KLM start begin deze zomer met Premium Comfort3 min leestijd

KLM B787 Dreamliner

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Al in 2020 kondigde KLM aan met een Premium Economy product te komen. Het product moet de naam Premium Comfort krijgen, als aanvulling op Economy Comfort. We hadden al een tijdje geen nieuws meer gehoord over dit product. Inmiddels is bekend dat KLM haar Premium Comfort snel zal uitrollen op een deel van haar intercontinentale vloot. InsideFlyer sprak KLM deze week over de stand van zaken rondom de uitrol van Premium Comfort. In dit artikel praten we je bij.

KLM Cabines

Op dit moment vliegt KLM met verschillende vliegtuigen naar intercontinentale bestemmingen. Zo beschikt de maatschappij over de Boeing 787-9 en -10 Dreamliners, Boeing 777-200 en -300 en ook over de Airbus A330-200 en -300. In deze toestellen zijn er 2 cabines namelijk: de KLM World Business Class en de Economy Class, die bestaat uit nog een ‘subcabine’ genaamd Economy Comfort. Laatstgenoemde beschikt over stoelen met meer beenruimte en meer recline. Verder zijn de stoelen gelijk aan de Economy Class-stoelen. Ook de service is hetzelfde als in Economy.

Mee met de concurrent

Alweer in 2020 werd duidelijk dat KLM wilde investeren in het product en werd Premium Comfort geïntroduceerd. Dit valt binnen de strategie van KLM. In het gesprek met KLM geeft de maatschappij  tegenover InsideFlyer het volgende aan: “Gezien de marktontwikkelingen is er gekozen voor meer differentiatie in het intercontinentale product. Naast de huidige cabines introduceert KLM dus Premium Comfort. Dit wordt een aparte cabine met een geheel eigen product en serviceconcept.”

Deze aparte reisklasse tussen World Business Class en Economy Class biedt meer voordelen en comfort dan de huidige Economy Comfort. Denk hierbij bijvoorbeeld aan meer beenruimte, luxere maaltijden en grotere bagagetoelage. Maar mogelijk ook voordelen voorafgaand aan je reis, zoals de mogelijkheid tot gebruik van SkyPriority en loungetoegang. Met de introductie van deze aparte cabine biedt de maatschappij een vergelijkbare cabine aan als haar partners en concurrenten Delta, Air France, British Airways en Lufthansa al jaren doen.

InsideLook: KLM Boeing 787-10 Dreamliner | PH-BKA | Oranjebloesem
De Economy cabine zal hoogstwaarschijnlijk gedeeltelijk plaatsmaken voor de Premium Comfort cabine van KLM.
Foto: InsideFlyer – MdTurck

Ombouwen

Desgevraagd laat KLM weten dat de nieuwe cabine beschikbaar zal komen vanaf aanstaande zomerseizoen. Vanaf eind juli zullen de eerste bestemmingen al beschikbaar zijn met Premium Comfort aan boord. Met deze planning start KLM in haar drukste seizoen met de nieuwe cabine. In 2022 moeten alle Boeing 787 Dreamliner toestellen zijn omgebouwd. Eind 2023 zijn alle Boeing 777 toestellen omgebouwd. Naast de grote toevoeging van Premium Comfort is er nog een andere grote wijziging in de Boeing 777 toestellen. De World Business Class zal hier een drastische wijziging ondergaan. Alle stoelen zullen namelijk ‘direct aisle’ worden. Hiermee heeft elke reiziger direct toegang tot het gangpad en hoef je vanaf de stoelen aan de raamzijde niet meer over de andere passagier te klimmen.

InsideLook: KLM Boeing 787-10 Dreamliner | PH-BKA | Oranjebloesem
De KLM World Business Class Cabine in de Boeing 787-10
Foto: InsideFlyer – MdTurck

De toevoeging van de Premium Comfort cabine en de ombouw van de World Business Class in de Boeing 777 zullen uitgevoerd worden door KLM zelf. KLM Engineering en Maintenance zal dit uitvoeren op Schiphol-Oost.

Bron & Beeldmateriaal: KLM

Reacties

  1. JdV zegt

    Goed dat KLM nu eindelijk de BC in de 777 aanpakt. De oude stoelen en indeling waren voor mij aanleiding om deze toestellen te vermijden op lange vluchten. En ik vermoed dat ik niet de enige ben. Dus wellicht komen de pasagiers dan weer terug die eerder, net zoals ik, zijn afgehaakt op de huidige 777 BC.

  2. Bert zegt

    @JdV: ik vlieg lange BC vluchten (in ons geval hoofdzakelijk AMS- SIN vv, dus een uur of 13) bijna altijd met mijn echtgenote, en vind de “oude” BC op de 777 juist prima. Mijn enige klacht is dat de stoel als bed te hard is, maar ik vrees dat dat met de vernieuwing eerder slechter dan beter wordt (kijk maar naar de BC stoel in de 787). KLM zou z’n BC product een enorme upgrade kunnen geven door simpelweg op verzoek matrasjes uit te delen, zoals veel concurrenten doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *