Amex punten, hoe het best te cashen?

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door Johnston, 7 apr 2020.

  1. Johnston

    Johnston Newbie

    Berichten:
    2
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Goedemiddag. Ben nu 8 jaar Amex lid en flink wat punten opgebouwd. Dit heb ik in het verleden gebruikt voor tickets maar net als de rest van de wereld ga ik komende tijd nergens heen. Zodoende wil ik mijn punten uit gaan cashen. Ik heb wat gegoogled maar alle informatie die ik vind is voor US / UK etc.

    Een normale cashout hier levert 0,4 ct Euro op per punt, wat naar mijn mening laag is. US krijgt 0.7 ct wat met de huidige koers ongeveer 0.64 is wat 60% meer is. Verder lees ik over een transform naar Charles Schwab account waar je ongeveer 1.25 ct per punt krijgt.

    Wat zijn de opties voor NL om optimaal gebruik te maken van mijn punten nu reizen geen optie is?

    Dank voor het meedenken.
     
  2. EVO

    EVO Newbie

    Berichten:
    51
    Leuk Bevonden:
    62
    Trofeepunten:
    18
    Goedemiddag, je hebt een aantal opties. Aankopen betalen met je punten maar dat levert niet echt heel veel op wat je zelf ook al aangeeft. Je zou ook je punten kunnen inwisselen voor giftcards, maar ook dit is niet heel echt rendabel. Deze link laat je de mogelijkheden zien: https://www.americanexpress.com/nl/service/membership-rewards/
    Je krijgt het meeste "geld" voor je punten door in te wisselen op vluchten. Of wellicht dat mensen geïnteresseerd zijn in het kopen van je punten in ruil voor een business class ticket wat jij voor ze boekt?
     
  3. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    2.403
    Trofeepunten:
    358
    Ik zou die punten lekker bewaren totdat je weer een beetje kan vliegen. :)
     
    Johnston, Bijzonderetickets en DirkOnTour vinden dit leuk.
  4. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    In Nederland is het altijd een slechte deal om punten tegen cash/reguliere aankopen in te wisselen, dus goed advies is er niet te geven. Als je er echt vanaf wil, zou ik eerst kijken of er familieleden/vrienden/forumleden interesse in hebben.
    Een conservatieve schatting voor de waarde van een Amex-punt bij vluchten is zo'n 0.8-0.9 cent.
    Bewaren kan verder weinig kwaad m.i., Amex loopt niet weg, over een tijdje zijn ze weer in te wisselen, en zelfs al zouden er flinke devaluaties van de programma's komen, dan nog krijg je flink meer waarde door ze in te wisselen voor tickets.

    Als het echt om een gigantische hoeveelheid gaat kan je wellicht een Global Transfer naar de US doen en gebruikmaken van de Charles Swab regeling.
     
    Johnston vindt dit leuk.
  5. jesse01

    jesse01 Blue Tier

    Berichten:
    141
    Leuk Bevonden:
    198
    Trofeepunten:
    43
    Zijn er mensen die ervaring hebben met sites zoals MilageSpot en SellMyMiles?

    Zij lijken miles te kopen a 1.1c per stuk.
     
    Johnston vindt dit leuk.
  6. Johnston

    Johnston Newbie

    Berichten:
    2
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Dank voor de reacties. Het gaat om ruim 3 miljoen punten. Komen genoeg punten bij komende tijd dus vluchten boeken gaat wel lukken als ik nu alles uit cash.

    Rekening betalen of giftcards zijn beide 0,4 ct dus dan zou de rekening betalen de voorkeur hebben, maar die 0,4 ct vind ik dat weer zonde.

    Zover ik weet is je punten verkopen against de Amex policy dus dat is voor mij geen optie.

    Hoe werkt een globel transfer naar de US?
     
  7. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Dan heb je iig een Amerikaanse bankrekening nodig. Vervolgens kun je intern vanuit Amex een nieuwe account in een ander land openen, gebruikmakend van het feit dat je bij Amex al bekend en vertrouwd bent.
    Mogelijk kun je zelfs een account openen zonder ITIN/SSN, al bouw je dan geen credietgeschiedenis op.
    Op mijn blog staat wat meer info over het langere proces. Als het puur om een Amex-kaart gaat zou ik even contact opnemen met het Amerikaanse global transfer servicenummer om te kijken wat je nodig hebt aan gegevens.

    Mooi bijkomend voordeel: de punten worden volgens de wisselkoers omgezet. Die drie miljoen Nederlandse punten worden dan 3.3 miljoen waardevollere Amerikaanse Amex-punten.
     
    rhw, Thijsk, Daan3 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. HansdeJongh

    HansdeJongh Newbie

    Berichten:
    27
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    3
    volgens mij kun je nu 8 cent per 1000 krijgen in jouw geval dus 24k
     
  9. rhw

    rhw Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    32
    Trofeepunten:
    18
    Hoi, heb jij dit proces al een keer doorlopen? En zo ja, heb je het via Amex NL of Amex US geregeld?

    Ik heb een Nederlandse Gold en een Canadese Platinum. Zodra de welkomstbonus op de NL Gold binnen is wil ik deze laten overzetten naar mijn Canadese account. Met de huidige EUR-CAD wisselkoers zouden 21.800 Nederlandse MR dan ongeveer 33.800 Canadese MR worden die ook nog eens meer waard zijn.

    Ben benieuwd naar je ervaring. Bedankt!
     
    danfl44 vindt dit leuk.
  10. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Heel simpel, even de link in de handtekening van @danfl44 aanklikken.
    Of nog eenvoudiger, hierop klikken.
     
    danfl44 en Ambtenaruh vinden dit leuk.
  11. rhw

    rhw Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    32
    Trofeepunten:
    18
    Het was misschien niet helemaal duidelijk maar mijn vraag ging specifiek over het omzetten van Nederlandse MR punten naar een Amex account in een ander land. In mijn geval Canada. Volgens mij staat daar niets over op de (verder heel informatieve) website van @danfl44?
     
    danfl44 vindt dit leuk.
  12. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Haha, dank @Thijsk voor de verwijzing - toevallig kreeg ik van de week een aantal berichten, en die hebben mij aangezet na de corona-stop weer wat artikelen op te starten!

    @rhw, ik heb geen ervaring met Canada, maar ik denk dat het overzetten soortgelijk gaat als bij de VS. Je moet hiervoor Amex Nederland even bellen, die zetten het proces dan in gang. Bij mij duurde het verleden jaar ongeveer een week. Als Canada hetzelfde omgaat met wisselkoersen klopt je berekening.

    Let er wel op dat je dit 1x per kalenderjaar kan doen.

    M.i. is dit een van de waardevolste voordelen van het hebben van een Amex kaart in een ander land!
     
    Thijsk en rhw vinden dit leuk.
  13. rhw

    rhw Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    32
    Trofeepunten:
    18
    Goede info, bedankt! Een week is relatief snel, dat is mooi.

    Inderdaad een lucratieve arbitragemogelijkheid als dit lukt. Canadese MR punten kunnen o.a. 1:1 naar Aeroplan of Avios worden omgezet.
     
  14. HansdeJongh

    HansdeJongh Newbie

    Berichten:
    27
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    3
    het blijft gewoon jammer dat AMEX in NL geen incentives met omruilen toepast zoals ze dat wel in de Amerika doen. Bijvoorbeeld een bonus op een transfer naar marriott punten. Ik vraag me af wie er voor opdraait. Marriott of Amex?
     
  15. rhw

    rhw Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    32
    Trofeepunten:
    18
    Nog even terugkoppelen:

    • Woensdag Amex NL gebeld om een internationale transfer van MR punten aan te vragen. Kreeg te horen dat dit 1x per jaar kan en 5-10 werkdagen duurt.
    • Donderdag waren de punten van mijn NL Gold afgeschreven.
    • Vrijdag waren de punten (x1.5 EUR-CAD wisselkoers) bijgeschreven op mijn CA Platinum.
    Probleemloos en snel!
     
  16. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    935
    Trofeepunten:
    143
    Op FB heb ik zo'n 80k punten, op de Amex slechts 7k. Amexpunten gebruik ik soms om iets te betalen. Wat levert die 7k Amex op als ik die naar FB overboek? De wisselkoers Amex vs FB is mij niet echt duidelijk...
     
  17. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.566
    Leuk Bevonden:
    2.365
    Trofeepunten:
    583
    In Nederland is dat 5:4. Voor elke 5 Amex punten krijg je 4 partner punten.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  18. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    935
    Trofeepunten:
    143
    Dankjewel... het overwegen waard voor een 'gratis' reward BC-ticket.
    Hoe is het trouwens andersom, weet jij dat?
     
  19. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.566
    Leuk Bevonden:
    2.365
    Trofeepunten:
    583
    Bedoel je de waarde van FB miles? Ik reken altijd 0,01 per stuk. Want het wisselen FB naar Amex pts kan niet.
     
  20. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    935
    Trofeepunten:
    143
    Ok, dat het andersom niet kon wist ik niet. Bedankt voor de info:)
     

Deel Deze Pagina