Doek valt definitief voor Germanwings

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De huidige Coronacrisis heeft grote gevolgen voor de reiswereld. Airlines moeten dan ook draconische maatregelen nemen om te kunnen overleven. Zo maakte Lufthansa Group deze week bekend dat low cost carrier Germanwings versneld uitgefaseerd zal worden om kosten te besparen. De airline zal volledig opgaan in Eurowings, eveneens onderdeel van de Lufthansa Group.

Germanwings gaat op in Eurowings

Het in 1997 opgerichte Germanwings werd in 2008 overgenomen door Lufthansa. In 2014 is bekend gemaakt dat het op moest gaan in Eurowings. Maar via een wet lease constructie werden de toestellen nog steeds ingezet vanuit diverse Duitse steden. Op naam van Germanwings staan nog negen actieve vliegtuigen geregistreerd. Namelijk zes Airbus A319-100 En drie Airbus A320-200 toestellen.

Eurowings Airbus A330-200 toestel in Taipeh (Foto: Eurowings)
Eurowings Airbus A330-200 toestel (Foto: Eurowings)

Het was al langer bekend dat Germanwings op moest gaan in Eurowings. De airline zou op zichzelf te hoge kosten hebben. Een samenvoeging met Eurowings lag dan ook voor de hand. Bovendien is de concurrentie zo hoog in de low cost sector dat kleinere maatschappijen bijna niet kunnen overleven. De crash in 2015 deed in ieder geval de naam van de carrier ook geen goed.

Maar het zou eigenlijk nog even duren voordat het merk definitief het toneel zou verlaten. Door de Coronacrisis moet Lufthansa Groep wel dit soort beslissingen nemen. Met het versnelde afscheid van Germanwings hoopt de Duitse luchtvaartgigant kosten te kunnen besparen. Een en ander is nog wel onder voorbehoud van overleg met de vakbonden.  De herstructurering zal hard nodig zijn om Lufthansa overeind te kunnen houden op de langere termijn.

Airbus A319-100 in Germanwings livery (Bron: Wikimedia Commons)
Airbus A319-100 in Germanwings livery (Bron: B767Muck / Wikimedia Commons)

Coronacrisis

Het einde van Germanwings betekent dat deze livery niet meer terug te zien zal zijn. Luchtvaarteconomen vrezen voor reorganisaties van gerenommeerde carriers. Het is ook niet uitgesloten dat er maatschappen om zullen vallen. Sommige legacy carriers kunnen misschien rekenen op hulp van de staat. Zo zal de Nederlandse overheid KLM zeker niet failliet willen laten gaan. De toekomst zal leren hoe de luchtvaart eruitziet over een jaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *