Rechten van passagiers i.g.v. involuntary changes

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door OilFlyer, 25 sep 2020.

  1. OilFlyer

    OilFlyer Blue Tier

    Berichten:
    134
    Leuk Bevonden:
    118
    Trofeepunten:
    43
    Hallo allemaal,

    Ik heb in februari 2020 een reservering gemaakt via schipholtickets.nl voor een ticket met Alitalia voor een reis naar Argentinië in december a.s. Inmiddels heb ik zowel via schipholtickets.nl als Alitalia zelf een bericht gehad dat:

    1. het segment AMS-FCO is geannuleerd en
    2. de terugvlucht met 1 dag is vervroegd.

    Ik neem aan dat deze (schema)wijzigingen te maken hebben met Covid-19 maar ook al zou dat niet zo zijn dan geven deze involuntary changes mij toch recht op kosteloze annulering van de gehele reservering, nietwaar ?

    Verder zie ik in de algemene voorwaarden van schipholtickets.nl dan ook bij annuleringen zij nog eens EUR 50 aan administratiekosten in rekening mogen brengen. Dat lijkt mij i.g.v. een annulering als gevolg van een involuntary change onterecht/onredelijk, nietwaar ?

    Mede gezien de Covid-19 ontwikkelingen in en verwachtingen voor Nederland en Argentinië wil ik het liefst annuleren (en geld terug). Ik heb het ticket met Amex betaald.

    Ik ben benieuwd naar jullie mening.
     
  2. FlyDaan

    FlyDaan Newbie

    Berichten:
    29
    Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    13
    Volgens mij mag een reisbureau géén annuleringskosten rekenen als een reis onvrijwillig geannuleerd wordt en daar is hier sprake van.
     
  3. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    561
    Leuk Bevonden:
    1.105
    Trofeepunten:
    428
    Het verschil is waarschijnlijk dat schipholtickets niet als reisbureau heeft opgetreden, maar als bemiddelaar. Als dan de vliegmaatschappij de reis annuleert, mag de bemiddelaar juist wel onkosten in rekening brengen voor het terugstorten. Nogmaals een reden om zo veel mogelijk direct te boeken.
     
  4. FlyDaan

    FlyDaan Newbie

    Berichten:
    29
    Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    13
    Kun je uitleggen wat het verschil is tussen een reisbureau en bemiddelaar? Naar mijn idee zijn het synoniemen, maar misschien dat ik ernaast zit. En waarop baseer je dat de bemiddelaar wél kosten in rekening mag brengen?

    Mijn informatie dat een reisbemiddelaar (reisbureau) géén kosten mag inhouden bij annulering door airline, staat hier (https://www.consuwijzer.nl/uw-reisrechten-bij-losse-vliegtickets-tijdens-de-coronacrisis): Hebt u het ticket niet rechtstreeks gekocht bij de luchtvaartmaatschappij? Maar bij een boekingskantoor? Ook het boekingskantoor mag u geen extra kosten laten betalen, zoals administratiekosten of bemiddelingskosten. Vraag deze kosten terug bij het boekingskantoor.
     
  5. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    561
    Leuk Bevonden:
    1.105
    Trofeepunten:
    428
    Het kan zijn dat er nationale verschillen zijn in de wetgeving. Dit is waarschijnlijk niet uit de EU261 geregeld namelijk. In Denemarken is er wettelijk een groot verschil tussen een reispakket en doorverkopen van losse tickets. Bij een reispakket is de verkoper ook aansprakelijk voor vervangende reis, etc. Bij losse tickets die niet direct gekocht zijn, is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk, met dus een (vertragende) partij tussen de klant. Ik zal me verder niet bemoeien met de Nederlandse regels, behalve te zeggen dat het verschil ook erg ondoorgrondelijk is voor de normale klant :rolleyes:
     
    FlyDaan vindt dit leuk.
  6. FlyDaan

    FlyDaan Newbie

    Berichten:
    29
    Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    13
    Zoals ik de vraag van de OP lees, heeft hij een los vliegticket geboekt. En voor over ik weet, verkoopt Schipholtickets ook geen pakketreizen in de zin van EUR 2015/2302. Wel handig: de regels mbt pakketreizen in Denemarken zijn identiek aan die in NL, het is een Europese Richtlijn :).
     
    ErwinLansing vindt dit leuk.
  7. OilFlyer

    OilFlyer Blue Tier

    Berichten:
    134
    Leuk Bevonden:
    118
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb Schipholtickets inmiddels geïnformeerd de reservering te annuleren als gevolg van deze involuntary changes, mij daarbij beroepend op de toepasselijke Europese regels. O.g.v. informatie die ik op de website www.ilent.nl tegenkwam heb ik het bedrijf 60 dagen de tijd gegeven om deze annulering te verwerken en de refund te doen. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
     
  8. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    1.954
    Trofeepunten:
    298
    Mijn ervaringen met Schipholtickets zijn hierin niet zo goed.

    Het is dat ik alle tickets, op een uitzondering na, met een credit card betaald had, want een betwisting doet namelijk wonderen in de communicatie.
    Niet dat die communicatie tot een positief einde is gekomen, maar de betwisting is wel aan mij toegewezen.
    Het enige ticket waar ik via IDEAL had betaald, en ook nog eens voor privé doeleinden was, daar is totaal geen communicatie over geweest, ondanks reminders...
     
  9. OilFlyer

    OilFlyer Blue Tier

    Berichten:
    134
    Leuk Bevonden:
    118
    Trofeepunten:
    43
    Hoera ! Na tal van e-mails, telefoontjes, brieven en van-het-kastje-naar-de-muur-acties (ook trouwens van de kant van Amex) heb ik zowaar vandaag het hele bedrag op mijn Amex gecrediteerd gekregen. Eén ding heb ik in ieder geval geleerd: ik reserveer nooit meer via schipholtickets.nl of soortgelijke partij.
     
    Thijsk, DirkOnTour en Ruut vinden dit leuk.
  10. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.351
    Leuk Bevonden:
    1.177
    Trofeepunten:
    223
    wsl totdat je een prijsverschil van een paar honderd euro ziet ;)

    Maar goed dat je het terug gekregen hebt.
     
    Thijsk, Sandeo, FlyingFonz en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. OilFlyer

    OilFlyer Blue Tier

    Berichten:
    134
    Leuk Bevonden:
    118
    Trofeepunten:
    43
    Nee ! Ik heb het hele bedrag tot op de cent teruggekregen. Een hele opluchting.
     

Deel Deze Pagina