Nieuwe regel voor stoelselectie AF/KL

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door TGV2, 27 jun 2021.

  1. TGV2

    TGV2 Newbie

    Berichten:
    43
    Leuk Bevonden:
    31
    Trofeepunten:
    18
    Er is een nieuwe regel voor stoelselectie bij AF/KL. Wanneer er twee personen reizen onder één PNR is het niet meer mogelijk een windowseat en een aisle seat te selecteren, waarbij de middelste stoel vrij blijft. Je moet kiezen tussen window + middelste of middelste + aisle.
     
    DirkOnTour vindt dit leuk.
  2. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    920
    Leuk Bevonden:
    1.191
    Trofeepunten:
    428
    Ahh, dat is jammer. Was altijd de standaard strategie.
     
    HarmDommisse vindt dit leuk.
  3. JdV030

    JdV030 Blue Tier

    Berichten:
    380
    Leuk Bevonden:
    469
    Trofeepunten:
    63
    Gaat gelukkig niet op voor de businessclass :)
     
    Ambtenaruh en Eagle vinden dit leuk.
  4. Max2000

    Max2000 Blue Tier

    Berichten:
    159
    Leuk Bevonden:
    376
    Trofeepunten:
    63
    Ik heb dit al eerder een keer op het forum gezien, volgens mij had @Carel1 dit destijds aangekaart. Als je belt met de plat service lijn kon dit opgelost worden volgens mij.
     
    FlyingFonz en Ozzietukker vinden dit leuk.
  5. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Dat klopt helemaal @Max2000 ;)
     
    Ruut vindt dit leuk.
  6. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Dit is correct, via de plat seevicelijn, pa (voor wie daar ‘recht’ op heeft kan dat aangepast worden. Maar op deze manier de rij blokken wordt op deze manier minder vrijblijvend. (Maar dat is het hele idee natuurlijk).

    Vanuit een commercieel standpunt wel weer logisch, ik hoef niet te betalen voor de ec stoelen, maar als ik dat wel zou moeten dan is de kans nul dat ik, en velen met mij, voor €16 (?) een middenstoel in de ec zal selecteren, bij een gangpad of juist raam zou je dat nog wel kunnen overwegen.
    Aan de andere kant vlak voor vertrek kan je wel inschatten hoe vol de vlucht is, als he via de blocked seat methode dan zo kan zijn dat je 3 stoelen voor 2 personen kunt krijgen zou dat ook een beweegreden voor de upgrade kunnen zijn…
     
  7. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.314
    Leuk Bevonden:
    3.207
    Trofeepunten:
    483
    Mocht ik al willen betalen voor EC, dan maak ik dus gewoon 2 PNR's aan, is het ook opgelost.
     
  8. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Er zit voors en tegens bij het boeken onder verschillende pnt’s. Als je samen reis bij irops dan wil je vooral wel aan elkaar gelinkt zijn.
    Daarnaast ale 1 boeking is gedaan voor prijs x is het geen garantie dat het volgende ticket ook voor prijs x kan, door yield management kan deze zomaar opeens prijs y zijn….
     
  9. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.314
    Leuk Bevonden:
    3.207
    Trofeepunten:
    483
    Is inderdaad iets om rekening mee te houden, al ligt dat natuurlijk sterk aan de complexiteit van je route en/of land.

    In theorie mogelijk. Denk dat dit in praktijk reuze meevalt, aangezien je een ticket koopt met fare code X, die dan stelt dat er beschikbaarheid moet zijn in boekingsklasse X. Zolang daar geen kritieke onderwaardes in zitten denk ik dat je het gerust kan doen.

    Moraal van het verhaal: KL maakt het onnodig moeilijk allemaal, wat weer tot allerlei onnodige drama's kan leiden. De welbekende kruideniersmentaliteit.
     
    Carel1 vindt dit leuk.
  10. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    1.153
    Trofeepunten:
    203
    Als klant 3 stoelen proberen te gebruiken en maar voor 2 te willen betalen is toch ook een soort kruideniersmentaliteit?
     
    Ambtenaruh, Erwin, George1 en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    1.153
    Trofeepunten:
    203
    Blijkbaar heeft KLM deze nieuwe regel proactief verwerkt. Mijn vriendin vliegt binnenkort in EC naar BON, staan ineens op alle EC rijen de stoelen A&B en H&J afgeblokt terwijl toen ze een paar dagen geleden keek steeds alleen de stoelen in het midden nog beschikbaar waren. Nu kon ze ineens stoel 10k selecteren.
     
  12. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.314
    Leuk Bevonden:
    3.207
    Trofeepunten:
    483
    Zit wat in. Maar let wel: garantie op een lege middenstoel had je nooit. Als een toestel vol zat dan werd deze alsnog bezet. In praktijk schoof je dan een stoeltje op.

    Uiteindelijk blijft deze verandering voor zowel de individuele reiziger als voor stellen negatief. Voor beiden is het prettig als de middenstoel leeg blijft. Per saldo wordt Economy Comfort dus minder aantrekkelijk en minder value for money. En misschien is dat precies de bedoeling met het oog op de introductie van Premium Economy.
     
  13. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Ik zou best voor 3 stoelen willen betalen, maar dat kan helaas niet.
     
    Eagle vindt dit leuk.
  14. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.263
    Trofeepunten:
    508
    Daarnaast is het ook irritant voor reizigers die alleen reizen. Afgelopen weken heb ik een flink aantal vluchten gemaakt op volle routes en letterlijk elke vlucht begin het husselen weer van mensen die deze truc gedaan hebben, maar gezien de vlucht vol zit is iemand anders in het midden komen zitten, maar die reist dan ook weer met familieleden die ergens op middenstoelen zitten, dus dan wordt het smeken aan de purser of ze alsjeblieft weer bij elkaar gezet worden. Helemaal lachen op de vluchten naar de Antillen, waar nogal wat passagiers van formaat zitten. Hadden ze allemaal stoelen naast elkaar geboekt, had iedereen netjes bij de eigen familie kunnen zitten.

    Dat middenstoelen vrijhouden in je eigen boeking is niet zoveel anders dan je handdoekje neer gaan leggen op Gran Canaria om 8.00u 's morgens.

    Overigens heeft de platinum servicelijn meerdere malen pro-actief aangeboden om een middenstoel vrij te houden in de afgelopen jaren, dan hadden ze de load bekeken en zeiden ze 'als u wilt kan ik u op AC zetten, want er is best een kans dat B vrij blijft'.
     
    George1, Bosbewoner, VinceG en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    1.153
    Trofeepunten:
    203
    Als je alleen reist is het, vind ik persoonlijk, prettiger om een gangpad stoel te hebben. Geeft toch wat meer bewegingsruimte dan de middenstoel. Als veel stellen de middelstoel vrij laten, dan kun je de gangpad stoelen dus niet meer kiezen omdat die veelal geblokt staan in de hoop dat de middenstoel vrij blijft. In de praktijk schuift dan inderdaad iemand van het stel naar de middenstoel en is het opgelost. Maar je kunt dan ook de pech hebben door net dat rijtje te hebben geboekt waar wel 2 individuele reizigers zitten en je dus uiteindelijk wel daadwerkelijk op een middenstoel terecht komt waar je liever niet zit. Voor een individuele reiziger zie ik het afblokken door stellen dus wel als negatief.
     
  16. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.263
    Trofeepunten:
    508
    Voor zover ik weet kan dat wel. Je kunt een extra ticket boeken voor een lege stoel, die kost 75% van de normale ticketprijs en die kosten worden geretourneerd als er niet-verkochte stoelen zijn in je boekingsklasse.
     
    Bijzonderetickets vindt dit leuk.
  17. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Die mogelijkheid kende ik niet. Hoe kan je dat regelen?
     
  18. TGV2

    TGV2 Newbie

    Berichten:
    43
    Leuk Bevonden:
    31
    Trofeepunten:
    18
    Helaas in de praktijk wel meegemaakt toen ik voor onze vakantie de tickets apart moest boeken. Ik had toen nog geen Amex en mijn Mastercard had geen limiet die twee intercontinentale BC tickets kon trekken. Tijdens een proefboeking waren er nog twee stoelen beschikbaar in Z maar tijdens het los boeken was de beschikbaarheid gewijzigd in 1 * Z en 1*D. Enig voordeel was dat de boekingsklasse D toen nog 175% FB miles gaf.
     
    Bijzonderetickets en Carel1 vinden dit leuk.
  19. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    798
    Leuk Bevonden:
    957
    Trofeepunten:
    123
    Voor zwaarlijvige pax is die mogelijk er.
     
    Carel1 vindt dit leuk.
  20. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Met 72 kg zit dat er voor mij dan niet in ;).
     
    MVA20, stefan_vdb, lloydje33 en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina