Irritant aan FB

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door jpfr, 5 mei 2017.

  1. jpfr

    jpfr Blue Tier

    Berichten:
    153
    Leuk Bevonden:
    113
    Trofeepunten:
    43
    Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik stoor me steeds vaker aan het feit dat bij Flying Blue (op populaire vluchten) op voorhand bijna nooit upgrades naar BC met miles beschikbaar zijn. Om nog maar niet over de vakantieperiodes te spreken. Meestal vraag ik vlak voor het boarden ook nog een keer of stoelen beschikbaar zijn maar dit is nog nooit gelukt, laat staan voor zowel mijn vriendin als ik.

    BC stoelen boeken met award miles vind ik meestal te kostbaar. Vaak zijn dit ook ongunstige vluchten (directe vluchten zijn vaak niet beschikbaar of vele malen duurder). Bij promo awards weet je vanzelfsprekend nooit wat er gaat komen dus hier kun je geen vakantie mee plannen.

    Ik heb inmiddels al een paar honderdduizend FB miles gespaard aangezien ik ze vrijwel nooit besteed.

    Ik vroeg me af hoe jullie er tegenaan kijken. En hoe ervaren jullie dit bij andere allianties. Mocht het bij hen beter geregeld zijn, dan vind ik overstappen wellicht het overwegen waard. Zijn er nog tips of handigheden? Ik las ooit eens ergens dat er ’s avonds meer BC stoelen beschikbaar zijn dan 's ochtends.
     
  2. thomassmit

    thomassmit Silver Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    513
    Trofeepunten:
    348
    Bij KLM heb ik dezelfde ervaring op de intercontinentale trajecten die ik tot nu toe gevolgen heb. Van/naar LA en NY zitten vaak al vol in BC als je wilt upgraden vanuit economy. Met Delta heb ik betere ervaringen. Heb alle keren dat ik met Delta Economy vloog een Miles upgrade offer gehad naar BC.

    Met award tickets heb ik slechts 1 ervaring die ik langer dan 6 maanden van te voren probeerde te boeken. Had alleen nog mogelijkheid om in BC op dinsdag te vertrekken ipv het weekend ervoor.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2017
    HaikoW vindt dit leuk.
  3. JustinCase

    JustinCase Silver Tier

    Berichten:
    417
    Leuk Bevonden:
    600
    Trofeepunten:
    348
    Eens! Zorgvuldig bij elkaar geschraapte hoeveelheid FB miles in mijn account staan, maar geen mogelijkheid om ze met enige voldoening uit te geven.
    1x heb ik voor 40k een retour in Eco gedaan naar Dubai plus een paar tientjes belasting.

    Maar eigenlijk zou ik ze 1x uitgeven aan een of andere "mother of all flights" in business class. Elke keer als ik met KLM vlieg kijk ik of het loont om dit met miles te doen, maar zeer zelden komt dit financieel voordelig uit.

    Ben bezig met een overtap naar BAEC, daar kan je voor enkele tienduizenden miles in ieder geval in Business of First vliegen ipv honderdduizenden punten voor FB.
     
  4. Daan

    Daan Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    128
    Persoonlijk heb ik wel goede ervaringen hiermee. Natuurlijk is het niet elke keer prijs, maar een zogenoemde day-of-departure upgrade heb ik al regelmatig kunnen aanschaffen voor een vriendelijk aantal miles (of miles+cash). Air France is daar iets beter/gemakkelijker in dan KLM, maar beide geen klagen.

    Upgrades vooraf aanschaffen is inderdaad wat moeilijker / duurder, maar goed ze kunnen die stoel ook regulier verkopen. Blijft commerciele business natuurlijk. Ik heb slechts 2x ver van te voren geupgrade en toen ging het goed.

    Met andere allianties heb ik te weinig ervaring om daar iets zinnigs over te roepen. Heb de indruk dat het gras daar niet groener is :(
     
  5. Thijs1978

    Thijs1978 Blue Tier

    Berichten:
    155
    Leuk Bevonden:
    128
    Trofeepunten:
    143
    Ik heb tot nu toe alleen nog upgrades kunnen kopen bij Delta. Maar die zijn wel aan de prijs, 47.500 (voor een enkelje van AMS-JFK) of 25.000+300 euro cash (voor een enkelje van AMS-SEA).
    Die upgrades heb ik een paar uur voor vertrek in de KLM lounge op Schiphol gekocht.
    Het proces ging soepel.

    Maar met Expert Flyer kun je van te voren wel inschatten of er lege plekken in business zijn?
     
  6. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    Ook Expertflyer is erg pessimistisch over de beschikbaarheid van award upgrades. Ik had gisteren nog iemand van de Platinum service line aan de telefoon. Hij gaf aan dat op populaire routes heel weinig awards space in Business wordt vrijgegeven om de kansen op betaalde upgrades of betaalde tickets tot op het laatst open te houden.

    Ik wil nu twee stoelen LAX-AMS in september upgraden. Er zijn nul business class tickets verkocht. Maar er zijn ook nul awards seats beschikbaar, omdat dit één van die zogenaamde 'populaire routes' is.

    Het honoreren van award miles staat dus laag op het prioriteitenlijstje van KLM. Dat is wel duidelijk.
     
  7. JustinCase

    JustinCase Silver Tier

    Berichten:
    417
    Leuk Bevonden:
    600
    Trofeepunten:
    348
    +1
    En 50% promo awards zijn er alleen op de echt lege routes, zoals Midden Oosten in de zomer.
    Hoopte dat je met Transavia er nog een leuke manier was om voordelig van je miles af te komen, maar ook daar is het vaak goedkoper om een revenue ticket te kopen dan FB miles te verbranden.
    KLM heeft geen echte " Sweet spots" in zijn programma zitten, behalve dan de incidentele promo award.

    Recentelijk was wel een stap in de goede richting dat alle boekingsklasse geüpgraded konden worden met FB punten, maatja... dan moeten ze wel stoelen vrijgeven ....
     
  8. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    758
    Leuk Bevonden:
    1.142
    Trofeepunten:
    428
    '
    Zolang je flexibel bent met routes, carriers en datums is er genoeg upgrade availability aanwezig binnen Skyteam.
    Bij andere luchtvaartmaatschappijen/allianties is naar mijn mening het iets beter geregeld; oa door het hebben van meer upgrade instrumenten -upgrade certificaten en/of meer upgrade availability.
    Maandag is het natuurlijk drukker dan een woensdag. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld de Delta DUS-ATL vlucht op die dag; NRSA heaven. In de zomervakantie is het ook wat minder druk voorin, achterin wordt het natuurlijk vaak overboekt.

    Expertflyer helpt wel een beetje maar laat bijvoorbeeld de Delta Upgrade Class Inventory weer niet zien. Wel handig als je een DoD upgrade wilt doen, je kan dan zien hoeveel stoelen de luchtvaartmaatschappij nog wil verkopen en dus of het waard is op tijd op de luchthaven te zijn. Wel er op tijd bij zijn want 3 uur voor vetrek zijn ze meestal allemaal weg (Volg het soms op Expertflyer en het gaat meestal hard met de DoD upgrades).


    De prijs v/d upgrade wordt bepaald door je fare class (M klasse of hoger is geen co-pay wanneer je betaald met miles, anders moet je je ticket eerst upgraden tot een M-fare, die co-pay dus in miles/cash of je moet een GUC inzetten)

    [​IMG]
     
    Denzi en FlyingFonz vinden dit leuk.
  9. HaikoW

    HaikoW Silver Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    260
    Trofeepunten:
    288
    Wat ik zelf irritant vind aan FB is dat als je een award ticket boekt (ben platinum) op een binnenlandse Delta vlucht dat deze niet eligable is voor upgrades. Heb je een economy award geboekt dan is deze dus niet eligable voor een complementary upgrade naar economy comfort of first.

    Ter vergelijking: Als je via BA een binnenlandse Economy vlucht op AA boekt (ben gold) heb je gewoon al je BA benefits, dus direct bij boeken economy comfort stoel selecteren en je kunt ook aangeven dat je mee wilt doen met de upgrade bingo naar first bij vertrek en je krijgt gratis drankjes and snacks in Economy(comfort).
     
  10. JustinCase

    JustinCase Silver Tier

    Berichten:
    417
    Leuk Bevonden:
    600
    Trofeepunten:
    348
    Ik zit nog even te kijken naar het verschil tussen BEAC en FB, met beide heb ik recentelijk gevlogen.
    Bij FB verdiende ik voor een vlucht naar de West-Coast USA :1200 FB punten
    Bij BEAC verdiende ik voor een vlucht naar de West-Coast USA: 2500 Avios
    Beide in economy, waarbij de BA vlucht echt schandelijk goedkoop was ( ihkv boekingsklasse discussie)

    Stel ik wil vanaf AMS een vlucht naar London City boeken in business. Voor beide ben ik 22 euro aan belasting kwijt, maar:
    FB AMS-LCY Business: 30k FB punten
    BEAC AMS-LCY Business: 9k Avios (high season, kan dus nog lager 7750 avios)

    Ik moet 25keer een long-haul economy segment met KLM vliegen om business naar LCY te vliegen, en maar 4 keer met Britisch Airways.

    Dat is wat ik irritant vindt aan FB, weinig miles verdienen op een vlucht en hele hoge redemptions voor awards.
     
  11. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    758
    Leuk Bevonden:
    1.142
    Trofeepunten:
    428
    Delta's eigen Silver Medallions kunnen dat ook niet en een FB Platinum zit in de upgrade rangorder daaronder;

    Silver Medallion members are not eligible to upgrade award tickets

    En dan wordt het pas een upgrade aanvragen op de dag van vetrek zelf op domestic flights:
    Partner airline elite members and SPG® Platinum Preferred members will be eligible for day-of-departure upgrades only.

    Dan heeft Oneworld het in dit geval het inderdaad beter voor elkaar.
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2017
  12. HaikoW

    HaikoW Silver Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    260
    Trofeepunten:
    288
    Dat ging dus ook niet. Volgens de dames van de ticket sales op het vliegveld en de lounge (die ons trouwens wel toegang gaf :)) was dit ticket 'not eligable for complementary upgrades' puur omdat het een award ticket was uitgegeven door KLM.
     
  13. Nordic75

    Nordic75 Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    131
    Trofeepunten:
    43
    Paar keer succes gehad met upgrade naar BC vanuit EC. Afgelopen week nog voor 25k miles pp, naar JFK, voor zoontje en mijzelf. Mooie ervaring voor hem.
    Viel me niet tegen om slechts 25k te hoeven betalen in miles, gelet dat ik onze EC tickets in Januari met Werelddeal had geboekt.
    Vorig jaar ook keer gelukt naar JFK voor 25k op dag vertrek, ook bij een goedkoop EC Werelddeal ticket.Totnutoe geen klagen, maar het verschilt sterk of je het op de dag van vertrek doet of eerder wilt vastleggen.
    Toen ik vorige week met Platinumlijn belde voor de upgrade gaven ze aan dat dit 120k miles waren voor twee tickets. Erg fors....
     
  14. WHM

    WHM Blue Tier

    Berichten:
    407
    Leuk Bevonden:
    339
    Trofeepunten:
    63
    Same here!
    Het duurt nogal lang/kost veel tijd voordat je een aanzienlijk aantal FB-miles hebt vergaard.
    En bij het inwisselen van deze miles hebben nogal wat nodig als je een vlucht wilt boeken.
    Ik wissel daarom bijna nooit punten in voor een vlucht v.v., dat kost je een sloot miles, maar meestal voor een upgrade met miles.

    Voorheen waren de promo-awards aanzienlijk voordeliger geprijsd qua miles: ik had een retour business class AMS-JFK kunnen boeken voor 50,000 (eco was tegen 25,000). Dat was in de tijd dat alle promo's tegen 50% weggingen, nu is dat met 25%, 50% of 75%. Ik merk dat de promo's 'duurder' zijn geworden.

    Nu de economie aantrekt in de wereld, vrees ik, dat wij allemaal met (nog) mindere promo's te kampen krijgen. Die kist komt toch wel vol, dat bewijst Schiphol iedere dag.

    Ik heb meerdere keren DoD gedaan bij de route AMS-HKG v.v., tegen: 1. HK$ 2,950, 2. EUR 275 of 56,000 miles (vloog H-klasse). Om te slagen is het handig vantevoren bellen, hoeveel plekken ze beschikbaar hebben. En meestal vertellen ze ook of je een kans hebt of niet. Als je een kans wilt maken, boek op de rustige dagen of gekke tijden als je meerdere vluchten per dag hebt, dan vergroot je iedere geval de kans op een upgrade.

    Soms helpt het bij de gate-agent bij boarden of purser in het vliegtuig nog na te vragen voor een upgrade. Zelf heb ik dat nooit gedaan, het is meer een principe kwestie dat ik niet ga smeken daarvoor ;)

    Veel vliegen en veel geluk hebben dan lukt het vast wel met je upgrade :D
     
  15. HaikoW

    HaikoW Silver Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    260
    Trofeepunten:
    288
    Net bij BA een enkele upgrade van Business naar First gedaan voor 18.000 Avios. Bij KLM zou een upgrade van Eco naar Business class 75.000 punten kosten (Lagos)
     

Deel Deze Pagina