KLM stopt op 25 oktober definitief met de B747-400

KLM B747 ©markwagtendonk/KLM

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

KLM zal op zondag 25 oktober definitief afscheid nemen van de B747-400 toestellen in haar vloot. De Jumbojet is vervroegd met pensioen gestuurd vanwege het Coronavirus. Alle passagiersvluchten met dit toestel waren al geschrapt, maar momenteel vliegt KLM nog met B747-400COMBI toestellen richting Azië. Deze vervoeren vracht voor een speciale luchtbrug.

KLM stopt definitief met de B747-400

Op zondag 25 oktober zal de laatste vlucht met de B747 landen op Schiphol. Als alles volgens planning loopt dan is KL894 uit Shanghai de laatste KLM B747-400COMBI vlucht die land op Schiphol. De luchtvaartmaatschappij vliegt momenteel alleen nog met de PH-BFT, PH-BFV en PH-BFW toestellen.

KLM heeft twee soorten B747-400 toestellen in dienst gehad. Er is namelijk een versie die volledig voorzien is van passagiersstoelen en een B747-400combi. Deze laatste variant heeft meer ruimte voor vracht, gezien deze op het reguliere dek achter de passagiers geplaatst kan worden. De reguliere variant is op dat dek wel voorzien van alleen maar stoelen.

De meeste passagiers B747-400 toestellen zijn al met pensioen gestuurd. Op Schiphol staat nu nog één B747-400 variant die volledig voorzien is van passagiersstoelen. De andere toestellen in de vloot van de luchtvaartmaatschappij zijn naar Spanje, Twente of de Verenigde Staten (Mojave) gestuurd.

KLM Cargo, dat alleen vluchten uitvoert met vracht, blijft nog wel vliegen met de B747-400. Daarvan is er één voorzien van Martinair kleuren en de andere drie in KLM kleuren: e

B747-400 Cargo / Martinair PH-CKA
B747-400 Cargo / Martinair PH-CKB
B747-400 Cargo / Martinair PH-CKC

Virtueel rondkijken

Na deze laatste vluchten blijft het nog wel mogelijk om virtueel door het toestel te lopen. Het is namelijk zowel mogelijk om via je muis als telefoonbewegingen door het toestel te bewegen. Daarnaast is er een VR optie voor mobiele apparaten zoals een iPhone. Doordat je door het hele vliegtuig kunt lopen, kun je ook plekken zien die je normaal niet ziet. Zo is het mogelijk om de cockpit volledig te bekijken, maar helaas niet de crew rests. In deze ruimte met bedden verblijft de KLM cabinebemanning als deze rust.

Je kunt een kijkje nemen in deze toestellen via deze link voor de reguliere B747-400 en via deze link voor de B747-400combi. Het is ook mogelijk om door de andere toestellen van KLM te lopen. Meer informatie daarover kun je ook in dit artikel vinden.

KLM B747-combi

Afbeeldingen ©KLM/markwagtendonk

Reacties

  1. Peter Lee zegt

    Een periode van comfortabel vliegen is met het verdwijnen van de KLM 747-400 afgesloten.
    Ik heb de afgelopen 30 jaar als KLM passagier 1350 vluchten bij KLM in de 747 gemaakt oftewel 16,2 miljoen kms = maar liefst 19,000 uur. dat waren heel veel huisjes 🙂 Ik zal mijn plekje op het bovendek missen en de vriendelijke service. aan de 787 kan ik niet wennen dus sinds 5 jaar vlieg ik veel met Emirates in hun A380 wat vergelijkbaar is met de Queen of the skies

    • Hans Spekman zegt

      Tja, daar zullen ze bij de KLM niet blij mee zijn, Peter. Maar ben het met je eens hoewel ik de B777 in C-class pas echt een drama vind. En dan heb ik het nog niet eens over rij 6. Inderdaad, ook ik vlieg veel liever de A380 dan de saaie eenheidsworst uit Amstelveen.

      • Peter Lee zegt

        Hopelijk dat de business class weer de rust krijgt bij de KLM zoals je bij DELTA hebt met hun 1-2-1 waarbij iedereen schuin naar buiten kan kijken en je geen buurman hebt die ‘snachts als je licht te slapen over je heen moet klimmen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *