In het andere American Express (Green Card, Gold Card, etc.) forum is hier ook al veel over gezegd, toen eind vorig jaar een aantal forumleden werd benaderd met een vergelijkbare uitnodiging. Duidelijk is dat de toegangscriteria worden versoepeld, waarschijnlijk om snel veel geld binnen te harken. Slimme marketing is dit, want de voordelen van Centurion wegen minder evident tegen de kosten op dan Platinum (al zijn ze er wel uit te halen als je veel reist). Het gaat deels om de status en exclusiviteit (maar die neemt dus af als meer mensen de kaart relatief eenvoudig aangeboden krijgen).
Ik vraag me ook af hoe Amex (en andere cardmaatschappijen) de toekomst ziet. Ik denk echt dat over vijf tot tien jaar fysieke kaarten nauwelijks nog worden gebruikt en achterhaald raken, omdat iedereen contactloos met mobiel of iets dergelijks betaalt (vast ook nog via Amex, maar niet met zo'n mooie kaart, dit doet af aan hun branding). Misschien juist dat ze daarom nu nog proberen mensen te verleiden om een registratiefee (van 3000) + annual fee (ook 3000) te betalen. Die euro's zijn vast binnen voor AMEX. Het is steeds minder in hun belang om torenhoge toetredingscriteria te handhaven. Als Centurion cardhouder is er wel een risico dat voordelen verwateren trouwens als de groep groter wordt (en na drie jaar uitstappen is zonde als je 3000 registratiefee hebt betaald) ;-).
Hoewel het me aantrekkelijk lijkt (omdat ik statusgevoelig ben, een metalen kaart tof is, en Hilton Diamond goed is), ben ik dus nog niet op het aanbod (van november vorig jaar) ingegaan.
Laatst bewerkt: 8 aug 2019