Restaurant Blue sluit de deuren

Discussie in 'Nieuws' gestart door Carel1, 11 dec 2020.

  1. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.552
    Leuk Bevonden:
    3.580
    Trofeepunten:
    948
    Restaurant Blue is gesloten vanwege te weinig bezoekers. De sluiting is niet uitsluitend een gevolg van COVID-19, ook voor die tijd was het aantal bezoekers te laag. Samen met cateraar Vermaat zal worden gezocht naar een nieuwe invulling van de ruimte.
     
    beuse242 en Thijsk vinden dit leuk.
  2. alfa_x

    alfa_x Blue Tier

    Berichten:
    106
    Leuk Bevonden:
    84
    Trofeepunten:
    28
    Ik vind het wel jammer.
    Het was lekker eten, maar best aan de prijs.
    Benieuwd wat ze met de ruimte gaan doen!
     
  3. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    919
    Leuk Bevonden:
    1.188
    Trofeepunten:
    428
    Jammer, maar wel begrijpelijk. De twee keer dat ik er was, voor ontbijt en lunch, was het rustig (maar niet leeg) en heb ik er goed gegeten. Corona zal al helemaal niet geholpen hebben voor het aantal gasten.

    Ik heb er (nog steeds) geen probleem mee om te betalen voor iets wat goed is. Echter, aangezien je al in een lounge zit, waar je al "voor betaald hebt", zou ik het logischer hebben gevonden als de prijzen wat scherper waren geweest. Daarnaast was de bediening ook niet helemaal top.

    Ben ook benieuwd wat ze met de ruimte gaan doen.
     
    Thijsk vindt dit leuk.
  4. JustinCase

    JustinCase Silver Tier

    Berichten:
    417
    Leuk Bevonden:
    600
    Trofeepunten:
    348
    Heel begrijpelijk, maar duur experiment ook zonder Corona. Verbaast me dat ze geen back-up plan hebben bedacht destijds om meteen in te zetten.

    Kan me er wel een paar bedenken;
    - Top Elite status pax lounge
    - Enhanced aanbod voor kleine meerprijs
    - Top elite pax krijgen vouchers om geregeld hier iets voor (anders kleine meerprijs) gratis te nuttigen
    - Groep ruimte voor het ontvangen van reisgezelschappen (betaald en gecatered), die kleine meerprijs van 30 a 40 euro op een boeking van vlucht en georganiseerde reis maakt dan ook niet zoveel meer uit, maar wel een USP van lounge en ontvangst.
    - Zakelijk meeting ruimte
     
    Bijzonderetickets, Thijsk en Carel1 vinden dit leuk.
  5. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    919
    Leuk Bevonden:
    1.188
    Trofeepunten:
    428
    Dat zijn inderdaad goede ideeën/alternatieven.
     
    JustinCase vindt dit leuk.
  6. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.839
    Leuk Bevonden:
    3.244
    Trofeepunten:
    508
    Zoals ik in november 2019 schreef:

    Dat boekjaar eindigt over 3 weken.
     
    Ambtenaruh, Carel1, lloydje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Wel sportief dat ze zelf toegeven dat het Blue restaurant 1 groot fiasco was, zelfs voor Corona.

    Geen groot gemis. Sowieso absoluut belachelijk dat ze eigenlijk de gehele bovenverdieping ingezet hadden op "betalen, anders oprotten" voor de business class vliegers of loyale Frequent Flyers.
    Gedoemd te mislukken en als ik de bezetting zag in het restaurant (doorgaans maximaal 2 mensen als gast), dan wist je ook al voldoende.
    Ik ben altijd een groot tegenstander geweest van het afbakenen van de gehele bovenverdieping voor enkel betalende gasten (tegen een tarief waar zelfs de Schiphol horeca goedkoop bij leek), zeker als de lounge beneden weer eens uitpuilde.

    De BlueBiz credits die je er kon besteden (tijdens de actie) waren prima, alleen begon die actie zo'n beetje tegelijk met Corona.
    Daarnaast was de korting die je kreeg als je FlyingBlue miles wilde spenderen was belachelijk slecht en was nagenoeg schofferend.


    Zoals Justin ook aangeeft:
    - Top Elite status pax lounge
    Zelfde als OneWorld heeft met de FirstClass lounges voor OneWorld Emerald. Zou hier met/vanaf FB Platinum kunnen zijn (en DL Diamond)
    - Enhanced aanbod voor kleine meerprijs
    SkyClub principe. Een aantal zaken zijn gratis, wil je meer kwaliteit, dan kun je bijbetalen. Of voor Business/First class reizigers alles gratis (First Class dining in de OWE Lounges)
    - Top elite pax krijgen vouchers om geregeld hier iets voor (anders kleine meerprijs) gratis te nuttigen
    2 drankvouchers per bezoek voor Platinum leden (voor een cocktail of champagne oid). Wil je meer, dan kun je bijlappen (beetje zoals in de SkyClub lounges)
    - Groep ruimte voor het ontvangen van reisgezelschappen (betaald en gecatered), die kleine meerprijs van 30 a 40 euro op een boeking van vlucht en georganiseerde reis maakt dan ook niet zoveel meer uit, maar wel een USP van lounge en ontvangst.
    Dat had inderdaad in Blue Restaurant gekund. Maar waarom nog extra betalen voor iets waar je vaak al 2000+ per ticket had bijgelegd?
    - Zakelijk meeting ruimte
    Ook nooit verkeerd.
     
    Carel1 en lloydje33 vinden dit leuk.
  8. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    267
    Leuk Bevonden:
    259
    Trofeepunten:
    63
    Ik denk dat het concept gewoon niet werkt. Betalen voor eten in een airline lounge. Ik doe het in ieder geval niet en ik denk dus bijna niemand. Als je in dit geval KLM een super duper lounge voor je trouwe klanten opent lijkt het me het beste om deze dan in de watten te leggen en gewoon prima eten in ruime keuze gratis aan te bieden. Beetje zoals de KLM lounge op heatrow enz.
     
    Carel1 vindt dit leuk.
  9. JustinCase

    JustinCase Silver Tier

    Berichten:
    417
    Leuk Bevonden:
    600
    Trofeepunten:
    348
    dank!
    Nog 1 idee dat me net te binnen schoot en waar je een extra customer experience aanbied, terwijl je ook een efficiency slag slaat in je dienstverlening.
    Keuze om airside of aan boord te eten op geselecteerd (bv avond vluchten).
    Voor een kleine meerprijs bied je een keurig a la carte menu aan inc (standaard) drank arrangement. Pax zien dan wel af van dinner aan boord. Uiteraard is er wel een snack menu aan boord beschikbaar.
    Voordeel is dat de pax kan eten wanneer hij wil en van kwaliteit, pax kan zijn slaap/werktijd aan boord maximaliseren zondet gestoord te worden door een maaltijd service.
    Voordeel voor de maatschappij. Klant gerichte propositie, goedkoper te realiseren dan aan boord eten laden en bereiden, goedkoper personeel dan een BC FA, druk op de FAs neemt af omdat ze niet alle pax hoeven te bedienen (kan bij succes leiden tot afname van FA bezetting in C).

    ergo; je eet lekker en rustig airside. Doet nog een drankje en snackje tijdens het opstijgen en gaat daarna plat tot een kleine maaltijd voor de landing.
     
    MoonJ, Daan3, Bijzonderetickets en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Deed een vliegmaatschappij uit het Oosten (JAL, ANA, Garuda of Cathay) dit niet al aanbieden? Eten in de lounge, slapen in het vliegtuig.
     
  11. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.566
    Leuk Bevonden:
    2.365
    Trofeepunten:
    583
    BA heeft dit voor First Class en top-tier passagiers op sommige locaties (BOS,JFK en nog een paar). AA doet dit ook (Flagship First Dining). Zal leuk zijn als KLM dat ook doet voor Platinum/Ultimate.
     
    Thijsk vindt dit leuk.
  12. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.552
    Leuk Bevonden:
    3.580
    Trofeepunten:
    948
    Ik ben voor
     
    Thijsk en lloydje33 vinden dit leuk.
  13. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    919
    Leuk Bevonden:
    1.188
    Trofeepunten:
    428
    Dacht AF ook vanuit New York.
     
    ErwinLansing, Thijsk en lloydje33 vinden dit leuk.
  14. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Haha, toen Blue open ging stond het forum vol met verbaasde reacties. Meestal terecht (te duur, etc). Nu vindt men het jammer dat ze dicht gaan. :rolleyes:
    Helemaal mee eens! De business case klopte gewoon niet.
    Zeker voor East Coast - Europa (nacht)vluchten is dat erg handig, voornamelijk vanwege de korte vluchtduur. Ik weet niet of dat voor KLM interessant is gezien het feit dat de meeste nachtvluchten naar het oosten vrij lang zijn. Dan is er genoeg tijd om aan boord te eten en genoeg te slapen.

    AF-KLM doet er beter aan om haar vluchten vanaf JFK in ieder geval vanaf dezelfde terminal te laten vertrekken zodat ze beiden van de AF-lounge gebruik kunnen maken. Misschien heeft dat er wel mee te maken dat er meer point-to-point premium cabin verkeer is tussen NYC en Parijs. Maar het blijft vreemd dat je als KLM gebruik maakt van de Delta Sky club in terminal 4 terwijl er een AF-KLM lounge in terminal 1 zit. Misschien heeft het met het belang van Schiphol in JFK terminal 4 te maken.

    Anyway, de Europese luchtvaart industrie zit vol tegenstrijdigheden. Het is gewoon het speeltje van nationale overheden. Kijk ook naar die vliegtaks, daar klopt ook geen hout van. Je stopt miljarden aan staatssteun in KLM en Schiphol, en dan ga je het verdienvermogen van je investering beperken met een nutteloze belasting...
     
    Daan3, Thijsk, Bijzonderetickets en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Miya

    Miya Silver Member

    Berichten:
    783
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    253
    Blauwtje gelopen....
     
    lloydje33, Thijsk, Carel1 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.280
    Leuk Bevonden:
    3.158
    Trofeepunten:
    483
    Mijn voorstel zou zijn dat KLM een aparte terminal bouwt voor Platinum/Ultimate. Doet Lufthansa immers ook?

    Zonder gekheid: KL heeft geen First Class en Amsterdam is nog geen Londen of Parijs. Dat maakt de ruimte om te segmenteren een stuk kleiner.

    BA en CX hebben ook a la carte restaurants voor First Class en Oneworld Emerald in hun lounges. De kwaliteit daarvan is echter niet zo hoog en liep de laatste jaren ook wel terug (cost-cutting). Neemt niet weg dat het een leuke aanvulling op de lounge ervaring is. Vooral de CX F lounges zijn een feestje om te vertoeven.

    De Concorde Room van BA voor F passagiers en hun eigen selecte groep Concorde kaart houders is qua dining al een stukje beter.

    AA First Class Dining is echt wel een andere categorie. Krug en een echt goed menu + exclusiviteit maakt het een echte First Class lounge. Naast First Class passagiers hebben alleen Conciërge Key leden toegang tot First Class Dining. Die status haal je niet zo makkelijk als bijvoorbeeld Flying Blue Ultimate: daar staat over het algemeen meer revenue tegenover en is dus beter te verantwoorden.

    The Private Room van Singapore Airlines is een beetje hetzelfde verhaal qua toegang: eigen F pax en eigen PPS top tier leden: niet te vergelijken met FB Ulti.

    Lufthansa First Class terminal: idem.

    Lange inleiding, maar denk dat a la carte dining voor top tier leden in de KLM lounge uiteindelijk toch te kostbaar is. Dan is het waarschijnlijk net niks of wordt het na een tijdje weer afgeschaft.

    Wat te doen met het bovenste gedeelte?

    Een iets rustiger deel met iets betere catering (iets betere hapjes, iets premium drankje, cocktail, etc.).
    Toegankelijk voor Business Class en FB Ultimate. Business Class kun je later nog verder differentiëren naar boekingsklasse, in de geest van unbundling in Business Class.
     
  17. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Bijna volledig mee eens, behalve het laatste stukje: Boven toegankelijk voor KL/AF World Business Class en FB Platinum / Ultimate / Club2000/ Skipper / DL Diamond Medallion
     
    Bijzonderetickets vindt dit leuk.
  18. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.280
    Leuk Bevonden:
    3.158
    Trofeepunten:
    483
    Denk je niet dat de groep FB Platinum daarvoor te groot is? Gaat denk ik ten koste van de rust en budget voor de toegevoegde waarde qua eten en drinken...
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  19. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Nee, valt wel mee hoor. FB Plats intra-europe komen sowieso de douane niet voorbij, dus die zijn er al niet.
    Hoeveel zijn er dan nog over die economy vliegen, over Amsterdam? Die paar MR's die er hier zijn (en van alle handigheden gebruik maken), is hooguit een promille van de hoeveelheid Plats die OPM vliegen.
    Gaat echt geen enorme slag slaan in het budget.
    En als het dan echt te erg wordt, kun je boven de bar openlaten en het restaurant voor enkel Business Class vliegers (zoals AA ook doet met First Class dining, de First Class lounge kom je wel in met OWE, maar that's it) toegankelijk maken.
     
    ErwinLansing en Bijzonderetickets vinden dit leuk.
  20. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.552
    Leuk Bevonden:
    3.580
    Trofeepunten:
    948
    Met Privium ben je zo door de paspoortcontrole.
     

Deel Deze Pagina