Trofeepunten:
    33
    Ik zit momenteel ook midden in dit proces, dus ik zal laten weten hoe het afloopt. Vooralsnog is het al 2 weken oorverdovend stil aan de kant van de KLM. Als je een claim indient moet je sowieso wachten tot ná de vlucht; eerder kan niet. Ik heb voor de zekerheid nog wat langer gewacht totdat ik daadwerkelijk al mijn XP’s op basis van het PC-tarief had ontvangen (nadat ze me eerst afgescheept hadden met Economy XP’s uiteraard)!
     
  8. Dr_Ernie

    Dr_Ernie Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Eergisteren kreeg ik een update van de KLM app. Het voordeel is dat je nu direkt in de app ziet hoeveel miles en xp je verdient vooraf aan de vlucht. Bij mijn gedowngrade vlucht zie ik inderdaad ook 30 xp staan ipv 40 xp.
     
  9. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    935
    Trofeepunten:
    143
    Zie het bij mijn vlucht niet staan.
    Waar kijk je precies in de app?
     
  10. Dr_Ernie

    Dr_Ernie Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Als je naar de boeking gaat in de app scroll je naar beneden en dan heb je een blokje met passagiersgegevens. Ik heb overigens een Android telefoon.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    935
    Trofeepunten:
    143
    Jammer, op de Iphone heb je Reisgegevens waaronder Ticketgegevens maar daar vind je de XP's niet in terug...
     
  12. Sokkenpop

    Sokkenpop Newbie

    Berichten:
    61
    Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    18
    Je kan het ook vinden op de KLM website door in te loggen met je Flyingblue gegevens en naar "Mijn reis" te gaan. Ze staan dan onder "Geschatte Flying Blue Miles":
    upload_2023-3-9_15-25-50.png
    Ik zie ze ook in de app, maar ik heb ook een Android...
     
    Ruut vindt dit leuk.
  13. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    2.403
    Trofeepunten:
    358
    Top, staat er nu idd bij. (android) :)
     
    Dr_Ernie vindt dit leuk.
  14. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    935
    Trofeepunten:
    143
    Helaas, ik zie op de website niet het kopje "Geschatte Flying Blue Miles".

    Wat mij wel opviel is dat m'n Flying Blue nummer is ingevuld maar niet het programma en dat kan ik ook niet invullen. Via Twitter gaf KLM aan dat m'n FB-nr gewoon bij mijn boeking staat dus het komt goed.

    Leuk en aardig maar ik zie nog steeds niet wat ik krijg:(
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. Sokkenpop

    Sokkenpop Newbie

    Berichten:
    61
    Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    18
    Ook niet via Mijn Reis -> Aankomende reizen, dan drukken op de reis, en dan naar onder scrollen, onder de passagiers en betaalgegevens? Het staat bij mij in tussen de kopjes "Passagiers" en "Wilt u uw vlucht wijzigen"? Je moet dus niet op de passagier drukken en dan op "Loyaliteitsprogramma's", want daar zie je enkel je FB nummer (en evt. Bluebiz nummer).
     
    Ruut vindt dit leuk.
  16. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    935
    Trofeepunten:
    143
    Ja, je hebt nog gelijk ook.
    KLM maakt het me niet gemakkelijk, dankjewel!

    Je doet het beter dan Customer Care
    ;)
     
    Sokkenpop vindt dit leuk.
  17. Speksnijder

    Speksnijder Newbie

    Berichten:
    12
    Leuk Bevonden:
    32
    Trofeepunten:
    13
    ik heb ook te maken met een downgrade van AMS-LAS volgende week. Ik wilde dit product graag uitproberen. Toen dit werd gewijzigd heb ik een bericht gekregen van KLM. Omdat je dan een economy stoel krijgt heb ik gebeld met de platium lijn. Zij gaven aan dat je een financiele compensatie kon aanvragen na afloop van de vlucht. Gratis upgrade naar BC was niet mogelijk alleen met bijbetalen wat een enorm bedrag was. De attente medewerker gaf toen aan dat ik wellicht het beste even kon wachten; wellicht dat het toestel weer gewijzigd zou worden en dan kon ik alsnog premium economy gebruiken.
    Na een paar weken werd ik ongeduldig en wilde zekerheden. Heb nog even getwijfeld om te wachten op Virgin (deze is nu ook bij Skyteam), maar heb met de platinum lijn gebeld om de vlucht om te boeken naar een Delta BC vlucht met een overstap in Detroit. Daar moest ik maar 200,= voor bijbetalen en dat vond ik prima.

    Wellicht een andere keer dan maar met PE KLM.
     
    ErwinLansing vindt dit leuk.
  18. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.839
    Leuk Bevonden:
    3.244
    Trofeepunten:
    508
    Ik ben na downgrade AMS-LAS ook terechtgekomen op een DL vlucht met overstap, helaas nog steeds premium comfort (premium select), met bijbetaling, zonder compensatie, en zeker geen business voor 200 euro. Was mooi geweest.
     
  19. Dr_Ernie

    Dr_Ernie Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Raar dat jij moest bijbetalen. Ik kan kosteloos op een andere vlucht worden omgeboekt, ook van Delta.
     
  20. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.839
    Leuk Bevonden:
    3.244
    Trofeepunten:
    508
    Het was geruime tijd voor vertrek, meer dan een maand.
     

Deel Deze Pagina