KLM introduceert vernieuwd menu in Economy en World Business Class2 min leestijd

Neus van de Boeing 777-300 van KLM (Bron: KLM)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Met de start van de winterdienstregeling introduceert KLM weer een vernieuwd menu in de Economy en World Business Class cabine. Doorgaans komt de Nederlandse nationale carrier elke 3 maanden met nieuwe menu opties. Deze keer gaat het om een nieuw gerecht in Economy Class en een nieuwe maaltijden in de Business Class.

Nieuwe gerechten in World Business Class

Op de long haul World Business Class komt KLM met een nieuwe invulling voor de lichte maaltijd aan boord. Dit is normaliter de tweede maaltijd die geserveerd wordt tijdens de vlucht. Passagiers krijgen deze maaltijd vlak voor de landing geserveerd. De lichte maaltijd betreft een poké bowl salade met een warm bijgerecht in de vorm van een eenpansgerecht. Er is ook gedacht aan een nieuw nagerecht. Dit betreft een chocoladegebakje met een chocolade roomvulling.

KLM World Business Class

Nieuw gerecht in Economy Class

Het traditionele kip- en pastagerechten zal er deze winter een ‘concurrent’ bij krijgen. KLM introduceert in Economy namelijk een stamppot met worst. Het betreft een worstje van kipgehakt en zeewier. Volgens KLM is dit gerecht ‘laag in calorieën en vet’. De toevoeging van zeewier zorgt tevens voor een lagere ecologisch voetafdruk.

Beschikbaar vanaf 29 oktober

Alle nieuwe opties zijn beschikbaar vanaf zondag 29 oktober 2023. Helaas zijn er nog geen foto’s beschikbaar gemaakt door KLM. Zodra die er zijn zullen we die uiteraard toevoegen aan dit artikel. Heb jij al kunnen genieten van het nieuwe menu aan boord van de langeafstandsvluchten bij KLM? Deel onder dit artikel gerust je ervaringen! Op deze pagina zal KLM de nieuwe menu’s binnenkort ook publiceren.

KLM Boeing 787 Dreamliner winterdienstregeling 2023/2024

Peper en zout

Overigens is er al een tijdje het een en ander te doen om de peper en zout in de Economy Class. Passagiers krijgen in deze cabine al langere tijd niet standaard peper en zout bij hun maaltijd. Veel passagiers zien dit als een verkeerde kostenbesparing. KLM stelt tegenover InsideFlyer dat passagiers dit op verzoek echter alsnog kunnen krijgen.

In World Business Class werd peper en zout altijd in rode plastic klompjes aangeboden. Ook hier is KLM mee gestopt. Inmiddels zijn de klompjes vervangen door een klein envelopje met daarin een peper-  zoutzakje. Het envelopje is ontworpen door Marcel Wanders en volgens KLM ‘… past [dit] bij het design van de overige KLM-producten’.

Bron foto’s: KLM

Reacties

  1. Van Gooiland zegt

    Ze kunnen het weer niet laten met hun ecologisch gedram. Bij stamppot hoort een rookworst van varkensvlees. Punt uit.

    Die peper & zout klompen waren goedkope plastic rotzooi, je moest ze meestal openbreken om de inhoud eruit te krijgen. De enveloppe is in dat opzicht waarschijnlijk een verbetering, maar je kunt er desondanks niet mee aan komen zetten in de business class. Behalve in die van KLM, natuurlijk. Fatsoenlijke peper & zout vaatjes is het minste wat je mag verwachten in een peperdure reisklasse. Vroeger had KLM die ook, en wel van porcelein in Delfts Blauw. Maar ja, dat was vroeger.

    KLM is koploper in de race to the bottom, en daar zijn ze waarschijnlijk nog trots op ook.

    Wie nog KLM ICA vliegt is óf gek, óf een stumper die door omstandigheden niet anders kan.

    • Klaas zegt

      Huh!? Lees ik nou goed dat u ervaring heeft met het vliegen in WBC van KLM? Ik dacht dat u nooit met KLM vliegt, u zou toch wel gek zijn dat te doen ☺️

  2. Van Gooiland zegt

    Ja hoor, ik vlieg KLM als het niet anders kan, en dat is toch nog zo’n 20-30 keer per jaar. Allemaal shorthaul, en alleen omdat er geen beter alternatief is, of helemaal geen alternatief. Drie dagen geleden werd ik nog verblijd met zo’n schoenendoos van Wonderkind Wanders, inclusief envelopje en houten Greta bestek. De klappen van de zweep kennende had ik zoals altijd eetgerei bij me (de overwoestbare soort van plastic die je vroeger soms in WBC kreeg als er een snack geserveerd werd), en uiteraard had ik ook een lunch + nagerecht in m’n rugzak zitten.

    Wat ervaring met WBC betreft, die heb ik in zeer ruime mate. En daarvoor met de Royal Class (F), die vroeger ook op shorthaul te vinden was. Ik ken die race to the bottom dus uit eigen ervaring. Enkele jaren geleden deed KLM nog een poging om op een klein aantal routes het product iets te verbeteren met het Anytime for You concept, maar dat heeft niet lang geduurd. Laatste WBC vlucht was naar MEX in een Dreamliner. Er was een of andere pandemie of zo aan de gang, dus de keus was enigzins beperkt. De twee direct daarop volgende vluchten ook in Dreamliners maar dan met AM en AF. Het was mij meteen duidelijk wie van de drie het onderspit delfde.

      • Van Gooiland zegt

        Het medeleven wordt bijzonder op prijs gesteld, maar is nergens voor nodig, hoor. Ik weet precies wat ik bij KLM verwachten mag, en kom dan ook beslagen ten ijs. Datgene waar KLM tegenwoordig niet meer voor zorgt, zorg ik voor zover practisch mogelijk zelf voor. De rest moet ik gewoon accepteren. Moeilijker is het niet.

    • JackX zegt

      Van Gooiland door gaan! Stamp onze nationale Trots flink in de … Ze verdient niet anders. Ben zelf zeven jaar Platinum en vraag me elk jaar af waarvoor nog loyaal te blijven aan het b-product van Air France. Service Platinum Line is abominabel slecht. Onervaren agents staat je te woord, moeten telkens hun supervisor raadplegen. Zelfs de eenvoudigste tarief berekening blijkt voor de schatten een brug te ver.
      KLM is een dama! jammer dat wel!

      • Jantje zegt

        Helemaal mee eens! Gebruik KLM alleen voor EU,.moet zeggen dan nieuwe Air France business class op de 777-300 wel echt goed is. Dus wil nog wel eens via Parijs mijn long haul vluchten doen. Maar liever met een Aziatische Maatschappij, die weten pas wat service is.

  3. Rem76 zegt

    Even terugkomend op het Greta bestek, ik ‘leen’ tegenwoordig een besteksetje uit de KLM lounge. Ik doe mijn uiterste best om het de volgende vlucht weer terug te brengen. Alleen security laat mij dat niet toe. Dus dan maar achterlaten in het vliegtuig.

    Bah… dat houten bestek… ongelovelijk dat dat nog steeds gebeurd.

  4. Ronny vd Maaten zegt

    Ik vlieg max 1x per jaar ICA en een keer of 4 per jaar binnen Europa, soms business of anders economy prime.
    Meestal met KLM.
    Vorige maand retour AMS MEX met KLM in economy prime.
    Prima product, uitstekende catering en zeer vriendelijke cabine staff.
    Doe dat al 40 jaar, nooit iets te klagen.
    Ik denk dat de klagers is bij zich zelf te rade moeyen gaam of ze wel lekker in hun vel zitten.

  5. Van Gooiland zegt

    Even aannemende dat met economy prime Premium Comfort Class wordt bedoelt (en niet Economy Comfort), dan is er sprake van een gloednieuw product waarmee ik geen enkele ervaring heb. Die ervaring ben ik ook niet van plan op te doen. Ik kan mij echter voorstellen dat deze nieuwe klasse passagiers aanspreekt die zich geen WBC ticket kunnen veroorloven maar zich het lijden in economy class willen besparen. Voor deze doelgroep is er sprake van een duidelijke verbetering, dat staat buiten kijf.

    Nou is één ICA retour per jaar niet veel, maar zelfs dat zou genoeg moeten zijn om de gestage afkalving van het KLM in-flight product aan de lijve te ondervinden.

    In de economy class heeft het harde product het meest te lijden gehad. Minder beenruimte, smallere stoelen, hardere stoelen, korter zitvlak . . . kortom, het comfort is hollend achteruit gegaan. Ook de catering stelt niks meer voor. Op vluchten waar je nu blij mag zijn met een kleffe boterham met kaas of ei, kreeg je vroeger een koude maaltijd. Nog vroeger een warme maaltijd, en nog vroeger een warme maaltijd met voor-, hoofd- en nagerecht.

    In de business class is de achteruitgang nog veel groter, en dan laat ik de Royal Class maar even buiten beschouwing. Weliswaar heb je nu in de widebodies fully flat stoelen, maar daar was KLM erg laat mee, en de stoelen waarvoor ze gekozen hebben zijn niet bepaald je van het. De narrowbody vliegtuigen werden in de jaren 90 (waarschijnlijk in een vlaag van verstandsverbijstering) voorzien van comfortable stoelen in een 2+3 opstelling, maar die waren geen lang leven beschoren.

    De catering in business class is hard op weg naar een dieptepunt. Op shorthaul kan het bijna niet slechter, de inhoud van die kartonnen Wonderkind Wanders doos zou in de eerste de beste strafgevangenis afgekeurd worden. Het is niet eens zo lang geleden dat je op korte vluchten nog een heel fatsoenlijke maaltijd kreeg. Ook de ICA catering is hollend achteruit gegaan. Desondanks wil ik best geloven dat er nog mensen zijn die de KLM catering “uitstekend” vinden. Smaken verschillen nou eenmaal, en sommige mensen hebben helemaal geen smaak.

    Er zijn nog wel meer luchtvaartmaatschappijen die het in-flight product uitkleden, maar KLM is toch echt koploper. De kaasschaaf krijgt geen moment rust. Recent zijn die zout & peper klompen verdwenen, nu weer de hot towels, en zo blijven ze aan de gang. Hollandse zuinigheid ten top.

    En daar komt dat ook nog eens dat groene gedram bij. De passagiers (dat wil zeggen de betalende klanten) een bepaalde levensstijl opdringen is echt een heel slecht idee. Passagiers horen maaltijden voorgeschoteld te krijgen die ze lekker vinden, en daar mag best een vegetarische optie tussen zitten, maar dwang is uit den boze.

    Maar goed, wie 40 jaar lang niets te klagen heeft gehad is voor KLM de ideale passagier. Die zeurt ook niet als er straks voor al het eten en drinken betaald moet worden en de stoelen vervangen worden door staanplaatsen.

    Anderzijds heb je passagiers die precies weten aan welke overkant het gras groener is, en dus KLM als het even kan links laten liggen. Ik reken mijzelf tot deze laatste categorie en kies waar mogelijk voor het betere product.

    • Petje zegt

      Ik had het zelf niet beter kunnen vertellen. Amen!
      Long Haul vlieg ik altijd Business en kies sinds geruime tijd bewust voor andere maatschappijen. Omdat ik veel in Azië moet zijn is er gelukkig genoeg keuze. Ana, Singapore, JAL, EVA, Cathay….en dan mis ik nog onze vrienden uit het Midden Oosten. Wellicht iets minder klasse maar ook zij hebben kwaliteit en service hoog in het vaandel staan. Ik snap niet dat KLM daar niks aan doet. Zo zonde…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *