Hoe vaak ik ook vlieg, ik let altijd netjes op bij het vertonen van de veiligheidsvideo of de live veiligheidsinstructie aan het begin van de vlucht. Omdat het vaak een oneindige (niet al te spannende) herhaling is van wat ik al veel te vaak heb gezien, probeer ik altijd te letten op afwijkende of extra instructies ten opzichte van andere luchtvaartmaatschappijen - om op die manier toch mijn aandacht er goed bij te houden! Zo verbiedt Avianca het om tijdens het opstijgen en landen een dekentje of kussentje op schoot te hebben en roept Turkish Airlines de heren op om in geval van nood het bovenste knoopje van het overhemd open te doen en de das wat losser te doen. Vorige week zag ik dat Asiana het afraadde om telefoons in het 'tijdschriftenvak' van de stoel te doen omdat dat brand zou kunnen veroorzaken. Ik was wel benieuwd: welke maatschappijen hebben nog meer van die 'extra instructies' die je niet standaard voorbij ziet komen en welke instructies zijn dat?
Ik denk dat dat ook te maken heeft met ongelukken die lithium batterijen veroorzaken in vliegtuigen de afgelopen tijd. IATA heeft hier een 'beleidsplan' voor geschreven. http://www.iata.org/publications/Documents/lithium battery-risk-mitigation-guidance-for-operators-1st-ed.pdf
Dit heb ik nog nooit gehoord, maar uit een soort van 'intuïtief gevoel' van wat 'veilig' is heb ik dit altijd al gedaan. Mijn buren kijken me altijd raar aan als ik dat doe, maar als er een noodstop of -landing gemaakt wordt dan lijkt het mij altijd een veilig gevoel dat er geen loshangende stoelriem-buckles tegen mijn hoofd aan kunnen slingeren...
Even een zijstraatje: bij Etihad zie je voor het opstijgen een Arabische tekst op de schermen en een man die het opnoemt. Weet iemand wat hier gezegd wordt?
Bij alle Arabische maatschappijen . Vaak komt er ook een Allah akbar over de intercom uit de cockpit. Als je bepaalde saudia kisten vliegt is er zelfs een "bidpleintje" achterin.
Dat is me ook opgevallen en dat heb ik een keer opgezocht: het is een stuk uit de Koran dat kennelijk gebruikelijk is om te lezen als je op reis gaat. Hoofdstuk 43, vers 12 tot 14. Een snelle zoekopdracht leverde de volgende Nederlandse vertaling op: "12. En Die alles in paren schiep en u schepen heeft gegeven en dieren waarop gij rijdt, 13. Opdat gij stevig op hun rug moogt zitten en dan, wanneer gij er stevig op zit, de gunst van uw Heer moogt gedenken en zeggen: “Glorie zij Hem, Die dit in onze dienst heeft gesteld want wij konden die zelf niet onderwerpen. 14. En voorzeker wij moeten tot onze Heer wederkeren.” Uiteraard gevolgd door de klassieker 'Doors to automatic and cross-check' .
Canadese luchtvaartmaatschappijen stellen "Het knoeien met de veiligheidsvoorzieningen tijdens de start en landing o.g.v. de Canadese wetgeving strafbaar."
Ja zodat de crew ten alle tijden kan zien wat er buiten het toestel gebeurd (is mij ooit eens verteld)
Niet per se de crew, ook de passagiers. Window blinds moeten omhoog zijn omdat je anders in geval van nood gedesorienteerd bent. Daarom worden de cabinelichten ook gedimd, zodat je je sneller kan orienteren in het donker mocht evacuatie nodig zijn.