Zo ziet de vloot van Transavia er nu uit5 min leestijd

Boeing 737 van Transavia (zijkant) (Bron: Air France - KLM)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Vorig jaar zijn we bij InsideFlyer gestart met een nieuwe artikelen serie waarbij we de vloot van diverse airlines onder de loep nemen. Zowel in Europa als daarbuiten. Inmiddels hebben we de vloot van home carrier KLM en het bekende Brussels Airlines uitgebreid behandeld. Deze keer is het de beurt van low cost carrier Transavia.

Artikelen serie

In deze nieuwe artikelen serie gaan we dus in op de vloot van allerlei maatschappijen. We gaan de vloot van diverse airlines in kaart brengen en bespreken. Natuurlijk komen KLM, Air France en Transavia aan bod, maar ook airlines als TUIfly en Corendon nemen we onder de loep. In elk artikel gaan we in op welke toestellen er in de vloot zitten en welke reisklassen je aan boord kunt verwachten. De toekomstplannen voor de vloot komen natuurlijk ook aan bod.

Check hieronder de artikelen die we eerder al publiceerden:

Geschiedenis Transavia

Transavia is tegenwoordig niet meer weg te denken binnen Air France-KLM. De low cost carrier is inmiddels een bekende speler op Schiphol, Rotterdam/The Hague Airport, Eindhoven Airport en Brussels Airport. Maar ook op vanuit Parijs-Orly zul je veel Transavia bestemmingen kunnen bereiken.

De oorsprong van Transavia is echter te vinden op Maastricht Aachen Airport. De airline werd in 1965 opgericht door een Schot en een Belg. Het jaar erop kwam er een vliegvergunning voor diverse vliegvelden, waaronder Schiphol. De eerste commerciële vlucht van Transavia werd uitgevoerd op 16 november 1966. Een DC-6 vervoerde leden van het Nederlands Dans Theater en het Nederlands Balletorkest van Amsterdam naar Napels. De DC-3 kon 83 passagiers en zes crewleden vervoeren.

DC6 van Transavia (Bron: KLM / Transavia)

Transavia heeft echter niet altijd binnen Europa gevlogen. Met de introductie van de Boeing 707 kwamen bestemmingen als New York en Boston binnen handbereik. Maar ook Iran, India, Kenia en zelfs Brazilië was mogelijk.

In de jaren die volgden groeide Transavia uit tot een serieuze leisure carrier. Eerst als charter maatschappij, later kwamen er ook lijnvluchten. Vanaf 1986 volgens bijvoorbeeld verbindingen vanuit Schiphol naar Londen Gatwick, Malta en Reykjavik. Vanaf die periode investeerde Transavia ook in de Boeing 737. Het toestel is tot op de dag basis van de vloot.

Al in 1988 kreeg KLM een deel van de aandelen van Transavia in handen. Sinds 2003 is Transavia volledig onderdeel van de KLM Groep en daarmee onderdeel van het Frans-Nederlandse Air France-KLM. In 2007 startte binnen AF-KLM ook een Transavia tak in Frankrijk. Transavia France kent Parijs-Orly als hub.

Transavia vloot op dit moment

Bij Brussels Airlines schreven we dat de vloot enkel uit Airbus toestellen bestaat. Bij Transavia bestaat de vloot ook uit vliegtuigen van één fabrikant, maar dan van het Amerikaanse Boeing. Op dit moment bestaat de vloot uit Boeing 737-700 en -800 vliegtuigen. Deze zijn verdeeld over Transavia Airlines (Nederland) en Transavia France.

Transavia Nederland beschikt op dit moment over 39 toestellen. Het gaat om vier Boeing 737-700 vliegtuigen en 35 Boeing 737-800 kisten. Transavia France heeft 58 Boeing 737-800 toestellen.

Boeing 737 toestellen van Transavia op de luchthaven (Bron: Transavia)

Boeing 737-700

De Boeing 737-700 beschikt over 149 Economy Class stoelen. Er is geen Business Class bij Transavia. De stoelen staan in een 3-3 configuratie. Elke stoel biedt een breedte van 42 cm (gemeten tussen de armleuningen). De beenruimte is tussen de 74 en 76 cm. De eerste rij heeft een beenruimte van 91 cm. De stoelen bij de nooduitgang en een aantal andere rijen kennen een beenruimte van 86-100 cm. Voor alle stoelen die meer beenruimte bieden dan de standaard 74-76 cm geldt een toeslag bij reservering.

Boeing 737-800

De Boeing 737-800 is het belangrijkste toestel in de vloot van Transavia Airlines (Nederland) en Transavia France. Het vliegtuig heeft met 40 stoelen meer dan de -700. Het totaal komt daarmee op 189 plaatsen. Ook in dit toestel is geen Business Class beschikbaar. De stoelen in de 737-800 staan ook in een 3-3 opstelling. Qua beenruimte is dit toestel vergelijkbaar als de Boeing 737-800.

Taxibot duurzaam taxien op Schiphol

Transavia liveries

Transavia heeft haar toestellen voorzien van een livery waarbij groen als belangrijkste kleur opvalt. De naam van de airline is over de lengte van het toestel zichtbaar. Op buik van het vliegtuig is een ‘T’ te zien, alsmede een strandbedje met parasol en een koffer. De livery is ontworpen door Studio Dumbar uit Rotterdam. Transavia vliegt overigens ook rond met enkele opvallende liveries. Daarvan is de Peter Pan livery wellicht de bekendste. Deze livery is bedoeld om aandacht te vragen voor de Peter Pan Holiday Club voor chronisch zieke kinderen. Het gaat om de Boeing 737-800 met registratie PH-HSI.

Sommige toestellen van Transavia hebben ook een naam gekregen, maar zeker niet alle vliegtuigen in de vloot. Zo heeft de PH-HXi de naam Peter J. Legro, oud topman van Transavia. De PH-HSI heeft de naam Wilco Van Elk gekregen. Van Eik is verbonden aan de Peter Pan Holiday Club.

Na lange tijd van groei nu een dipje in groei KLM

Reisklasse Economy

Als low cost carrier biedt Transavia enkel een Economy Class. Er is geen Business Class en ook geen Economy Comfort zoals bij je bijvoorbeeld KLM wel ziet. De differentiatie in prijs zit bij Transavia in de beenruimte die wat varieert per rij. Hoe meer beenruimte, doorgaans voorin het toestel of bij de nooduitgang, hoe hoger de toeslag om de stoel te selecteren.

Benieuwd naar de beste stoel in de vliegtuigen van Transavia? Check dan onze Transavia Best Seat Guide.

nieuwe routes Transavia

Toekomstplannen: van Boeing naar Airbus

Air France-KLM heeft grootse plannen voor de vernieuwing van de short en medium haul vloot. De luchtvaartcombinatie plaatste een bestelling voor 100 vliegtuigen uit de Airbus A320 familie, met de optie tot 60 extra. Dit is een opvallende ommezwaai van het Amerikaanse Boeing naar het Franse Airbus. De nieuwe toestellen krijgen overigens LEAP-1A motoren van CFM International.

Het is nog niet bekend hoe de verdeling van de toestellen tussen KLM, Air France en Transavia eruit zal zien. Er zijn ook nog geen concrete details bekend over hoe de cabine eruit komt te zien. Het is wel duidelijk dat ook Transavia overstapt op de A320neo/A321neo.

Deze A320neo/A321neo-bestelling zal bij KLM en Transavia vanaf eind 2023 de huidige Boeing 737 NG-toestellen vervangen op de Europese routes. Na de eerdere keuze voor de Embraer 195-E2 voor vluchten binnen Europa is deze bestelling een belangrijke vervolgstap in de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid, klantervaring, comfort en efficiency. – KLM woordvoerder

Foto’s: Air France – KLM en Transavia

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *