Overzicht EU261

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Flying doc, 11 dec 2018.

  1. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Aangezien er nog geen duidelijk overzicht is wanneer je een EU261 klacht zelf wilt indienen maakt ik graag een begin met dit draadje.

    Momenteel lig ik in de clinch met de KLM over de volgende situatie;

    Op 10 november ben ik op een KLM ticket (074-stock uitgegeven via het sociale media team) vanuit Parijs CDG met AF1440 uitgevoerd door AF naar Amsterdam gevlogen. Hier ben ik met KQ 117 met KQ naar Nairobi gevlogen. Mijn aansluitende vlucht, KQ 264 uitgevoerd door KQ, naar Moroni HAH was geannuleerd. Nu ben ik op de volgende vlucht gezet KQ 256 uitgevoerd door KQ met als resultaat dat mijn aankomsttijd in plaats van 10:05 is vertraagd naar 15:35 (vertraging van 5+ uur).

    KLM stelt op haar eigen website (https://www.klm.com/travel/nl_en/im...inal_-EN-Final-Version-AFKL_tcm542-744708.pdf); "Your operating carrier is: - Air France or KLM, or - either CityJet or HOP! or JOON, or - Delta Air Lines and Kenya Airways (when departing from an airport in the EU);" dat ze verantwoordelijk is voor vluchten op KQ wanneer vertrekkend uit de EU. Echter gezien de vertraging is ontstaan op de laatste vluht in deze reis NBO-HAH stelt KLM dat EU261 niet van toepassing is. De rechter heeft zich hier meermaals over uitgelaten in bijvoorbeeld het "Emirates Airlines/Schenkel-arrest" en stelt dat het gaat op de reis vanuit de EU en niet louter de vlucht.

    Reactie KLM;
    Deze vlucht van Kenya Airways werd uitgevoerd door Kenya Airways. De EU-Verordening 261/2004 schrijft voor hoe luchtvaartmaatschappijen hun klanten moeten compenseren en assisteren bij een overboeking, vertraging of annulering van vluchten vertrekkend uit EU landen. De bescherming wordt uitgebreid tot passagiers die van een niet-EU land naar een EU land vertrekken wanneer een communautaire luchtvaartonderneming de vlucht uitvoert. Een communautaire luchtvaartonderneming is een maatschappij uit één van de landen die deel uitmaken van de Europese Gemeenschap. Kenya Airways is geen communautaire luchtvaartmaatschappij en moet ik u helaas melden dat de bovengenoemde verordening om deze reden niet van toepassing is. De gehele route is niet bepalend in deze situatie en ook niet welke ticket stock er gebruikt is voor het maken van het ticket. De EU Verordening verwijst altijd naar de zogeheten operating carriers en op deze vlucht was dit Kenya Airways.


    Toetsing van ons beleid

    KLM blijft met betrekking tot uw compensatie verzoek bij het ingenomen standpunt en heeft inhoudelijk niets toe te voegen aan de eerder met u gevoerde correspondentie.
    Indien u ons antwoord wenst te toetsen, dan kunt u een verzoek indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Voor meer informatie verwijs ik u naar de website: http://www.ilent.nl.

    KLM stelt mondeling nog nooit van het Emirates arrest te hebben gehoord "als dat waar is zou het mooi zijn, moeten ze ook eens betalen".

    Interessant om het volgende te lezen;
    • 6476441 \ CV EXPL 17-10439
    • 6728886 \ CV EXPL 18-1924
    Wat zouden jullie doen in dit geval?
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2018
  2. Erwin

    Erwin Blue Tier

    Berichten:
    200
    Leuk Bevonden:
    431
    Trofeepunten:
    63
    RobertFB vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina