Review: KLM-vlucht AMS-HAM uitgevoerd door Carpatair5 min leestijd

Review: KLM-vlucht AMS-HAM uitgevoerd door Carpatair

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Afgelopen week vloog ik naar Kenia voor een safari in dit prachtige land. Later zal ik hier meer over schrijven. Echter ongeveer anderhalve week voordat mijn vlucht terug vertrok naar Hamburg, kreeg ik een mail van KLM dat de vlucht uitgevoerd werd door Carpatair. Ik was hier niet zo blij mee, aangezien ik speciaal een Business Class vlucht had geboekt om met KLM of Air France zelf te vliegen, en niet met een leasemaatschappij.Review: KLM-vlucht AMS-HAM uitgevoerd door Carpatair

Carpatair

De Roemeense leasemaatschappij verhuurt hun Fokker 100 samen met de crew aan KLM Cityhopper. Dit omdat zij zelf niet voldoende capaciteit hebben om al de vluchten uit te kunnen voeren. Eerder schreven we hier al meer over. Je vindt daar ook op welke vluchten het toestel en crew worden ingezet. Hieronder zal ik mijn ervaring met het toestel en crew beschrijven.

Boarding

De gate waaraan het vliegtuig stond was B24. Hier verzamelde iedereen tot de boarding begon. Vooraf werd nog gevraagd of er mensen hun koffer gratis wilde inchecken, aangezien de Fokker 100 weinig opbergcapaciteit heeft. Hier reageerde 1 passagier op. Later riepen ze nogmaals op dat ze tussen de 20 en 30 passagiers nodig hadden die hun koffer toch ging inchecken. Het werd toen wat rommelig rondom de gate. Mensen lieten hun koffer bij de desk staan en werden teruggeroepen omdat ze hun koffer zelf bij het vliegtuig moesten afleveren. Daardoor werd men weer wat geïrriteerd. Uiteindelijk begon het boardingproces op tijd. Eerst Businessclass passagiers, SkyTeam Elite en passagiers met kinderen. Ik was als eerste aan boord.

Review: KLM-vlucht AMS-HAM uitgevoerd door Carpatair

Review: KLM-vlucht AMS-HAM uitgevoerd door Carpatair
Carpatair Cabine

De cabin attendant verwelkomde mij met een lach. Ik had mijn stoel al gauw gevonden, aangezien dat 2D was. Ik kon mijn tas boven in de opbergbakken kwijt. De middenstoel was vrij, waardoor ik hier ook wat spullen kon leggen.

Inmiddels duurde de boarding wat lang, waardoor de captain aangaf dat ze wat moesten doorwerken en geen onnodige tijd moesten verdoen. Helaas werd er aan de Business Class passagiers geen drankje aangeboden.

Fokker 100

De Fokker 100 is nog een echt Nederlands toestel. Het toestel kent een 2-3 opstelling. In het toestel staan allemaal dezelfde stoelen met eenzelfde afstand tot de stoel daarvoor. Alleen de stoelen bij de nooduitgang en stoel 1A – 1B hebben meer beenruimte. De stoelen zitten over het algemeen comfortabel en hebben voldoende beenruimte, ook voor iemand van > 1.90m. Bij de voorste rij zit het tafeltje in de armleuning. De overige stoelen hebben een tafeltje in de stoel voor zich.

Review: KLM-vlucht AMS-HAM uitgevoerd door Carpatair
Stoelindeling Carpatair Fokker 100
©Carpatair
Review: KLM-vlucht AMS-HAM uitgevoerd door Carpatair
Rij 3 D-E-F

Review: KLM-vlucht AMS-HAM uitgevoerd door Carpatair

Review: KLM-vlucht AMS-HAM uitgevoerd door Carpatair
Carpatair Cabine Rij 1 A-B

De bagagebakken boven de stoelen kan aardig wat bagage dragen. Het gehele interieur ziet er inmiddels wat gedateerd uit. Hier en daar zijn onderdelen met tape vastgeplakt zodat het niet uit elkaar valt.

Review: KLM-vlucht AMS-HAM uitgevoerd door Carpatair
Beenruimte Carpatair
Review: KLM-vlucht AMS-HAM uitgevoerd door Carpatair
Lampje en frisse lucht

Maaltijd en service

Nadat we waren opgestegen ging de crew zich voorbereiden op de service en maaltijden. De gordijntjes tussen Business Class en Economy gingen dicht voor enige privacy.

De maaltijden aan boord zijn te vergelijken met de reguliere KLM vluchten in Europa. Het betreft hier een wet-lease constructie, waarbij KLM het toestel en crew leaset van Carpatair. Aangezien ik EBC vloog kreeg ik een uitgebreidere maaltijd dan de passagiers in Economy. De maaltijd bestond uit een salade en een broodje naar keuze (vega, vlees, vis). Ook zat er nog een klein dessertje bij. Het geheel zat in een kartonnen doosje samen met een servet en Marcel Wanders bestek. In het doosje zat ook een menukaartje.

Review: KLM-vlucht AMS-HAM uitgevoerd door CarpatairHier stonden de 3 verschillende menu’s:

  • Ontbijt (van 05.00 – 10.00):
    • Vers fruit
    • Yoghurt
    • Warme broodjes met jam, geitenkaas of rundvlees
  • Lunch (10.00-15.00):
    • Griekse Salade met feta, olijven en pijnboompitjes
    • Broodje met Beemsterkaas OF broodje met zalm OF broodje met kip.
    • Chocolade karamel dessert
  • Diner (vanaf 15.00 uur):
    • Voorgerecht – salade met kikkererwt en blauwe kaas
    • Salade met zalm, asperges en zongedroogde tomaten
    • Chocolade karamel dessert

Aangezien ik tussen 10.00 en 15.00 vloog kon ik genieten van de lunch.

Review: KLM-vlucht AMS-HAM uitgevoerd door Carpatair

Review: KLM-vlucht AMS-HAM uitgevoerd door Carpatair

Review: KLM-vlucht AMS-HAM uitgevoerd door Carpatair
EBC Maaltijd – Door KLM

Er is keuze uit de volgende (alcoholische) dranken:

Review: KLM-vlucht AMS-HAM uitgevoerd door Carpatair

Review: KLM-vlucht AMS-HAM uitgevoerd door Carpatair
Menukaart EBC

Aangezien het een korte vlucht was kon ik maar een keer een drankje bestellen.

Aan boord waren twee cabinemedewerkers. De jonge dame deed de EBC en de jonge man de Economy. Na het uitdelen van de maaltijd heb ik haar verder niet meer echt gezien in de EBC. Ze had best wat meer aandacht mogen besteden aan de passagiers.

In de stoelzak zit een Holland Herald, een SkyHigh en een Instructiekaart voor noodgevallen.

Review: KLM-vlucht AMS-HAM uitgevoerd door Carpatair
Holland Herald
Review: KLM-vlucht AMS-HAM uitgevoerd door Carpatair
Instructiekaart noodgevallen Carpatair

Artikelenreeks

Dit is een artikel uit de reeks artikelen over mijn recente reis naar Kenia.

Overzicht

Publicatie Datum

3 May 2018

Voordelen

- Lekkere maaltijd op de korte vlucht
- Leuk om nog eens met de Fokker 100, van Nederlandse makelij te mogen vliegen.
- Prima beenruimte, zeker bij nooduitgang en stoel 1A en 1B.
- Crew spreekt goed Engels.

Nadelen

- Oud toestel en interieur
- Wat weinig aandacht voor de passagiers
- Geen extra comfort stoelen.

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Helaas was de vlucht op het laatste moment dus omgeboekt en werd deze uitgevoerd door Carpatair. Het toestel was oud en ook het interieur. De service was prima, maar er had wat meer aandacht voor de passagiers mogen zijn. Het is geen ramp om met Carpatair te vliegen, maar de volgende keer toch weer graag met KLM zelf. Bijzonder wel om eens in een Fokker 100 te hebben gevlogen. Wellicht als de Roemeense maatschappij het toestel wat zou opknappen van de binnenkant, het interessanter en prettiger is om in te vliegen.

Het eten en drinken is zoals je dat van KLM gewend mag zijn, goed. Zeker voor de korte vlucht (AMS-HAM), was de maaltijd lekker en goed.

5 min leestijd">
3.3

Reacties

  1. Justincase zegt

    Snelle en leuke review aangezien ze pas net met de wet lease van start zijn gegaan.

    • Marco zegt

      Graag gedaan. Ja toevallig kreeg ik een aantal dagen voor vertrek de melding dat de vlucht uitgevoerd werd door Carpatair, dan ook maar gelijk een review 😉

  2. Xandrios zegt

    Leuk verslag. Maar een tip: Leg nooit, nooit NOOIT je bestek op de tray tables. Als er iets smerig is, zijn het die tafeltjes wel.

  3. Sandra zegt

    Leuke review!
    Dat de crew weinig aandacht heeft voor de passagiers snap ik wel. Ik vlieg zelf ook regelmatig naar Hamburg en het is een erg korte vlucht. Als er maar 2 bemanningsleden zijn dan hebben ze alle tijd nodig om iedereen van eten en drinken te voorzien. Er kunnen toch zo’n 100 passagiers in een Fokker 100. Tijd voor een praatje is er dan niet.. Dat vind ik zelf geen probleem, ik ben al blij dat ik iets te drinken krijg.

  4. AMSFlyer zegt

    De inleiding vind ik onduidelijk geschreven. Je bent in Kenia en vliegt terug naar Hamburg. Ik begrijp dat dit verslag over de vlucht Amsterdam – Hamburg gaat, maar dat haal je niet meteen uit de tekst.

    Inmiddels duurde de boarding (het instappen?) wat lang, waardoor de captain (de gezagvoerder?) aangaf dat ze (de bemanning?) wat moesten doorwerken en geen onnodige tijd moesten verdoen. Dus de piloot zei de dat de bemanning in de cabine geen tijd mocht verdoen. En jij kon dat horen? Eerlijk gezegd vind ik dat een vreemd verhaal.

    En waarom al die Engelse woorden? Het is de taal van de luchtvaart, maar dat wil niet zeggen dat er geen Nederlandse alternatieven zijn. Boarden, desk, affiliate commissie, review, zulke woorden zijn nergens voor nodig. Bovendien kom je als schrijver bij mij ook lui over als ze gebruikt.

    Maar bedankt voor het vluchtverslag. Ik was wel nieuwsgierig naar deze Fokker 100.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *