KLM AMS-DPS 389 euro advertentie

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door Flying doc, 3 jan 2015.

  1. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Hi all,
    Afgelopen vrijdag viel mijn oog op deze advertentie op de KLM site zelf. AMS-DPS voor 389 euro is een heel goede deal. Hier heb ik ze via Facebook op gewezen en de volgende reactie terug gehad. Nu is mijn vraag of de KLM verplicht is deze vlucht voor deze prijs aan te bieden?
    Ze geven in hun eerste reactie aan dat het een goede deal is en niet per definitie een fout. Hoe kan ik de KLM overtuigen dat ze mij deze vlucht voor deze prijs moeten verkopen. Een gevalletje reclame code commissie?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Ipponmaster

    Ipponmaster Blue Tier

    Berichten:
    459
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    Nooit contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij als je dit soort deals ziet. Gewoon meteen boeken en wachten op je ticket. Zodra je je ticket hebt ontvangen kunnen ze toch niks meer doen. Nu passen ze de prijs waarschijnlijk aan en kun je fluiten naar je deal :(
     
  3. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Zodra ik op de link klikte richting boekingspagina veranderde de prijs naar de normale prijs van boven de 700 euro, dat heb ik gecheckt, no worries. Maar deze foto lijkt me een screenshot dat ze adverteren met deze prijs en die zelf ook zien geven ze in hun eerste comment toe. Dienen ze die dan aan te bieden volgend de wet?
     
  4. Ipponmaster

    Ipponmaster Blue Tier

    Berichten:
    459
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    Ow..oke..ik dacht dat je bij boeken wel gewoon die 389 kreeg. Maar wel weird idd dat er dan 389 staat. Maar ik denk niet dat ze hem voor die prijs hoeven te verkopen.
     
  5. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288
    Ja maar dat is toch een misleiding of niet?
     
  6. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Het is wel een interessante juridische casus. Het is namelijk niet alleen afhankelijk van het bedrijf, maar ook van de klant.

    Je kunt zeggen dat een van de belangrijkste voorwaarden is dat "De klant niet wist en redelijkerwijs ook niet had kunnen weten dat het een foutief tarief betrof". In het geval van een Frequent flyer zoals jij zelf wordt aan die beiden voorwaarden niet voldaan ;)

    De vraag is echter, stel nou dat mijn buurvrouw van 78, die sinds de jaren 90 niet meer in een vliegtuig heeft gezeten, KLM zou bellen en zou zeggen "doe mij dat ticket maar". Dan wordt het een interesante juridische casus.
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2015
    rezag, Jan van Putten en Ipponmaster vinden dit leuk.
  7. Ipponmaster

    Ipponmaster Blue Tier

    Berichten:
    459
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    Hoopte al dat iemand anders wat zinnigs ging zeggen. Hoef ik tenminste niet na te denken over een passend antwoord :D
     
    DutchFrequentFlyer vindt dit leuk.
  8. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288
    Hmn 1 vd belangrijkste voorwaarden? Is dat een juridische voorwaarden? Is er een jurisprudentie hierover te vinden?

    Ik denk dat ieder mens met gezond verstand, die eens paar jaar op vakantie gaat weet wat goedkoop is, toch?
    Daar hoeft je geen frequent flyers voor te zijn lijkt me.
    Voor een error fare gaan mensen bewust voor opzoek, opzoek naar menselijke fout. Daar zijn er geen reclame voor te vinden, of er over gemaakt.
    Maar in dit geval heeft KLM er zelf voor marketing gezorgd, die meer lijk op een misleiding. Zeker als het blijkt op de agenda dat er geen enkel datum te vinden zijn voor de prijs waar ze reclame over hebben gemaakt.
    Misschien niet interessant voor juridische casus, maar kan wel een interessant geval zijn voor inspectie 'verkoop/reklame misleidingen'
     
  9. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    EGTS vindt dit leuk.
  10. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.700
    Leuk Bevonden:
    1.928
    Trofeepunten:
    648
    Dat te prijs naar €700 springt dat kan. Dat hangt af van beschikbaarheid, as always, dat het goedkoopste tarief al uitverkocht is.
    Wat niet kan is dat er nooit die €389 beschikbaar is. Als er mee geadverteerd wordt, moet het beschikbaar zijn. Anders is KLM in overtreding.
     
  11. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.700
    Leuk Bevonden:
    1.928
    Trofeepunten:
    648
    Die TV was zo'n 10-20% van de normale prijs (in 2008), dat is onaannemelijk. 389 is grensgeval in mijn ogen. Licht denk ik aan de reiservaring van de rechter :p. Als je aan kan tonen dat je via andere maatschappijen voor, laten we zeggen, 500€ kan gaan, dan kan 389 wel een aanbieding zijn.
     
    DutchFrequentFlyer vindt dit leuk.
  12. Quinten

    Quinten Blue Tier

    Berichten:
    167
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Volgens de Reclamecode Reisaanbiedingen, Art. 3.1, moeten aanbiedingen ruim beschikbaar zijn en boekbaar zijn. Bovendien moet de prijs alle onvermijdelijke kosten bevatten die op het moment van aanbieden bekend zijn. Dat is 'de wet' waar je misschien naar op zoek bent. (https://www.reclamecode.nl/nrc/pagina.asp?paginaID=273 &deel=2). Ik ben het met FlyingDucthBoy eens: een prijs van €389 is scherp maar niet overduidelijk een zet- of drukfout.
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  13. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Yes, dat is waar. Maar onder ons gezegd: Mijn ervaring zegt dat KLM eigenlijk nooit dit soort prijzen heeft. En al helemaal niet vanaf Amsterdam...

    Maar de rechter weet dan weer niet dat ik dát weet natuurlijk, dus jullie hebben gelijk ;)
     
  14. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.700
    Leuk Bevonden:
    1.928
    Trofeepunten:
    648
    Uit de Telegraaf van vandaag:

     
    Flying doc en DutchFrequentFlyer vinden dit leuk.
  15. Tuvalu

    Tuvalu Blue Tier

    Berichten:
    111
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    28
    Ik ben het ook met Quinten en The FlyingDutchboy eens dat je niet eerst in een 78-jarige buurvrouw moet transformeren om aannemelijk te kunnen maken dat dit een 'redelijk' aanbiedingstarief zou kunnen zijn. Want juist de FF weet toch dat er altijd wel goede aanbiedingen zijn. Als ik juist op dit moment op BA een vlucht naar LA kan boeken voor ca. 270EUR (zonder veel zoeken naar de beste tarieven), waarom zou ik dan niet met KLM voor 389EUR ook naar Bali kunnen vliegen (zeker als het ook als TOP10 aanbieding op de voorpagina van KLM staat)?

    Is al aangepast. Maar het lijkt erop dat dit tarief sowieso nooit heeft bestaan, want Flying-doc kon hem toch niet boeken.

    Ik weet niet of je het zo hard zou moeten spelen (ik zou het iig. niet doen).
    En wat wil je tegen ze zeggen: Ik heb een leuke vlucht met ideale tijden gevonden, en verkoop mij die maar voor 398EUR, of zoek je een vlucht voor 819EUR en die wil je voor 398EUR hebben?

    Gebeuren dit soort foutieve prijzen bij KLM vaker?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Yes, volgens mij spotte @Luda er een naar Jakarta van rond de 70 euro ergens in begin december, maar dat is natuurlijk wel een fout die iets evidenter is dan deze...
     
    Luda vindt dit leuk.
  17. Tuvalu

    Tuvalu Blue Tier

    Berichten:
    111
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    28
    en was die te boeken?
     
  18. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
  19. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Hoe lang lijkt jullie fair om ze "het uit te laten zoeken"? Meestal is het sociale mediateam niet zo goed in overdragen als hun dienst erop zit...
     
  20. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.700
    Leuk Bevonden:
    1.928
    Trofeepunten:
    648
    Het is weekend dus ik zou ze wel tot morgenmiddag geven.
     

Deel Deze Pagina