Air France-KLM wil Flying Blue deels te gelde maken1 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Air France-KLM is op dit moment in gesprek met investeerder Apollo om de mogelijkheden te bespreken voor het te gelde maken van het Flying Blue programma. Vorig jaar besloot Apollo nog € 500 miljoen te investeren in Air France-KLM.

Air France-KLM wil Flying Blue te gelde maken

Met het te gelde maken van Flying Blue wil Air France-KLM in totaal 1,5 miljard euro ophalen. Alhoewel je als Flying Blue lid hier verder niets van merkt, verandert er uiteraard wel wat achter de schermen. Het komt er op neer dat Air France-KLM met deze stap hun financiële positie verbetert. De database met alle klantgegevens blijft verder wel volledig in handen van Air France-KLM. Waar het op neer komt is dat Air France-KLM hiermee een nieuw bedrijf opricht. Dit bedrijf zal de miles uitgeven die Flying Blue leden weer op hun account krijgen bijgeschreven.

Air France-KLM betaalt voor het oprichten van dit bedrijf. De samenwerking met Apollo heeft eerder al voor goede resultaten gezorgd. Zo kon Air France-KLM met de hulp van Apollo verdere investeringen doen in o.a. vliegtuigmotoren en andere onderdelen. Eerder wilde Air France-KLM met het investeringsgeld van Apollo ook de lening van de Franse staat versneld aflossen. Naast steun van de Franse staat ontving Air France-KLM de afgelopen jaren ook veel steun van de Nederlandse staat. Al deze steun en investeringen heeft de afgelopen jaren een positieve impact gehad op de aandelen. Het afgelopen jaar zijn deze namelijk licht gestegen.

Air France-KLM, Flying Blue, Te gelde maken
Air France-KLM wil Flying Blue programma deels te gelde maken. (Foto: InsideFlyer)

Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Marco

Reacties

  1. Van Gooiland zegt

    “Zo kon Air France-KLM met de hulp van Apollo verdere investeringen doen in o.a. vliegtuigmotoren en andere onderdelen. En dat wordt dan weer gezien als aandelen en niet als schuld”

    Verdere investeringen doen wordt gezien als aandelen en niet als schuld?!?

    Een bedrijfseconomisch wonder! Knap hoor!

  2. Van Gooiland zegt

    “Het afgelopen jaar zijn deze namelijk ligt gestegen.”

    Och och och . . . . een onvoldoende voor Nederlands op de lagere school is sneu, het lijkt mij echt beter om dat niet telkenmale aan de grote klok te hangen.

  3. Jeroen Hermans zegt

    Klinkt als gedeeltelijk verkopen van bezittingen en/of sale and lease back constructies.

    Ik kan me niet voorstellen, zeker niet in huidige renteklimaat en met toenemende gevraagde risicopremies door investeerders, dat KLM Air France werkelijk onder gunstigere voorwaarden geld kan aantrekken (of dat nou verkapt vreemd vermogen is of via participatie door derden in kroonjuwelen) dan via voorheen via overheid.

    Ik denk dat het eerder is om via trucs verborgen reserves te gebruiken om verliezen te maskeren op dagelijkse gang van zaken en hoge managementsalarissen uit te kunnen blijven betalen zonder dat grootaandeelhouders Nederland en Franse staat gaan steigeren.

    Aandelenkoers is veel meer afhankelijk van wat het algemene beurssentiment is en bedrijvigheid in de sector dan herfinanciering of participatie in dochterbedrijven door Apollo private equity funds in plaats van andere vormen van financiering. Causale verband meer een goedpratertje voor waarschijnlijk een heel gunstige deal voor Apollo en ongunstige deal voor Air France/KLM op langere termijn.

  4. Jeroen Hermans zegt

    Ben benieuwd of Apollo wanneer de crypto hype op herhaling zou gaan ook AF KLM aan een Flying Blue Miles crypto currency gaat helpen.

    Transparantere prijsvorming en betere verhandelbaarheid van Miles zou fijn zijn.

    Al ben ik bang dat dat het devaluatie proces verder zou versnellen.

    Waar is de tijd van betaalbare upgrades naar business class zoals 20 jaar geleden gebleven?

    • Bert zegt

      Of gewoon betaalbare WBC tickets? AMS-SIN in WBC heb ik de afgelopen 7 jaar met enige regelmaat gedaan (onze enige dochter woont daar). Bij tijdig boeken was het 1165 euro of 100K punten retour, langzaam stijgend naar 1465 of 160K punten net voor Corona. Nu beperk ik m’n bezoekjes tot 1x per jaar ipv de 3x per jaar die ik voorheen deed: tarieven van 5500 euro of 640K punten zijn geen uitzondering, onder de 3000 euro of 400K nauwelijks te vinden. (En ik moet privé 2 tickets kopen).
      Overigens snap ik wel dat ze FB willen verkopen, veel bedrijven hebben hun loyaltyprogramma’s al aan investeerders verkocht. Als ik op school goed opgelet heb, staat de waarde van de uitstaande punten als schuld op je balans. Bij verkoop ben je daar vanaf.

  5. van der Kolk zegt

    Zou er informatie toegevoegd kunnen worden over ervaringen van andere airlines? B.v. dat Ben Smith ditzelfde ook bij Air Canada heeft gedaan en dat deze verandering na zijn vertrek inmiddels is teruggedraaid? Of wat de ervaring is bij Lufthansa?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *