Gaat staatssteun KLM door de crisis helpen?

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De bezorgdheid bij KLM was recentelijk nog gevestigd op de toenemende macht vanuit de Franse kant van het bedrijf. Nu staat voor het voortbestaat van beide bedrijven binnen de luchtvaartcombinatie onder druk. Gezien de recentelijke ontwikkelingen naar aanleiding van het Coronavirus liepen de inkomsten sterk terug. Niet alleen door geschrapte vluchten, maar ook door het uitblijven van nieuwe boekingen. De kans is groot dat daarom de Nederlandse staat bij moet springen. Gaat KLM staatssteun krijgen?

Nederlandse staat

De laatste dagen is de Nederlandse staat intensief in gesprek geweest met de Nederlandse nationale airline. Waarom heeft de Nederlandse staat zoveel belang bij KLM zou je misschien zeggen? Dat heeft met meerdere dingen te maken.

Ten eerste is KLM als grootste maatschappij van Nederland belangrijk voor de economie van ons land. Schiphol verbindt het Nederlandse zakenleven met de rest van Europa en de wereld. De dienstverlening en -regeling wordt daar op afgestemd. Die grote bereikbaarheid van Nederland, mede door de nationale airline, zorgt er ook weer voor dat veel bedrijven handel drijven met ons land. Minister Hoekstra van Financiën stelt dat KLM een vitaal bedrijf is voor onze economie. Hij wil koste wat kost voorkomen dat de airline omvalt. Betekent dit dat KLM staatssteun krijgt?

Een tweede, zo niet belangrijkere reden, is dat de bijna 30.000 medewerkers dreigen hun baan te verliezen als KLM om zou vallen. Ook toeleverende bedrijven zullen het merken als KLM niet meer bestaat. Voor als al die mensen zal financiële steun in de vorm van een uitkering aangevraagd moeten worden. Dit zal de overheid sowieso veel geld gaan kosten. Voorkomen is dan wellicht beter dan genezen.

Ten derde, KLM blijft natuurlijk voor velen onze nationale trots. Een bedrijf dat al meer dan 100 jaar bestaat (en daarmee al heel wat crises heeft doorstaan). Alhoewel de iconische Boeing 747 als gevolg van deze crisis vroegtijdig het toneel moest verlaten, blijven de blauwe toestellen tot de verbeelding spreken.

Boeing 747 van KLM (Bron KLM)
Boeing 747 van KLM (Bron KLM)

Staatssteun

Eerder werd al bekend dat KLM aanspraak wil maken op de zogenaamde NOW (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid). Hiermee vult de Nederlandse overheid de salarissen van medewerkers aan waarvoor momenteel geen werk is. Als dit toegekend wordt aan de maatschappij dan zal dat zeker helpen. Ook is de airline druk in onderhandeling met banken om extra leningen af te sluiten. En dat gaat om niet mis te verstane bedragen: € 2 miljard voor KLM en € 4 miljard voor Air France. De geruchten gaan dat de Nederlandse en Franse bereid zouden zijn om garante te staan voor deze leningen.

Of dit genoeg zal zijn moet de komende tijd blijken. Dit is ook volledig afhankelijk van hoe lang de crisis nog voortduurt en wanneer de reiswereld weer kan opstarten. Een extra bijdrage buiten de reguliere regelingen om, zal niet voor iedereen in goede aarde vallen aangezien niet alle bedrijven dit privilege zullen krijgen. Maar als het nodig is om KLM in leven te houden dan is dat zeker niet uitgesloten.

KLM Orange Pride
Boeing 777-300ER van KLM in oranje livery (Bron: KLM / Menno Mennes)

Air France

Bij Air France spelen eigenlijk dezelfde problemen als gevolg van het Coronavirus. Veel vluchten zijn geschrapt door de geldende reisbeperkingen. Ook de vraag naar nieuwe vliegtickets is een stuk lager. Daardoor moet er bespaart worden om te kunnen overleven. De Franse nationale airline is dan ook in gesprek met de Franse overheid over steun om de bijna 45.000 medewerkers te kunnen beschermen. Nederland en Frankrijk overleggen ook samen om hun krachten te bundelen. Bij een eventuele nationalisatie (van welke kant dan ook) rijst de vraagt hoe beide maatschappijen verdeeld moeten worden. Nederland wil natuurlijk neit dat KLM eigendom wordt van de Franse staat. Dat zal nog een interessante discussie worden, als het ooit zo ver moet komen.

De top Air France liet in ieder geval al weten af te zien van een deel van hun beloning. Volgens NRC levert topman Benjamin Smith vrijwillig 25% van zijn salaris in. Of KLM ook zo ver wil gaan is niet bekend gemaakt. De top van meerdere airlines in het buitenland nam ook al dit initiatief.

Boeing 787 Dreamliner van Air France (Bron: Air France)
Boeing 787 Dreamliner van Air France (Bron: Air France)

Toekomst

Pieter Elbers, President en CEO van KLM, laat in meerdere media weten niet te ver vooruit te kunnen kijken. De belangrijkste focus is nu op het ‘binnenhalen van cash’. Daarmee doelt hij op omzet die gebruikt kan worden om de kosten te kunnen betalen. Zolang de maatschappij de rekeningen van leveranciers en de loonkosten (eventueel met hulp van de overheid) kan blijven voldoen, dan heeft het bestaansrecht. Hoe lang de crisis precies nog voortduurt weet niemand. En ook niet of KLM staatssteun gaat krijgen, naast de NOW regeling. Laten we hopen voor KLM dat er snel meer duidelijkheid komt.

Reacties

  1. JdV zegt

    Prima als KLM omvalt. Concurrenten zullen de slots op Schiphol graag vullen. Hopelijk gaan dan wat betere 5 star airlines Schiphol als hub inzetten. Airlines zijn commerciële bedrijven en zouden geen staatssteun moeten krijgen. Was het niet KLM die steen en been klaagde over de vermeende staatssteun die de maatschappijen uit het MO kregen. Grote mond over concurrentievervalsing en noem maar op. Maar nu weten ze niet hoe snel ze moeten gaan bedelen bij de overheid. Terwijl ze tegelijkertijd bewust de wet overtreden en hun klanten afschepen met vouchers ipv terugbetalen waar de klant recht op heeft. Criminele bende die geen staatssteun verdiend.

  2. Jonas Quint zegt

    Blauw blijft arrogant. Elbers gedraagt zich als een omhooggevallen graaier. Meneer levert niets in van zijn bijna 9 ton salaris incl bonus. Tienduizenden ZZP-ers kunnen een jaar lang ‘ bankje’ spelen voor KLM die lak heeft aan de wettelijke verplichtingen door vouchers te bieden i.p.v. cash. VVD MINISTER STEUNT KLM en laat de zelfstandige ondernemers barsten. Staatsteun NEVER!!

  3. Scorcy zegt

    Ik mag hopen dat KLM toch blijft bestaan, met redelijke staatssteun (krijgen ze in feite nu al, via wtv-regelingen e.d.). Ze bieden echt een soort springplank naar de wereld die ik niet zou willen missen. Altijd fijn om na een lange reis weer een mooi blauw-wit vliegtuig klaar te zien staan als eerste herkenningspunt vóórdat ik vaak vele uren en een prettige reis later weer thuis ben.

    Maar zoals hierboven gezegd lijkt het me ook echt ongepast dat CEOs nu nog hun bonus krijgen. Ook al “ligt het niet aan hen”. Iedereen moet inleveren. Echter de Staat moet niet alleen vliegmaatschappijen steunen maar ook bijvoorbeeld zzp’ers, bijvoorbeeld met renteloze leningen.

    Zelf vind ik de vouchers geen enkel probleem, ik vlieg toch nog wel het komende jaar, maar hen die het geld hard nodig hebben zouden het liefst wel terug moeten krijgen. Een vrijwillige regeling waarbij vouchers wel 10% meer waard zijn zou denk ik wel erg nuttig voor KLM zijn. Vluchten zullen straks toch wel even wat duurder worden voordat prijzen stabiliseren

  4. Jason Quint zegt

    Momenteel heb ik twee business tickets naar de VS bij KLM in lening uitstaan van ruim 8800 euro. Als ZZP’er komt er nu niets binnen. Beide vluchten door KLM gecancelled. Ik kan een jaar wachten op terugbetaling. Ontving afgelopen week voor het zesde jaar mijn zwarte platinum kaart van KLM. Retour afzender! Met een onbetrouwbare organisatie doe ik geen zaken meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *