Airbus A320 crasht in Franse Alpen, het zou gaan om een toestel van de maatschappij Germanwings, onderweg van Barcelona naar Dusseldorf. Nog geen verdere details bekend... http://news.sky.com/story/1451536/passenger-plane-crashes-in-france-reports http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2281423
Bron: http://newsmonkey.be/article/36111 Volgens de Franse politie is de Airbus omstreeks 11 uur van de radar verdwenen in de regio Alpes-de-Haute-Provence, vlakbij Barcelonette. Twee helikopters van de Franse Gendarmerie zouden het toestel gal gezien hebben. Het vliegtuig van de Duitse lagekostenmaatschappij was op weg van Barcelona naar Dusseldorf. Er zouden 142 passagiers aan boord zijn, die vergezeld werden door zes bemanningsleden.
Laatste track op FR24: http://www.flightradar24.com/data/airplanes/d-aipx/#5d42675 Ik heb weinig hoop maar laten we hopen op overlevende [speculatie modus aan] Toestel daalt volgens de grafiek heel regelmatig en gaat daarbij gewoon rechtdoor. Brandstoflek/tekort zou een uitwijker betekenen. Waren de piloten buiten bewustzijn en is daardoor het vliegtuig in een daling gekomen? [speculatie modus uit]
Nooit leuk om zulke artikelen te lezen. Hopelijk is er snel meer duidelijkheid over eventuele overlevenden... en natuurlijk de oorzaak!
Net als op NOS.nl Recap tot op dit moment (12:18) Germanwings A320 (D-AIPX) is gecrashed tijdens een vlucht van Barcelona naar Dusseldorf (vlucht 4U9525) De Franse Gendarmerie heeft met helicopters brokstukken waargenomen ten noorden van Digne-Les-Bains op 2700 meter hoogte Het vliegtuig (Airbus A320, D-AIPX, C/N 0147) was één van de oudste A320's die nog rondvlogen De Franse president Hollande zegt dat er bij het vliegtuigongeluk veel Duitsers om het leven zijn gekomen. Precieze aantallen noemt hij niet. Wel dat waarschijnlijk 142 passagiers + 6 crew zijn overleden.
Er werd een noodsignaal uitgezonden. De constante sterke daling met constante snelheid en koers is erg vreemd.
Zoals altijd heeft AVHerald een mooi overzicht met informatie: http://avherald.com/h?article=483a5651&opt=0 Site is wel heel erg traag momenteel
Triest nieuws, geen overlevenden... Net voor het eerst beelden gezien van de crash site, dat wordt een flinke klus. Het zal afwachten zijn tot de FDR gevonden is.
Wow inderdaad. Ik zie net ook beelden van de crash site en er zijn nog maar weinig onderdelen die je eraan herinneren dat er een vliegtuig is verongelukt.
Er staat nu ook een artikel over het ongeluk op onze front page... http://ikvliegveel.com/crash-germanwings/ Met alle respect voor de nabestaanden, onze gedachten zijn bij hen.
Het feit dat 1 van de piloten vlak voor de crash niet in de cockpit was, maar aan de andere kant probeerde de deur te openen en er niet opengedaan/geantwoord werd, is toch ook vreemd? Juist op dat moment is een van de piloten niet aanwezig in de cockpit. Geen 'gewoon' ongeluk?
Zojuist een persconferentie geweest waarin de analyse van de voice recorder werd gedeeld. Kort gezegd, de captain ging naar de wc maar werd daarna niet meer naar binnen gelaten. De onderzoekers denken bewust en dat de copiloot de intentie had om het toestel te crashen. Tijdens de gehele daling is de ademhaling van de copiloot te horen dus hij was niet overleden. Lijkt me verschikkelijk voor de captain en passagiers. Je ziet het toestel dalen maar kan er niets aan doen...
Er is inmiddels, aan de hand van de tot nu toe beschikbare informatie, bevestigd dat de co-piloot het toestel moedwillig heeft laten neerstorten. Schrale troost is misschien dat de Airbus dermate gelijkmatig gedaald is (dus géén duikvlucht, zoals diverse kanalen gisteren meldden), dat de passagiers het in eerste instantie waarschijnlijk niet eens gemerkt hebben. De onderzoekers hebben laten weten dat er alleen in de laatste seconden van de opname gegil werd gehoord vanuit de cabine; waarschijnlijk nadat het toestel een eerste obstakel (bergrand) had geraakt. Als gevolg van de vermoedelijke zelfdoding hebben easyJet, Air Canada en Air Transat al te kennen gegeven dat er met ingang van vandaag te allen tijde twee personen in de cockpit aanwezig moeten zijn. In de Verenigde Staten is dit echter al jaren 'common practice'. KLM stuurde eerder vandaag, wellicht niet zo heel handig, een bericht de wereld in dat zij de maatregel vooralsnog niet invoeren... Het ongeval is nagenoeg identiek aan vlucht LAM 470 van 29 november 2013.
KLM toch overstag gegaan: 'Ook KLM wil twee man in de cockpit' http://nos.nl/artikel/2027232-ook-klm-wil-twee-man-in-cockpit.html
De verreweg beste samenvatting van de ramp van 4U9525 in de media kun je volgens mij hier vinden: http://www.spiegel.de/panorama/germ...etzten-minuten-von-flug-4u9525-a-1025910.html Zakelijk, op feiten gebaseerd, en voor de open vragen worden alleen navolgbare aanwijzingen genoemd, geen speculaties. Gedetailleerd, en toch enkel de essentie betreffend. Het is wel in het Duits! De oorzaak van deze ramp is geen technisch defect of menselijk falen, maar kennelijk een moedwillige daad door één individu, en die was geen terrorist, maar een Co-piloot! Ongelofelijk, ik heb er geen woorden voor.