Dit weten we over KLM’s Premium Economy Class

KLM 787 dreamliner

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Na jaren delibereren, en ondanks de lastige financiële situatie, kondigde KLM begin vorig jaar aan om met een Premium Economy Class te komen. Afgelopen jaar herhaalde CEO Elbers deze ambitie en kwam tevens met de aankondiging dat ook alle World Business Class cabines all-aisle access krijgen. De introductie van Premium Economy is belangrijk om een consistent product te bieden binnen de samenwerking met sleutelpartners als Air France, Delta en Virgin Atlantic. Zeker binnen de vitale trans-Atlantische joint venture. Hoewel we waarschijnlijk nog wel even moeten wachten voordat alle details over het type stoel, voordelen en tarieven bekend worden gemaakt, is er tussendoor al een tipje van de sluier opgelicht.

KLM Premium Comfort Class

De eerste vluchten met Premium Economy, of Premium Comfort zoals het bij KLM lijkt te gaan heten, zullen in het tweede kwartaal van 2022 beschikbaar zijn. De naam ‘Premium Comfort’ is verrassend, aangezien het sterk lijkt op KLM’s huidige Economy Comfort product. Economy Comfort blijft overigens bestaan als ‘normale’ Economy Class met extra beenruimte (belangrijk voor Platinum leden die dit kosteloos kunnen bijboeken!).

De Premium Comfort class is echter een aparte reisklasse in een separate cabine met een ander soort stoel. Deze zijn breder en hebben meer recline. Er zal 7,5 cm meer beenruimte zijn dan in Economy Comfort (waar er 89 cm beenruimte is).

KLM Economy Comfort
Economy Comfort voldoet niet altijd aan de verwachtingen van de klant

Om plaats te maken voor de nieuwe cabine zullen er stoelen in zowel de normale Economy als Economy Comfort cabine verwijderd worden. Vooralsnog blijft de World Business Class capaciteit gelijk. Misschien ook verrassend omdat verwacht wordt dat na de coronacrisis internationaal zakenreisverkeer nog lange tijd op een lager pitje zal blijven. Premium Economy cabines zijn over het algemeen de moneymakers voor airlines; zeker in tijden dat bedrijven op de centen letten en Business Class niet altijd te verantwoorden is, maar Premium Economy wel. Aan de andere kant lijkt het erop dat de Dreamliners als eerste aan de beurt zijn voor de inbouw van Premium Comfort. In zowel de 787-9 als 787-10 van KLM loopt de WBC cabine precies tussen de eerste twee deuren. Het is hier dus relatief makkelijk om in de Economy (Comfort) cabine stoelen weg te halen en een aparte Premium Comfort cabine te creëren, zonder de WBC cabine te moeten aanpassen. Hier zijn de stoelen immers al in 1-2-1 configuratie.

Welke stoel?

Wat andere voordelen betreft is het logisch als KLM vergelijkbare voordelen voor haar Premium Comfort passagiers gaat aanbieden als Air France en Delta. Dus prioriteit (SkyPriority) op de grond, extra bagage, meer XP en een iets betere maaltijdervaring aan boord. Het aantal stoelen zal waarschijnlijk ook niet veel verschillen van Air France (21 op de 787-9). De grootste verrassing gaat het type stoel zijn. Gaat KLM hetzelfde type als Air France of Delta inbouwen? Of komt er een nieuw ontwerp? In ieder geval zullen veel passagiers hopen dat niet de fixed-shell stijl stoelen van Air France’s 787 en A330 toestellen gekopieerd gaan worden. Hierbij kantelt de stoel niet naar achter, maar ‘schuif’ je onderuit naar voren. Op de A350 biedt Air France wel een nieuwe Premium Economy cabine die naar achter kantelt, zoals de meeste maatschappijen en ook Delta dat aanbieden.

Deze diashow vereist JavaScript.

Welke verwachtingen heb jij van KLM’s Premium Comfort product? 

Reacties

  1. JdV zegt

    Zolang KLM/AF nog niet het One Suite concept van Delta kan evenaren blijven ze een inferieur product aanbueden in BC. Daar doet Premium Economy niks aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *