Crash Germanwings – Update

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Update 26 maart

Het lijkt er op dat de co-piloot moedwillig het toestel heeft laten crashen. Meer inhoudelijke informatie over deze schokkende ontwikkeling is ook op nu.nl te lezen.

***

Gisteren, dinsdag 24 maart, was een zwarte dag in de geschiedenis van de luchtvaart: vlucht Germanwings 4U9525 vertrok om 10:01 lokale tijd van de luchthaven van Barcelona en zette koers richting Düsseldorf – maar kwam daar helaas nooit aan en verloor rond 10:53 radarcontact toen het plots steil daalde en neerkwam in de Franse Alpen. Volgens de meest recente berichten waren er 144 passagiers en 6 crewleden van Germanwings aan boord van deze noodlottige vlucht. Hoogstwaarschijnlijk heeft niemand van hen deze ramp overleefd.

Een overzicht van wat er tot nu toe bekend is over de vliegtuigcrash:

De Vlucht

Vlucht 4U9525 was een lijnvlucht van de Duitse lowcostmaatschappij Germanwings, een dochteronderneming van Lufthansa. Enkele malen per week vliegt Germanwings een Airbus A320 heen en weer tussen Düsseldorf en Barcelona. De terugvlucht, met het ondertussen welbekende vluchtnummer 4U9525, heeft een geplande vluchtduur van 2 uur en 20 minuten met gepland vertrek uit Barcelona om 09:35 en geplande aankomst in Düsseldorf om 11:55.

Op 24 maart, de dag van de rampvlucht, vertrok de Germanwings-Airbus A320 met registratie D-AIPX 26 minuten te laat, om 10:01, vanaf de luchthaven van Barcelona-El Prat. Het toestel steeg op vanaf baan 07R en zette koers richting de luchthaven van Düsseldorf. Om 10:27 bereikte het toestel de kruishoogte van 38.000 voet (ongeveer 11,5 kilometer).

Flightradar Germanwings
De beelden van Flightradar24 laten de vluchtroute van rampvlucht 4U9525 duidelijk zien

Het Incident

Enkele minuten later begon de Airbus onverwachts aan een steile daling van ongeveer 3.700 voet (iets meer dan 1 kilometer) per minuut. Deze daling werd volgehouden zonder dat het toestel van koers veranderde totdat om 10:53 radarcontact verloren werd. Op dat moment bevond het toestel zich op ongeveer 2.100 meter hoogte en kwam hoogstwaarschijnlijk met zeer grote snelheid neer op de grond in de Franse Alpen.

Eerdere berichten dat het toestel een noodsignaal zou hebben verzonden, zijn later tegengesproken: een luchtverkeersleider zou alarm hebben geslagen vanwege de onverwachte manoeuvre van het Duitse toestel. Ook dat bericht is nog niet door officiële kanalen bevestigd.

Germanwings crash
Eén van de eerste beelden van de plaats van de crash. De brokstukken duiden erop dat het toestel hoogstwaarschijnlijk met zeer grote snelheid is neergekomen.
(C) EPA

Reddingswerkzaamheden

Rond half 12 Nederlandse tijd beginnen de eerste nieuwsberichten over de vliegtuigcrash binnen te komen. Snel daarna worden persconferenties gegeven en beginnen de reddingswerkzaamheden op gang te komen. Omdat het toestel in een moeilijk begaanbaar berggebied is neergekomen, is het voor de reddingsdiensten lastig om het gebied te bereiken. Alleen per helikopter en te voet is het rampgebied begaanbaar. Ook de weersvoorspellingen voor het rampgebied zijn niet al te positief, wat de reddingsoperatie kan belemmeren. Desalniettemin zijn reddingswerkers per helikopter vrij snel ter plaatse en is ondertussen één van de twee ‘zwarte dozen’ gevonden. Verschillende nieuwsberichten spreken elkaar tegen of het nou om de zogenaamde Cockpit Voice Recorder of de Flight Data Recorder zou gaan. Hoe dan ook, de gevonden ‘zwarte doos’ zal hoogstwaarschijnlijk een belangrijke rol gaan spelen in het onderzoek naar de oorzaak van de ramp.

Een groot aantal reddingswerkers is ondertussen te voet op weg naar het rampgebied en zal de komende dagen helpen met de reddingsoperatie.

Het Toestel

Het toestel waarmee de noodlottige vlucht werd uitgevoerd was een Airbus A320 met registratie D-AIPX. Dit toestel had haar eerste vlucht op 29 november 1990 en werd aan Lufthansa geleverd op 5 februari 1991, waar ze (wisselend onder de vlag van Lufthansa en Germanwings) iets meer dan 24 jaar trouwe dienst bewees.

D-AIPX Germanwings
Het toestel dat op 24 maart vlucht 4U9525 uitvoerde.
(C) Andreas van den Berg, Planespotters.net

Oorzaak

Over de oorzaak van de ramp is momenteel nog niets bekend. De Airbus A320 is een veilig toestel en zowel Germanwings als moederbedrijf Lufthansa heeft een goede reputatie wat betreft de veiligheid. Germanwings heeft via haar woordvoerder aangegeven dat er met het toestel in kwestie geen (bekende) problemen waren en Lufthansa heeft in een officiële verklaring terrorisme als oorzaak van de ramp ondertussen uitgesloten. Ook de Franse minister van transport heeft aangegeven dat een indringer in de cockpit of een aanval ‘onwaarschijnlijk’ is. Het is nu afwachten wat er uit de onderzoeken over de vlucht komt. De zwarte doos’ die ondertussen gevonden is zal bij deze onderzoeken een belangrijke rol gaan spelen.

Passagiers

Volgens de meest recente berichten zaten er, naast 6 crewleden van Germanwings, 144 passagiers van 16 verschillende nationaliteiten aan boord. Het grootste deel van de passagiers had de Duitse (67) en Spaanse (45) nationaliteit. Ook zouden er 1 Nederlandse en 1 Belgische passagier aan boord van de rampvlucht zijn geweest. Door verschillende instanties is benadrukt dat deze gegevens nog niet definitief zijn.

Het team van Ikvliegveel.com leeft mee met de nabestaanden van de passagiers en crewleden van Germanwings-vlucht 9525 en wenst iedereen veel sterkte toe in de moeilijke tijd die komen gaat.

Germanwings logo

 

Reacties

  1. Tuvalu zegt

    Mijn grote dank aan Valentijn en het hele IVV-Team voor deze zakelijke verslaglegging. Dit vooral omdat jullie de verleiding weerstaan om over de werkelijke toedracht van de ramp te speculeren. Dat zou onwaardig zijn!
    Onwaardigheid tonen momenteel al te veel andere media, IVV gelukkig niet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *