Zo ziet de vloot van KLM er nu uit13 min leestijd

KLM toestellen geparkeerd op Amsterdam Airport Schiphol (Bron: KLM)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Dit artikel is onderdeel van een serie artikelen op InsideFlyer, waar we gaan kijken naar de vloot van verschillende airlines. In Europa en natuurlijk daarbuiten. We nemen zowel de short, medium als long haul toestellen onder de loep. Daarin ga we in op het type vliegtuig, configuratie en hoe de reisklassen eruitzien. Uiteraard bespreken we ook de toekomstplannen van de airline als het om de vloot gaat. Ditmaal is ‘onze’ eigen maatschappij aan de beurt: KLM. Bij de Nederlandse maatschappij zijn de afgelopen periode verschillende ontwikkelingen onthult, waaronder de presentatie van de nieuwe Premium Comfort Class. In dit artikel lees je alles over de huidige stand van de KLM vloot.

Artikelen serie

In de artikelenreeks over de vliegtuigvloot van vliegtuigmaatschappijen verscheen eerder het artikel over Brussels Airlines. Brussels Airlines vliegt vanaf thuishaven Brussels Airport naar verschillende internationale bestemmingen. Zowel in Europa als daarbuiten in de maatschappij actief. De maatschappij kenmerkt zich vooral door de focus op Afrikaanse bestemmingen. Meer over de vloot van Brussels Airlines lees je hier. De komende tijd zal elke maand een nieuwe vloot update verschijnen van weer een andere maatschappij. Denk aan Air France, Transavia, Corendon en Lufthansa. Ditmaal is de beurt aan KLM.

KLM

KLM is opgericht in 1919 en vierde in 2019 haar 100-jarig jubileum. Net op tijd waren er allerlei festiviteiten om dit heugelijke feit te vieren. Iedereen weet hoe het verliep met onder andere KLM na 2019. De coronapandemie brak uit en veel mensen kwamen noodgedwongen op straat te staan. De Nederlandse overheid moest bijspringen om KLM letterlijk en figuurlijk in de lucht te houden. De maatschappij heeft twee zeer moeilijke jaren achter de rug en krabbelt langzaamaan weer op. Er is weer steeds meer vraag naar vliegreizen en vliegtuigen raken dus weer voller. Inmiddels heeft KLM verschillende crisissen overleefd en komt het er elke keer weer bovenop, al dan niet met steun van Nederland.

Wat gebeurt er met de vliegtuigen nu je niet kunt vliegen
Foto: KLM

Helaas gooit onze nationale luchthaven Amsterdam Airport Schiphol wel wat roet in het eten. Groei wordt geremd doordat de luchthaven veel last heeft van personeelstekorten. Onder andere bij de bagage-afhandeling en de security zijn er frequente te korten. Dit leidt er al weken toe dat er regelmatig enorme drukte is op de luchthaven. Reizigers is op verschillende momenten zelfs gevraagd niet meer naar de luchthaven te komen. Topman Dick Benschop moest afgelopen week op het matje komen bij de grootste aandeelhouder van de luchthaven: de Nederlandse overheid. Hij belooft beterschap en onlangs werd duidelijk dat personeel beter beloont en behandeld zal worden. Dit moet ertoe leiden dat uiteindelijk alles weer in goede banen wordt geleid.

Nieuwste vloot aankoop

KLM heeft de laatste jaren flink aan vlootvernieuwing gedaan. Zo kwam in 2019 de eerste Boeing 787-10 van KLM de vloot versterken. Dit nieuwste vliegtuig is een stuk efficiënter dan haar voorgangers. Minder geluidsuitstoot en minder brandstofverbruik. Na de PH-BKA volgde al gauw meerdere van dit soort toestellen om de oudere Boeing 747 vloot te vervangen. De 787 is voor de long haul een belangrijk toestel. Short- en mediumhaul vliegt KLM met een diverse vloot, waaraan in 2021 een nieuw type toestel is toegevoegd. Het gaat hier om de Embraer 195-E2. Logischerwijs is ook dit toestel duurzamer dan haar voorgangers en biedt het zelfs meer passagiers een plekje dan bijvoorbeeld de Embraer 190.

Air France-Group kiezen voor Airbus
Foto: KLM

Eind 2021 werd nog een belangrijk besluit genomen voor de Air France KLM Group. De Short- en mediumhaul vloot bij Air France en KLM zal in de komende jaren worden vernieuwd. Dit betekent dat bij KLM de Boeing 737’s de vloot uiteindelijk zullen gaan verlaten. Deze zullen worden vervangen door de Airbus A320neo en A321neo. Deze zullen worden geleverd vanaf het tweede kwartaal in 2023.

De KLM vloot op dit moment

Op dit moment is de vloot van KLM divers. De maatschappij vliegt met toestellen van het merk Boeing, Airbus en Embraer. De stand van de KLM vloot is dan ook dat de vloot uit 169 toestellen bestaat. Het gaat om de volgende toestellen:

  • Airbus:
    • A330-200: 6 stuks.
    • A330-300: 5 stuks.
  • Boeing:
    • 747-400: 4 stuks (in combinatie met Martinair).
    • 777-300: 16 stuks.
    • 777-200: 15 stuks.
    • 787-10: 6 stuks.
    • 787-9: 13 stuks.
    • 737-700: 10 stuks.
    • 737-800: 31 stuks.
    • 737-900: 5 stuks.
  • Embraer
    • 195-E2: 11 stuks.
    • 190: 30 stuks.
    • 175: 17 stuks.

Zoals je hierboven dus kunt zien is de vloot best gevarieerd, ondanks het feit dat er natuurlijk veel Boeing toestellen zijn. Dit jaar zullen er verschillende toestellen KLM gaan verlaten. KLM laat InsideFlyer desgevraagd weten dat er dit jaar toestellen van het type Embraer 190 en Boeing 737-700 verdwijnen. Onduidelijk is hoeveel. De Airbus A330 zal ook op termijn uitgefaseerd worden. Dit zal onder andere afhankelijk zijn van de ontvangst van de nog te leveren Boeing 787-10 toestellen. Dit jaar zullen er namelijk nog 5 toestellen van dit type in ontvangst genomen worden. Tevens ontvangt KLM in 2022 8 Embraer 195-E2 toestellen.

Nieuwste KLM Embraer 195-E2 is onderweg naar Nederland
KLM’s Embraer 195-E2
Foto: KLM

Boeing 777-300

De Boeing 777-300 is het grootste passagiersvliegtuig uit de vloot van KLM. Het vliegtuig heeft een maximale range van 12.000 kilometer. Aan boord is op dit moment nog plaats voor 408 passagiers: 34 in World Business Class (WBC), 48 in Economy Comfort (EC) en 334 in Economy. Zodra eind 2023 dit type toestel is verbouwd beschikt het ook over een Premium Comfort Class (PC). Er zijn dan 35 stoelen voor WBC, 24 voor Premium Comfort, 56 voor EC en 266 voor Economy. Na de verbouwing is de opstelling in WBC 1-2-1, in PC 2-4-2 en in de EC en Economy cabine 3-4-3. De stoelen in WBC kunnen geheel plat, meer daarover lees je hier. De stoelen in PC zijn in verhouding met de stoelen in Economy voorzien van meer comfort en ruimte.

KLM World Business Class in de 777-300. Nu nog in een 2-2-2 opstelling. Eind volgend jaar in een 1-2-1 opstelling.

De Boeing 777-300 wordt onder andere ingezet op vluchten naar Singapore, Bangkok en Kaapstad.

Boeing 777-200

Het kleinere broertje van de 777-300 is deze kist. De 777-200 kan 320 passagiers vervoeren over een maximale afstand van 11.800 kilometer. Net als bij de 777-300 bestaat dit toestel nu nog uit twee cabines, maar in 2023 zullen deze toestellen voorzien worden van de Premium Comfort Class. Op dit moment zijn er 34 stoelen in WBC, 40 in EC en 246 in Economy. Na de verbouwing beschikt het toestel over 35 stoelen in WBC in een 1-2-1 opstelling, 24 in PC in een 2-4-2 opstelling, EC beschikt over 54 stoelen en Economy over 175 stoelen. Beiden in een 3-4-3 opstelling. Wist je trouwens dat de nieuwe WBC-stoelen straks ook een deur hebben. Voor meer privacy kun je de deur van de stoel straks dus geheel afsluiten.

Een Boeing 777-200 uit de vloot van KLM. Foto: KLM

Boeing 787-10

Dit nieuwste longhaul toestel is ook gelijk een van de modernste van zijn soort. KLM ontvangt dit jaar nog 5 toestellen van dit soort. Het toestel kan maximaal 9.900 kilometer afleggen met maximaal 344 passagiers. De WBC-cabine is al gepositioneerd in een 1-2-1 opstelling, maar de stoelen zijn ook eind 2023 geheel van deuren voorzien. Nu beschikt het toestel over 2 klassen, waarbij 38 stoelen in WBC, 27 in EC en 279 in Economy.

Deze diashow vereist JavaScript.

Na de verbouwing heeft het toestel 3 klassen. Namelijk WBC met 38 stoelen, 28 stoelen in PC, 39 in EC en 213 in Economy. De eerste Boeing 787-10 van KLM (PH-BKA) is voorzien van de KLM 100 livery, speciaal voor het 100-jarig jubileum van KLM. In dit artikel zie je hoe dit toestel er van binnen uitziet. En een review van een vlucht in WBC naar Dubai lees je hier.

Boeing 787-9

De kleinere variant van de 787-10 Dreamliner is dit toestel. De 787-9 mag dan wel kleiner zijn, maar kan 11.500 kilometer vliegen. Dat is toch een verschil van 1.600 kilometer. Er is in het vliegtuig plaats voor 294 reizigers verdeeld over twee cabines: 30 in WBC, 48 in EC en 216 in Economy. Na de verbouwing van dit toestel, uiterlijk in 2023, beschikt het toestel ook over 3 cabines. Er zal dan plaats zijn voor 30 reizigers in WBC, 21 in PC, 48 in EC en 176 in Economy.

De Boeing 787-9 Dreamliner van KLM (Registratie PH-BHD) op de luchthaven (Bron: KLM)
De Boeing 787-9 Dreamliner van KLM taxiet op de luchthaven van San Francisco (SFO) Foto: KLM

Boeing 747-400

Dit type toestel zal op termijn de vloot van KLM verlaten. Helaas moest de passagiersvariant van de 747 het ook ontgelden toen het coronavirus in een razend tempo om zich heen greep. In rap tempo werd dit toestel uitgefaseerd en tijd om afscheid te nemen zat er niet in.

KLM sluit hoofdstuk passagier Boeing 747 definitief

Er zijn nog 3 toestellen die voor KLM Cargo vliegen en één voor Martinair Cargo. Omdat deze enorme jumbo’s niet bijdragen aan de duurzaamheidsdoelen van Air France-KLM wordt er inmiddels gezocht voor vervanging. Air France koos voor de Airbus A350 Freighter, wie weet gaat KLM ook met dit toestel vliegen of blijft het bij Boeing. Hoe dan ook, het toestel kan maximaal 11.500 kilometer vliegen. Dat is ongeveer van Amsterdam naar Buenos Aires in Argentinië. Het toestel kan een maximaal gewicht van 112.000 kg meenemen aan vracht.

Air France KLM Martinair Cargo Boeing 747 toestel vervoert coronavaccins (Bron: KLM)
Air France KLM Martinair Cargo Boeing 747 toestel vervoert coronavaccins.
Foto: KLM

Airbus A330-300

Op korte termijn zal de Nederlandse maatschappij afscheid nemen van de A330-300 en -200. Deze zullen worden vervangen door de efficiëntere Dreamliners. Deze toestellen zullen dus ook niet meer voorzien worden van de nieuweste cabine: Premium Comfort. Het toestel beschikt sinds korte tijd wel over een moderne World Business Class en komt daarmee overeen met de cabine in de triple seven. In dit toestel is ruimte voor 292 passagiers verdeeld over 2 klassen. In WBC kunnen 30 reizigers plaatsnemen, 40 in EC en 222 in Economy. Het toestel kan maximaal 8.200 kilometer vliegen. KLM zet dit vlieg in op bestemmingen als Boston, Lagos, Calgary en Minneapolis.

Review: KLM A330-300 Economy Comfort - Amsterdam - Edmonton | Calgary

Airbus A330-200

In dit type vliegtuig passen maximaal 268 reizigers verdeeld over 2 klassen. Namelijk 18 in WBC, 36 in EC en 214 in Economy. Het toestel vliegt met gemak 8.800 kilometer. Ruim 600 kilometer meer dan de grotere broer.

KLM Airbus 330-200
Foto: KLM

Boeing 737-900

KLM vliegt met drie types van de 737, waarvan deze variant de grootste is. In al deze varianten is er een opstelling van 3-3. Echter in de Europese Business Class (EBC) wordt de middelstoel vrijgehouden voor meer comfort van de reiziger. De -900 variant biedt ruimte aan 188 reizigers verdeeld over 2 klassen, namelijk 132 in Economy, 18 in Economy Comfort en 28 in EBC. De EBC en EC cabine is echter zo te verschuiven middel een gordijntje, zodat de EC cabine kan worden vergroot of verkleind.

klm 737
Boeing 737-900 uit de KLM vloot. Foto: KLM

Het toestel kan maximaal 4.300 kilometer vliegen. Daarom wordt dit toestel bijvoorbeeld ingezet op vluchten naar Stockholm, Boekarest en Tel Aviv. Deze type toestellen zijn vernoemd naar vogels.

Boeing 737-800

De iets kleinere variant van de 737, de -800 variant, is het toestel waar KLM er op dit moment de meeste van heeft in de vloot. Namelijk 31. Het toestel biedt ruimte aan 186 reizigers, verdeeld over EBC, EC en Economy. Respectievelijk 20, 6 en 150 reizigers. Echter ook hier is de EBC en EC cabine te vergroten en verkleinen doormiddel van gordijntjes. De EBC en EC stoelen bieden meer beenruimte en recline voor de reiziger. Bij de Europese Business Class wordt ook de middelste stoel vrijgehouden. Dit type toestel kan maximaal 4.200 kilometer vliegen en wordt daarom ingezet op vluchten naar bijvoorbeeld Istanboel of Berlijn.

Boeing 737 (PH-BCL) van KLM komt aan op Amsterdam Airport Schiphol (Bron: KLM)
Boeing 737 (PH-BCL) van KLM komt aan op Amsterdam Airport Schiphol
Foto: KLM

Boeing 737-700

Met nog maar 10 toestellen van dit type in de vloot, zal KLM op termijn afscheid nemen van dit toestel. Het toestel biedt ruimte aan 142 reizigers verdeeld over EBC (20), EC (6) en Economy (106). Er kan maximaal 3.500 kilometer mee worden gevlogen. Ook hier is gekozen voor vogelnamen.

KLM 737-700 op de luchthaven van Split

Embraer 195-E2

KLM heeft inmiddels 11 stuks van dit duurzaamste vliegtuig in de vloot. Dit jaar ontvangt de maatschappij nog 8 vliegtuigen van dit type. Daarmee staat de teller op 19. De toestellen vliegen voor KLM Cityhopper naar allerlei bestemmingen, van Barcelona tot Warschau, Nice en Gotenburg.

KLM Embraer 195-E2 op de luchthaven van Frankfurt.

In het toestel is ruimte voor 132 reizigers verdeeld in EBC (20), EC (8) en Economy (104). Dit type vliegtuig is in vergelijking met de E190 en E175 het meest ideale vliegtuig. Het kan namelijk verder vliegen, meer reizigers meenemen, maar is ook nog eens duurzaam.

Embraer 190

Het vliegtuig waar KLM na de Boeing 737-800 de meeste toestellen van heeft in haar vloot is de Embraer 190. Ook dit type toestel vliegt voor KLM Cityhopper naar verschillende Europese bestemmingen en heeft een maximaal bereik van 3.300 kilometer. Denk hierbij aan London, Dublin, Berlijn of Marseille.

KLM Embraer 190

Het toestel beschikt over 100 plaatsen verdeeld over EBC, EC en Economy. Respectievelijk zijn dat 20, 8 en 72 stoelen. Ook hier is het mogelijk dat de Europese Business Class wordt vergroot of verkleind door het verschuiven van het gordijntje. Als niet alle stoelen in EBC verkocht zijn is het vaak het geval dat de Economy Comfort er meer stoelen bij krijgt. Dit is mogelijk omdat het dezelfde stoelen betreft als dat er in de Europese Business Class staan.

Embraer 175

Tot slot de kleinste telg van de familie, de Embraer 175. KLM beschikt over 17 van deze toestellen in haar vloot en deze vliegen voor KLM Cityhopper. Als je moet boarden wordt je vaak met de bus naar dit toestel gebracht op de luchthaven van Amsterdam Schiphol. Soms staan ze bij de gate, maar moet je alsnog via een trap het toestel in. Het is hoe dan ook een klein toestel en biedt ook maar ruimte aan 88 reizigers verdeeld over stoelen in de EBC (20), EC (8) en Economy (60). Dit toestel vliegt maximaal 3.180 op een volle tank. De PH-EXZ is de laatste die de vloot is komen versterken en vliegt op onder andere Bristol, Krakow, Edinburg en Cardiff.

KLM Cityhopper Embraer E175
De PH-EXT, een E175 vliegtuig bij KLM Cityhopper.
Foto: KLM

KLM Vloot Liveries:

Al deze toestellen hebben over het algemeen ook een opvallende kleur. KLM blauw met wit. Echter zitten er wel wat verschillen in deze kleuren en patronen. Dit wordt ook wel de livery (liverei) genoemd. KLM laat ons desgevraagd weten dat ze toestellen hebben rondvliegen met afwijkende liveries. Het gaat hier om de:

  • Boeing 787-10 (PH-BKA). Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan is dit toestel voorzien van de KLM 100-livery.
  • De Boeing 777-300 Orange Pride livery (PH-BVA). Dit onder andere ter gelegenheid van de Olympische Spelen in 2016 in Rio de Janeiro.
  • De PH-BVD (Boeing 777-300), PH-BXO (737-900) en PH-EZX (Embraer 190) vliegen met een speciale SkyTeam-livery rond. Meer over andere maatschappijen met SkyTeam-livery lees je hier.
  • Dan is er nog de zogenoemde oude en nieuwe livery. De nieuwe livery valt onder de noemer ‘dolphin livery’. Verschillende toestellen die nog voorzien zijn van de oude livery zullen mogelijk nog worden omgespoten naar de nieuwe zodra ze aan de beurt zijn voor ene nieuw likje verf. Echter van bijvoorbeeld 737-700 weten we dus dat (enkele) toestellen de vloot dit jaar zullen verlaten. Evenals de Airbus A330 die op termijn niet meer door de maatschappij gebruikt zullen worden.
  • Er zijn negen toestellen voorzien van de nieuwe Dolphin livery. Echter is er nog iets afwijkends aan het uiterlijk van deze toestellen. De PH-BQN, PH-BQF, PH-BQH, PH-BQI, PH-BQK, PH-BQL, PH-BQM, PH-BQN (777-200), PH-BVB en PH-BVC (777-300) hebben op de staart KLM Asia staan. Hierover zullen we in een later artikelen meer toelichten.
Review: KLM World Business Class - Boeing 787-10 Dreamliner
KLM Boeing 787-10 Dreamliner | PH-BKA | Oranjebloesem – Foto: InsideFlyer

Dit artikel is met uiterste zorg samengesteld, toch kan een foutje in een klein hoekje zitten. Heb jij een foutje gespot, laat het ons gerust weten via [email protected] of in een comment onder dit artikel.

Beeldmateriaal: InsideFlyer, mits anders vermeld. Headerfoto: KLM

Reacties

  1. Van Gooiland zegt

    “biedt het zelfs meer ruimte passagiers een plekje “?!?

    Ruimte passagiers, zijn dat astronauten of zo? Of cosmonauten misschien?

  2. Ellen zegt

    Men blijft maar 3 om 3 houden in de cabines in medium haul…wie heeft dat verzonnen? Velen zijn met 2

    • Jan zegt

      Gewoon niet doen natuurlijk. Die Fransen hebben al veel te veel invloed op de KLM.
      Daarnaast is de Dreamliner natuurlijk in alle opzichten een superieure kist.

  3. Mike zegt

    Het aantal passagiers voor de A330-200 klopt niet. Dat zijn er in totaal 264 (18 Business, 246 Economy, including EC).

    En leuk dat je Beijing noemt bij de A330-300, maar daar heeft de Airbus nóóit op gevlogen en gaat ie ook niet doen…

    Mike (F/O A330 bij KLM)

    • Christian zegt

      Hoi Mike,
      Bedankt voor je reactie! Ik heb het artikel aangepast. Waarschijnlijk had ik de bestemmingen van de A330 verkeerd overgenomen van de KLM website. De capaciteit van de A330-200 heb ik van de KLM website en daar staat 214+36+18=268 stoelen. Klopt dat dan niet?
      Christian

  4. W zegt

    Verkleind als voltooid deelwoord schreven wij vroeger altijd met een d, hierboven zie ik het met een ‘t’ op het eint :).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *