3e start- en landingsbaan Heathrow akkoord, maar nog nodig?3 min leestijd

3e start- en landingsbaan Heathrow akkoord, maar nog nodig?

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het heeft heel lang geduurd, maar het is de Londense luchthaven Heathrow gelukt. Op de luchthaven van London Heathrow (LHR) kan gestart worden aan de uitbreiding van de luchthaven met de 3e start- en landingsbaan. De afgelopen jaren zijn er flink wat obstakels geweest die ervoor zorgden dat er geen 3e baan kwam. Door de uitspraak van het Britse Hooggerechtshof lijkt daar nu verandering in te komen. Maar is een 3e start- en landingsbaan op Heathrow nog wel nodig?

Groots

London Heathrow Airport (LHR) ligt ten westen van Londen en is de grootste luchthaven van Europa. Afgelopen jaar reisde er meer dan 80 miljoen reizigers naar of via de luchthaven. Dit met een van de bijna 480.000 vliegbewegingen. Om in de toekomst verder te kunnen groeien, en dus de grootste van Europa te kunnen blijven, wil de luchthaven uitbreiden. Een derde start- en landingsbaan is dus van belang om de grote hoeveelheid vliegbewegingen aan te kunnen. Ter vergelijking, Schiphol vervoerde in 2019 bijna 72 miljoen reizigers, 8 miljoen minder dan in London Heathrow. Maar vanaf Schiphol waren daar bijna een half miljoen vliegbewegingen voor nodig. Ruim 20.000 meer dan op Schiphol. Om andere grote luchthavens dus voor te blijven is het nodig uit te mogen breiden.3e start- en landingsbaan Heathrow akkoord, maar nog nodig?

Obstakel

Een van de grootste obstakels in de verdere ontwikkeling van een 3e start- en landingsbaan bij London Heathrow was het Klimaat Akkoord van Parijs. Volgens verschillende actievoerders is de aanleg van de nieuwe start- en landingsbaan in strijd met de doelen die gesteld zijn bij het Klimaat Akkoord van Parijs. De activisten hadden in februari een zaak gewonnen tegen de Britse staat. De rechter oordeelde inderdaad dat er te weinig rekening gehouden was met klimaatverplichtingen zoals vastgelegd in het Akkoord van Parijs. De Britse overheid legde zich bij de uitspraak neer, maar het bedrijf dat London Heathrow exploiteert niet. Een nieuw proces startte. Ditmaal bij het Hooggerechtshof.

Teruggedraaid

De uitspraak van het Hof leek er dus voor te zorgen dat de Londense luchthaven niet verder kon uitbreiden. Totdat deze week de rechters van het Hooggerechtshof anders oordeelde. De rechters gaven aan dat de Britse overheid wel degelijk rekening gehouden had met het Akkoord van Parijs bij het besluit om een akkoord te geven om de luchthaven uit te breiden. Door de uitspraak van het Britse Hooggerechtshof is de eerdere uitspraak in februari van het Britste Hof dus teruggedraaid. Hiermee lijkt het erop dat alle obstakels verdwenen zijn en de ontwikkeling van de 3e start- en landingsbaan bij London Heathrow door kunnen gaan. Toch?3e start- en landingsbaan Heathrow akkoord, maar nog nodig?

Corona

De grote vraag die nu alleen ontstaat, is de uitbreiding van de luchthaven wel nodig? De toekomst wat betreft de luchtvaart ziet er momenteel nog erg onzeker uit. In Groot-Brittannië zijn ze dan wel al begonnen met het vaccineren van de inwoners, maar het gaat nog maanden duren voordat een groot deel van de wereld gevaccineerd is. Daarnaast is het de vraag of men snel weer het vliegtuig in zal stappen. Veel bedrijven kiezen voor alternatieven om meetings vorm te geven.

De Britse luchthaven verwelkomde dit jaar nog geen 21 miljoen reizigers. In de maanden april, mei en juni waren er zelfs niet eens een miljoen reizigers die naar of via de luchthaven reisde. Met de huidige lockdown, reisbeperkingen naar Groot-Brittannië en de naderende Brexit ziet het er ook niet heel gunstig uit voor de luchthaven.

De topman van de luchthaven verklaarde eerder dat er veel banen verloren zullen gaan door de pandemie. Ook door een aanpassingen in toeristenbelasting zullen er nog eens extra banen verloren gaan. Een extra start- en landingsbaan lijkt de komende jaren dan ook niet nodig. Ook John Holland-Kaye, de topman van Heathrow, bevestigde dat. Maar als de uitbreiding nodig is, kan die er nu wel komen.

Beeldmateriaal: LHR Airports Limited, Bloomberg

Reacties

  1. Thijsk zegt

    Jazeker is deze baan nodig en wel hierom:
    1. De 2 banen die ze hadden waren de afgelopen jaren (behalve 2020) overbezet. Wil LHR uit kunnen breiden, dan is deze 3e baan essentieel. Het is dus een investering in de toekomst (nu niet nodig, maar tegen de tijd dat baan 3 er ligt, waarschijnlijk broodnodig).
    2. De constructie van de 3e baan zorgt voor een hoop werkgelegenheid. Op deze manier kan de overheid er dus voor zorgen dat er minder werklozen zijn/cq minder banen verloren gaan.

  2. westi2002 zegt

    Maar vanaf Schiphol waren daar bijna een half miljoen vliegbewegingen voor nodig. Ruim 20.000 meer dan op Schiphol.

    Klinkt logisch

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *