Dit is ‘m: De nieuwe KLM Premium Comfort Class6 min leestijd

KLM (bijna) de lucht in met Premium Comfort op de Boeing 787-10 | PH-BKA

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Tijdens de Dutch Open 2022 heeft KLM haar nieuwste product gepresenteerd: KLM Premium Comfort Class. Op de Dutch Open in Cromvoirt kan men als eerste kennismaken met de nieuwe cabine. InsideFlyer was er natuurlijk bij en in dit artikel lees je alles over de nieuwe cabine, stoelen, routes en service.

KLM Presenteert Premium Comfort Class

KLM heeft gekozen voor de Premium Comfort stoel van Collins Aerospace. Deze premiumstoelen zullen vanaf heden worden geïnstalleerd op de Boeing 777 en Boeing 787 toestellen van KLM. Vanaf het zomerseizoen zullen de eerste vliegtuigen met de nieuwe cabine vliegen. Het gehele ombouwproces moet in november 2023 zijn afgerond. Hierna beschikken dus zowel de Boeing 777 als ook de 787 toestellen van drie cabines: World Business Class, Premium Comfort en Economy.

Het ombouwen van de toestellen zal in Nederland gebeuren. Specialisten van KLM Engineering & Maintenance op Schiphol-Oost zullen deze taak op zich nemen, aldus KLM. Als eerste zullen de Boeing 787-10 toestellen worden omgebouwd, waarna de Boeing 787-9, 777-200 en tot slot de 777-300 toestellen zullen volgen. In de Boeing 777 installeert men tegelijkertijd de nieuwe World Business Class. Deze stoelen krijgen direct-aisle toegang in een reverse heringbone opstelling. De stoelen zijn voorzien van een deur voor meer privacy. Op termijn worden ook de stoelen in de Boeing 787 voorzien van schuifdeuren voor meer privacy. De Airbus A330 krijgt deze aanpassing niet, aangezien op termijn dit type toestel de vloot gaan verlaten.

Dit is ‘m dan:

Nu ben je natuurlijk benieuwd hoe de nieuwe stoel eruit. Dit is ‘m dan:

Dit is ‘m: De nieuwe KLM Premium Comfort
Foto: KLM

Boet Kreiken, Executive Vice President Customer Experience bij KLM, zegt het volgende over de nieuwe cabine:

“Op basis van uitgebreid marktonderzoek verwachten we veel van de nieuwe Premium Comfort-klasse. Het product zal tegemoetkomen aan zowel de wensen van zakenreizigers als die van vakantiereizigers. Het versterkt KLM’s positie als wereldwijde netwerkmaatschappij met een aantrekkelijk en goed gedifferentieerd aanbod: World Business Class, Premium Comfort en Economy Class. Daarnaast bekrachtigt het de samenwerking met Delta Air Lines, Air France en Virgin Atlantic op de Noord-Atlantische routes, waar we nu op alle routes alle producten kunnen combineren.”

KLM’s Premium Comfort

De nieuwe stoel biedt de reiziger een stuk meer comfort dan in de Economy cabine, maar net iets minder dan in de World Business Class. De cabine bestaat, afhankelijk van het soort toestel, uit 21, 24 of 28 Premium Comfort stoelen. Ten opzichte van de standaard Economy-stoel heb je tot 17 cm meer beenruimte. In vergelijking met de Economy Comfort is het tot 7 cm meer beenruimte. De recline is 20 cm (8 inch) en elke stoel beschikt over een beweegbare voetsteun. De hoofdsteun is verstelbaar en kun je naar wens buigen.

Dit is ‘m: De nieuwe KLM Premium Comfort
Foto: KLM

Om gedurende je reis niet met lege batterij te zitten, is er in elke stoel een stroomvoorziening aanwezig, namelijk 2 usb-poorten (USB-A en USB-C) en een stopcontact. Met het bedieningspaneel in het middenconsole kun je ook je stoel verstellen, het lampje boven je aan-uitzetten en de crew ‘roepen’.

In de stoel voor je is een scherm van 13.3 inch aanwezig, behalve bij de voorste rij waar je het scherm uit het midden console haalt. Het Inflight Entertainment Systeem is voorzien van de nieuwste films, documentaires en meer. Het tafeltje is op verschillende manieren in- en uit te klappen. Ook is er rekening gehouden met reizigers die graag een film kijken op het eigen device. Er is een standaard in het tafeltje ingebouwd waar je een telefoon of tablet tegenaan kunt zetten.

Onder het scherm is een stoelzak aanwezig, waar gemakkelijk een boek, telefoon of paspoort opgeborgen kan worden. Ook is er een haakje bevestigd om bijvoorbeeld een jas aan op te hangen. Tot slot, tussen de stoelen in zijn leeslampjes bevestigd, voor elke reiziger een.

InsideFlyer was aanwezig bij de presentatie van de nieuwe Premium Comfort Class van KLM. Bekijk op het InsideFlyer YouTube-kanaal hoe deze luxe stoelen, catering en amenities eruit zien.

Configuratie

Met de introductie van de nieuwe KLM Premium Comfort Cabine veranderen ook de configuraties in de 777- en 787-toestellen van KLM. Wat opvalt is dat de hoeveelheid Economy stoelen flink gereduceerd wordt ten opzichte van de huidige configuratie. Maar er in alle toestellen een rij Economy Comfort bijkomt. KLM investeert hier dus niet alleen in de luxere cabines zoals World Business Class en Premium Comfort, maar ook in de Economy cabine.

  • In de Boeing 787-10:
    • Het aantal economy stoelen zal reduceren van 279 naar 213. Hierdoor ontstaat er ruimte voor 39 stoelen in Economy Comfort (voorheen 27).
    • Er zijn straks 28 stoelen in Premium Comfort.
    • Er zijn na de aanpassing 38 stoelen in World Business Class.
  • Voor de Boeing 787-9:
    • In Economy stoelen staan straks 176 stoelen (voorheen 216).
    • Economy Comfort blijven 48 stoelen.
    • Er is ruimte voor 21 stoelen in Premium Comfort.
    • 30 stoelen staan er in World Business Class.
Amenities & catering

Tot slot zijn er wijzigingen in de Boeing 777 vloot. Dit is voor zowel het type 777-300 als ook de 777-200.

  • De Boeing 777-300:
    • Krijgt in de nieuwe configuratie 266 stoelen in Economy (voorheen 334).
    • 56 Economy Comfort stoelen (voorheen 40).
    • 24 Premium Comfort.
    • 35 stoelen in World Business Class (voorheen 34).
  • De Boeing 777-200:
    • Van 246 stoelen naar 175 stoelen in Economy.
    • Economy Comfort gaat naar 54 stoelen (voorheen 40).
    • In Premium Comfort zijn er 24 stoelen.
    • World Business Class krijgt er 1 stoel bij en heeft er daardoor straks 35.

De stoelen zullen als volgt worden gepositioneerd:

  • Boeing 787-10: 2-3-2 (4 rijen) & Boeing 787-9: 2-3-2 (3 rijen).
  • Boeing 777-300: 2-4-2 (3 rijen) & Boeing 777-200 2-4-2 (3 rijen).

De KLM Premium Comfort Service

Vanzelfsprekend mag je verwachten van KLM dat er een ander service-aanbod is ten opzichte van Economy Class. Naast het feit dat de stoel meer comfort biedt, begint het aangepaste serviceniveau al voorafgaand aan je vlucht. Reizigers hebben de mogelijkheid om twee stuks ruimbagage in te checken, twee stuks handbagage en een accessoire mee te nemen aan boord. Tevens kunnen reizigers op onder andere de luchthaven Amsterdam Airport Schiphol gebruikmaken van de SkyPriority voordelen. Denk hierbij aan voorrang bij het inchecken en het aan boord gaan van het vliegtuig.

Zodra je aan boord gaat zal je ook merken dat er meer comfort is. Zo ligt er een noise-cancelling hoofdtelefoon voor je klaar. Deze koptelefoon is hetzelfde als in de World Business Class cabine van KLM. Dit geldt ook voor het dekentje en het kussen in de Premium Comfort.

Ook wat betreft de catering zal Premium Comfort onderscheidend zijn ten opzichte van de catering in de Economy cabine. Afhankelijk van de duur zal de reiziger één of twee maaltijden worden aangeboden. Er is hierbij keuze uit vegetarisch, vis of vlees. Na de maaltijd worden reizigers verwend met koffie, thee, ijs en likeur. Voorafgaand of na de maaltijd zijn er ook snacks en cocktails beschikbaar. Gerechten en drankjes worden op een tray geserveerd. Hierbij zal gebruik gemaakt worden van echt bestek en glaswerk.

KLM heeft sinds kort een nieuw design voor de catering. Het design is geïnspireerd op de weilanden, sloten en kanalen die je ziet als je vanuit het vliegtuig naar beneden kijkt boven Nederland.

Deze diashow vereist JavaScript.

Benieuwd naar de eerste routes met de KLM Premium Comfort? Check dan dit artikel op InsideFlyer.

Beeldmateriaal: InsideFlyer (indien niet apart vermeld).

Reacties

  1. Patrick zegt

    Weten jullie ook hoe breed de nieuwe stoel is? Is dat (een beperkte) 18,5” of worden ze breder?

    • Marco zegt

      Dag Patrick,

      De stoelen (zitting) zijn net zo breed als in de WBC. Echter, heb je door verschillende instellingen wel meer ruimte in de WBC dan in de PC.

      Groet.

  2. Rudy zegt

    Er gaan dus best wat stoelen per vliegtuig verdwijnen. Vind ik wel een opvallende zet. Men verwacht dus flink wat meer per passagier te kunnen verdienen. Duurzaamheid gaat hiermee feitelijk ook iets omlaag, hoewel KLM daar vergeleken met concurrenten natuurlijk wel uitzonderlijk veel aan doet.

    De A330 wordt niet meer geupdate trouwens? Die vliegtuigen behoren nu tot de meest verouderde van de vloot.

  3. Robert zegt

    Denkt men dat deze comfort class ook gratis wordt voor platinum vliegers zoals nu het geval is ?

    • Marco zegt

      Dag Robert,

      Zoals je kunt lezen in het artikel zal is KLM Premium Comfort een aparte klasse en niet hetzelfde als Economy Comfort, wat ook een aparte klasse is. FB Platinum Leden kunnen nog steeds kosteloos een stoel in Economy Comfort selecteren. Echter dus niet in Premium Comfort. Premium Comfort komt overeen met Premium Economy bij andere maatschappijen en is een luxere klasse: andere stoel, maaltijden en service.

  4. Thijs de Jong zegt

    Wel jammer dat er niet voor een hard shell stoel gekozen is zoals bij oa Swiss. Grote nadeel van deze opstelling blijft dat de persoon voor je jouw comfort bepaalt ( hoe ver doet iemand de stoel naar achteren) Ik las dat Lufthansa ook naar de hard shell overstapt. Goede rede om daar te boeken.

    • Marco zegt

      Hi Theo,

      Premium Comfort is normally twice the price of Economy Class (but sometimes you can find a better deal of course). For Economy Comfort you pay the Economy fare plus an extra fee. How much this free exactly is depends on the route.

      • Wim Cornelisse zegt

        Ik ben het eens met de opmerking dat het echte comfort wordt bepaald doir de degene die voor je zit. Stoel te veel nasr achteren en je kunt er niet meer uit. Begrijp niet dat de KLM dit zo inbouwd zonder harde achterkant zols in WBC, waardoor de ruimte nirt variiabel is. Nu veel meer betalen maar blijft hierdoor het echte comfort beperkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *