Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Afgelopen week vloog ik naar Kenia voor een safari in dit prachtige land. Later zal ik hier meer over schrijven. Echter ongeveer anderhalve week voordat mijn vlucht terug vertrok naar Hamburg, kreeg ik een mail van KLM dat de vlucht uitgevoerd werd door Carpatair. Ik was hier niet zo blij mee, aangezien ik speciaal een Business Class vlucht had geboekt om met KLM of Air France zelf te vliegen, en niet met een leasemaatschappij.
Carpatair
De Roemeense leasemaatschappij verhuurt hun Fokker 100 samen met de crew aan KLM Cityhopper. Dit omdat zij zelf niet voldoende capaciteit hebben om al de vluchten uit te kunnen voeren. Eerder schreven we hier al meer over. Je vindt daar ook op welke vluchten het toestel en crew worden ingezet. Hieronder zal ik mijn ervaring met het toestel en crew beschrijven.
Boarding
De gate waaraan het vliegtuig stond was B24. Hier verzamelde iedereen tot de boarding begon. Vooraf werd nog gevraagd of er mensen hun koffer gratis wilde inchecken, aangezien de Fokker 100 weinig opbergcapaciteit heeft. Hier reageerde 1 passagier op. Later riepen ze nogmaals op dat ze tussen de 20 en 30 passagiers nodig hadden die hun koffer toch ging inchecken. Het werd toen wat rommelig rondom de gate. Mensen lieten hun koffer bij de desk staan en werden teruggeroepen omdat ze hun koffer zelf bij het vliegtuig moesten afleveren. Daardoor werd men weer wat geïrriteerd. Uiteindelijk begon het boardingproces op tijd. Eerst Businessclass passagiers, SkyTeam Elite en passagiers met kinderen. Ik was als eerste aan boord.
De cabin attendant verwelkomde mij met een lach. Ik had mijn stoel al gauw gevonden, aangezien dat 2D was. Ik kon mijn tas boven in de opbergbakken kwijt. De middenstoel was vrij, waardoor ik hier ook wat spullen kon leggen.
Inmiddels duurde de boarding wat lang, waardoor de captain aangaf dat ze wat moesten doorwerken en geen onnodige tijd moesten verdoen. Helaas werd er aan de Business Class passagiers geen drankje aangeboden.
Fokker 100
De Fokker 100 is nog een echt Nederlands toestel. Het toestel kent een 2-3 opstelling. In het toestel staan allemaal dezelfde stoelen met eenzelfde afstand tot de stoel daarvoor. Alleen de stoelen bij de nooduitgang en stoel 1A – 1B hebben meer beenruimte. De stoelen zitten over het algemeen comfortabel en hebben voldoende beenruimte, ook voor iemand van > 1.90m. Bij de voorste rij zit het tafeltje in de armleuning. De overige stoelen hebben een tafeltje in de stoel voor zich.
De bagagebakken boven de stoelen kan aardig wat bagage dragen. Het gehele interieur ziet er inmiddels wat gedateerd uit. Hier en daar zijn onderdelen met tape vastgeplakt zodat het niet uit elkaar valt.
Maaltijd en service
Nadat we waren opgestegen ging de crew zich voorbereiden op de service en maaltijden. De gordijntjes tussen Business Class en Economy gingen dicht voor enige privacy.
De maaltijden aan boord zijn te vergelijken met de reguliere KLM vluchten in Europa. Het betreft hier een wet-lease constructie, waarbij KLM het toestel en crew leaset van Carpatair. Aangezien ik EBC vloog kreeg ik een uitgebreidere maaltijd dan de passagiers in Economy. De maaltijd bestond uit een salade en een broodje naar keuze (vega, vlees, vis). Ook zat er nog een klein dessertje bij. Het geheel zat in een kartonnen doosje samen met een servet en Marcel Wanders bestek. In het doosje zat ook een menukaartje.
Hier stonden de 3 verschillende menu’s:
- Ontbijt (van 05.00 – 10.00):
- Vers fruit
- Yoghurt
- Warme broodjes met jam, geitenkaas of rundvlees
- Lunch (10.00-15.00):
- Griekse Salade met feta, olijven en pijnboompitjes
- Broodje met Beemsterkaas OF broodje met zalm OF broodje met kip.
- Chocolade karamel dessert
- Diner (vanaf 15.00 uur):
- Voorgerecht – salade met kikkererwt en blauwe kaas
- Salade met zalm, asperges en zongedroogde tomaten
- Chocolade karamel dessert
Aangezien ik tussen 10.00 en 15.00 vloog kon ik genieten van de lunch.
Er is keuze uit de volgende (alcoholische) dranken:
Aangezien het een korte vlucht was kon ik maar een keer een drankje bestellen.
Aan boord waren twee cabinemedewerkers. De jonge dame deed de EBC en de jonge man de Economy. Na het uitdelen van de maaltijd heb ik haar verder niet meer echt gezien in de EBC. Ze had best wat meer aandacht mogen besteden aan de passagiers.
In de stoelzak zit een Holland Herald, een SkyHigh en een Instructiekaart voor noodgevallen.
Artikelenreeks
Dit is een artikel uit de reeks artikelen over mijn recente reis naar Kenia.
- 1eArtikel: Trip introductie Safariland Kenia
- 2eArtikel: Review: Retourvlucht KLM AMS-HAJ
- 3eArtikel: Review Ibis Hannover City
- 4eArtikel: Review Luchthaven HAJ & Lounge
- 5eArtikel: Review: AMS-NBO KLM WBC
- 6eArtikel: Review Luchthaven NBO en Domestic lounge
- 7eArtikel: Review KQ EC en BC vlucht
- 8eArtikel: Review Mombasa Hotel
- 9eArtikel: Bestemmingstips: Mombasa
- 10eArtikel: Review MBA Lounge + Luchthaven
- 11eArtikel: Review Ibis Styles Nairobi
- 12eArtikel: Bestemmingstips Nairobi
- 13eArtikel: Bezoek Hells Gate National Park
- 14eArtikel: Review Amboseli Hotel
- 15eArtikel: Bestemmingstips Amboseli NP
- 16eArtikel: Bestemmingstips Diani Beach & omgeving
- 17eArtikel: Review Diani Beach resort
- 18eArtikel: Review Luchthaven NBO en Internationale Lounge
- 19eArtikel: Review NBO-AMS KLM WBC
- 20eArtikel: Review Carpatair AMS-HAM (Dit artikel)
- 21eArtikel: Hamburg Airport + Lounge
- 22eArtikel: Review CDG Lounge
Justincase zegt
Snelle en leuke review aangezien ze pas net met de wet lease van start zijn gegaan.
Marco zegt
Graag gedaan. Ja toevallig kreeg ik een aantal dagen voor vertrek de melding dat de vlucht uitgevoerd werd door Carpatair, dan ook maar gelijk een review 😉
Björn zegt
Leuk om te lezen!
Marco zegt
dank!
Didier zegt
thanks voor het verslag.
Marco zegt
Graag gedaan.
Xandrios zegt
Leuk verslag. Maar een tip: Leg nooit, nooit NOOIT je bestek op de tray tables. Als er iets smerig is, zijn het die tafeltjes wel.
Sandra zegt
Leuke review!
Dat de crew weinig aandacht heeft voor de passagiers snap ik wel. Ik vlieg zelf ook regelmatig naar Hamburg en het is een erg korte vlucht. Als er maar 2 bemanningsleden zijn dan hebben ze alle tijd nodig om iedereen van eten en drinken te voorzien. Er kunnen toch zo’n 100 passagiers in een Fokker 100. Tijd voor een praatje is er dan niet.. Dat vind ik zelf geen probleem, ik ben al blij dat ik iets te drinken krijg.
AMSFlyer zegt
De inleiding vind ik onduidelijk geschreven. Je bent in Kenia en vliegt terug naar Hamburg. Ik begrijp dat dit verslag over de vlucht Amsterdam – Hamburg gaat, maar dat haal je niet meteen uit de tekst.
Inmiddels duurde de boarding (het instappen?) wat lang, waardoor de captain (de gezagvoerder?) aangaf dat ze (de bemanning?) wat moesten doorwerken en geen onnodige tijd moesten verdoen. Dus de piloot zei de dat de bemanning in de cabine geen tijd mocht verdoen. En jij kon dat horen? Eerlijk gezegd vind ik dat een vreemd verhaal.
En waarom al die Engelse woorden? Het is de taal van de luchtvaart, maar dat wil niet zeggen dat er geen Nederlandse alternatieven zijn. Boarden, desk, affiliate commissie, review, zulke woorden zijn nergens voor nodig. Bovendien kom je als schrijver bij mij ook lui over als ze gebruikt.
Maar bedankt voor het vluchtverslag. Ik was wel nieuwsgierig naar deze Fokker 100.