KLM service kopje onder

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Flyer, 7 aug 2019.

  1. Flyer

    Flyer Newbie

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    21
    Trofeepunten:
    8
    Even een kwestie voorleggen.
    De afgelopen tijd lijkt de service van KLM alleen maar achteruit te gaan.

    Een recent voorbeeld: gisteren met het gezin aan de balie in Bangkok klaarblijkelijk een koffer vergeten te boeken. Kassa: 80 euro dokken. Dubbel het normale tarief. Dat terwijl je slechts twee koffers hebt van 15+20 kg voor 4 personen en al jaren lid bent van hun zogenaamde club. Eerst een half uur aan de balie staan om het uit te zoeken met als resultaat ergernis en het gevoel dat je wordt uitgeklopt. Aan het einde van een leuke vakantie toch een beetje donker wolkje. Dankzij KLM. Vervolgens hoor je aan boord: een speciaal welkom voor onze Frequent Flyers. Tja, mooi welkom inderdaad.

    Wanneer je budget tickets hebt gekocht mag je zoiets wellicht op de koop toe nemen. Dan heb je minder recht van spreken. Maar in dit geval speelt de kwestie nadat je eerst 3,5 duizend euro betaalde voor je vliegvakantie en KLM je daarna nog eens bijna 1000 euro laat betalen voor "extra opties".

    Wij vliegen jarenlang KLM en in principe is dat altijd onze eerste keuze. Waarom? Veiligheid, service en natuurlijk ook een stukje chauvinisme. De blauwe zwaan die je, waar ook ter wereld, blij maakt als je haar ziet staan aan de gate. Bij het boeken van tickets kijken we dan ook niet naar de laagste prijs. Wel verwachten we een fijne service. Daar hoort in mijn perspectief niet bij het apart moeten betalen voor je koffers en al helemaal niet dubbel aangeslagen te worden wanneer je een koffer vergeet.

    Naast dit voorbeeld vallen ons andere zaken op:
    - Het verdwijnen van het "borreluurtje". Voorafgaand aan het diner krijg je geen drankje met nootjes meer. Je kunt het zelf wel gaan halen als je wilt.
    - Op de reis van Bangkok die om 12.15 uur vertrok was er om 13.30 lunch en daarna pas weer om 19.00 uur diner. Er tussenin niets. Erna overigens ook niets meer tot 23 uur. Resultaat: honger en dorst.
    - Lunch werd pas na 45 minuten afgeruimd.
    - De rode wijn die werd geschonken - en die normaal gesproken goed is - was ondrinkbaar. Smaakte naar azijn.
    - Eindelijk weer een paar nieuwe films, maar dat werd ook hoog tijd.
    - Ook viel ons op dat de crew er erg vermoeid uit zag. Niet zo gek misschien wanneer je tijdens de nacht heen vliegt en na slechts anderhalve dag alweer 11 uur moet terugvliegen.

    KLM waar gaan we naartoe? Bij deze specifieke reis konden we gerust 1000 euro aan extra toeslagen optellen om in onze ogen normaal te kunnen vliegen. Dat maakt dat we de KLM tarieven voortaan gaan vergelijken met betere service carriers, afhankelijk van de bestemming (zoals Emirates). De KLM tarieven gaan we voortaan beter uitpluizen. Het apart moeten betalen voor zaken die normaal zijn aan boord leidt ertoe dat je de tarieven moet gaan vergelijken met aanbieders als Norwegian.

    Wie heeft soortgelijke ervaringen met KLM?


    Ps. gezin van 4, allen FF explorer, na de zomer Silver. Vliegen zowel privé als zakelijk KLM. We boeken voor vluchten langer dan 6 uur altijd Comfort Class omdat de seat pitch van KLM van 31 inch gewoon te krap is wanneer je een lengte hebt van 1.80+ m.
     
  2. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.613
    Leuk Bevonden:
    3.229
    Trofeepunten:
    508
    Beste @Flyer welkom op IF! We hopen je nog vaker terug te zien en dat je niet alleen hier kwam om even te ventileren.

    Stel jezelf nog even voor in het daarvoor bestemde topic aub.

    Ik ga er even vanuit dat je kort voor vertrek hebt geboekt aangezien je voor 4 man €3500 kwijt was aan tickets. Dit zou ook verklaren waarom je niet wist dat sinds kort er op (bijna) geen enkele intercontinentale vlucht bij KLM meer een koffer inbegrepen is. Snap dat dat heel zuur kan aanvoelen...

    Als explorer ben je per definitie geen frequent flyer.

    Wat had je hier precies verwacht? Dat KLM, een bedrijf wat winst moet maken (zeker met zo'n verliesgevende tak als Air France ;)), dan maar zegt: "Oh laat lekker zitten!"

    Zou je mij eens een breakdown van die bijna €1000 aan extra opties kunnen geven? Oprecht benieuwd naar.

    Tijdens het boeken staat er altijd aangegeven wat voor maaltijd er geserveerd wordt, je geeft zelf aan het te kunnen halen, dan is het toch niet zo'n probleem? Om te kunnen concurreren met andere maatschappijen moet KLM ook aan de kosten denken, daardoor is het product in Y aangepast dat ze het met minder CA's afkunnen.

    Dan kun je gewoon een nieuwe vragen, en als het niet kwam doordat de wijn kurk had, kan het zijn dat deze niet bij je smaak past, zoveel mensen, zoveel wensen.
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2019
    Ludwig, beuse242, VinceG en 20 anderen vinden dit leuk.
  3. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    920
    Leuk Bevonden:
    1.191
    Trofeepunten:
    428
    Je bent over de zeik dat je een koffer vergeten was vooraf te boeken. Begrijpelijk (iets soortgelijks is mij pas ook overkomen). Echter, het is bij mijn weten altijd zo geweest dat baggage inchecken op de luchthaven goedkoper is bij vooraf boeken (als Explorer krijg je naar ik meen nog een tientje korting). Het feit dat je Explorer bent zal daar weinig aan afdoen. Na de zomer ben je Silver en kun je gratis een stuk baggage inchecken.

    Hoe je van 40 euro extra betalen voor baggage op 1000 euro aan extra toeslagen komt is mij echter niet geheel duidelijk.

    Het is altijd verstandig om naast de (kale) prijs ook andere zaken mee te nemen (FF-programma, aantal overstaps, etc.) in je beslissing om te kiezen voor een bepaalde vlucht/maatschappij.
     
    ErikBenjamin, lloydje33, DirkOnTour en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    Dat zie je verkeerd, vriend. Het is juist andersom. Mensen zijn Norwegian-tarieven gaan vergelijken met KLM, waardoor KLM zich in allerlei bochten moet wringen om concurrerend te blijven.

    Mijn suggestie: als je weer een keer op reis wilt, deel dan je reiswensen op dit forum en dan word je prima geholpen bij het samenstellen van een reis die past bij jouw verwachtingen en je budget.
     
    beuse242, VinceG, Javadest en 13 anderen vinden dit leuk.
  5. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Welkom op IF!

    Wat betreft de koffer: jammer, maar helemaal te verwachten. Koffer online kopen is altijd goedkoper. Soms heb je op het vliegveld geluk en kan die gratis mee - doorgaans zie je op internet dat mensen echter erg zuur worden over een maatschappij als deze een keertje wél de eigen regels handhaaft. You win some, you lose some, jarenlang Flying Blue ivory/explorer verandert hier niks aan (bagagevrijstelling komt vanaf eerste echte tier). Kosten voor bagage zijn bij veel maatschappijen tegenwoordig flink, helaas een noodzakelijk kwaad om (extreem lage) ticketkosten te kunnen dekken.

    Het had de crew gesierd als ze tussendoor drankenrondjes hadden gedaan. Soms tref je het minder. Honger en dorst verbaast me dan weer enigszins: twee volle maaltijden zou genoeg moeten zijn, en drankjes (+ snacks) zijn op íeder moment uit de galley te halen (met keus uit volledige kaart, even aan crew vragen).

    Neem maar van een frequent-flyer aan dat het niet zo slecht gesteld is met de KLM en dat ze in de regel bepaald niet onderdoet voor de concurrentie.
     
    beuse242, VinceG, ErikBenjamin en 9 anderen vinden dit leuk.
  6. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Die koffer perikelen heb je tegenwoordig bij tig airlines, KLM is daar geen uitzondering op. Economy blijft economy. Met 3.5K en nog eens 1K aan toeslagen zou je echt eens wat verder moeten kijken. Kan je ook heerlijk Premium economy in een gloednieuwe A350 voor vliegen;

    premecocathaybkk.jpg

    Toeslagen: Zijn dat de EC stoelen a 60-180EUR pp x4 personen x2 (heen en terug) plus je bagage?
     
    MVA20, SVDH, ErikBenjamin en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Treb

    Treb Newbie

    Berichten:
    21
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    13
    Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt. Een serviceniveau mag je denk ik niet gelijk stellen aan het gratis weggeven van extraatjes waar andere gewone klanten wel voor moeten betalen. Stel je voor dat jij achter jezelf had gestaan in die rij en wél vooraf bijbetaald had voor je bagage en dan krijgt de persoon voor je die het vergeten is, dat gratis? Ik zou zelf ook balen in dat geval. Bovendien schep je een precedent als bedrijf: je kunt beter niet betalen en dan ter plekke erop gokken dat je het vanuit “service” wel cadeau krijgt.


    Als je zegt: “ik kijk niet naar prijs”, dan zou het bijbetalen voor een koffer ook geen probleem moeten zijn. Het lijkt me nogal duidelijk dat je gewoon baalt. En ja, het is ook vervelend als je met extra kosten wordt geconfronteerd waar je niet op gerekend had. De vraag is: kun je het de maatschappij aanrekenen? Ik denk op dit moment toch echt niet meer. Als je namelijk boekt komt echt met koeienletters in beeld dat je een keuze moet maken voor een bepaald type ticket waarbij of wel of geen bagage zit. Daar kan je echt niet om heen. Als maatschappij kun je maar zoveel doen.


    Dan over de 1000 euro die je extra betaalt. Je bent met vier personen, dan klinkt 1000 euro voor extra opties alsof je voor die vier personen retour economy comfort hebt aangeschaft: 125 euro per enkele reis. Dat is een normaal bedrag voor intercontinentale vluchten bij KLM en dus niets bijzonders. Dat jij dat “een beetje normaal vliegen” vindt, is natuurlijk jouw goed recht. Anderen zullen businessclass “een beetje normaal vliegen” vinden. Echter vliegt by far de meerderheid van de passagiers normaal economy, dus is er blijkbaar een grote groep die dat heel normaal vindt.


    Al met al ben je denk ik al behoorlijk opgefokt het vliegtuig ingegaan en gaan zoeken naar alles wat er mis kon zijn met de vlucht. De wijn is al tijden niet veranderd in Economy, dus denk dat hij je gewoon niet zo goed bevallen is dit keer. Het voordeel van economy comfort en dus voorin vliegen is dat je als eerste je eten krijgt. Het nadeel is dat je er relatief lang mee op je schoot blijft zitten. Eten uitserveren duurt een stuk langer dan afval ophalen en omdat ze na jou nog tientallen rijen van eten moeten voorzien, duurt het relatief lang voordat ze weer langskomen om het op te halen. Vind je dat vervelend, ga achterin zitten. Dan is de tijd tussen het krijgen van je eten en het ophalen een stuk korter. Films worden bij KLM iedere maand geüpdatet. Als je honger of dorst hebt kun je gewoon cabin crew via het belletje oproepen of even langs de galley lopen. Een hoop reizigers vinden op zo’n lange vlucht het juist vervelend als men vaak met karretjes langskomt. Maar als je economy comfort zit, zit je praktisch naast de galley in de meeste toestellen, dus dat moet een kleine moeite zijn om er even naartoe te lopen.


    Tenslotte moet ik wel een beetje gniffelen over je opmerking over dat je jezelf ziet als frequent flyer. Veel mensen die twintig jaar een flying blue account hebben en één keer per jaar een verre reis maken met KLM en voor de rest gewoon lekker met Easyjet op citytrip gaan, vinden zichzelf een frequent flyer. Vanuit het oogpunt van de luchtvaartmaatschappij ben je dat echter totaal niet. De marge die ze aan jou als economy passagier op één retourvlucht per jaar overhouden is minimaal. In dit geval boek je heel laat dus betaal je relatief veel, maar daarmee wordt het gat gedempt van de mensen die juist heel vroeg boekten en relatief weinig betaald hebben. Met die lage marges die op de meeste passagiers worden behaald, loont het nu eenmaal niet om allerlei gratis dingen weg te gaan geven of heel ver te gaan in het tevreden houden. Zeker als het ten koste gaat van de marge. Dus ja, een echte frequent flyer die enkele tientallen keren per jaar met KLM vliegt, krijgt misschien wél dat beetje extra service en een gratis extra koffer erbij. Maar dan heb je het over mensen met een gold of platinum kaart.
     
    Ludwig, beuse242, VinceG en 14 anderen vinden dit leuk.
  8. Treb

    Treb Newbie

    Berichten:
    21
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    13
    Nogal verschil of je in juli, top hoogseizoen, vliegt of tweede helft oktober... Bovendien is die 3,5k voor vier personen én voor de "vliegvakantie", dus ook met hotel etc.

    875 euro pp is voor retourtje Bangkok al niet eens zo heel hoog in het hoogseizoen, maar voor een vliegvakantie lijkt me dat een heel redelijk bedrag.
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2019
    Warren, ErikBenjamin, MdT en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Maakt weinig uit, tig capaciteit daarzo. Ben zelfs een jaar of 2 geleden voor onder de 1300EUR in business die kant opgegaan, economy met bagage was toen onder de 400EUR
    premecocpjuli.jpg
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2019
    JustinCase en ErikBenjamin vinden dit leuk.
  10. Treb

    Treb Newbie

    Berichten:
    21
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    13
    Oh ja kan prima hoor. Maar TO doet alsof hij een exorbitant bedrag heeft neergelegd. Dat valt dus wel mee. Zeker als het niet eens alleen voor de tickets was.

    Wil niet zeggen dat het niet goedkoper kan, maar ik heb die 875 wel eens neergeteld voor retourtje Londen economy. Dus voor zo'n afstand...
     
    ErikBenjamin en Godenzoon14 vinden dit leuk.
  11. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Au.
    Ik mag hopen dat de baas die 875,- betaald heeft, anders zou ik daar jaren later nog zuur over zijn :rolleyes: Avios werken op die route geweldig!
     
    VinceG, JustinCase en ErikBenjamin vinden dit leuk.
  12. Flyer

    Flyer Newbie

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    21
    Trofeepunten:
    8
    Bedankt voor jullie reacties en bedankt ook voor de tips.

    De extra toeslagen zijn 782 euro voor stoelen + 120 euro voor koffers. Inderdaad 4x CC stoelen heen en voor 1x CC stoel + 3x voorkeursstoelen terug. Waren de voorkeursstoelen ook CC stoelen op de terugreis dan waren de toeslagen nog hoger.

    Amsterdam (AMS) - Bangkok (BKK)
    4x stoel(en)
    EUR 504,00

    Bangkok (BKK) - Amsterdam (AMS)
    4x stoel(en)
    EUR 234,00

    4x CO2-uitstoot compenseren
    EUR 43,92

    Totaalprijs voor extra opties
    EUR 781,92


    Dus stel je voor dat je heen en terug CC wilt vliegen - persoonlijk zie ik geen andere mogelijkheid wanneer je in stoelen zit met 31 inch ruimte gedurende 11 uur, maar oke ik heb misschien snel last van rugklachten - dan zou je 3400 voor de tickets + 504 x2 voor de stoelen kwijt zijn. Totaal 4400 euro. Wij hadden vroeg zomervakantie dit jaar, waren we een paar dagen later gegaan was het als snel 300 duurder. Dit even ter completering van de info.

    Maar laat mezelf verduidelijken. Het gaat me niet om die 80 euro voor die ene koffer. Het gaat me ook niet dat ik zelf naar een galley loop voor een wijntje. Waar het me om gaat is het grotere verhaal: dat de KLM steeds meer gaat handelen als een prijsvechter. Alles apart betalen. Is dat waar de toekomst ligt? Voor sommige airlines wel, maar ik denk voor KLM niet. Ik vermijd lowcost airlines juist zoveel mogelijk. Ik wil juist NIET zo weinig mogelijk betalen. Ik wil een goede, veilige airline met een goede service. Met een eenvoudige online boeking, zonder dat je 20 hokjes moet aankruisen over hoeveel koffers en welke stoelen je erbij wilt boeken. Een service die inclusief is en niet exclusief. Dat die airline voor een hoogseizoen ticket naar Bangkok gemiddeld 850 euro vraagt, is een gegeven. Maar ga dan niet zitten zeuren over extra kosten voor een koffertje. Dat is toch armzalig, kom zeg.
    Voor mijn werk reis ik een paar keer per jaar naar Amerika, en ja dan heb ik behoorlijk wat overbagage, logisch dat je daarvoor extra betaalt. Maar met 4 personen op vakantie met totaal 35 kg aan bagage is toch geen probleem zou je denken. En wanneer je dan eens een vergissing maakt door een koffer niet in te boeken, waarom dan dubbel tarief aan de balie? Is dat een straf of zo omdat je iets bent vergeten?

    En natuurlijk kan het wijntje een keertje slecht zijn. En kun je je drankje zelf gaan halen. Maar twee rondes op een dagvlucht van 11 uur is gewoon te weinig. Probeer dat thuis eens zou ik zeggen. Verhaal van de cabine is dat er een stewardess uit is gegaan, daardoor komt een drank/snackronde te vervallen. Dat wisten we al natuurlijk, maar is dat echt de reden? Wil de KLM echt kosten besparen, laat ze dat dan doen bij de extra senior purser op ICA.

    Goed om te zien dat hier op dit forum nog voldoende fans zijn van de KLM. Wij zijn dat ook. Of dat waren we. Ik weet het eigenlijk niet. De irritatie van de extra toeslagen en afnemende service begint op te spelen merk ik. De Silver kaart valt op de mat binnenkort maar ivoor mijn gevoel begint de Zwaan zijn glans te verliezen.

    Dat de KLM iets moet zijn kosten begrijp ik ook wel. Maar kom dan met daadwerkelijk iets vernieuwends. Zoals Norwegian Premium: met zeer ruim bemeten stoelen voor 800 euro van AMS direct naar NY vliegen. Ticket kun je op iemand anders naam schrijven of volledig vergoed terug geven. Dan heb je tenminste iets wat je aanbiedt. Maar het uitkleden van je service is een race naar de bottom en staat mijns inziens haaks op de waarde van het KLM merk.

    Precies het voorbeeld van Grouchy zijn zaken die we nu zullen gaan overwegen: in plaats van KLM met een directe vlucht nemen we de volgende keer wellicht Cathay Pacific met een overstap op HK.

    Overigens zie ik mezelf niet als frequent flyer maar doet de KLM dat, door je lid te laten worden van haar frequent flyer club. Ik heb natuurlijk allerminst de illusie dat de KLM dankzij ons haar winstmarge gaat halen, maar laten we er ook niet te badinerend over doen, uiteindelijk vullen wij de stoeltjes en wanneer je 4/5x per jaar vliegt waaronder 3 vakanties geef je toch al snel zo'n 15.000-20.000 uit.

    Hebben we voor deze tickets dan wellicht teveel betaald? Heel graag blijf ik dit forum volgen en jullie tips lezen. Nogmaals dank!
     
    beuse242, Grouchy, Ambtenaruh en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. BartF

    BartF Blue Tier

    Berichten:
    151
    Leuk Bevonden:
    210
    Trofeepunten:
    43
    Wat ik lees is dat je vooral op het service gedeelte wat ‘mist’. Dan raad ik je vooral aan om eens een golf-airline als Emirates of Qatar te proberen. Bij Emirates betaal je tegenwoordig ook voor een koffer in het laagste tarief en ook voor stoelen kun je soms flink bijbetalen. Bij Qatar weet ik het niet 100% zeker. Qua totaalprijs hoef je bij tijdig boeken zeker niet boven de prijs van KLM uit te komen, meestal is het minder. De service aan boord is in ieder geval een redelijk stuk beter dan bij KLM in Economy.
     
  14. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    920
    Leuk Bevonden:
    1.191
    Trofeepunten:
    428
    K denk dat veel van de van origine full-service airlines worstelen met de lowcost carriers aan de onderkant en de door de overheid gesponsorde ME3 airlines aan de andere kant. Of het een race to the bottom wordt zal de tijd leren. Persoonlijk hoop ik van niet, want ik betaal ook liever wat meer voor service en wil geen geneuzel met separaat betalen voor alles.
     
    DirkOnTour vindt dit leuk.
  15. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.700
    Leuk Bevonden:
    1.928
    Trofeepunten:
    648
    Bagage is bij EK altijd nog inbegrepen, alleen voor de laagste boekingsklassen is de toelage 15kg. Ik snap dat KLM (en anderen) richting Noord-Amerika de koffer loskoppelen van het ticket i.v.m. de concurrentie van Norwegian en dergelijke. Richting Azië en Afrika heb ik daar dan weer totaal geen begrip voor. Bij de concurrentie is bagage altijd nog inbegrepen; bij de Zuid-Oost Aziatische carriers zelfs tot 30kg in Economy. KLM is vrijwel de enige grote Europese maatschappij die richting Azië geen bagage meer inclusief heeft. Nog los van de andere service aspecten zoals catering, wifi e.d. zorgt dat naar mijn mening toch voor een verwaterd imago als full service maatschappij en het is jammer dat KLM die kant op gaat.
    Ik zie op social media vaak verbaasde reizigers die klagen dat ze geen koffer kosteloos mee kunnen nemen en dit niet verwacht hadden.
     
    Thijsk en vkpeter vinden dit leuk.
  16. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    @Flyer Op dit forum is ook een topic: 'Klagen werkt' ik denk dat als je daar wat doorleest, je misschien wat aspecten van je relaas kan herkennen. Misschien kan je jou verhaal aan de klantenservice sturen, allicht dat ze je ergens mee tegemoed willen komen.

    Overigens ben ik het zoals eerdere forumleden al schreven niet helemaal met je verhaal eens wat betreft de kosten; zelfs bij Ryan Air kom je in het hoogseizoen enkeltjes van 250€ tegen van Eindhoven naar Portugal, en dan krijg je écht niks erbij.

    Wel ben ik het eens met je over het eten, maar is dat ook bij andere airlines helaas zo; tussen de 2 maaltijden zit vaak meer dan 8 uren terwijl je thuis of op je werk dan even een broodje oid eet. Meestal ligt er dan in de galley een schaaltje met wat mini Marsjes etc, maar om nou daar je trek op los te laten?
    Ik merk trouwens ook dat veel andere reizigers na een uur of 6 onrustig om zich heen gaan kijken of er al wat gebeurt in de galley wat betreft eten en drinken.
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2019
    Godenzoon14 vindt dit leuk.
  17. Nasil

    Nasil Blue Tier

    Berichten:
    191
    Leuk Bevonden:
    135
    Trofeepunten:
    43
    Hoe weet je dat als je niet vaak vliegt? Het is dat ik weet dat je achterin eea kan halen. Maar ze roepen het niet om dat dat kan.
     
  18. bob84

    bob84 Newbie

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    83
    Trofeepunten:
    18
    Mijn gevoel is ook dat de service bij KLM minder is, echter de reden dat ik KLM boek is juist de ruime bagage vrijstelling voor als je met een baby vliegt. (Voor de baby: handbagage, 10kg ruimbagage en de kinderwagen)

    Echter nu al 2x een mindere ervaring (1e heb ik eerder gedeeld).
    - KLM ticket maar door Air Malta uitgevoerd (KLM kon niet zeggen wat de bagageregels waren en geen mogelijkheid tot online inchecken) ik snap dat Air Malta een andere maatschappij is maar ga dan geen samenwerking aan als je je ‘premium’ service niet kan bieden.
    - 2 weken terug (ams-lcy) weigerde de medewerker de ruimbagage van de baby in te checken, volgens de medewerker hadden wij hier geen recht op en er was genoeg ruimte in de cabine. Uiteindelijk maar richting de douane gegaan (sowieso altijd gestress met hongerige peuter), waarop er natuurlijk allemaal niet toegestaande artikelen in de bagage zaten (toiletartikelen, babyvoeding, etc.), gelukkig een erg attente douanier die mij terugbegeleide naar de incheckbalie en aangaf dat ik deze koffer moest inchecken. Medewerker stemde toe, maar moest wel 40 euro betalen. Inmiddels was ik aardig geïrriteerd (het ging me al lang niet meer om die 40 euro maar het gedoe) en had al meerdere maken in mijn app laten zien dat ik 10kg ruimbagage mocht meenemen, uiteindelijke kwam haar collega en die zei: Hij had net toch een baby bij zich, dan mag je 10 kg meenemen :-s

    Eind vorig ging ik een dagje met mijn vriendin naar Kopenhagen, na een paar uur kregen we het bericht dat onze vlucht gecanceld was, hierop konden we een vlucht eerder of later (volgende dag) nemen. Omdat onze kleine bij de oppas was wilde wij de vlucht eerder, kortom minder tijd in Kopenhagen. Het was een heel gedoe om een vergoeding te krijgen en het bedrag was uiteindelijk minder dan waar wij recht op hadden (volgens mijzelf, maar ook volgens enkele op dit forum). Uiteindelijk het lagere bedrag toch maar geaccepteerd want geen zin in verder gedoe.

    Misschien zijn dit allemaal uitzonderingen, maar helaas wel binnen een jaar (terwijl ik misschien 5 retourtjes per jaar vlieg met KLM)

    Over de vluchten welke door KLM worden uitgevoerd ben ik overigens wel tevreden.
    Toch vind ik een vlucht bij Singapore Airlines of Qatar toch net iets extra hebben.
     
  19. Timo_de_frys

    Timo_de_frys Blue Tier

    Berichten:
    158
    Leuk Bevonden:
    135
    Trofeepunten:
    43
    Ik zal wel mazzel gehad hebben met al mn "familie" vluchten... Nu ik zilver ben heb ik zowieso extra ruim bagage en elke keer als ik die wil inchecken samen met het kroos dan mogen we kosteloos ook alle andere bagage inchecken... Weet niet of dat dan "status" is of gewoon een vriendelijke grond-steward(ess)... Persoonlijk bij KLM nooit gedoe gehad! Herken wel dat de rondes qua drinken e.t.c. in economy wat karig zijn; maar even naar achteren lopen en t is geregeld?
     
  20. Treb

    Treb Newbie

    Berichten:
    21
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    13
    Extra bagage inchecken kost de maatschappij niets, dus inderdaad het is iets dat ze prima als service mee kunnen geven.

    Je kunt het enerzijds bekijken als bijbetalen voor alles, ik denk dat waarom dit wordt gedaan is omdat mensen diensten helemaal niet hoeven en daar het liefst korting voor willen.

    Er zijn heel veel mensen die voor kortere trips op reis gaan en niet per se een koffer mee hoeven. Die zijn al gewend dat ze op citytrips met alleen handbagage reizen en dus voor de kortere long haul trips is dat ook prima. Als je dan kunt kiezen voor een ticket bij KLM waar je indirect betaalt voor je koffer en allerhande extraatjes, dan denk ik dat voor veel mensen het gevoel ontstaat dat ze betalen voor iets dat ze niet nodig hebben.

    Opzich vind ik de insteek van KLM dan ook wel aardig: een paar typen tickets met verschillende pakketten. Je kiest het pakket dat je nodig hebt en komt daarna niet nog allemaal verborgen kosten tegen zoals bij prijsvechters, maar hebt wel de flexibiliteit om wat minder te betalen als je niet zoveel nodig hebt.

    Voor mij ideaal, ik krijg mijn koffer altijd "gratis" ivm status, dus scheelt mij weer mooi paar tientjes op de vlucht omdat ik er geen koffer bij hoef te boeken.
     
    beuse242 en Godenzoon14 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina