Net als bijna iedereen maak ik graag gebruik van de errorfares die hier en daar opduiken. Maar ook vind ik het jammer te horen dat het slecht gaat met de luchtvaart industrie en hier belastinggeld naartoe gaat. Daarom heb ik mijn laatste errorfare eens uitgerekend; AMS-FCO-ICN-FCO-BRU met Alitalia voor 255 euro in economy. De dag toen de errorfare gerepareerd was stond deze vlucht voor 680 euro in de etalage. Die had ik uiteraard niet genomen voor een weekendje weg. De error bij dit ticket is dat Alitalia was vergeten om de brandstoftoeslag in te voeren. Oeps. Maar welke daadwerkelijke kosten/misgelopen revenue maakt Alitalia nu voor dit ticket? Loungetoegang; 4x 75 euro met +1. Mijn bagage was zo ruw behandelt dat de inhoud was gelekt; 100 euro compensatie. Tijdens de vlucht was medische assistentie nodig; 150 euro TCV (kortingscoupon) gekregen. Exit row seat; 105 euro. Flying blue miles ter waarde van ongeveer 100 euro. Bluebizz ter waarde van 40 euro. Alles bij elkaar dus 1220 euro. Nu zal het voor Alitalia vast goedkoper zijn om zoiets aan te bieden maar zelfs als het de helft is kijken we naar een dikke 600 euro. En dan heb ik het dus nog niet eens over het uitgeven van een ticket, drie maal contact over het vervroegen van het vluchtschema, een speciale seafood meal, 2 koffers ruimbaggage en skypriority-voordelen op de luchthavens. Ik snap wel dat men elke x jaar failliet gaat. Maar moet ik mij hier nu schuldig over voelen?
Zoals je al aangaf zou je anders niet geboekt hebben. Dus feitelijk pakken ze extra omzet (uitgaande van dat de vluchten niet volledig uitverkocht waren). Daarnaast is een groot deel van de "kosten" geen extra kosten. De medische assistentie had anders iemand anders uitgevoerd dus geen extra kosten. Compensatie voor de bagage komt ook niet doordat je een errorfare hebt geboekt (of wouden ze je terugpakken?). Kortom de kosten die echt extra gemaakt worden zijn volgens mij redelijk beperkt en hier staan opbrengsten tegenover. Dat ze verlies hierop leiden klopt denk ik wel maar bij deze fare is dat redelijk beperkt. De effecten bij de United errorfare in DKK van dit voorjaar waren veel groter (first class tegen een kleine fractie van de eigenlijke fare). Ik denk dat je je daar meer schuldig voor zou moeten voelen (OK, ik ben schuldig) dan voor bovenstaand geval. In mijn werk zie ik voldoende organisaties die hun interne controle onvoldoende op orde hebben of risico's (in dit geval: foutieve fares) onvoldoende inschatten dus heb weinig medelijden als ze eens op hun gezicht gaan.
Leuke kwestie. Eerlijk gezegd denk ik dat er geen rechtstreeks verband bestaat tussen de verliezen en error fares. Dit heeft meer te maken met een uiterst competitieve markt, waarbij feitelijk onvoldoende vernieuwing/verandering plaatsvindt terwijl nieuwe toetreders het businessmodel openbreken. Een error fare zou normaal gesproken, mits dit niet te vaak voorkomt en snel opgelost wordt, jammer zijn. Ik loop nog niet zo lang mee op dit forum, maar hoe vaak komt het nu eigenlijk voor, een echte "error fare"? Mijn eerste boeking is gecanceld. Als ik de reacties op Flyertalk lees valt me op dat dit klaarblijkelijk vaker voorkomt. Wordt dit de nieuwe trend, dat er gewoon een pennenstreek door een bevestigde boeking wordt gehaald?
Die voucher is geen kosten, maar een korting op een tarief de volgende keer. In principe is die 600+ euro die je noemt ook geen kosten wat de airline maakt, maar zeer waarsch een bedrag met (minimale) winst
Wat zijn volgens jullie dan de daadwerkelijk gemaakte kosten voor een ticket als deze? Ik ben heel benieuwd hoe zoiets is opgebouwd.
Er zijn genoeg airlines die überhaupt geen fuel tax rekenen. Dus ja... Who knows waarmee ze quitte spelen
Heb ooit eens gehoord dat de extra kost voor een airline per Y stoel die bezet ipv leeg is maar zo'n 25 euro is. Daardoor kan een error fare zelfs winstgevend zijn voor de maatschappij (als de vlucht anders niet vol zit natuurlijk) omdat het mensen aantrekt die normaal niet zouden vliegen. De Error fare mag niet te lang duren natuurlijk, want anders gaan mensen die sowieso cash betalen voor de vlucht er ook achterkomen. Je jaagt een airline vooral op kosten als je met een andere maatschappij vliegt dan degene die het ticket heeft uitgegeven. Bv BA zal bij hun F error fare DXB-AUS wel wat verloren hebben omdat men daarbij ook met QR, EY, LX,... kon vliegen. BA moet natuurlijk deze maatschappijen wel betalen voor de seat in F.
Ik voel me hier niet schuldig om. Een tarief is gebasseerd om winst te maken op een vlucht dat volr circa 70% gevuld is. Dit betekend dat dus 30% leeg kan blijven en er toch minimale winst is op die vlucht. De kosten die eruit gehaald dienen te worden zijn vooral personeel, brandstof, landingsgelden en afschrijving voor onderhoud. Toevallig was er zn 3-4 weken geleden een leuke aflevering over businessvliegen en wat een airline daar aan verdiend. Een businessclass ticket heeft over de 80% marge.. Firstclass daarin tegen slechts 40-45%.. Daar moet natuurlijk veel van betaald worden. Maar een volle businessclas en een slecht gevulde economyclass is een quite vlucht. Is een vliegtuig helemaal vol (normale tarieven betaald) word er goud geld op die vlucht verdiend, daarmee worden sommige mindere vluchten gecompeseerd.
Met gemiddeld twee vluchten per week maak ik mijn niet zo druk over de winsten van airlines, wanneer het eindelijk lukt om een "error fare" te boeken.. Afgelopen donderdag (na tip op TicketSpy) op AA een mooie vlucht geboekt naar Hawaii eind april: AMS-LHR-LAX-HNL-LHR-AMS voor €422! Zijn er meer IVV gasten die hiervan gebruik hebben gemaakt?
@Laurens Volgens mij was de bron van deze "error fare" www.ikvliegveel.com, Ticketspy leest mee met ons. Veel mensen hebben vluchten geboekt n.a.v. de postings op dit forum.
@Ready2Board Vanaf nu check alleen nog maar de bron! Ik heb het "Cheap tickets (goeie deals, error fares, etc.)" forum gevonden.
In het "Mijn volgende bestemming is" topic kan je terug vinden wie er vliegt, er is (nog) geen apart topic aangemaakt. Ik weet niet of er veel mensen zijn die hem geboekt hebben, misschien als er genoeg mensen zijn dat er een apart topic geopend kan worden?
Het enige schuldgevoel dat ik heb is als ik mijn vriendin weer eens vertel dat ik zonder haar op reis ga ..... maar ook dat went ...
Hoewel ik zelf nog nooit een errorfare oid heb geboekt, vind ik dit wel een onwijs interessant vraag (airline wise). Het klopt namelijk dat een carrier amper verdient op Y-pax zolang Business en First (als ze die al hebben) maar vol zitten. De marges in de airline industrie zijn tegenwoordig zo klein (behalve bij Easyjet of Ryanair) dat airlines kosten wat kost hun stoelen gevuld willen hebben. Zolang de airline een 'AOC' heeft, vind ik het best haha
http://www.nrcq.nl/2015/09/30/naar-hawaii-vliegen-voor-een-schijntje-zo-doe-je-dat KLM laat er weinig over los.
Ik las het vanmorgen ook via een bericht van een Belgische twitteraar, vond het wel grappig wat de woordvoerster van KLM zei: "Ze weet niet precies hoe vaak foutieve prijzen voorkomen, maar geeft aan dat het „niet vaak” is." Niet bij KLM misschien, maar ze moesten eens weten hoeveel die voorkomen
KLM is zelfs nog even meegegaan met die prijs - voor 420 euro met Skyteam naar HNL. Dat is toch echt een bewuste overweging geweest van een pricing analyst lijkt me!