KLM duurzaamste airline ter wereld in Dow Jones Sustainability Index

Vlootvernieuwing bij KLM

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Jarenlang stond KLM bovenaan de lijst met duurzaamste airlines. Afgelopen jaar moest de Nederlandse nationale carrier het echter doen met de tweede plaats. Alhoewel KLM toen voor het veertiende jaar op rij in de top 3 stond, werd de eerste plek gegund aan het Japanse All Nippon Airways. Dit jaar is KLM weer benoemd tot duurzaamste airline ter wereld in de Dow Jones Sustainability Index. Een flink opsteker voor de Nederlandse airline met duurzame ambities.

Biobrandstof

KLM wil vooroplopen als het gaat om duurzaamheid. De airline heeft daarom diverse initiatieven gestart op het gebied van allerlei zaken. Zo introduceerde KLM recentelijk duurzame koffie en chocolade aan boord. Ook stimuleert de maatschappij passagiers om gebruik te maken van het co2-compensatieprogramma CO2Zero. En tijdens de Werelddealweken verdubbelde de airline alle door passagiers betaalde compensatie. Ook bij Transavia wordt gedacht aan duurzaamheid. Zo investeerde men afgelopen jaar in zogenaamde winglets op de vleugels. Hierdoor verbruiken de Boeing 737-800 toestellen 1,5% minder brandstof, maar ook het bereik wordt vergroot.

De nieuwe winglets op de B737-800 van Transavia (Bron: Transavia/Fokker)
De nieuwe winglets op de B737-800 van Transavia (Bron: Transavia/Fokker)

KLM is ook een van de voorlopers op het gebied van biobrandstof. Zo vliegt de airline op sommige routes op een mix van traditionele en duurzame brandstof. Een voorbeeld daarvan is de bestemming Vaxjo in Zweden. Zelf zegt de airline in de toekomst nog veel meer met biobrandstof te willen gaan vliegen. Momenteel zou het nog te duur zijn om dit op grotere schaal toe te passen. Maar hier heeft de airline wel plannen voor.

Kritiek

Critici stellen dat de luchtvaart te weinig doet om bij te dragen aan de vermindering van uitstoot van schadelijke (broeikas)gassen. Zo was er recentelijk kritiek op het feit dat KLM nog steeds vliegt met de verouderde Boeing 747. In vergelijking met nieuwe toestellen verbruikt de 747 veel meer brandstof per passagier. Nieuwe toestellen, zoals de Boeing 787 Dreamliners, verbruiken veel minder brandstof per passagier omdat ze voorzien zijn van de nieuwste technieken. KLM vervangt de 747s in de toekomst door onder meer de Boeing 787-9 en 787-10.

Een andere ontwikkeling is die van de vervanging van korte vliegroutes door treinverbindingen. Zo stond bijvoorbeeld de verbinding Amsterdam – Brussel onder druk omdat de trein hier een redelijk alternatief zou zijn. KLM probeert hierop in te spelen door bijvoorbeeld samen te werken met Thalys. De luchtvaartmaatschappij verklaarde eerder al tegenover InsideFlyer dat de trein als serieus duurzaam alternatief gezien moet worden voor korte vluchten en de maatschappij daarin ook wil bijdragen.

De trein kan dienen als serieus alternatief voor korte vluchten (Bron: Thalys)

Dow Jones Sustainability Index

Dit jaar mag KLM zich dus prijzen met een eerste plek op de Dow Jones Sustainability Index (DJSI). De genoemde initiatieven hebben dus waardering opgeleverd. Daarmee staat de airline voor het vijftiende jaar in de top 3. De DJSI kijkt niet alleen naar de vloot of de manier waarop recycling wordt gedaan. Er wordt ook gekeken naar bijvoorbeeld het personeelsbeleid en de strategie met betrekking tot het klimaat. De hoogste baas van KLM, Pieter Elbers, is blij met de eerste prijs:

We zijn blij met deze mooie positie in de DJSI, want het onderstreept de vele initiatieven van KLM om de luchtvaart te verduurzamen. In 2018 is KLM er voor het eerst in geslaagd de totale absolute CO2-uitstoot te verminderen terwijl we als bedrijf zijn gegroeid. Daarmee heeft KLM haar CO2-uitstoot per passagier met 17,3 procent naar beneden gebracht ten opzichte van 2011. Maar we hebben nog veel te doen op het gebied van duurzaamheid en KLM zal blijven investeren in en innoveren op het gebied van duurzaamheid. Daarnaast is het belangrijk dat de stakeholders in onze sector samen gaan werken en ‘best practices’ uitwisselen. Als luchtvaartsector gezamenlijk kunnen we pas echt grote stappen maken op het gebied van duurzaamheid.

Andere Nederlandse bedrijven die in de lijst voorkomen zijn PostNL, KPN, Nationale Nederlanden Groep, Randstad en Ahold. Shell behaalde te weinig punten en komt dit jaar niet meer voor op de lijst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *