Afwijkende/extra instructies in safety demonstration

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Valentijn, 17 sep 2015.

  1. Valentijn

    Valentijn Well-Known Member

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    555
    Trofeepunten:
    93
    Hoe vaak ik ook vlieg, ik let altijd netjes op bij het vertonen van de veiligheidsvideo of de live veiligheidsinstructie aan het begin van de vlucht. Omdat het vaak een oneindige (niet al te spannende) herhaling is van wat ik al veel te vaak heb gezien, probeer ik altijd te letten op afwijkende of extra instructies ten opzichte van andere luchtvaartmaatschappijen - om op die manier toch mijn aandacht er goed bij te houden!

    Zo verbiedt Avianca het om tijdens het opstijgen en landen een dekentje of kussentje op schoot te hebben en roept Turkish Airlines de heren op om in geval van nood het bovenste knoopje van het overhemd open te doen en de das wat losser te doen. Vorige week zag ik dat Asiana het afraadde om telefoons in het 'tijdschriftenvak' van de stoel te doen omdat dat brand zou kunnen veroorzaken.

    Ik was wel benieuwd: welke maatschappijen hebben nog meer van die 'extra instructies' die je niet standaard voorbij ziet komen en welke instructies zijn dat?
     
  2. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.925
    Leuk Bevonden:
    1.824
    Trofeepunten:
    113
    Chinese luchtvaartmaatschappijen vragen je om de stoelriem van de lege stoel naast je vast te maken.
     
    STH1984 en Valentijn vinden dit leuk.
  3. Flying doc

    Flying doc Silver Member Captains

    Berichten:
    1.483
    Leuk Bevonden:
    1.307
    Trofeepunten:
    113
    Zanair vraagt je telefoon aan te houden aangezien de piloot er geen standaard heeft.
     
    Valentijn, Carel1 en RSC09 vinden dit leuk.
  4. Innersoul

    Innersoul Active Member

    Berichten:
    308
    Leuk Bevonden:
    228
    Trofeepunten:
    43
    BWempe vindt dit leuk.
  5. STH1984

    STH1984 Active Member

    Berichten:
    127
    Leuk Bevonden:
    84
    Trofeepunten:
    28
    Dit heb ik nog nooit gehoord, maar uit een soort van 'intuïtief gevoel' van wat 'veilig' is heb ik dit altijd al gedaan. Mijn buren kijken me altijd raar aan als ik dat doe, maar als er een noodstop of -landing gemaakt wordt dan lijkt het mij altijd een veilig gevoel dat er geen loshangende stoelriem-buckles tegen mijn hoofd aan kunnen slingeren...
     
    Valentijn vindt dit leuk.
  6. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    475
    Trofeepunten:
    83
    Deze meneer doet het nogal op een bijzondere manier:

     
    Valentijn, tgrhuis12 en RSC09 vinden dit leuk.
  7. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    475
    Trofeepunten:
    83
    Even een zijstraatje: bij Etihad zie je voor het opstijgen een Arabische tekst op de schermen en een man die het opnoemt. Weet iemand wat hier gezegd wordt?
     
  8. Flying doc

    Flying doc Silver Member Captains

    Berichten:
    1.483
    Leuk Bevonden:
    1.307
    Trofeepunten:
    113
    Bij alle Arabische maatschappijen . Vaak komt er ook een Allah akbar over de intercom uit de cockpit. Als je bepaalde saudia kisten vliegt is er zelfs een "bidpleintje" achterin.
     
  9. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    475
    Trofeepunten:
    83
    Had al wel verwacht dat niet het menu werd voorgelezen ;)
     
    Valentijn en Flying doc vinden dit leuk.
  10. Valentijn

    Valentijn Well-Known Member

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    555
    Trofeepunten:
    93
    Dat is me ook opgevallen en dat heb ik een keer opgezocht: het is een stuk uit de Koran dat kennelijk gebruikelijk is om te lezen als je op reis gaat. Hoofdstuk 43, vers 12 tot 14. Een snelle zoekopdracht leverde de volgende Nederlandse vertaling op:

    "12. En Die alles in paren schiep en u schepen heeft gegeven en dieren waarop gij rijdt,

    13. Opdat gij stevig op hun rug moogt zitten en dan, wanneer gij er stevig op zit, de gunst van uw Heer moogt gedenken en zeggen: “Glorie zij Hem, Die dit in onze dienst heeft gesteld want wij konden die zelf niet onderwerpen.

    14. En voorzeker wij moeten tot onze Heer wederkeren.”

    Uiteraard gevolgd door de klassieker 'Doors to automatic and cross-check' ;).
     
    Lionell, Basjep en Jan van Putten vinden dit leuk.
  11. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    475
    Trofeepunten:
    83
    Haha dank voor de research!
     
    Valentijn vindt dit leuk.
  12. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.925
    Leuk Bevonden:
    1.824
    Trofeepunten:
    113
    Toen ik van het weekend met British Airways vloog, instrueerde de crew de passagiers om de window blinds gesloten te houden tijdens take-off en landing.
     
  13. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Silver Member

    Berichten:
    2.400
    Leuk Bevonden:
    736
    Trofeepunten:
    113
    Volgens mij is juist het tegenovergestelde de bedoeling!
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  14. Stormbreaker

    Stormbreaker Member

    Berichten:
    119
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    18
    Canadese luchtvaartmaatschappijen stellen "Het knoeien met de veiligheidsvoorzieningen tijdens de start en landing o.g.v. de Canadese wetgeving strafbaar."
     
  15. kevin990

    kevin990 Active Member

    Berichten:
    490
    Leuk Bevonden:
    161
    Trofeepunten:
    43
    Veiligheidsvoorzieningen?
     
  16. Stormbreaker

    Stormbreaker Member

    Berichten:
    119
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    18
    Ja, dat zeggen ze. Dan bedoelen ze gordels, life jackets e.d.
     
  17. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    475
    Trofeepunten:
    83
    Ja zodat de crew ten alle tijden kan zien wat er buiten het toestel gebeurd (is mij ooit eens verteld)
     
  18. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Silver Member

    Berichten:
    2.400
    Leuk Bevonden:
    736
    Trofeepunten:
    113
    Niet per se de crew, ook de passagiers. Window blinds moeten omhoog zijn omdat je anders in geval van nood gedesorienteerd bent. Daarom worden de cabinelichten ook gedimd, zodat je je sneller kan orienteren in het donker mocht evacuatie nodig zijn.
     
    Jan van Putten vindt dit leuk.
  19. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.925
    Leuk Bevonden:
    1.824
    Trofeepunten:
    113
    In de CAA/FAA regels staat alleen dat de window blinds bij de deuren omhoog moeten zijn. Het is aan de luchtvaartmaatschappij de keuze of ze het ook verplichten voor de rest van de cabine.

    BA had wel meer procedures die ik niet vaker gezien heb. Window blinds waren al naar beneden tijdens het boarden (avondvluchten). Ongeacht of je status had of niet, first class en upper deck passagiers werden als eerst geboard.
     

Deel Deze Pagina