Meeste uit reis AMS-MEL halen

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door VinceVoyage, 23 sep 2015.

  1. VinceVoyage

    VinceVoyage Newbie

    Berichten:
    32
    Leuk Bevonden:
    38
    Trofeepunten:
    18
    Beste allen,

    Ik lees al een aantal weken mee op de website en het forum en besloot vandaag dat het tijd was om me ook te registreren.

    Tot nu toe veel gevlogen op budget airlines (Wizzair vanaf Eindhoven) om voor extreem weinig weekendjes weg te gaan. Voor het werk af en toe met de ‘wat luxere’ maatschappijen naar andere Europese bestemmingen.

    Nu heb ik de mazzel dat ik volgend jaar februari voor werk naar Melbourne, Australië mag. Daarvoor ben ik me meer gaan verdiepen in internationale vluchten, en zodoende kwam ik op IVV, Flyertalk etc terecht. En tot mijn verbazing hoeven internationale vluchten helemaal niet zo duur te zijn! :eek:

    Natuurlijk is het nu de sport om zoveel mogelijk uit die reis naar Melbourne te halen. Ik ben in ieder geval van plan wat eerder heen te gaan, zodat ik ook nog een korte vakantie ‘down under’ kan hebben.

    Omdat ik meestal vanaf Amsterdam vlieg, leek hem mij een goed idee om me te focussen op Flying Blue. Ik heb hier al een Ivory account (dit jaar 2 QFs & ~1300 level miles, schiet nog niet zo erg op dus).

    De volgende vlucht heb ik gevonden:
    flight_melbourne1.png
    BC N spaart 75% miles, B 100% maar dit zijn erg korte vluchten. Al met al ~15000 miles en 7 QFs. Booking class T is 140 euro goedkoper, maar spaart 25% miles.

    Ik heb ook een alternatief met een extra QF. Echter met een lange overstap op Bali en redelijk late aankomst daar. Lijkt me wel een mooie plek, maar wel weer een hoop extra gedoe:
    flight_melbourne2_stopoverBali.png
    Vraag aan jullie, wat vinden jullie van mijn plan? Nog verdere suggesties?

    Met deze vlucht ben ik volgend jaar aardig op weg naar FB Silver. Ik twijfel echter of het niet slim is om te proberen dat dit jaar al te halen, dat zou zorgen voor 10k extra miles op de vlucht naar Australië. Dat zou betekenen dit jaar nog 13 QFs, waarvan ik er 4 evt met de FB AMEX zou kunnen halen, 9 te gaan dus. Lastig die ‘opstart fase’ zonder Elite bonussen, ik heb het idee dat dat toch echt het verschil maakt bij het miles sparen.

    Bedankt vast!
    Vince
     
    Lionell vindt dit leuk.
  2. Maan

    Maan Guest

  3. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Hi @VinceVoyage,
    Allereerst: welkom op het forum! :) Gezien je gedetailleerde beschrijving en je zoekresultaten via ITA kan je zien dat je inderdaad al een tijdje meeleest!:D
    Wat betreft je vluchten: twee solide vondsten. €1070 richting Down Under is niet spotgoedkoop, maar zeker met Skyteam een okay prijs, helemaal in de boekingsklassen N en B.

    Aangaande de hogere boekingsklasse: door te boeken in de hogere brekingsklasse, verdien je ongeveer 10.000 FB miles extra. Voor €140 extra heb je dus voor 1,4cpm de extra miles, wat een goede prijs is. Ik zou dus zeker gaan voor de hogere boekingsklasse.

    Over het behalen van FB Silver: je moet dit jaar nog een flink aantal segmenten, en als je een FB AMEX aanvraagt en dus nog 9 extra segmenten moet vliegen, dan gaat dat op z'n minst €350 kosten, als je een paar goede deals kan scoren. Als je volgend jaar niet van plan bent om veel long-haul te vliegen, dan zie ik de meerwaarde van FB Silver, als je kijkt naar de extra miles, niet helemaal. Zo betaal je minimaal €350 voor 7.500 miles extra tijdens je trip naar MEL, wat miles-technisch duur is.
    Mocht je echter wel veel gaan vliegen volgend jaar, dan is het voor jezelf de overweging waard of je de meerwaarde van FB Silver (Priority, extra bagage, extra miles) de extra investering van minimaal €350 waard vindt!

    Ik hoor het nog wel als je andere vragen hebt:)
     
    Lionell en VinceVoyage vinden dit leuk.
  4. VinceVoyage

    VinceVoyage Newbie

    Berichten:
    32
    Leuk Bevonden:
    38
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb die 1e even op ITA gezocht. De KLM vluchten zitten op BC L (25%) en met Singapore en Jetstar spaar je geen miles volgens mij, dan dan dus ook geen QF. ZYR-ZWE-AMS heeft 1 ‘vluchtnummer’, dan is dat toch een segment? De vlucht is iets goedkoper maar lijkt me dus geen betere deal, of zie ik iets over het hoofd? Wel goede tip om ook te kijken naar BRU-AMS, die heb ik nog niet bekeken! :)

    Bedankt voor je uitgebreide reactie (en privebericht) BWempe! Vooral de info over FB silver, ik vind het nog lastig de 'waarde' van QFs en miles in te schatten. Ik denk dat ik FB Silver dan als doel volgend jaar stel!
     
    Lionell en TravelTheWorld195 vinden dit leuk.
  5. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Het is in ieder geval een goede gedachte dat je je doel (status/miles) aanpast aan je reisdoel/reisgedrag, zodat je geen geld uit geeft aan iets waar je niet optimaal gebruik van kan maken:)
    Eerlijk is eerlijk: Flying Blue/Skyteam is niet het gunstigste FFP wat betreft het boeken van award tickets, helemaal gezien de relatief hoge taxen ex. Europa. Als je een waarde aan Flying Blue miles zou moeten hangen, dan gebruik ik altijd de stelregel dat je nooit meer dan 2CPM terug krijgt. Dit is dan wanneer je bijvoorbeeld een retourtje DXB boekt als promo award. Reguliere awards liggen vaak rond de 1CPM.
    Ik boek zelf daarom alleen promo awards, als dat mogelijk is.

    QF's zijn weer een ander verhaal. Als je puur je status wil halen op QF's, dan zou ik nooit meer dan €50/QF betalen, aangezien dit een 'regulier' KL ticket is. Om same-day returns te boeken, zou je verschillende tickets kunnen 'nesten'. Soms zijn er goede aanbiedingen te boeken met AF via CDG. Een standaard boekbaar, goede segment run is ZWE-AMS-BLQ v.v. voor €250, á €41/QF.
    Als je status wil behalen op QF's, dan is een FB AMEX een onmisbare tool:D Gratis QF's is the way to go:p
     
  6. Maan

    Maan Guest

    Als je miles wilt sparen is FB sowieso geen goed programma.
    Mensen die hier FB promoten doen het vaak om zo een Credit Card referral er uit te slepen, zie bovenstaande poster.

    Alitalia heeft vaak betere percentages voor miles, behalve voor klm dan. Ook kan je je etihad vluchten van de punten hier neerzetten.
    Nadeel van alitalia is dat het nieuwe programma nog niet bekend is.
    Maar voor starters is AA eerder aan te raden, vervolgens ga je lekker met 5 sterren Qatar naar Melbourne en krijg je nog miles bij AA ook.

    China Southern en Garuda zijn op dit moment het goedkoopste met 900 euro, maar voor deze lange vluchten moet je nooit overhaast boeken.

    Thai, Singapore,Emirates,BA zijn allemaal voor 1100 euro te boeken vanaf brussel. Je zou zelfs dus kunnen orienteren naar Star Alliance. (Of BA -> OneWorld (AA dus))
     
    FB020 vindt dit leuk.
  7. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Zoals ik zelf al aan geef is Flying Blue geen gunstig programma, qua het sparen van FB miles en de waarde daarvan. Promoten doe ik niet, ik wijs op de mogelijkheden. Zoals er wordt aangegeven vliegt @VinceVoyage vooral ex. AMS en zit daarmee in hetzelfde schuitje als ikzelf: vrijwel gebonden aan Skyteam, mocht je veel rechtstreeks willen vliegen. De prijzen voor intra-Europa zijn daarnaast gunstig.

    Ik denk dat jou opmerkingen een sfeer á la Flyertalk creëren, wat naar mijn mening niet de bedoeling is. Laten we positiviteit voorop stellen en opmerkingen die geen toegevoegde waarde hebben en veroordelend zijn, achterwege laten:)
     
  8. Maan

    Maan Guest

    Om een off topic situatie te voorkomen zal ik even kort reageren en het daar bij laten.

    Positiviteit stel ik zeker voorop, anders zou ik desbetreffend persoon niet helpen. Je mening geven op een forum is geen schande, zeker niet als dit een tegenlicht kan schijnen op Posts met achterliggende bedoelingen. Mijn post was een tegenlicht, met een vervolg aan hulp voor desbetreffend persoon. Dus toegevoegde waarde, zeker. Jullie referrers zijn te skyteam minded juist door die credit card bullshit.

    Vince, als je vragen hebt over de andere twee allianties, stel ze gerust!
     
    FB020 vindt dit leuk.
  9. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Als ik achterliggende bedoelingen heb, dan zal ik er naar mijn mening niet voor kiezen om iemand uitgebreid te woord te staan. Ik help forumleden, net zoals ik graag geholpen wil worden als ik met een vraag zit. Het is de kunst van het geven, waardoor je ook wel eens kan 'nemen' en andere forumleden je graag te woord staan.
    Anderen in een negatief daglicht zetten door voorgaande posts te bestempelen als double minded, dat is absoluut niet positief en zeker niet van meerwaarde. Op een of andere manier trek jij dit soort situaties aan, en elke keer de opmerking dat je het kort houdt en het er bij laat, wekt bij mij alleen maar de indruk dat je zelf afkrakend bezig bent en wilt voorkomen dat dit bij jou gebeurt.

    Maar goed, ik vind het persoonlijk erg jammer dat in vrijwel iedere thread waar jij post, een onnodige off-topic situatie ontstaat. Zo ook in deze. Als je verder nog inhoudelijke op- en aanmerkingen hebt op mijn postgedrag of andere zaken, dan ontvang ik die graag per PM:)
    Nogmaals, laten we het leuk houden!
     
    Jan van Putten, FlyRicky, Basjep en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
  11. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Balen jullie ook zo dat Jerry Springer niet meer op de buis is?
     
    Lionell vindt dit leuk.
  12. VinceVoyage

    VinceVoyage Newbie

    Berichten:
    32
    Leuk Bevonden:
    38
    Trofeepunten:
    18
    Bedankt voor je post BWempe, goed om een idee te krijgen van de waarde van miles en QFs. De vlucht die ik gevonden had is dan waarschijnlijk de beste optie als ik me wil gaan focussen op SkyTeam.

    Ik ben erg benieuwd wat jij dan zou aanraden Maan. Uit je post haal ik dat jij je in mijn positie zou focussen op AA/OneWorld en evt Star Alliance. Ik begrijp dat AA redelijk goede award tickets heeft dus dat is zeker interessant. Zou dus minder voor priority status op Schiphol zijn (al zijn er vilgens mij wel OW lounges) maar meer focussen op de award tickets?
     
  13. Maan

    Maan Guest

    Vooral omdat je geen status nog hebt lijkt mij AA (oneworld) makkelijker. Oneworld is een zeer brede alliantie met ook een lounge op Schiphol, de aspire lounge. Met een status challenge (zie andere threads op forum) van AA kan je gemakkelijk status krijgen en daarna snel Miles sparen. Skyteam heeft qua kwaliteit wat mindere airlines dan OW en *A.
     
    VinceVoyage vindt dit leuk.
  14. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Bij AA zijn de status challenges sinds gisteren (23 sept) gestopt, je kan de betaalde challenges niet meer aanvragen. Er waren een aantal targetted status challenges, maar ik weet niet of die nog open zijn voor registratie. Aangezien AA hiermee is gestopt zijn veel mensen (inclusief andere "grote" bloggers en FT moderators) in het ongewisse over wat er gaat gebeuren met het AA programma.

    Ik heb het AA programma zeker aangeprezen omdat het inderdaad héél makkelijk is om op snelle tijd veel miles te verzamelen. Indien ze begin 2016 (hopelijk pas 2017!) gaan besluiten om naar een revenue based programma te gaan, dan houdt de pret op want dan leveren de discount economy fares, waar velen hun miles mee verdienen, bijna niks meer op qua EQM of EQP. Voorlopig is er nog NIKS geweten, enkel speculaties...
     
    VinceVoyage vindt dit leuk.
  15. Maan

    Maan Guest

    Revenue based geldt bij delta alleen voor US en Canada customers. Kan dus ook bij AA dat wij er geen last van hebben ;)
     
  16. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Dat ligt eraan wat ze met de EQM en EQP gaan doen, m'n vermoeden is dat daar dingen gaan veranderen aangezien we de afgelopen week een paar keer verschillende tabellen met data hebben gezien op de verschillende lokale sites van AA.
     
    VinceVoyage vindt dit leuk.
  17. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Zo'n verandering kan voor ons alleen maar toegejuicht worden! Ik sta nog steeds in dubio of ik m'n EXP challenge zal completen, aangezien ik dit jaar niet veel tijd hem om veel miles bij elkaar te vliegen.. Mocht AAdvantage veranderen naar revenue based, dan zijn eigenlijk alleen de systemwide upgrades van toegevoegde waarde..
     
  18. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Steve Steve Steve.. :p:D
     
    high_class en Flying doc vinden dit leuk.
  19. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Ik denk dat dit van voor mijn generatie is, aangezien ik dit soort uitspraken niet begrijp;)
     
  20. VinceVoyage

    VinceVoyage Newbie

    Berichten:
    32
    Leuk Bevonden:
    38
    Trofeepunten:
    18
    Op aanraden van Maan en Lionell heb ik toch nog verder gekeken naar oa AAdvantage. Ik begrijp dat die (vooralsnog) het aantal gevlogen miles voor alle boekings klassen geeft, in ieder geval voor vluchten op AA, BA en AY, en vluchten door een Oneworld partner met een van deze vluchtcodes. En dat helaas de challenges gestopt zijn.

    De volgende vlucht is de goedkoopste die ik heb kunnen vinden voor BA:
    BA2.png

    Met AA is het mogelijk via de USA te vliegen, iets lastiger op ITA goed te krijgen. Maar de volgende vluchten heb ik gevonden. Open Jaw AMS-LAX-MEL-LAX-LHR blijkt best goed betaalbaar!

    AA3.png
    De goedkoopste. Maar het deel met Qantas is slechts 25% miles.

    AA5.png
    Deze zou wel de volle miles moeten geven. Opvallend: Finnair rekent geen luchthavenkosten voor de UK, en de YQ is ook lager dan BA.

    Er is een hoop flexibiliteit voor de vluchten door de USA. Via JFK of LAS kan ook. Het lijkt me slim minimaal 4 segmenten AA te vliegen, dan zou ik direct AAdvantage Gold (Oneworld Ruby) moeten hebben.

    Kosten vallen me nog best mee. Bijna 29k miles is al best wat van te boeken volgens mij. Onder voorbehoud dat AA niet begin 2016 veranderd natuurlijk.

    Heeft iemand nog tips? Kan het nog goedkoper of leuker? Een mooie tussenstop in de USA zou leuk zijn. Ik wil eigenlijk max 3 werkweken weg zijn, dus deze is eigenlijk 1 dag te lang, maar op maandag vliegen scheelt best wat. MEL-LHR kan trouwens ook een week eerder, dan ben ik korter in MEL.

    Jullie vast al bekend, maar ik zie wel duidelijk dat juist een Alliance die geen hub heeft in AMS vaak goedkoper is vanaf hier. :)
     
    Maan, jongesander, Basjep en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina