Vliegen met IPB tickets – hoe werkt het precies6 min leestijd

Stoelen in de CRJ900

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Personeelsleden van de meeste luchtvaartmaatschappijen kunnen tegen een gereduceerd tarief vliegen. Dat klinkt natuurlijk aantrekkelijk. Maar hoe werkt dit precies, en kunnen vrienden en familieleden ook van dit tarief gebruik maken? In dit artikel gaan wij wat dieper in op de regeling van het vliegen op stand-by tickets ofwel IPB-en (=Indien Plaats Beschikbaar). Al moet opgemerkt worden dat iedere luchtvaartmaatschappij eigen regels en beleid heeft.

Wie kunnen er gebruik van maken

Allereerst komen natuurlijk de medewerkers van airlines zelf in aanmerking. Bij veel maatschappijen moet je minimaal 6 maanden in dienst zijn. Vanaf dat moment mag een medewerker en zijn/haar gezinsleden gebruik maken van de IPB-regeling. Een gezinslid is de partner van de medewerkers alsmede kinderen tot 23 jaar. Kinderen van een medewerker welke ouder zijn dan 23 jaar kunnen nog steeds IPB-vliegen, alleen dan op een companion ticket. Hierover later meer.

Nadat iemand 12 maanden in dienst is mag er ook gebruik worden gemaakt van vluchten van andere maatschappijen. Let op: niet alle luchtvaartmaatschappijen bieden een IPB-regeling aan, Singapore Airlines (SQ) bijvoorbeeld laat geen personeel toe van andere maatschappijen die willen vliegen met IBP-tickets op SQ vluchten.

copyright singaporeair.com
Afb.: singaporeair.com

Wat zijn IPB-tickets

IPB-tickets zijn tickets welke worden uitgegeven tegen een (sterk) gereduceerd tarief. Namelijk het ZED-tarief; Zone Employee Discount. Het tarief van het ticket is afhankelijk van de gevlogen afstand en dit geldt voor alle maatschappijen die deelnemen. Het basistarief is in USD en wordt jaarlijks vastgesteld. Kinderen van 2 tot 11 jaar betalen 67% van het ZED-tarief. Daarnaast komen bij de ticketprijs nog de gebruikelijke luchthavenbelastingen en overige toeslagen. De tickets zijn in beginsel wereldwijd geldig, al zijn soms bepaalde routes uitgesloten.

Algemeen kenmerk van de IPB-tickets is dat het ticket geen garantie geeft op een stoel!!

Dus als een vlucht vol is en er staan IPB-ers bij de incheckbalie of de gate dan komen de IPB-ers niet mee! Betalende passagiers gaan altijd voor. De niet verkochte stoelen worden vlak voor vertrek toegekend aan IPB-ers. De toewijzing gaat op basis van een wachtlijst. Soms is dat al tijdens de check-in (vooral op vluchten waar veel open stoelen zijn), maar vaak is het pas een paar minuten voor vertrek bij de gate. Afhankelijk van hoe vol een vlucht is moet je als IPB-er dus wel flexibel zijn (en soms een beetje creatief door een andere route te kiezen).

In welke klasse mag je vliegen als IPB-er

Er zijn feitelijk 2 verschillende rechten die je als medewerker van een luchtvaartmaatschappij hebt: businessclass- of economyclass rechten. Het hoger management, piloten en (senior) pursers die minimaal een bepaalde tijd in dienst zijn hebben meestal business class rechten. Heeft de medewerker business class rechten dan krijgt hij/zij in beginsel een nog beschikbare stoel in de business class toegewezen. Heeft de medewerker economy class rechten dan wordt indien beschikbaar een stoel in de economy class stoel toegewezen.

Is de gebruikelijke klasse vol dan kan het zijn dat er een vrije stoel wordt toegewezen in een andere klasse, dit kan een hogere klasse zijn maar ook lagere klasse (afhankelijk van de rechten)! Medewerkers kunnen in bepaalde gevallen een beroep doen op een uitzondering om in een hogere klasse te mogen vliegen, maar ook hier komt het neer op senioriteit en functieniveau.

De rechten van een medewerker gelden ook voor de partner en de kinderen die meereizen. Al is het niet noodzakelijk dat de medewerker er zelf bij is. Daarnaast gaan medewerkers van de eigen maatschappij altijd voor op medewerkers van een andere airline met een IPB-ticket.

Welke rechten heb je als IPB-er

Een groot verschil tussen een regulier ticket en een IPB-ticket zijn de rechten die je hebt als passagier. Zo hebben IPB-ers:

-Geen recht op een stoel; ze mogen slechts mee als er een stoel beschikbaar is;
-Bij vertraging of annulering geen recht op compensatie;
-Geen recht op toegang tot de lounge van de maatschappij (tenzij men vooraf al een business class stoel heeft toegewezen gekregen);
-Geen recht op de voordelen van een elite status bij een maatschappij;

Maar IPB-ers hebben wel recht op:

-Het meenemen van een koffer zonder meerprijs;
-Het kosteloos annuleren van een niet gebruikt ticket of een deel van een ticket;
-Het kosteloos wijzigen van een gekocht ticket (sommige maatschappijen brengen hiervoor hooguit een paar USD voor in rekening).

Mag je als medewerker van een luchtvaartmaatschappij ook vrienden meenemen?

Ja, dat mag. Zo heeft KLM bijvoorbeeld een regeling waarbij je als vliegend personeel 4 keer per jaar een vriend of vriendin mee kan nemen op dienstreis mits de medewerker minimaal 12 maanden in dienst is. Deze personen reizen dan op een Companion ticket. Dit is ook een IPB-ticket alleen dan met een laag prioriteitsnummer. Feitelijk heeft iemand met een Companion ticket de laagste prioriteit en is de kans dat er een stoel beschikbaar is het kleinst. De regels om familie en vrienden mee te nemen is overigens niet bij alle maatschappijen gelijk. Sommige buitenlandse maatschappijen verstrekken ook gratis tickets voor personeel en familie of vrienden.

Emirates Check in

Waarom zou je eigenlijk op een IPB-ticket vliegen als er zoveel nadelen aan verbonden zijn?

De prijs en de flexibiliteit. De tickets zijn een stuk voordeliger dan een regulier ticket. Zeker voor vluchten vanuit de EU naar buiten Europa betaal je veel minder dan een normaal ticket. Daarbij maakt het voor de prijs niet uit wanneer je vliegt. Reguliere tickets voor vakantieperioden zijn vaak het duurst om te kopen. De vertrekdatum maakt echter bij een IPB-ticket niet uit. Het tarief staat vast en is alleen afhankelijk van de te vliegen afstand.

Natuurlijk is de kans wel een stuk kleiner dat je een stoel krijgt toegewezen als je bijvoorbeeld de 1e dag van de paasvakantie wilt vliegen, maar daar is de prijs van het IPB-ticket ook naar. Overigens zijn de tickets niet gratis, en in Nederland moeten luchtvaartmaatschappijen ook nog zelf loonbelasting afdragen aan de belastingdienst vanwege het genoten voordeel.

Voordeel is verder dat de tickets heel flexibel zijn. Tot kort voor vertrek kunnen IPB-tickets geboekt worden. En als er geen stoel meer beschikbaar is kun je het ticket zelf snel omzetten naar een volgende vlucht. En zolang er een route is waar een luchtvaartmaatschappij op vliegt die ook lid is van alliantie kun je op deze route vliegen.

Toch doen er veel verhalen de ronde op fora als InsideFlyer en Facebook dat IPB-ers kort voor vertrek aan boord komen en dat ze dan de business class induiken. Dat kan kloppen want op dat moment is de incheck al gesloten en zijn de dan nog beschikbare stoelen toegewezen. Het is echter niet zo dat IPB-ers standaard in de business class vliegen. Want het is altijd de senioriteit en de functie en de beschikbaarheid van stoelen wat bepalend is wie uiteindelijk in welke klasse mag meevliegen.

Hebben jullie wel eens gevlogen op een IPB-ticket?

Reacties

  1. Dennis zegt

    Als er plek over is in business class en het eigen personeel daar kan zitten. Waarom zou je dan niet een goede klant die plek aanbieden? In een restaurant zet je toch ook niet het personeel aan de beste tafel om deze voor kostprijs te laten eten? Lijkt me een gebrek aan marktwerking.

    • Vera Vlastuin zegt

      Dit is een beetje een zure reactie. Mijn vriendin werkt bij Pon, zij krijgt mega korting op een Volkswagen. Dan zeggen ze toch ook niet: ‘Weet je wat, herinner je je die man die 2 jaar geleden bij ons een auto kocht, geef die maar mijn korting op zijn volgende?’
      Het is een beetje een coulance van het bedrijf voor al die feestdagen dat je niet thuis bent bij je gezin en cabine en cockpit krijgen ook geen kerstpakket.

    • James zegt

      Dat gebeurt ook. Klanten met een platinumcard kunnen laten upgraden met hun spaarpunten. Andere passagiers kunnen een upgraden tegen geringe kosten kopen (v.a enkele tientjes). Als dan nog stoelen overblijven krijgt een IPb’er die rechtop heeft zo’n businessclass stoel. Vaak blijven er stoelen open in de businessclass terwijl Ipb’ers gewoon in de economyclass een stoel toegewezen krijgen, gewoonweg omdat zij er geen recht op hebben.

    • Mike zegt

      Nou zo zie ik het net niet, namelijk omdat wanneer het personeel reist met een IPB ticket gewoon een klant is en niet een medewerker omdat diegene niet aan het werk is. Daarbij werkt de klant die de IBP ticket heeft aangeschaft al en tijdje voor het bedrijf en ga ik er van uit dat ze altijd goed en hard voor het bedrijf hebben gewerkt. Dus ik snap zeker dat de maatschappij het doogd dat een medewerker naar de business class duikt wanneer er nog plaats is omdat je de medewerkers ook een beetje dankbaar moet zijn voor hun harde werk en als extra bedankje dat ze met hun eigen bedrijf mee vliegen.

      • Bas zegt

        En deze secundaire arbeidsvoorwaarde werkt waarschijnlijk enorm mee aan het personeelsbehoud, dat is voor elk bedrijf zeer belangrijk. Plus: het gaat om het vullen van stoelen in vliegtuigen die toch al vlogen.

        Mooi systeem, mooie incentive voor de medewerkers!

        Groet,
        Bas (nog nooit IPB gevlogen, maar fan van goed werkgeverschap)

  2. Ready2board zegt

    Nee, bijbetalen is (zover ik weet) niet mogelijk. Wel zijn er diverse gradaties in IPB rechten.

  3. Roeroe zegt

    Hoe is het als moeder ben van een IPBér ? kan ik alleen op reis gaan of moet mijn dochter altijd met me meereizen

    • Ready2board Ready2board zegt

      Dit is afhankelijk van de regels van de luchtvaartmaatschappij waar zij werkzaam is. Misschien beter even aan uw dochter vragen i.p.v. via dit forum 🙂

    • Ready2board Ready2board zegt

      Is afhankelijk van de ticketvoorwaarden. Vaak kun je ongebruikte IPB tickets teruggeven / laten cancellen, dan krijg je geld terug. Deze flexibiliteit hebben reguliere vliegtickets vaak niet (los van bijzondere situaties zoals nu tijdens corona).

  4. nia zegt

    Ik wil met een companionticket meevliegen met een vriendin maar ik wil mijn baby van 18 maanden meenemen moet ik voor de baby ook een ibp ticket kopen of kan ik een ticket los kopen zonder datum?

  5. Jacintha Murris zegt

    Aanstaande zondag willen mijn man en ik standby vliegen naar Spanje. Mijn man is gepensioneerde KLM er. We moeten een FSR formulier invullen met vluchtnummer en stoelnummer. Dan pas krijgen we onze QR code om toegelaten te worden tot de vlucht. Maar als we vlak voor de gate een stoelnr toegewezen krijgen ontvangen we de QR code niet op tijd. Ik maak me er wel druk over. Heeft iemand er ervaring mee ?

  6. M van Reeken zegt

    Wanneer is IPB ontstaan en waarom wel belasting in Nederland en blijkbaar niet bij buitenlandse maatschappijen.?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *