Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Na de grootse festiviteiten in 2019, startte KLM 2020 met vele vluchten en reizigers. Totdat eind januari de eerste vluchten naar China werden geannuleerd. Niet veel later werden alle vluchten naar China geannuleerd. Het leek erop dat nog niemand zich van de covid-ernst bewust was, want pas halverwege maart ging zo goed als alles op slot. De besmettingscijfers waren enorm en onder andere de toeristensector stortte in elkaar. KLM CEO Pieter Elbers noemde 2019 nog het jaar van de toekomst. Echter past 2020 niet geheel in deze visie. 2020 was dan ook een erg bijzonder jaar voor iedereen, zo ook voor KLM.
Succesvol 2019
2019 was voor KLM niet alleen het jaar waarin de airline de 100e verjaardag vierde. Het was namelijk ook een zeer succesvol vliegjaar. Met 172 vliegtuigen vloog de maatschappij naar 171 bestemmingen wereldwijd. Aan boord mocht men meer dan 35 miljoen reizigers ontvangen. Verder ontving de maatschappij allerlei prijzen, waaronder een TripAdvisor prijs voor de beste Europese Business Class. Ook stond KLM in 2019 op nummer 1 in de Down Jones Sustainability Index. Maar daar was 2020, wat een mooi jaar had moeten worden, met verdere groei. Al het moois van 2019 was in korte tijd vergeten en KLM moest er alles aan doen om 2020 te overleven.
De cijfers
Aan het eind van dit jaar vliegt KLM nog met 164 vliegtuigen. Waarschijnlijk zullen er in 2021 een aantal bijkomen. Zo staat de Boeing 777-300 al gereed om geleverd te worden in de Verenigde Staten, evenals enkele Boeing 787-10 toestellen. Waarschijnlijk zal KLM ook afscheid gaan nemen van de Airbus A330 en zal de vloot geheel uit Boeings en Embraer toestellen bestaan.
Als er gekeken wordt naar het aantal reizigers dat dit jaar mocht vliegen met KLM, dan is het dramatisch. Op dit moment zijn er iets meer dan 11 miljoen reizigers die met KLM gevlogen hebben. Nog geen derde van vorig jaar. Bij Transavia daalde het aantal passagiers van 9.2 miljoen naar 2.7 miljoen reizigers in 2020.
Ondanks de enorme overheidssteun, moesten vele KLM’ers hun geliefde werkplek verlaten. 1 op de 7 werknemers nam afscheid van het blauwe bedrijf. De verwachting met de huidige lockdown is dat er nog een ronde gaat komen waardoor nog meer mensen zullen vertrekken. Waar in de voorgaande jaren juist veel nieuwe werkplekken ingevuld moesten worden, nam KLM in een klap afscheid van 5.000 werknemers. CEO Elbers zei dat hij met veel pijn in zijn hart afscheid nam van deze collega’s, maar dat de onvermijdelijkheid hiervan ook erg duidelijk was.
Speciale vluchten
Nadat grote delen van de wereld op slot gingen, kwamen miljoenen reizigers vast te staan in vele landen. Onder andere de Nederlandse overheid ging in samenwerking met KLM Nederlanders repatriëren. Ook maakte KLM het mogelijk voor reizigers met andere nationaliteiten om terug te keren naar hun eigen thuisland. KLM voerde in het bijzondere 2020 ruim 3.700 repatriëringsvluchten uit. Enkele daarvan gingen via Kuala Lumpur naar Sydney, Australië. Als sinds 2001 vliegt KLM niet meer naar Australië. Dus dit was zeker voor de crew, maar ook reizigers een bijzondere vlucht in 2020. In totaal werden er een kwart miljoen reizigers gerepatrieerd in april en mei.
Door de grote vraag naar medische middelen, werd er een speciale verbinding opgestart. Deze verbinding tussen Amsterdam en Shanghai, en later Beijing en Xiamen moest ervoor zorgen dat allerlei medische middelen naar Nederland kwamen. Denk hierbij aan gezichtsmaskers en handschoenen. KLM vervoerde met haar Boeing 747’s, die niet meer gebruikt gaan worden voor passagiers, vele miljoenen medische middelen.
Lichtpuntje
Ondanks alle tegenslagen, zijn er voor KLM ook enkele lichtpuntjes. Zo mocht de maatschappij allerlei prijzen binnenslepen. Reizigers hebben dus nog steeds veel vertrouwen in de maatschappij. De NPS score ging omhoog van 41 naar 53, een flinke stijging. Tevens ontving de maatschappij onlangs de 5-sterren classificatie van APEX, en 4 prijzen van TripAdvisor. Een daarvan voor beste Business Class.
Ook zorgde alle stagnatie voor flink wat innovatie. Zo werd verder geïnvesteerd in het passagiersproduct. KLM kondigde dan ook aan op de intercontinentale vloot Premium Economy te gaan installeren. De Flying V, een mogelijk nieuw soort vliegtuig, nam voor het eerst een kijkje in de lucht en de taxibot reed op Schiphol. Dit hybride sleepvoertuig moet op een duurzame manier de vliegtuigen over Schiphol vervoeren.
Misschien wel het belangrijkste lichtpuntje, is het coronavaccin. Niet alleen voor alle mensen op de wereld belangrijk, maar zeker voor vele bedrijven. Air France/KLM Cargo hoopt een belangrijke bijdrage te kunnen leveren in het vervoer van het vaccin. Tevens hoopt de maatschappij op een herstel van de luchtvaart in het eerste halfjaar van 2021. Of dat zal gebeuren is natuurlijk de vraag. De Nederlandse overheid raad tot maart 2021 niet noodzakelijke reizen af. Daarmee zouden januari t/m maart als verloren maanden beschouwd kunnen worden. Hoe dan ook zal het vaccin 2021 veranderen.
Bron & beeldmateriaal: KLM
Geef een reactie